Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissä tarjoiluna vain kahvia ja kakkua: onko liian köyhää?

Vierailija
28.06.2011 |

Suunnitelmissa olisi häät, joissa pitkä suhteemme vihdoin viimein virallistetaan. Ajatuksena olisi, että kirkon jälkeinen tilaisuus olisi olemukseltaan pienimuotoinen ja tarjoiluna olisi "vain" kakkukahvit, eli kahvia/mehua, kakkua ja muita kahvipöydän perusherkkuja, ei siis lämmintä ruokaa ollenkaan. Alkoholia löytyy tarvittaessa.

Vaikka tilaisuus ja tarjoilut on suunniteltu pienimuotoisiksi, molempien puoleinen suku on laaja ja vieraslistan karsiminen minimiin on vaikeaa. Eli porukkaa kakkukahveille olisi tulossa reilusti yli 100. Onko "pelkät" kahvit liian suppeaa ja köyhää? Helpointahan olisi mennä salaa naimisiin vain kahdestaan, mutta molemmat tahdotaan jakaa tilaisuus myös sukujemme ja läheistemme kesken. Jo pelkkä kahvitarjoilu tuon kokoiselle porukalle tulee kustantamaan jonkun verran eikä rahaa liiemmälti ole.

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta taas sinulla on sisälukutaito hukassa...

Ap;han nimenomaan totesin viestissään (n:ro 71) seuraavaa:

"pääasia sen parin tunnin aikana on, että hääpari ja kaikki hääparin "todelliset läheiset" nauttivat. "

Eli mitäs niistä muista vieraista sitten väliä, kunhan ne "todelliset läheiset" vain viihtyvät..?

Vierailija
102/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta taas sinulla on sisälukutaito hukassa...

Ap;han nimenomaan totesin viestissään (n:ro 71) seuraavaa:

"pääasia sen parin tunnin aikana on, että hääpari ja kaikki hääparin "todelliset läheiset" nauttivat. "

Eli mitäs niistä muista vieraista sitten väliä, kunhan ne "todelliset läheiset" vain viihtyvät..?

No jospa AP olettaa kaikkien kutsuttujen olevan "todellisia läheisiä"? Oletko ajatellut sitä vaihtoehtoa?

Ja ehkäpä se "todellisen läheisyyden" laatu varmistuu sitten vihkimisen jälkeisessä tilaisuudessa? Jos kehtaa vieraana nirpistellä nokkaansa hääparin hyvää hyvyyttään järjestämässä cocktail-tilaisuudessa, ei ainoastaan ole loukkaava lähisukulaisena, mutta samalla myös kastemadon moraalilla varustettu ja kelvoton ihmisenä.

Ketä muuten nämä "muut vieraat" ovat, joihin viittaat? Jos häihin on ainoastaan kutsuttu hääparin lähipiiri, viittaatko muilla vierailla joihinkin kutsumattomiin kuokkavieraisiin, joista vain sinulla on mystisesti tällä hetkellä tietoa?

Mä en vaan voi ymmärtää, miten joku kehtaa valittaa AP:n kuvailemista juhlista, jotka kaiken lisäksi kestävät vain hetkisen. Tai ymmärrän: wt-tasoiset tyhjästä napisijat. Jääköön sellaiset kotiin syömispuuhiin jos se ruokailu on niin tavattoman tärkeä ettei voi muutamaa tuntia kahvipöydän antimilla selvitä ja jättäköön toisten ilojuhlat oikealla asenteella varustetuille henkilöille. Ei sinne häihin ole pakko mennä muiden juhlailoa pilaamaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kommentoi kaikkiin hääleikit ovat tyhmiä ja sisällä ollaan hikisinä toisissa kiinni. Saa käsityksen vain hänen häät ovat oikeanlaiset.

Olen ollut vuosien varrella lähes 50 häissä ja joka lähtöön löytyy.

Vain yksissä on ollut mansikkakakkutarjoilu ja kävi ihan just niin kuin täällä on kirjoitettu = osa inhosi mansikoita, toinen kakkua, kolmas oli maidolle allerginen ( Kyllä, oli käytetty tavallista kermaa ) ja vaikka oli tiedossa ettei ole kuin kakkutarjoilu, ei mitään pikkuleipää ei mitään muutakaan, kakku loppui kesken, koska ekat ehti santsata ennen kuin vikat olivat jonossa hakemassa ekaa satsia. Vaikka kuinka sanotaan ei ole muuta se ei tarkoita että kaikille se menis jakeluun.

Mä pidän juhlia juhlimisen arvoisina tapahtumina, meillä aina juhlissa tarjotaan ruokaa ja mun mielestä ruuattomat häät ovat todella pihien ihmisten häät. Kaikissa ylppäreissä, rippijuhlissa, tupareissa, ristiäisissä mitä vuosien varrella ollaankin pidetty aina on ollut tarjolla ruokaa ja se että häissä olisi vaan joku makea suupala tarkoittaa musta jotain muuta kuin ei juhlia lainkaan. Ruualla on mun osalla suuri merkitys, olen kuitenkin ruokataloutta vuosia opiskellut.

Lisäksi näissä useissa kymmenissä häissä kun olen ollut en ikinä ole ollut häissä, jossa leikit, esim morsiamen ryöstä olisi ollut huonosti toteutettu, päinvastoin. Naurua on riittänyt kotiin asti.

Mutta ikävää että ap ajattelee ettei hääohjelmat voi olla muuta kuin pakkopullaa. Olet ollut väärissä häissä tai ajatusmaailmasi on todella suppea.

Itse suorastaan rakastan perinneruokia, karjalanpaisti on ihanaa !!!

Jos todellakin olette niin nuukia ja köyhiä ettei teillä ole varaa tarjota vieraille ruokaa minä ehdottomasti rajaisin ihmiset, mutta koska et halua sitä tehdä, säästäisin vuoden.

Todella paljon asioita voi tehdä itse. Esim pöytiintarjoilu, valmiit annokset, tekee sellaisen salaatin jonka voi edellisenä päivänä tehdä maustumaan jne jne. Väitän että miettimisellä voi tehdä loistavat ruuat 10 euroa per nenä. Jos ei ole varaa laittaa 1000 euroa häihin, mitään muuta kustannuksiahan sulla ei voi tulla, kun et edes ruokaa halua tarjota et silloin halua koristellakaan , ai niin, ne koristelutkin olivat mielestäsi pepusta, ainakin muitten häissä ollut, silloin unohtaisin koko juhlat.

Vierailija
104/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointahan olisi mennä salaa naimisiin vain kahdestaan, mutta molemmat tahdotaan jakaa tilaisuus myös sukujemme ja läheistemme kesken.

Tässä lainattuna kai koko jutun idea. Kaunis idea jakaa tilaisuus halukkaiden kesken. Helpointahan se varmaan olisi joo mennä kahdestaan ilman hössötystä naimisiin, mutta tässä murheellisessa maailmassa ei mielestäni tulisi koskaan jättää juhlan aiheita juhlimatta.

Älkää siis välittäkö näistä ruokalaput rintapielissään valittajista, toteuttakaa sellaiset juhlat kuin itse tahdotte. Meidän perhe tulisi ainakin kuvailtuihin häihin tosi mielellään. Jo pelkkä kutsu on mielestäni kunnianosoitus, en minä ainakaan mene häihin sillä ajatuksella, että pääsen ilmaiseksi syömään muiden piikkiin. Ihan kuin se olisi muka pääasia!

Vierailija
105/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en jaksa vängätä kun ei näytä tuo luetun ymmärtäminen olevan ihan hallussa - jos ei mene jakeluun, niin no can do... ;)

No jospa AP olettaa kaikkien kutsuttujen olevan "todellisia läheisiä"?

Vierailija
106/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ainakaan toivoa, että bileet kestäisivät pitkään.. se on sitten tunti-kaks ja teidän juhlat oli sitten siinä.

Harkitkaa nyt kuitenkin sitä, että kutsutte vain vanhemmat ja sisarukset +parhaat kaverit ja juhlitte kunnolla ja koreasti yötä myöten.

Vierailija
107/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aivan satavarma, että monet näistä täällä nyt pakollisista ruokatarjoiluista kohkaajista on juuri sellaisia, jotka ovat satsanneet omiin "perinteisiin häihinsä" ja unohtaneet päivän todellisen tarkoituksen.

