Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissä tarjoiluna vain kahvia ja kakkua: onko liian köyhää?

Vierailija
28.06.2011 |

Suunnitelmissa olisi häät, joissa pitkä suhteemme vihdoin viimein virallistetaan. Ajatuksena olisi, että kirkon jälkeinen tilaisuus olisi olemukseltaan pienimuotoinen ja tarjoiluna olisi "vain" kakkukahvit, eli kahvia/mehua, kakkua ja muita kahvipöydän perusherkkuja, ei siis lämmintä ruokaa ollenkaan. Alkoholia löytyy tarvittaessa.

Vaikka tilaisuus ja tarjoilut on suunniteltu pienimuotoisiksi, molempien puoleinen suku on laaja ja vieraslistan karsiminen minimiin on vaikeaa. Eli porukkaa kakkukahveille olisi tulossa reilusti yli 100. Onko "pelkät" kahvit liian suppeaa ja köyhää? Helpointahan olisi mennä salaa naimisiin vain kahdestaan, mutta molemmat tahdotaan jakaa tilaisuus myös sukujemme ja läheistemme kesken. Jo pelkkä kahvitarjoilu tuon kokoiselle porukalle tulee kustantamaan jonkun verran eikä rahaa liiemmälti ole.

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap:n juhla eroa cocktail-tilaisuudesta kuin tarjoilultaan. Ja aivan varmasti perinteiset kahvipöydän antimet maistuvat ap:n sukulaisille cocktail-paloja paremmin.

Ei kai pelkkä kahvitilaisuus häiden jälkeen mitenkään outoa ole. Omatkin vanhemmat ovat 70-luvulla järjestäneet kahvitilaisuuden maistraattivihkimisen jälkeen. Ja itsekin voisin järjestää. Ja mikä parasta, ap:n häissä ei mene koko viikonloppua :)

Ei muuta kuin pidät sellaiset häät kuin haluat. Kutsuun hääjuhlan sijaan maininta hääkahveista. Jotain suolaista laittaisin kuitenkin itsekin kahvipöytään. Voilepäkakkuja (tykkään :), karjalanpiirakoita...

Vierailija
42/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkua ja kahvia (otsikko) muuttuikin elegantiksi cocktail-tilaisuudeksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tässä kukaan mitään ohjelmaa ole ollut vaatimassakaan, vaan kyse on siitä, että olisi ihan mukava saada EDES sitä ruokaa...

Kumpi siis onkaan tärkeämpää: se, että hääpari viihtyy vai se, että jotkut vieraat viihtyvät (suurin osahan osaa viihtyä kaikissa juhlissa, joissa on ruokaa ja mukava tunnelma, mutta aina on näitä naama nyrpyllään olevia ihmisiä, jotka vaativat viihdykettä - taitavat olla virikelapsia alun perin...)

Vierailija
44/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kokoajan jollakin on sanottavaa :O

Vierailija
45/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olet ap mun lähisukulaiseni. Tuollaisiin häihin tahtoisin nimittäin ihan oikeasti osallistua! Ihanan kepeä cocktail-tilaisuus, jousimusiikkia (toivottavasti kuulisin esim. vanhaa Frank Sinatraa tai muita kauniita rakkauslauluja), luonnonkauneutta puutarhassa, mansikkakakkua... Eikä kestokaan ole koko päivää tai viikonloppua.

Itse inhoan perinteisiä hääjuhlia, joissa pönötetään hiki hatussa kolkossa juhlasalissa, joka on koristeltu mauttomasti ja kärsitään pakollisista ohjelmanumeroista sitä täälläkin hehkutettua lohikeittoa ryystäen. YACK!

Toivottavasti ilmat vain ovat suotuisat, muuten uskon hääjuhlastanne tulevan todella ainutlaatuisen! Onnea!

Vierailija
46/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua! Jos häät ovat esim. 14-18, en jaksa ymmärtää että kuka kitisee SYÖMÄTTÖMYYDESTÄ, kun perillä odottaa kuitenkin suht runsas kahvitarjoilu. Taisi selvitä syy suomalaisten ylipainoon...koko ajan pitää puputtaa ja lapsetkin kuolevat siihen, jossei kolmeen tuntiin saa ruokaa ;). Just.

Vierailija
47/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vähintään toinen viikonloppuisin yleensä töissä, eli vaatii aikamoista venkslausta saada yhteinen vapaa viikonloppu. Siihen päälle tosiaan perheen vaatetus, häälahja + ajomatkat...

Mutta ei siinä mitään, jos tuo kutsusta tosiaan käy selvästi esiin, että kyseessä on kahvikekkerit niin voimme sitten miettiä, kannattaako niitä harvoja yhteisiä viikonloppuja + rahallista panostusta käyttää muutaman tunnin kahvitteluun (+ ajomatkat + pysähdykset syömään matkan varrella päälle).

Mutta toivottavasti et sitten vastaavasti ole niitä morsiamia, jotka vinkuvat täällä kun se ja se ei tullut häihin vaikka kutsuttiin.

Kyse ei ole siitä, että haluaisimme ns. rahalle vastinetta vaan enemmänkin siitä, että jos me näemme vaivaa (työvuorojen järjestely, vaatehankinnat, häälahja yms.) niin oletamme myös hääparin nähneen hieman vaivaa meidän eteemme.

Vierailija
48/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos järjestätte vain kahvitilaisuuden, niin suosittelen vihkimistä paikan päällä (tai kahveja kirkon vieressä), jotta siirtymisiin ei mene aikaa (muuten porukka on nälissään). Monipuolinen kahvipöytä tulee kalliiksi. Itse kutsuisin ennemmin "kakulle ja kuohuviinille", ts. coctail tilaisuuden luonteella, maljojen nostamisen kyytipojaksi pelkkää kakkua ja pikkuleipää.

Ja kakkua pitää sitten olla reilusti. Ihmiset ovat iltapäivällä nälissään, tuskin kukaan ehtii ennen kahta syödä kunnon lounasta kuitenkaan koska valmistautumiseen menee aikaa.

Tosin maksaa se alkoholikin...

Vierailija
49/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi sen nälkäisempi kuin lohikeiton ja ruisleivän tarjoamisen jälkeen. Melkein ennemmin päinvastoin. (Tosin siinä monet ovat varmasti oikeassa, että voileipäkakku tulee selvästi kalliimmaksi kuin lohikeitto.)

Vierailija
50/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä taisit keksiä ton elegantin ihan itse? Ihanalta kuulosta ap, anna palaa.

Olisinkin, mutta kirjoittaja nro 144 sen keksi :D

Vierailija
51/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua! Jos häät ovat esim. 14-18, en jaksa ymmärtää että kuka kitisee SYÖMÄTTÖMYYDESTÄ, kun perillä odottaa kuitenkin suht runsas kahvitarjoilu. Taisi selvitä syy suomalaisten ylipainoon...koko ajan pitää puputtaa ja lapsetkin kuolevat siihen, jossei kolmeen tuntiin saa ruokaa ;). Just.[/

mut juhlat on juhlat ja juhliin kuuluu tarjottavat. Oletko yksinkertainen vai kutsutko esim kotiisi useinkin vieraita tarjoamatta heille yhtikäs mitään?

Ap on kritiikin myötä laajentanut tarjoiluaan : ) aluksi oli pelkka kakkukahvi ja nyt yrittää väittää, että piirakat ja voileipäkakut oli suunnitelmissa alunperinkin: )

kyllä ap:sta paistaa vaan läpi, että tärkeintä on saada ne lahjat koko suvulta.

Jos yhtään lohduttaa me olimme niin moukkamaisia ja teimme linjavedon lähisukulaisten kesken. Rajasimme vieraat alle 40, siinä jäi monta setää ja tätiä kutsumatta..osalta tuli lahja silti....mutta meillä oli merenrantaravintola, ruokatarjoilu, juomatarjoilu, iltapala..ei mitään suunniteltua ohjelmaa..pari vierasta välttämättä halusi pitää puheen. Häät oli perjantaina vuosia sitten ja edelleen kuulemme kuinka oli ollut mukavan rentoa vaikka itse en nauttinut päivästä lainkaan (itse olisin halunnut laittaa kortin ulkomailta tyyliin olemme täällä häämatkalla). Yksistään minun lähisuvustani olisi tullut yli 100 kutsuttavaa siihen vielä miehen suku (lähes yhtä iso) + ystävät...joten kyllä se rajan voi vetää....

Vierailija
52/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohikeittoon tarvittaisiin selkeät istumispaikat.

Enkä ymmärrä minäkään tuota kamalaa nälkää iltapäivällä. Kahvipöydästäkin saa syötävää, ja voileipäkakut ovat täyttäviä. Mitä ihmettä te ihmiset syötte kolmen tunnin välein, kun pelkäätte klo 14-18 välisenä aikana kuolevanne nälkään kakun, voileipäkakun yms. tarjottavien äärellä?

Vierailija
53/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lievästi sanottuna huvittuneena seurannut tätä keskustelua ja vihdoin avaan myös oman sanaisen arkkuni. Tässä selkeästi sotii kaksi erilaista katsontakantaa ja ihmistyyppiä. Valitan jo valmiiksi muodostamiani stereotypioita.

Alemman keskiluokan ja vielä sitäkin alempien tuloryhmien, kouluttamattomat (ehkä maksimissaan amis-tasoiset) mammat perheineen tahtovat "perinteiset häät", jossa on karjalanpaistia ja keitettyjä perunoita, yöhön asti kestävää ryyppäämistä ja kaikki mahdolliset seuraleikit. He inhoavat uudistuksia ja kansainvälisyyttä, ja tahtovat kulkea tuttuja polkuja hautaan asti. Erityisen tärkeää heille on, että he saavat ostamalleen lahjalle vastinetta ja tämä heidän näkemyksensä mukaan tapahtuu vieraita varten suunniteltujen ohjelmien ja tarjottavien muodossa. Heidän mielestään juhlat ovat ainoastaan vieraita varten suunniteltu tilaisuus, jossa vieraiden viihtyvyys on 150%sti juhlan järjestäjien vastuulla. Vieras menee paikalle kuin lahna odottamaan, että häntä palvellaan kuin kuninkaallista. Tämä ihmistyyppi valittaa kaikesta ja tekee kokemastaan vääryydestä suuren numeron, tuota subjektiivisesti koettua vääryyttä tämän narsistisen ihmisen maailmaan mahtuukin normaalia enemmän. Tämän kategorian mamman tuntee näin kesäaikaan usein crockseista (aidot tai feikit), ihraisia pohkeita kuristavista legginseistä, rättimäisistä tunikoista, tupakanpoltosta, tyvivärjäämättömästä kuontalosta ja huonosti käyttäytyvistä lapsista. Erilaiset sosiaaliavustukset ja -tuet muodostavat osan heidän kuukausituloistaan.

Sitten ovat nämä ap:n edustamat keskiluokan ja sitä ylemmän tuloluokan kansalaiset, jotka ovat kansainvälisiä ja tahtovat tehdä asioita omalla tavallaan, silti tyylikkäästi. He ovat korkeammin koulutettuja ja paljon matkustelleita kuin aiemmin esitellyn ryhmän edustajat. He eivät kuole nälkään tai koe tarvetta valittaa, vaikka arviolta 3 tuntia kestävässä juhlatilaisuudessa tarjotaan "vain" kahvipöydän herkkuja ja kylmää juhlajuomaa. He nauttivat kokiessaan erilaisia, jopa uusia, asioita ja tekevät asiat mielellään eri tavalla kuin on perinteisesti totuttu. He ostavat juhliin lahjan pyyteettömästi lahjaksi, onnentoivotukseksi sankarille, ei eräänlaiseksi hyödykkeiden vaihtovälineeksi.

Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

Ja mitä itse juhliin tulee, suunnitelmat kuulostavat todella hyviltä. Ainakin tämä pk-seudun mamma tulisi mielellään paikalle ja jättäisi parit niistä pakollisista tämän kesän "perinteisistä häistä" väliin.

Vierailija
54/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..laitatte kutsuun häätarjoilun sisällön ja viestin, että ETTE HALUA häälahjoja. Se on ikävää tulla toiselta puolelta Suomea vain kakkukahveille ja maksaa lisäksi yöpymisien ja matkojen kustannukset.

Vierailija
55/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimittäin ollut vastaavissa juhlissa (ei mitään suolaista) ja ihmiset söivät kakkua nälkäänsä. Lisäksi kakku tulisi annostella valmiiksi, jotta se 89. ja 101. vieraskin vielä kakkua saisivat, ja mielellään santsatenkin.

Kalakeitto ei ole ainoa mahdollisuus tehdä suolaista. Esim. sushia tekee melko edullisesti, toki aikaa saa varata parille hengelle yhden illan, jotta kääri jotain 500 nigiriä.

Itse suosittelisin esim. näitä:

- feta-kasvissosekeitto

- ruokaisa perunamunakas rucolakatteella

Mulle ei tulisi mielenkään pitää juhlia ilman ruokaa. Jos yksikin kummastunut ilme tarjoiluista veisi juhlamieleni pois. Lisäksi miettisin itseäni: milloin hääpari itse ruokailee?

Viini ei sovi kahvittelujuhlaan. Vaihtoehtoina ovat kuohuviini tai konjakki/likööri.

Ap:n kysymykseen vastaus: kyllä olisi köyhää.

Miksi vastustat kunnon ruokaa häissä? Voihan senkin toteuttaa seisovana pöytänä puutarhahenkeen.

Vierailija
56/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohikeittoon tarvittaisiin selkeät istumispaikat.

Enkä ymmärrä minäkään tuota kamalaa nälkää iltapäivällä. Kahvipöydästäkin saa syötävää, ja voileipäkakut ovat täyttäviä. Mitä ihmettä te ihmiset syötte kolmen tunnin välein, kun pelkäätte klo 14-18 välisenä aikana kuolevanne nälkään kakun, voileipäkakun yms. tarjottavien äärellä?

Kukaan ei kuole tosiaankaan nälkään, mutta tuo määrä, mitä voileipäkakkuja tarvitaan! Määrän voi kertoa 1,5:lla, jos veloileipäkakku on se varsinainen suolainen tarjottava.

Halvempaa olisi esim. keitto ja siksihän niitä tarjotaaankin.

Vierailija
57/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..laitatte kutsuun häätarjoilun sisällön ja viestin, että ETTE HALUA häälahjoja. Se on ikävää tulla toiselta puolelta Suomea vain kakkukahveille ja maksaa lisäksi yöpymisien ja matkojen kustannukset.

Vierailija
58/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo tilaisuus olisi painajainen, gluteiinipitoiset ruoat ei sovi mulle, ei kofeiini tai sokeri. Muutahan ei sitten tainnut ollakaan...

joten aina voi vetää kännit jos ei muuta sopivaa ole :-).

Ja omat eväät käsilaukkuun.

Vierailija
59/176 |
29.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi äärimmäisen noloa, jos juhlissani ihmisillä on nälkä. Siinä ei sellosoolot ja hempeä fiilis auta, jos nälkä kiristää mahaa. Eihän siihen kukaan kuole, mutta tunnelma voi olla melko lattea!

Jos ap:lla on rahasta kiinni, niin ettekö voisi järjestää nyyttäreinä häitä? Jos kerran suvun omassa paikassa juhlatkin pidetään.

Mitä mieltä on miehesi?

Vierailija
60/176 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo tilaisuus olisi painajainen, gluteiinipitoiset ruoat ei sovi mulle, ei kofeiini tai sokeri. Muutahan ei sitten tainnut ollakaan...

joten aina voi vetää kännit jos ei muuta sopivaa ole :-).

Ja omat eväät käsilaukkuun.

Eikö kakku tai muut kahvipöydän tarjottavat voi muka koskaan olla gluteenittomia? Mainitsiko ap muka jossakin, ettei gluteenitonta ruokavaliota tai muita ruoka-ainerajoituksia ole otettu huomioon? Eikös tässä ole puhuttu vain kahvipöydän erilaisista suolaisista ja makeista tarjottavista, tarjottavia sen enempää määrittelemättä?

Mahtaa sulla olla vaikea elämä noiden rajoitustesi vuoksi. Suurin rajoitus taitaa tosin ruoka-aineiden sijaan löytyä kyllä ihan sieltä korvien välistä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi