KORTISONI, mitä oireita käyttäjillä... mulla ei taida sopia prednisolon? näitä oireita mulla...
Näen näkyjä tai kuvittelen kaikkea ja näen vihdoin unen saadessani painajaisia ja levottomia sekä ahdistavia unia, paisun -eteenkin kasvoista, ja se etten saa unta millään ja viel nälkä kun hevosella koko ajan. kauheaa!!
Kommentit (96)
apn oireet on ihan normaaleja, kasvot muuttuu ns kuukasvoiksi ja pötystä on kauttaaltaan, paino nousee, muisti sekoaa, jälkeenpäin ei muista kaikkea kuurin aikana ollutta ym. Kokemusta on pitkän kuurin läpi käytyä
vaikuttaa myös silmiin, tekee silmän painetta, nostaa sokeriarvoja. Mun piti käyttää insiliinipiikkiä jonkin aikaa.Haurastaa luita ym.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin tosiaan, etten enää koskaan joutuisi syönmään kortisonia. Pahimmillaan annostukseni oli 40 mg/vrk ja se oli yhtä helvettiä. Söin sitä yli vuoden, jonka jälkeen annostusta on pienennetty vähitellen, ja nyt se on enää 5 mg/pv. Pahimmillaan oireina olivat raju painonnousu, jatkuva nälkä, huono olo, itkuisuus, masentuneisuus, aggressiivisuus, näköhaitat, unettomuus, ulkopuolisuuden tunne, turvonneet kuukasvot ym. Olin yli vuoden jatkuvalla dieetillä, ja silti paino nousi. Kauheaa oli myös se, kun tapasi tuttuja ihmisiä, ja näki, kuinka he olivat kauhistuneet kasvoistani. Osa luuli minun pelkästään lihoneen, osa alkoi epäillä lääkitystä ja osa ei uskaltanut sanoa mitään. Täytyy sanoa, etten vihaa mitään niin paljon kuin tuota kyseistä lääkettä! Se pilaa ulkonäön ja olon, sekä mahdollisuuden normaaliin elämään... :(
Annostuksesta päätellen sinulla on ollut ehkä Polymyalgia. Vaihtoehtona olisi olla ottamatta lääkettä ja kärsiä yötä päivää koko kehon kivui9sta. Polymyalgiaa joudutaan usein hoitamaan n. 11/2 v.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti mikä lääke! Vie yöunet kokonaan, ihan kamala olo koko ajan. Pienistä määristä huolimatta ihan kamala lääke, en ikinä ikinä enää halua koskea siihen.
Jos sairastut esim aivolisäkkeen vajaatoimintaan, niin ilman kortisonia kuolet. Kyllä sen käytölle on aina selvät perustelut.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin ei ole ehdoton pakko, en prednisoloniin koske. Sain sitä kuurin ja onneksi olin sairaalassa silmän alla, sillä olin niin pirteä että valvoin yöt ja ahdisti...kamala kokemus. Ko lääkeainehan saattaa puhkaista psykoosin jonka lievempi muoto on hypomania, jossa tilassa taisin hyvinkin olla. En ikinä uskaltaisi kotosalla yksin asuvana moista kuuria aloittaa...
Onko sinulla minkäänlaista ymmärrysträ siitä, mihin tauteihin sitä pitää määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Todella inhottava lääke onneksi loppuu pian
Kortisoni on elimistön oma hormoni eli siinä mielessä ei varsinainen lääke.
Vierailija kirjoitti:
Tänään just määrättiin ja ekan tabun otin. Taidankin lopettaa sitten siihen. :(
Toivottavasti et sairasta esim. aivolisäkkeen vajaatoimintaa tai vastaavaa, koska ilman lääkettä sitten vaan kuolet.
Olen varmaan poikkeus, kun en ole huomannut Prednisolonista mitään sivuvaikutuksia. Toki olen syönyt vain 1-3vkoa kerralla sairauteni pahenemisvaiheessa ja maksimissaan 40mg/pv.
Minulle tulee pienestäkin annoksesta paha unettomuus ja sydämentykytys. Jos on pakko syödä, niin nykyään mahdollisimman lyhyt ja pieni laskeva kuuri.
Vierailija kirjoitti:
apn oireet on ihan normaaleja, kasvot muuttuu ns kuukasvoiksi ja pötystä on kauttaaltaan, paino nousee, muisti sekoaa, jälkeenpäin ei muista kaikkea kuurin aikana ollutta ym. Kokemusta on pitkän kuurin läpi käytyä
vaikuttaa myös silmiin, tekee silmän painetta, nostaa sokeriarvoja. Mun piti käyttää insiliinipiikkiä jonkin aikaa.Haurastaa luita ym.
Tuo muistin katoaminen! Minulle tapahtui se. Olen kuitenkin ajatellut, että se johtui kortisonin aiheuttamasta pahasta unettomuudesta, eikä kortisonista itsessään. Totaaliunettomuus sotkee koko elimistön ja kortisoni vie unet pienelläkin annoksella.
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/vaikuttaako-kortisoni-muis
"Kortikosteroidit aiheuttavat monenlaisia psyykkisiä oireita, jotka onneksi loppuvat kun lääkekuuri loppuu, lohduttaa psykiatri."
Itsellä Prednison 5mg käytössä, joka taitaa olla samaa kuin Prednisolon?
Vierailija kirjoitti:
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/vaikuttaako-kortisoni-muis
"Kortikosteroidit aiheuttavat monenlaisia psyykkisiä oireita, jotka onneksi loppuvat kun lääkekuuri loppuu, lohduttaa psykiatri."
Toiset on herkempiä vaikutuksille?
Ihmisen oma elimistö tuottaa jatkuvasti kortisonia, mitä ilman kuolisi.