KORTISONI, mitä oireita käyttäjillä... mulla ei taida sopia prednisolon? näitä oireita mulla...
Näen näkyjä tai kuvittelen kaikkea ja näen vihdoin unen saadessani painajaisia ja levottomia sekä ahdistavia unia, paisun -eteenkin kasvoista, ja se etten saa unta millään ja viel nälkä kun hevosella koko ajan. kauheaa!!
Kommentit (96)
Mulle kortisoni ei ole aiheuttanut ruokahakua lisää ,mutta kasvot vähän pyöristyneet.Olen ottanut näitä vuodesta 1993-alkaen ja otan edelleenkin 5mg aamulla aamupuuron ja leseitä ,mustikoita ja maitoa, laktoositon!terv:Mari
Niin kauan kuin ei ole ehdoton pakko, en prednisoloniin koske. Sain sitä kuurin ja onneksi olin sairaalassa silmän alla, sillä olin niin pirteä että valvoin yöt ja ahdisti...kamala kokemus. Ko lääkeainehan saattaa puhkaista psykoosin jonka lievempi muoto on hypomania, jossa tilassa taisin hyvinkin olla. En ikinä uskaltaisi kotosalla yksin asuvana moista kuuria aloittaa...
nostanpa tän vanhan.
Prednisolonia olen muutaman kerran joutunut ottamaan muutaman viikon kuurin (30mg). pulssi hieman nopeutuu ja hieman hötky olo, joka vähenee kyllä iltaa kohti. Mutta ei todellakaan mitään voimakasta- lievänä noi sivuoireet. Positiivisena, että henki alkaa kulkea astmaatikolla.
Sopii kai meille useimmille ihmisille ihan ok.
nostanpa tän vanhan.
Prednisolonia olen muutaman kerran joutunut ottamaan muutaman viikon kuurin (30mg). pulssi hieman nopeutuu ja hieman hötky olo, joka vähenee kyllä iltaa kohti. Mutta ei todellakaan mitään voimakasta- lievänä noi sivuoireet. Positiivisena, että henki alkaa kulkea astmaatikolla.
Sopii kai meille useimmille ihmisille ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 07:35"]
Nostan tämän vanhan ketjun koska etsin täältä muiden kokemuksia.
Aloitin kuukausi sitten prednisolon kuurin ja en voinut millään käsittää miksi olin yhtäkkiä, siis kolmen päivän sisällä pillereiden aloituksesta, ihan mielettömän masentunut, ahdistunut, uneton. Valvoin ja valvoin ja murehdin tulevaisuutta tuntikaupalla keskellä yötä, itkeskelin pitkin päivää. Mieskin kysyi että mikä ihme sulla on ja miksi.
[/quote]
Vanhaa ketjua nostan minäkin tämän saman asian takia. Oon nyt syöny tämän viikon Prednisolonia 20mg/vrk ja yhtäkkiä iskeny kauhee masennus, toivottomuus, itkuisuus ja ärtyneisyys. Myös ylivirkeyttä on havaittavissa, ja vaikka elimistö tuntuu keuhkoputkentulehduksen (ja pahentuneen astman) takia voimattomalta, aivoissa kaikki käy ylikierroksilla. Silti on koko ajan sellanen brain fog, olo tuntuu jälkeenjääneeltä, en muista mitään, tuntuu että nään lieviä halluja ja olo on muutenkin epätodellinen. Ihan turha tätä viestiäkään oikolukea, kun unohdan edellisen lauseen samoin tein.
Onneks tää kuuri kestää vaan viikon, ihan järkyttävä lääke.
Todella inhottava lääke onneksi loppuu pian
tämä on varmaati vanha ketju,mutta osui silmääni ja ajattelin kirjoittaa teille kaikille kortisonista.
Olen 2,5 vuotta saanut kortisoni-pulsseja..eli suoneen kerralla 500-1000mg. Viimeisen 11 kk olen saanut 500mg suoneen joka viikko. Muuten syön joka pv Prednisolonia pienellä annoksella 20mg/pv.
Ei kortisoni aiheuta harhoja,ellei ole taipumusta psyykkisiin sairauksiin. Levottomuutta,kuukasvoisuutta joillekin,turvotusta,kiihtynytää sydämen sykettä,verensokerin nousua,joillekin unettomuutta,rytmihäiriöitä.
Minulle itselle tulee hetkellisesti korkea sokeri,vauhdikas...euforinen olo.
Eli voisitteko lopettaa turhat puheet harhoista yms.
Painajaisunia ei aiheuta kortisoni,eikä kaikille tule psykoosia. Kortisoni altistaa psykoosiin henkilöitä,joilla on taustalla psyykkinen sairaus. Kortisoni ei myöskään aiheuta paniikkihäiriötä. Osalle kortisonin käyttäjille tulee kiihtynyt olo,pulssi kohoaa jne. Sitten sitä jäädään liikaa miettimään,luomaan kauhukuvia.
Siinä hyvä pohja paniikkihäiriön kehittymiselle. Pelko..ei siis kortisoni !!!
Eipä muuten voi vaikuttaa lihomiseen itse. Kortisoni on hormoni joka suurilla annoksilla suurentaa rasvakudoksia js lisää turvotusta, eli nesteen kertymistä elimistöön. Nämä vaikutukset voi olla hyvinkin pitkäaikaisia, pitkän kuurin jälkeen. Itse olen aina ollut tarkka syömisistäni ja liikun ja urheilen, mutta 2vuoden kortisonin napsiminen (max. 40mg) lisäsi painoa 15kg, vaikka perussairauteni crohnin tauti (tulehduksellinen suolistosairaus)on jyllännyt pahana, ja monesti olen ollut varsin aliravittukin sen vuoksi kun ei palijoa kestä suuhun laittaa. Ylikierroksilla olen myös ollut, ja maniaa on havaittavissa isoilla annoksilla. Helvetillinen lääke, joka ei enää edes auta, olen kai tullut immuuniksi.
40mg kortisonia alenevin annoksin 2-4 kertaa vuodessa. Kerran vuodessa jopa 3 viikkoa 40mg/pvä ja sitten aleneva annos. Ainoat oireet kuukasvot, jotka katoavat pian kuurin loppumisen jälkeen, tärisevät kädet (jotka tärisevät kyllä muutenkin vahvan astmalääkityksen takia, mutta pillerikortisoni vähän lisää sitä), ja sillä 4 viikon kuurilla alkoi tulla suonenvetoja eli lihaskramppeja jatkuvasti, katosivat kun aloin syödä magnesiumia. Ei se kortisoni mitään paniikkihäiriötä tai harhoja aiheuta, niihin on syy entuudestaan. Ihan loistava astmalääke, jota ilman tukehtuisin. Normaalisti siis hengitettävä kortisoni käytössä päivittäin, kuureina lisäksi noi Prednisolonit.
Ollut jo jonkin aikaa (vuosia), annostus välillä pienempi (jopa nollassa pari kuukautta). Sivuoireena oli aluksi ruokahalun lisääntymistä ja lihoinkin 20 kg (mahdollisesti enemmänkin).
Kasvoturvotus, tietty. Mielialan vaihteluita. Sokerit koholla (eli toistaiseksi insuliini käytössä ilman diabetes-diagnoosia). Osteopeniaa (osteoporoosin esiaste, tähän syön lääkärin määräämää kalsium+d-vitamiini -valmistetta), mahdollisesti aloitetaan osteoporoosilääkitys ennaltaehkäisevästi.
Ihottumaa (kuin finnejä). Joskus unensaannissa vaikeuksia.
Inhottavat sivuvaikutukset, mutta muut lääkkeet eivät tehoa sairauteen kovin hyvin, tämä sen sijaan tepsii, joten pakko käyttää toistaiseksi.
Eläpä hättäile. lääkäri varmasti aiheesta määrännyt. haittavaikutuksia tulee niin yksilöllisesti, ja kaikista lääkkeistä voi tulla haittavaikutuksia, myös peruskipulääkkeistä ja vitamiinitableteista jos tarpeeksi alkaa oirekuvastoa hakemaan, joten oman kropan reaktion ko lääkkeeseen tietää vasta kun kokeilee. Mietipä jos jätät turhan pelon takia lääkkeen syömättä ja lääkärin määräämä lääke olisikin auttanut ilman sivuvaikutuksia muutamassa päivässä vaivaan, jonka kanssa mahdollisesti kamppailet ilman lääkkeitä kuukausia? itsellä prednisolon kuureina astman pahenemisvaiheissa. Useimmiten aiheuttaa unenlaadun heikentymistä, kerran pidemmän kuurin aikana tullut ihottuma, mutta noiden oireiden kanssa elää mielellään kun henki kulkee huomattavasti paremmin!
Minusta tuntui, että suutuin helpommin
ko lääkettä käytettäessä, tosin myös olosuhteet olivat kuumat.
meni monta kuukautta toipua siitä.
Ja kortisonina Prednisolon. Unen saanti on hiukka vaikeaa, varsinkin jos herään yöllä. Unissa ei ole muutoksia (vaikka painajaisia haluisinkin nähdä, pidän niistä =)).
Tuo kasvojen pyöristyminen on yleistä, varsinkin isommilla annoksilla, samoin ruokahalun lisääntyminen. Minulle tuli ne molemmat.
Pakkausselosteen mukaan psykoosit+harhat voivat tulla niille alttiille, ainoana allergian oireena mainitaan ihottuma.
Olen syönyt jo 6 vuotta päivittäin 5-7,5 mg, ei mitään havaittavia oireita.
mun vuosi sitten aloittama prednisolon ketju on täällä, miten ja miksi? joku lienee googlettanu prednisolonin tai kortisonin oireista tai haitoista...
Olen joutunut syömään useita kortisonikuureja, yleensä Prednisolonia. Sivuoireina tulee kovasti lisääntynyt ruokahalu, sellainen hutero olo (sydän tykyttää, veri kohisee, kädet vapisee jne.), nukkumisvaikeuksia, kasvot pyöristyy jos kuuri kestää paria viikkoa pidempään, lisäksi käyn ylikierroksilla jolloin on todella vaikeaa levätä. Viimeksi kortisonikuurilla ollessani mietin, tuntuuko maniasta kärsivästä samansuuntaiselta manian päällä ollessa: kaikki tuntui mahdolliselta, engergiaa oli pohjattomasti jne. Silti pakotin itseni elämään normaalia elämääni, ajattelin, että yletön touhuaminen kortisoniboostissa ei voi olla kropalle kovin terveellistä.
Ja silti, näillä oireilla, pidän kortisonia huippulääkkeenä. Siitä olen saanut monta, monta kertaa avun sairauteeni ja se on estänyt sairauteni pahenemista. Ap: sinuna ottaisin jo lääkäriin yhteyttä, harhat ovat jo sen verran voimakas sivuvaikutus.
Energisyys on jees, mutta nukkumattomuus ei. Työkaveria ihmettelin kerran, että mikähän sitä vaivaa, kun touhusi, puuhasi ja siivosi ihan koko ajan. Kertoi sitten olevansa pitkällä kortisonikuurilla. Ei ollut ihan normaali oma itsensä, jotenkin maanisen oloista oli se touhu. Jälkeenpäin hän tajusi kyllä itsekin sen.