Heitä kaduttaa, älä siis ap välitä moisien raakkujien lausunnoista. Jonkinlaiset psykologiset defenssit estävät heitä ymmärtämästä, että häätilaisuus voi olla myös toisenlainen kuin heillä itsellään on aikoinaan ollut. Voi myös olla vaikea myöntää, että ehkäpä osan siitä kankkulan kaivoon menneestä rahasummasta olisi voinut käyttää järkevämmälläkin tavalla. Nämä asiat valkenevat monille useimmiten vasta reilusti tapahtuneen jälkeen.

Vierailija
108/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ainakaan toivoa, että bileet kestäisivät pitkään.. se on sitten tunti-kaks ja teidän juhlat oli sitten siinä.

Harkitkaa nyt kuitenkin sitä, että kutsutte vain vanhemmat ja sisarukset +parhaat kaverit ja juhlitte kunnolla ja koreasti yötä myöten.

Miksi juhlien tulisi muka aina kestää mahdollisimman pitkään että ne olisivat koreat tai kunnolliset? Mä en ymmärrä tällaista naiivia yleistämistä ollenkaan. Sitä paitsi, ap:han on useaan otteeseen itsekin maininnut, että tilaisuuden ei edes ole tarkoitus kestää muutamaa tuntia pitempään.

Ja millä tavalla ap ei ota miehensä kanssa huomioon vieraita tuossa muutaman tunnin kestävässä cocktail/kahvi-tilaisuudessa? Kuvauksen mukaan kutsutuille on tarjolla suolaista ja makeaa syömistä, lämmintä ja kuumaa juomaa, tarpeeksi istumapaikkoja, elävää jousimusiikkia, mahdollisuus myös sisätiloihin vetäytymiselle, tuttua seuraa? Mun aivoon ei kerta kaikkiaan mene, miten joku voi tai kehtaa sanoa, ettei hääpari ole muka ottanut vieraita huomioon vaan on keskittynyt vain itseensä? Haloo! Onneksi omien häiden järjestäminen ei ole vielä pitkään aikaan ajankohtaista!

Vierailija
109/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi ajattelin, että onpa nuukaa. Luulin nimittäin, että tarjolla on vain kahvia ja täytekakkua. Minulle ainakin tulee väsynyt olo ja päänsärky, jos en saa tasaisin väliajoin jotain suolaista. Kun täsmensit, että kakun lisäksi on tarjolla muutakin, kuten voileipäkakkua ja suolaista piirakkaa, olisin tyytyväinen vieras. Viihtyisin varmasti ja kahvipöytä on aivan riittävä, jos siinä on suolaisia lisukkeita. Onnea teille!

Tämä keskustelu on vain vahvistanut päätöstämme järjestää vihkimisen jälkeen kahvitilaisuus tunnelmallisen musiikin ja kevytmuotoisen seurustelun merkeissä, kiitos kaikille vastanneille. Toki kutsussa jollakin tavalla ilmaisemme, että tilaisuus on rento puutarhahetki, ettei ne kaikista nälkäisimmät paukkaa paikalle pitopöydän kuvat silmissään. Kahvipöydässä luonnollisesti on makeiden ohella tarjolla myös voileipäkakkua ja suolaista piirakkaa, se nyt oli itsestäänselvyys. Eikös ne kuulu kahvipöytään automaattisesti?

Olen todella samoilla linjoilla kirjoittajan nro 65 kanssa, monet ajatuksistasi voisi olla kuin omasta näppäimistöstäni.

Meille ei ole tulossa pohjalaista buffet-pöytää saati lohikeittoa ruisleivällä. Toki lohikeitto varmasti on hyvää, mutta aina löytyy joukosta niitä, jotka:

a) ovat allergisia kalalle, b) inhoavat kalaa c) söisivät mieluummin liha- tai kasviskeittoa, d) söisivät ylipäätään mieluummin jotakin muuta kuin keittoa.

Kaikkia ei voi koskaan miellyttää, pääasia sen parin tunnin aikana on, että hääpari ja kaikki hääparin "todelliset läheiset" nauttivat. Me tarjoamme juhlille meidän näköisemme puitteet oman näköisellämme tarjoilulla, vieraiden 100%:sta viihtymisestä emme aio tai edes pysty ottamaan täydellistä vastuuta, se on jokaisen oma asia.

Vierailija
110/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden juhlien tarvitse kestää kauaa.

Me olimme pari kesää sitten häissä ihanassa merenrantahuvilassa, joissa vihkiminen klo 14 ja juhlat loppuivat klo 18. Tunnelma ja tilaisuus oli tosi kaunis, mitään sen kummempaa ohjelmaa ei tarvittu. Ruoka oli hyvää, oli todella mukavia pöytäkeskusteluja sukulaisten ja ystävien kanssa ruokailun lomassa. Oikein ihana häätilaisuus.

Mutta... Jos tarjoilu olisi ollut pelkkää kakkua ja kahvia (varsinkaan ilman suolaisia piirakoita, joista ei tosiaan alunperin ollut mitään puhetta ja jotka ap "nosti" vähän myöhemmin ns. menuun) niin kyllä olisi aika ankeaa ollut varsinkin kahden muksun kanssa.

Ajomatkaa meiltä 2 tuntia eli söimme 2,5 tuntia ennen lähtöä ja 7 tuntia muksuille pelkän täytekakun voimin olisi ollut vähän liikaa vaikka aikuiset sillä kyllä pärjäävätkin.

Ja tosiaan, vaikka en ole mikään pönötyshäiden ja ohjelmanumeroiden ystävä, niin olisi kyllä kieltämättä jäänyt hieman mitäänsanomaton olo, jos hankimme koko perheelle juhlavaatteet, pariskunnalle häälahjan ja ajelemme 300 km kahvikekkereille.

Kyse ei ole siitä, että haluaisimme ns. rahalle vastinetta vaan enemmänkin siitä, että jos me näemme vaivaa (työvuorojen järjestely, vaatehankinnat, häälahja yms.) niin oletamme myös hääparin nähneen hieman vaivaa meidän eteemme.

Vierailija
111/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos kuitenkin ilmiselvästi olet sitä mieltä että jokainen järjestää häänsä niinkuin itse tykkää ja vieraat tykkää tai saa olla tykkäämättä.

Laita nyt ainakin kutsuun että juhlitte PIENIMUOTOISESTI vihkimisen jälkeen ja tarjolla kakku + kahvit (ei ruokatarjoilua)

Itse ainakin ajattelen että häät ovat semmoinen juhla, jossa tarjoiluihinkin on satsattu vähän enemmän, kuin jossain perus illanistujaisissa.

Olisin kyllä pettynyt, jos ahtaisimme perheemme autoon ja ajaisimme monta sataa kilometriä häihin, joissa ei sitten tarjottaisi kuin pala kakkua ja kuppi kahvia.

Enkä ole mielestäni yhtään kohtuuton tai itsekäs ihminen.

Vieraat näkee vaivaa päästäkseen häihinne. (Ei sitä noin vaan lähdetä esim ison perheen kanssa kauemmas ajamaan, vaan siinä on aikamoinen suunnitteleminen, vieraat ovat teidän VIERAANA ja silloin pitäisi pöytien notkua ja kaikille olla varmasti riittävästi syömistä ja juomista)

Vierailija
112/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me mennään naimisiin silloin ja silloin ja vihkimisen jälkeen lahjojenkeruutilaisuus paikassa x. Nopeimmille kahvia ja pullaa." Todella töykeää Ap! Pienimuotoinen tilaisuus ja silti reilut 100 vierasta? JUST! Pienimuotoista siinä on ainoastaan vieraidenne huomioiminen. Tai oikeastaan se on kyllä ihan olematonta, kahvit kun voi keittää kotonakin ja kylkeen voi leipoa kakunkin, ei tarvitse reissata mihinkään eikä mitään lahjoja ostella.

Jos läheistenne läsnäolo on kerran niin tärkeää teille,niin voisitteko myös näyttää sen heille?? En sinuna paljoa solidaarisuudella kehuskelisi.

Vierailija
113/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vähintään toinen viikonloppuisin yleensä töissä, eli vaatii aikamoista venkslausta saada yhteinen vapaa viikonloppu. Siihen päälle tosiaan perheen vaatetus, häälahja + ajomatkat...

Mutta ei siinä mitään, jos tuo kutsusta tosiaan käy selvästi esiin, että kyseessä on kahvikekkerit niin voimme sitten miettiä, kannattaako niitä harvoja yhteisiä viikonloppuja + rahallista panostusta käyttää muutaman tunnin kahvitteluun (+ ajomatkat + pysähdykset syömään matkan varrella päälle).

Mutta toivottavasti et sitten vastaavasti ole niitä morsiamia, jotka vinkuvat täällä kun se ja se ei tullut häihin vaikka kutsuttiin.

Kyse ei ole siitä, että haluaisimme ns. rahalle vastinetta vaan enemmänkin siitä, että jos me näemme vaivaa (työvuorojen järjestely, vaatehankinnat, häälahja yms.) niin oletamme myös hääparin nähneen hieman vaivaa meidän eteemme.

Vierailija
114/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut useimmiten rippijuhlissa, hautajaisissa tai yo-juhlissa, joissa on ollut kakkutarjoilu, eikä kukaan ole napissut ruuan puutteesta. En ole ruokaa kaivannutkaan. En edes pidä mistään massoille tehdyistä keitoista. Sitten olen ollut häissä, jotka on juhlittu kotona kakkukahvien kera, hyvin toimivat nekin. Samoin ns. itsetehdyt häät, joissa kaikki on tehty itse ja "tarjoilijoina" tuttuja. Ehkä hauskimpia tällaiset vapaamuotoiset häät. Kirjaa siis kutsuun, että kirkko ja sen jälkeen pienimuotoinen kahvitilaisuus. Eikä kuulosta miltään lahjojen havittelulta. Nämä vastaukset täällä ymmärtää, jos lukee aiempia ketjuja esim. lasten synttärilahjoista, palstamammojen käsitys on, ettei alle 20e voi lahjaa viedä eikä nyyttäreille voi ystäviä kutsua köyhäilemättä, joten ehkä väärä foorumi kysyä mitään rahasta. Palstamammat osallistuu niihin tilaisuuksiin, mistä saa "rahoilleen vastinetta". Palstamammat eivät varmaan lähtisi edes kummilapsen kastajaisiin, jos ei tarjota vähintään lohikeittoa tai ilmoiteta, ettei tartte lahjoja tuoda...ja mieluummin äkäinen ja loukkaantunut suku kuin vähemmän tarjottavaa. Itse valitsisin kuten ap, eli koko suku ja kakkutarjoilu.

Vierailija
115/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole naimisissa (viitaten kommentteihin häihinsä pettyneistä morsiamista, that's not the case) mutta en todellakaan kehtaisi kutsua sataa ihmistä jonottamaan kahvia ja kakkua ja hyvällä säkällä vielä istumaan tämän jälkeen viltille, jos sattuu jäämään jonon hännille.

Mutta kuten ap totesi, häät ovat heidän juhlansa ja he haluavat tehdä niistä omannäköisensä.

Vierailija
116/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissasi luulet,että pari tuntia riittää? Vaikka häätilaisuutesi onkin tajoilultaan ja ohjelmaltaan pienimuotoinen, ei se ole sitä vieraiden osalta. Ensinnäkään en ihan usko,että kukaan suoraan sinne kahvipöytään astelee, varmaan vieraat haluavat ainakin osa tervehtiä toisiaan ym, ja sitten etsitään istumapaikkoja. Sitten se itse jonottaminen sinne kahvipöytään, kyllä siinä hetki menee,että 100 henkeä saa otettua. Jotkut haluaisivat varmaan santsatakin,mutta teille tuntuu olevan pääasia,että jokainen saa edes vähän, käy liikaa kukkarolle reilummin tarjottavia varata. Monet vieraat eivät ole saattaneet nähdä toisiaan aikoihin ja voi olla,että juttua riittää. Menetkö sinä sitten keskeyttäämään juttutuokion sanomalla "3 tuntia tuli täyteen, kiitos ja näkemiin. Ai niin, matkan varrella on huoltsikka jos jäi nälkä!"

Tavoitteesi tuntuu olevan päästä mahdollisimman vähällä vaivalla ja ajalla,mutta ei se nyt mitenkään tolla vierasmäärällä ole mahdollista!

Vierailija
117/176 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin radikaali en vielä ole, että alkaisin ihmisiä kategorisoimaan häämieltymystensä perusteella. Emme mieheni kanssa ole ihan totaalisia tyhjätaskuja vaikka häihin suhtaudummekin realistisesti, jalat maassa. Mitä järkeä on laittaa vaikkapa montakymmentätuhatta euroa yhden illan karkeloihin ja sitten tuskastella seuraavat kuukaudet, miten kaikki laskut saa varmasti maksettua... Esimerkiksi:

http://www.iltasanomat.fi/viihde/ss-neljat-haat--ohjelman-pariskunta-ja…

Eli järki pysyy meillä päässä juhlan romanttisesta luonteesta huolimatta. Häät maksamme joka penniä myöten itse ja ilman lainarahaa: varmasti sellaisen, joka maksattaa kaikki tai ainakin osan kuluista esim. vanhemmillaan tai isovanhemmillaan on vaikea samaistua tilanteeseemme. Olemme juuri saaneet ruuhka-Suomeen rakentamamme (ei rakennuttamamme) omakotitalon valmiiksi, siksi ylimääräistä rahaa ei liiemmälti ole kuten joku sanavalintojani jo ehti ihmettelemään. Osittain tämä naimisiinmeneminen on tullut ajankohtaiseksi myös taloprojektin valmistuttua.

Kuten olen monen monituista kertaa sanonut, helpointa olisi mennä vain kahdestaan naimisiin, mutta tahdomme jakaa juhlamme myös muiden kanssa. Ilmeisesti tämä epäitsekäs halu jakaa juhla lähisukulaisten kanssa on jonkun mielestä sitten itsekästä? Minusta itsekästä olisi joko vihkiytyä salaa muilta tai kutsua vain tiettyjä, tarkoin valikoituja sukulaisia paikalle ilman mitään konkreettista logiikkaa. Itse ainakin saisimme kuulla molemmista em. vaihtoehdoista koko loppuelämämme ajan kuittailua.

Ja edelliselle kysyjälle tiedoksi, itse en muutamia kommentteja lukuunottamatta ole käynyt tätä ketjua tekohengittämässä. Tämä on alkanut elää omaa elämäänsä ihan muiden kuin minun ansiostani. Kyselin vain mielenkiinnosta, miten kahvitilaisuuteen (jossa siis tietysti tarjolla sekä suolaista että makeaa, kakkuja ja muuta kahvipöytään kuuluvaa) suhtaudutaan ja unohdin, millainen demografia kriittisellä av-vastaajalla keskimäärin on ja millaisilla ihmisillä on aurinkoisena päivänä aikaa kuluttaa aikaansa tietokoneen äärellä. Pahoittelen suuresti oman arvostelukykyni hetkittäistä puuttumista.

Suunnitelmat ovat vahvistuneet ja kuvailemiani häitä (joillakin pienillä muutoksilla) todellakin vietetään vielä loppukesän aikana. Tällaisissa häissä on se hyvä puoli, että ne pystyy järjestämään melko lyhyessäkin ajassa. Juhlankesto on ajallisesti monen vieraankin mielestä ihanteellinen, pari tuntia löytyy jokaiselta ilman sen suurempia järjestelyä: ei tarvitse varata hotellihuonetta, järjestää lapsenvahtia koko vuorokaudeksi tai stressata ylipäätään koko viikonlopun pilalle menemisestä. Ainoa huolenaiheemme on ailahteleva sää, jonka täydellinen ennustaminen on vaikeaa. Mutta tämänkin pyrimme ottamaan huomioon parhaimpamme mukaan.

Vierailija
118/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivalta kuulostaa!

Minä olen ollut useimmiten rippijuhlissa, hautajaisissa tai yo-juhlissa, joissa on ollut kakkutarjoilu, eikä kukaan ole napissut ruuan puutteesta. En ole ruokaa kaivannutkaan. En edes pidä mistään massoille tehdyistä keitoista. Sitten olen ollut häissä, jotka on juhlittu kotona kakkukahvien kera, hyvin toimivat nekin. Samoin ns. itsetehdyt häät, joissa kaikki on tehty itse ja "tarjoilijoina" tuttuja. Ehkä hauskimpia tällaiset vapaamuotoiset häät. Kirjaa siis kutsuun, että kirkko ja sen jälkeen pienimuotoinen kahvitilaisuus. Eikä kuulosta miltään lahjojen havittelulta. Nämä vastaukset täällä ymmärtää, jos lukee aiempia ketjuja esim. lasten synttärilahjoista, palstamammojen käsitys on, ettei alle 20e voi lahjaa viedä eikä nyyttäreille voi ystäviä kutsua köyhäilemättä, joten ehkä väärä foorumi kysyä mitään rahasta. Palstamammat osallistuu niihin tilaisuuksiin, mistä saa "rahoilleen vastinetta". Palstamammat eivät varmaan lähtisi edes kummilapsen kastajaisiin, jos ei tarjota vähintään lohikeittoa tai ilmoiteta, ettei tartte lahjoja tuoda...ja mieluummin äkäinen ja loukkaantunut suku kuin vähemmän tarjottavaa. Itse valitsisin kuten ap, eli koko suku ja kakkutarjoilu.

Kiitoksia kaikille kirjoittaneille. Mukaan mahtuu näemmä kaikenlaista ihmistyyppiä. Alkuperäinen päätöksemme on vain entisestään vahvistunut huolimatta palautteen kahtiajakoisuudesta: osa tykkää ja osa ei (tämä nyt ei av:n "mikämikämaassa" ole mikään ihme). Tietysti nämä kommentit täytyy suhteuttaa palstan tasoon ja suodattaa tietyn av-suodattimen lävitse.

Tuntuu itsestänikin ihan hullulta, että vieraat automaattisesti odottavat jotakin täydellistä seitsemän ruokalajin päivällistä tykötarpeineen, erityisesti kun tilaisuus kestää suunnitelmiemme mukaan vain muutaman tunnin. Itse en ainakaan edes kehtaa vaatia tai odottaa vieraana saavani jotakin erikoiskohtelua vaan olen aina mennyt juhliin avoimin mielin vastaanottamaan sitä, mitä hääpari on kehittänyt. Yhdyn lainaamani kirjoittajan ajatukseen siitä, ettei perus-palstamamma varmaan edes osallistuisi kummilapsensa kastajaisiin ellei tarjolla ole täsmälleen hänen makuunsa sopivaa ruokatarjoilua ja vieläpä siten, että mamma saa varmasti lahjaan sijoittamansa rahasumman korkojen kanssa takaisin syömisten ja juomisten muodossa. Sehän se tuntuu olevan tärkeintä: ettei vaan vahingossakaan tule jäätyä tappiolle rahallisesti. Ihme kun kommentoijat eivät ole vielä keksineet vaatia bensarahaa tai kulukorvauksia hääparilta juhliin tulemisesta!

Jonkunlainen vastuu viihtymisestään on mielestäni myös vierailla itsellään. Me voimme tarjota vain puitteet, jotka oman mittapuumme mukaan ovat mukavat, miellyttävät ja mahdollisimman monia huomioonottavat. Kaikkia ei kuitenkaan koskaan voi täydellisesti miellyttää. Filosofiani on, että kun itse viihtyy, viihtyvät vieraatkin. Jos hääpari on stressistä väsynyt, hampaita kiristelevä kaksikko, ei juhlatunnelmakaan ole kovin positiivinen - vaikka tarjolla sitten olisikin sitä lohikeittoa tai pohjalainen pitopöytä.

Vierailija
119/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuohon lohikeittoon tulee, niin kamalimmissa häissä olen syönyt juuri lohikeittoa. Vihkiminen klo 12 ja juhlissa piti viihtyä puoleen yöhön saakka lohikeiton ja kakkupalan voimalla. Alkoholia kyllä oli tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Ja tämän jälkeen olisi vielä pitänyt jaksaa/huvittaa jatkaa juhlimista kaupungilla. Siis tärkeintä oli ryyppääminen. Ei kovin mukavat häät mielestäni. Ai niin, ja edellisenä iltana olimme hääpaikalla talkoissa. Suomalaiset perinteiset koko päivän kestävät häät. Ei kiitos, mielummin muutaman tunnin mukava kahvitilaisuus.

Vierailija
120/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten tarvitaan ruokaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme