Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissä tarjoiluna vain kahvia ja kakkua: onko liian köyhää?

Vierailija
28.06.2011 |

Suunnitelmissa olisi häät, joissa pitkä suhteemme vihdoin viimein virallistetaan. Ajatuksena olisi, että kirkon jälkeinen tilaisuus olisi olemukseltaan pienimuotoinen ja tarjoiluna olisi "vain" kakkukahvit, eli kahvia/mehua, kakkua ja muita kahvipöydän perusherkkuja, ei siis lämmintä ruokaa ollenkaan. Alkoholia löytyy tarvittaessa.

Vaikka tilaisuus ja tarjoilut on suunniteltu pienimuotoisiksi, molempien puoleinen suku on laaja ja vieraslistan karsiminen minimiin on vaikeaa. Eli porukkaa kakkukahveille olisi tulossa reilusti yli 100. Onko "pelkät" kahvit liian suppeaa ja köyhää? Helpointahan olisi mennä salaa naimisiin vain kahdestaan, mutta molemmat tahdotaan jakaa tilaisuus myös sukujemme ja läheistemme kesken. Jo pelkkä kahvitarjoilu tuon kokoiselle porukalle tulee kustantamaan jonkun verran eikä rahaa liiemmälti ole.

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole mitään järkeä kutsua 100 ihmistä kahville enkä tuollaista kahvitilaisuutta ylipäänsä edes kutsuisi häiksi... En ole mikään perinteisten häiden ystävä, mutta kyllä mulle kuitenkin tulee sanasta "häät" mieleen ihan jotain muuta kuin pari kuppia kahvia ja täytekakkua.

Kuten jo aloitusviestissäni sen ilmaisin, helpointahan toki olisi mennä salaa naimisiin vain kahdestaan, mutta molemmat tahdotaan jakaa tilaisuus myös läheistemme ja lähisukumme kesken. Edes jollakin tavalla. Vaikka se sitten olisikin "oma tapamme".

Missä ihmeessä on muka määritelty, millaiset häiden "pitää olla"? Jossakin pohjalaisessa pitopöytä-oppaassa? Yllättävän ahdasmielistä porukkaa tällä palstalla näemmä, useimpien mielestä naimisiinmeneminen on yhtä kuin vieraiden syöttäminen ja juottaminen mahdollisimman pitkäkestoisissa juhlissa. Itse en voisi olla enempää eri mieltä: omaa naimisiinmenemistämme tahdomme nimen omaan juhlia maksimissaan muutaman tunnin kestävällä yhteishetkellä, jonka jälkeen elämä jatkuu normaalina, sekä juhlakaluilla että vierailla.

Itse olen elämäni aikana ollut jos jonkinlaisissa häissä: eräissä persoonallisissa häissä ei edes ollut sitä kakkua, ainoastaan juhlajuomaa. Enkä silti olisi voinut edes kuvitella valittavani tarjoiluista: pitäähän hääparia kunnioittaa edes sen verran ja oma valintahan se ylipäätään on juhliin osallistua. Itseasiassa näin jälkeenpäin voin aidosti sanoa, että nuo mainitsemani ruoattomat/kakuttomat häät ovat parhaiten mieleeni jääneet ja erottuivat massasta.

Kohta varmaan aletaan vaatia vieraille lämmintä ruokatarjoilua myös yo-juhliin ja ripillepääsyn juhlistamiseksi...

Vierailija
162/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ole yhtä kaavaa juhlia häitä. Mutta kuten maintisin huolesi säästä ja nurmikolla istumisesta, niin mitä sitten jos se ei onnistukaan. Ja vaikken olekaan niin ehtoisa emäntä kuin haluaisin, niin en ymmärrä ajattelua, että vieraita ei otettaisi huomioon. Toki he juhlivat parisuhteenne virallistamista, mutta täytyyhän huolehtia, että kukaan ei lähde sen takia pois, että heikottaa, kun on nälkä. Tai vessoja ei ole tarpeeksi. Tai sen takia, kun istumapaikkaa ei ole. Komennatko suvun nuorimmat viltille, että vanhemmille jää tuoleja?

