KORTISONI, mitä oireita käyttäjillä... mulla ei taida sopia prednisolon? näitä oireita mulla...
Näen näkyjä tai kuvittelen kaikkea ja näen vihdoin unen saadessani painajaisia ja levottomia sekä ahdistavia unia, paisun -eteenkin kasvoista, ja se etten saa unta millään ja viel nälkä kun hevosella koko ajan. kauheaa!!
Kommentit (96)
Voiteita käyttänyt nyt 35 vuotta, kuureja vain silloin tällöin. Mulla menee unet tableteista, muita oireita ei onneksi.
Harhojen ja mahd. psykoosin kanssa ei ole leikkiminen nimittäin.
Kortisoni on erittäin hyvä lääke, jolla on huonoja sivuvaikutuksia. Minulla se on välillä pienemmällä, välillä isommalla annoksella reumataudin vuoksi. Muita lääkkeitä, solunsalpaajia, biologisia lääkkeitä, kultaa, salatsopyriiniä, vaikka mitä on kokeiltu, mutta mikään ei ole sopinut joko erittäin pahojen allergisten reaktioiden tai teholle vieneiden infektioseurasten vuoksi. Siksi olen todella kiitollinen, että kortisoni on olemassa, sen ansiosta olen elossa, eikä minun olen tarvinnut viettää viimeisiä pariakymmentä vuotta sairaalassa.
Juu, painoa on tullut rutkasti lisää, kortisoni lisää uniongelmia, vie ylikierroksille, pistää raivoamaan suurilla annoksilla, tekee infektioherkäksi ym. Silti, jos ei sen vaarallisempaa sivuvaikutusta tule, se on ainut lääke tällä hetkellä joka vaimentaa reumatautiani tällä hetkellä. Sivuoireiden kanssa tosin saa olla tarkkaavaisena!
Olen syönyt Prednisolonia nyt 6 viikkoa 40mg. Ei mitään haittoja vielä eikä toivottavasti tulekkaan. Paino on tippunut tähän mennessä. Tosin kova sairasteluni taitaa olla syynä. Lihomista en pelkää koska se tulee siitä mitä suuhun laittaa. Lääkäri sano jos pysyy ruokailu ajoissa kja annokset pysyvät normaalina ei lihomista tarvitse pelätä. Monet pilaavat sen sillä, että syövät kuin hevoset. Jos on jo syönyt ei heti voi olla nälkä. Aivojen "väärä hälytys". Pinnistel ruoka-aikaan ja juo tarpeekis vettä ;) Voimia kaikille jotka käyttävät kortisonia!
Minä en ihan tarkkaan muista kaikkea, mitä tuli, koska olin vain 12 kun ensimmäisen kerran kortisonikuurille jouduin. Annos oli muistaakseni 50mg/vrk ja ainakin kuukautiset jäivät pois (tulleet siihen mennessä puolisen vuotta ihan normaalisti, mutta samantien aloituksen jälkeen jäivät pois ja tulivat takaisin kuurin loputtua), paino nousi 20kg kahdessa kuukaudessa, nälkä oli toki koko ajan, mutta jouduin melkoisen säännöstellylle ruokavaliolle. Unta ei meinannut millään saada olkapäähän tuli sellainen ihme nykiminen, en osaa tarkemmin selittää, mutta tuohon olkavarren johonkin lihakseen tms. eikä se ollut ihan mitään pientä, vaan paksumpien vaatteidenkin läpi sen näki selvästi silloin kun se oikein innostui nykimään.
Syön n. pari kuuria vuodessa, kun astma pahenee esim. siitepölykaudella tai infektion takia. Huvikseni en näitä kuureja syö, mutta itse olen kokenut tukalassa tilanteessa lääkkeen kuin taivaan lahjana. Pahimmillaan ilman lääkettä, infektioiden aikana, herään useita kertoja yössä kuristavaan tunteeseen kurkulla + että sama tunne jatkuu päivällä. Kun saan kuurin, niin jo ensimmäinen tabletti vie tuon tunteen pois ja nukun paremmin, kun ei tarvitse heräillä niin usein.
Minulla lääke aiheuttaa kasvavaa vireyttä ja jossain vaiheessa ärtyisyyttä, pinna palaa pienestäkin asiasta. Myös pyöristymistä tapahtuu kasvoissa ja mahassa ja närästys lisääntyy. Olen myös huomannut muistin heittämistä ja sellaista että olo tuntuu tyhmältä. Minulle nuo ovat kuitenkin aika pieni ongelma sen rinnalla, mitä olo olisi ilman lääkettä. Ilman lääkettä flunssa jatkuisi monta viikkoa ja joutuisin olemaan jopa parin viikon sairaslomalla. Nyt saan flunssan parannettua huomattavasti nopeammin ja kykenen töihinkin muutaman päivän jälkeen. Mikään ei ole hirveämpää, kuin tukehtumisen/kuristumisen tunne koettuna monta kertaa päivässä. Itse olen siis tyytyväinen lääkkeeseen.
Minulle Prednisolon aiheuttaa turvotusta, unettomuutta ja vatsakipuja. Ikävä kyllä kortisoni sattuu olemaan se ainoa lääke joka pitää kroonisen sairauteni kurissa joten minulla sitten noita sivuvaikutuksia hoidetaan erikseen: turvotusta nesteenpoistolääkkeillä, unettomuutta nukahtamislääkkeillä ja vatsakipuja vatsansuojalääkkeillä. Ja paino tuppaa nousemaan ihan huomaamatta kun nälkä on koko ajan eli todella tarkkaan saa vahtia että syömisään koko ajan... :(
tämä on varmaati vanha ketju,mutta osui silmääni ja ajattelin kirjoittaa teille kaikille kortisonista. Olen 2,5 vuotta saanut kortisoni-pulsseja..eli suoneen kerralla 500-1000mg. Viimeisen 11 kk olen saanut 500mg suoneen joka viikko. Muuten syön joka pv Prednisolonia pienellä annoksella 20mg/pv. Ei kortisoni aiheuta harhoja,ellei ole taipumusta psyykkisiin sairauksiin. Levottomuutta,kuukasvoisuutta joillekin,turvotusta,kiihtynytää sydämen sykettä,verensokerin nousua,joillekin unettomuutta,rytmihäiriöitä. Minulle itselle tulee hetkellisesti korkea sokeri,vauhdikas...euforinen olo. Eli voisitteko lopettaa turhat puheet harhoista yms. Painajaisunia ei aiheuta kortisoni,eikä kaikille tule psykoosia. Kortisoni altistaa psykoosiin henkilöitä,joilla on taustalla psyykkinen sairaus. Kortisoni ei myöskään aiheuta paniikkihäiriötä. Osalle kortisonin käyttäjille tulee kiihtynyt olo,pulssi kohoaa jne. Sitten sitä jäädään liikaa miettimään,luomaan kauhukuvia. Siinä hyvä pohja paniikkihäiriön kehittymiselle. Pelko..ei siis kortisoni !!!
Tänään just määrättiin ja ekan tabun otin. Taidankin lopettaa sitten siihen. :(
Kuurin mittainen migreeni ja järjetön (lähes kestämätön) lihassärky. Ei ikinä enää prednisolonia, kiitos.
Mulle ehdotettiin prednisolonia 5mg/pv kudosreumaan. Aluksi olin innoissani kun vihdoin näytti siltä että saan oikeaa lääkitystä pitkäaikaseen, invalidisoivaan vaivaani. Nyt kun luin noita sivuvaikutuksia rupesin epäilemään, haluanko sittenkään noita lääkkeitä. Onko kellään positiivisia kokemuksia, erityisesti noista pienemmistä annostuksista? Mitkä on vaihtoehdot kortisonihoidolle, ikuiset tulehduskipulääkkeet?
t. mieluummin klenkka kuin pullukka
Todettiin HUS:ssa ihan allergia. Lähes kaikelle kortisonille. Vaikka tuon piti käydä. Hyvä etten psykoosiin joutunut ) ;
Kun kuvailit oireitasi, oikein tuli paha olo ja mieli, kun mietin, kokiko poika samoja juttuja kuin sinä. Esimerkiksi näkikö näkyjä ja painajaisia=( Onneksi se on toitaiseksi ohi, eikä enää tarvitsisi ottaa myöhemmin. Mutta nälkä pojalla oli koko ajan aivan valtava, söi melkeipä syömästä päästyään. Painoa tuli vartaloon jonkun verran, mutta kasvot kyllä turposivat.
Toivottavasti saat pian lopettaa oman kuurisi! Vaikka turpoaminen varmasti tuntuu sinusta pahalta, mieti, että et kuitenkaan loppuelämääsi kuuria syö. Palaudut varmasti normaalinnäköiseksi!
kyllähän näitä oireita kestää jos ei mee mukaan noihin näkyihin yms. ja ymmärtää et ne on lääkkeestä. ite olen jotenkin ravistellut itseni irti noista tuntemuksista ja ajatellut, että on lääkkeen vika.
tuo kasvojen turpoaminen ei itseäni niin paljoa vaivaa, kuin muita, jotka kauniisti ilmoittelevat minun "pyöristyneen". en jaksa kaikille kertoa lääkekuurista, vaan annan mennä joulun piikkiin. toki ärsyttää.. ja se unettomuus. kiitos sympatioista! :)
Nukahtamisvaikeuksia minulla on kyllä myös, en ollutkaan tullut ajatelleeksi että voisi olla kortisonin takia.
Olen syönyt Prednisolonia kohta 2v ja jatkuu, koska se on tähän asti ainoa lääke joka on sopinut minulle.
Painajaisia ei ole ollut eikä mitään näkyjäkään.
pyydä läheistesi tarkkailemaan sinua. Kerro myös pikimiten lääkärillesi harhoista. Oireet kyllä poistuvat jos/kun lääkitystä saadaan pienemmäksi
Yksi tuttu kuoli ja lääkäri myönsi, että siitä johtui. Ei vaan ollut muutakaan lääkettä.
millaiset oireet voi olla?
mulla on ollut monenlaisia psyykkisiä oireita kortisonista ja pahimmillaan en uskaltanut mennä ulos paniikkihäiriön takia.
millaiset oireet voi olla? mulla on ollut monenlaisia psyykkisiä oireita kortisonista ja pahimmillaan en uskaltanut mennä ulos paniikkihäiriön takia.
henkilö ei ole realiteeteissa. Näkee ja/tai kuulee harhoja. Paniikkioireita kortisonista voi tulla, masennusta ja unettomuutta. Keskustele lääkärin kanssa.
tuollaiset oireet tulee jos on tullakseen? Itse olen nyt kaksi viikkoa syönyt Prednisonia (eri kuin Prednisolon?) kolme tablettia päivässä (en muista annostuksen kokoa muuten kuin tableteissa) enkä ole huomannut mitään sivuoireita. Koskas sellaisia on odotettavissa?