Varavanhemmista kysymys...
... ja samalla esittäytyy uusi palstalainen!
Olemme neuvonnan puolivälissä menossa ja koska kohdemaaksi tulee tod. näk. Kiina, kohta puolin pitäisi päättää viralliset varavanhemmat. Alun perin olimme valinneet sisareni perheen, mutta koska he asuvat tällä hetkellä väliaikaisesti ulkomailla, he eivät kelpaakkaan. Muut minun tai mieheni sisaruksista eivät käy, koska eivät ole naimisissa. En oikein osaa ketään tuttavaperhettäkään kuvitella virkaan. Niinpä paras vaihtoehto olisi äitini ja hänen aviomiehensä, mutta miten on, käyvätkö isovanhemmat tähän tehtävään?
Kommentit (2)
Hei
En ole varma, mutta minulla on sellainen käsitys, että avioparille kelpaa varaperheeksi avoparikin. Sen tiedän, että yksinhakijalle varaperheen on oltava aviopari, yksinäinen tai avopari ei kelpaa.
Tarkista ihmeessä palvelunantajalta
Isovanhemmat eivät kelpaa varavanhemmiksi Kiinaan. Meille sanottiin Pelalta, että avopari ei kelpaa, IP:ltä taas olen kuullut joidenkin saaneen tietoa, että avopari kävisi, joten tarkista, miten asia on.
Varavanhemmat eivät muuten Suomen lain mukaan ole viralliset (lasta ei voi testamentata), vaan jos vanhemmille jotakin sattuisi, sosiaaliviranomaiset arvioisivat, mikä on lapselle paras ratkaisu.