Ymmärrän siis ajattelutapasi, kaunis pieni kahvihetki. Mutta jostain syystä tulee mieleeni, että ajattelet, että aurinko paistaa ja juhla sujuu nopeammin kuin ehkä osaat kuvitella.

Juhlikaa parisuhdettanne ja toivottavasti vieraanne arvostavat tapaanne juhlia, mutta toivottavasti sinä arvostat vieraitakin, etkä ota riskiä altistaa heitä sateelle, auringonpaahteelle, nälälle, hyttysille, tylsyydelle yms. Vaikka olet morsian, olet myös emäntä.

Mutta edelleenkään, en ole suuria juhlia järjestänyt, joten jos olen ihan hakoteillä ajatusteni kanssa, jätä ihmeessä ne huomioimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestäni pointti on siinä, että tulevatko vieraat läheltä vai kaukaa. Jos kauempaa, niin hyviin tapoihin kuuluu ruokkia vieraat - oli kyseessä sitten häät, hautajaiset, rippijuhlat, whatever. Ei ole kyse siitä, kauanko ne juhlat kestävät.

Jos vieraat tulevat läheltä, niin kyllä ne sillä kahvilla pärjäävät ja viitsivät teidän hetkeä tulla juhlistamaan. Itsekään en lähtisi parin muksun kanssa ajelemaan useampaa sataa kilsaa suuntaansa piipahtaakseni kahvilla.

Vierailija
164/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sää suosii ja jos tila loppuu kesken niin vilttejä nurmikolle. Jos sataa tai nurmikko on edelliseltä päivältä märkä, niin mitäs sitten tehdään. Telttakatos tai sisätilat täytyy riittää.

Ymmärrän ongelmasi, mutta itseäni voisi kuvailemasi juhlat pitkästyttää. Vaikka lyhytkestoiset ovatkin, niin jotenkin tuo ei kuulosta realistiselta.

Mutta rehellisyyden nimissä en ole suuria juhlia itse järjestänyt joten en tiedä paljoakaan.

Ulos on tarkoitus virittää katoksia ja jonkinlaisia paviljonkeja ja kuten sanottu, sisällä riittää tarvittaessa tilaa seurustelulle. Tilaisuus on sen verran lyhyt sessio, että muutama tunti nyt menee vaikka päällään seisten. Jonkin verran olen aiemmin järjestänyt ja myös osallistunut sukujuhliin, eli ihan ensimmäistä kertaa en vastaaviin juhliin ole lusikkaani työntämässä.

Vaikka juhlat voisivat sua "pitkästyttää", juhlat eivät ole sinun tai muidenkaan vieraiden juhla vaan hääparin juhla. Elämä on joskus pitkästyttävää, mutta aikuisina ihmisinä sitä silti osaa asettaa kokemuksensa tiettyyn perspektiiviin, eikö totta?

Kaikkia vieraita (ylipäätään ihmisiä) ei voi aina miellyttää, aina joukossa on pikkuasioista valittajia ja niitä, jotka pitkästyvät/joita kyllästyttää/joilla kenkä muuten vaan puristaa. Monestihan se on asennekysymys ja elämänkatsomuksesta kiinni.

Vierailija
165/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten suostu ottamaan vastaukseski että on!!

Jos itsekin sitä miettii, niin miksei usko sitten kun moni niin sanoo?

Vierailija
166/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa todella ehtoisalta emännältä, hitsi kun pääsisikin näihin kinkereihin... Mikäs sen mukavampaa kuin istua vilteillä nälissään ajettuaan useamman sata kilsaa - mutta hei, sehän on vain elämänkatsomuksesta kiinni, siinähän se muutama tunti menee vaikka päällään seisten ja sitten voi ajella sen muutaman sata kilsaa kotiin, ABC:n kautta! :)

Muutama tunti nyt menee vaikka päällään seisten.

Kaikkia vieraita (ylipäätään ihmisiä) ei voi aina miellyttää, aina joukossa on pikkuasioista valittajia ja niitä, jotka pitkästyvät/joita kyllästyttää/joilla kenkä muuten vaan puristaa. Monestihan se on asennekysymys ja elämänkatsomuksesta kiinni.

Vierailija
167/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin maininta asiasta kutsuihin. Ja olisi mukava jos erikoisruokavaliot huomioitaisiin kakkujen pikkuleipien yms osalta esim. itse en imetysdieettini (ei maitoa, ei soijaa) ja lisäksi kasviruokavalio vuoksi voisi välttämättä syödä mitään noissa häissä. Senkin toki ymmärtäisin enkä suivaantuisi häistä mutta vähän tylsää se olisi.

Vierailija
168/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin maininta asiasta kutsuihin. Ja olisi mukava jos erikoisruokavaliot huomioitaisiin kakkujen pikkuleipien yms osalta esim. itse en imetysdieettini (ei maitoa, ei soijaa) ja lisäksi kasviruokavalio vuoksi voisi välttämättä syödä mitään noissa häissä. Senkin toki ymmärtäisin enkä suivaantuisi häistä mutta vähän tylsää se olisi.

Vierailija
169/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkukahvit tykötarpeineen riittää oikein hyvin! Juhlien tylsyyttä valittaneet eivät ole ottaneet huomioon sitä seikkaa, että juhliin on kutsuttu toisilleen tuttuja, monissa yhteisissä sukujuhlissa käyneitä ihmisiä, joten kuvittelisi jutunjuurta löytyvän vaikkei seuraleikkejä järjestettäisikään.

Tuon kokoisista juhlista selviää muutamalla tunnilla oikein hyvin. Omat häämme olivat lähes samankokoiset, sillä erotuksella että meillä oli kakkukahvien lisäksi ruokailu ja tunnin ohjelma. Aina vihkimisestä hääparin poistumiseen kului aikaa vain neljä tuntia. Aikaa riitti santsaamiseen ja seurusteluun, eikä koko juhlien aikana ollut tunnetta että olisi kiirehditty. Tärkeää tälläisten juhlien sujuvuuden kannalta on organisointikyky ja rento tunnelma :)

Onnellista hääpäivää! Älkääkä antako kapeakatseisten ihmisten pilata suurta päiväänne ;)

Vierailija
170/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sää suosii ja jos tila loppuu kesken niin vilttejä nurmikolle. Jos sataa tai nurmikko on edelliseltä päivältä märkä, niin mitäs sitten tehdään. Telttakatos tai sisätilat täytyy riittää. Ymmärrän ongelmasi, mutta itseäni voisi kuvailemasi juhlat pitkästyttää. Vaikka lyhytkestoiset ovatkin, niin jotenkin tuo ei kuulosta realistiselta. Mutta rehellisyyden nimissä en ole suuria juhlia itse järjestänyt joten en tiedä paljoakaan.

Ulos on tarkoitus virittää katoksia ja jonkinlaisia paviljonkeja ja kuten sanottu, sisällä riittää tarvittaessa tilaa seurustelulle. Tilaisuus on sen verran lyhyt sessio, että muutama tunti nyt menee vaikka päällään seisten. Jonkin verran olen aiemmin järjestänyt ja myös osallistunut sukujuhliin, eli ihan ensimmäistä kertaa en vastaaviin juhliin ole lusikkaani työntämässä. Vaikka juhlat voisivat sua "pitkästyttää", juhlat eivät ole sinun tai muidenkaan vieraiden juhla vaan hääparin juhla. Elämä on joskus pitkästyttävää, mutta aikuisina ihmisinä sitä silti osaa asettaa kokemuksensa tiettyyn perspektiiviin, eikö totta? Kaikkia vieraita (ylipäätään ihmisiä) ei voi aina miellyttää, aina joukossa on pikkuasioista valittajia ja niitä, jotka pitkästyvät/joita kyllästyttää/joilla kenkä muuten vaan puristaa. Monestihan se on asennekysymys ja elämänkatsomuksesta kiinni.

Olen optimisti, välillä liiaksikin. Silti en ymmärrä miksi kutsua ihmisiä juhliin oletuksella että sukulaiset ja pari jousisoitinta (osaan soittaa ) viihdyttää ihmisiä.

Olen joustava mutta hmmm. miten sen muotoilisin omalta kohdaltani. En ole ollut useissa häissä. Toiset tuskailevat hääruuhkien takia, mutta itse olisin innoissani. Ostaisin mekon, miettisin kampauksen ym. Jos olisit yksi 25 serkustani ja tietäisin olevani kahvikekkereillä 4 tuntia, niin kyllä se latistaisi paneutumistani. Mutta perhekulttuurinne voi olla niin eri kuin minun. Ei ole tarkoitukseni puhua kuin poliitikko, kunhan vain tiedät mihin ryhdyt.

En syö paljoa, pieni pala suolaista ja makeaa olisi hienoa. Mutta miksi ihmeessä kutsua 100 ihmistä häihin, jotka kuitenkin harmittelevat jälkeenpäin, etteivät ehtineet jutella sukulaisten kanssa? Saatikka teidän? Ja vielä, miksi panostaa vieraana juhliin, kun tietää, että tiedossa on kädenpuristus, pala mansikkakakkua ja hannatädin pipari ja kuppi kahvia.

Itsellä on myös yli 10 v avoliitto takana ja jos juhlistaisin suhteen virallistamista, niin satsaisin varmaankin puitteisiin enemmän. Kun juhlissa on ruokaa, juomaa ja sopivaa ohjelmaa, ne eivät epäonnistu. Teillä ei kuulosta olevan ruokaa, juomaa eikä ohjelmaa. Ja en puhu morsiamenryöstöstä. Ja omakin budjetti on tiukka, ettei siitä ole kysymys.

Vierailija
171/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joko järjestäisin kunnon häät tai hyvin pienimuotoiset kakkukahvit. Tietysti riippuu myös suvun perinteistä. Itse kuuluun sukuun jossa aina kestitään hyvin; on alkoholia, on lämmintä ruokaa, on vielä iltapalaa (yöruokaa) sitä tarvitsevlle. Vieraita on päälle sata ja juhlissa vedetään usein kännit. Toisessa suvussa voi olla eri perinteet, mutta kannattaa katsoa ettei juhlaväki pety. Nirsot häät ovat aika ikävät.

Vierailija
172/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasinkin jos ajomtka pitempi ja lahja kalliinpuoleinen.

Eikös nyrkkisääntö ole se että lahja on vähintäänkin aterian arvoinen? Eli teille pitäisi sitten löytää alle kahden kympin lahjako?

Vierailija
173/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin avot.

Vierailija
174/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhajuhla, jossa rouvat leningeissään ja miehet puku päällä. Siinä siemaillaan kahvia ja kakkua kuin Jane Austenin elokuvassa ikään. Ihastuttavaa!

Kyllä varmasti päällimmäisenä jää mieleen ihana tunnelma noista häistä. Silti ei unohdu se karumpi puolikaan, kun ihminen elää klo 14 - 18 + matkat ilman kunnon syötävää, niin lapset kitisee kotiin tultaessa kamalasti nälissään ja itsellä on syömättömyydestä päänsärky. Tietysti yritän silti ajatella, että häät oli ihastuttavat, mutta totuus tuntuu päässä ja korvissa siinä vaiheessa toisenlaiselta.

Vierailija
175/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:n kannattaa ihan tosissaan huomioida se, että ne kahvipöydän voileipäkakut, pasteijat ja karjalanpiirakat maksavat enemmän kuin lohikeitto ja ruisleipä.

Vierailija
176/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat kahvikutsut miksi tarjoat viiniä? Unohda alkoholi kokonaan tai enintään tarjoa kahvin kanssa konjakki tai likööri.

Itse rajoittaisin myös vierasmäärää. Esimerkiksi vanhemmat, kummit ja sisarukset perheineen kutusuisin, mutta kaikki tädit, sedät ja serkut karsisin suosiolla.

Hauskoja häitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän