KORTISONI, mitä oireita käyttäjillä... mulla ei taida sopia prednisolon? näitä oireita mulla...
Näen näkyjä tai kuvittelen kaikkea ja näen vihdoin unen saadessani painajaisia ja levottomia sekä ahdistavia unia, paisun -eteenkin kasvoista, ja se etten saa unta millään ja viel nälkä kun hevosella koko ajan. kauheaa!!
Kommentit (96)
Nostan tämän vanhan ketjun koska etsin täältä muiden kokemuksia.
Aloitin kuukausi sitten prednisolon kuurin ja en voinut millään käsittää miksi olin yhtäkkiä, siis kolmen päivän sisällä pillereiden aloituksesta, ihan mielettömän masentunut, ahdistunut, uneton. Valvoin ja valvoin ja murehdin tulevaisuutta tuntikaupalla keskellä yötä, itkeskelin pitkin päivää. Mieskin kysyi että mikä ihme sulla on ja miksi. En yhtään osannut yhdistää näitä oireita lääkkeeseen, kun pakettiselostuksessa ei mainittu mitään eikä lääkärikään. Lopetin sitten kuurin ja parin päivän sisällä palasin normaaliin tilaani. Ei taida sopia ollenkaan mulle nämä lääkkeet.
Olipa huojentavaa löytää tämä keskustelu. Kiitos kaikille! Itselle laitettiin polveen 2 ml kortisonia, kun sieltä ensiksi poistettiin nestettä, ja juuri noita samankaltaisia oireita tuli minullekin jo heti yhdestä hoitokerrasta: kasvot ovat turvonneet ja punaiset, nukkuminen vaikeutunut ja levottomat unet, hyvin masentunut olo, syömishalut lisääntyivät, rohinaa kurkussa, sydämen tykytystä. Näiden luulis menevän ohi, kun aineen vaikutus lakkaa eikä sitten enää jatkossa kortisonia.
-koko ajan nälkä
-duracell-pupu -ilmiö, eli virtaa riittää vaikka mihin, pari suursiivousta on tullut tehtyä kortisonin aikana
-yöllä saattaa herätä jo parin-kolmen tunnin unien jälkeen kukkumaan
-kasvot pyöristyvät
-niskaan kertyy rasvaa
-samoin mahaan
-verensokeri saattaa nousta
-silmänpaineet nousevat, tää kannattaa ihan oikeasti käydä tarkistamassa, itse joudun laittamaan silmätippoja alentamaan silmänpainetta aina kortsikkakuurin aikana
-sydämentykytystä
Kuurin loputtua saattaa tulla ns. vierotusoireita. Mulla ne ilmenevät mm. lihas- tai nivelkipuina. Jalkaterien kipuna, käsivarsien kipuna.
Minulla myös pitkäaikaisesta käytöstä (yli kymmenen vuoden) tullut niskaan rasvaa (buffalo hump), kasvot pyöristyneet kummallisesti (kuukasvot), karvankasvu lisääntynyt, kaihi tullut molempiin silmiin (leikattu jo toisesta silmästä, toiseen silmän operaation odotan leikkaukseen pääsyä). Lisäksi nuo tavalliset sivuoireet.
Onneksi ei ole koskaan tullut varsinaisesti mitään ongelmia psyykkisen puolen kanssa eli ei ole ollut harhoja, paniikkioireita tai psykoosia. Unettomuus on tosin ollut rankkaa silloin, kun on joutunut ottamaan kortisonia isompia annoksia (onneksi yleensä lyhyempiä jaksoja).
tosiaankin, kaihi minullakin, ei vielä leikkausta vaativa, mutta häiritsee kylläkin jonkin verran, samoin karvankasvu lisääntyy, saa nyppiä viiksikarvoja... Onneksi ovat vaaleita...
maanisia oireita, jaksaa touhuta paljon enemmän, saa paljon "hulluja" ideoita jne ja on vielä mielissään näistä. On joskus halunnut aloittaa kuurin tarkoituksella vaan jaksaa paremmin. Minun mielestäni hän on vaan paljon rasittavampi persoona kuurien aikana. Onneksi ei ole kuitenkaan päätynyt tuohon ja olen yrittänyt puhua hänelle järkeä, kun ei se ihan haitaton lääke muutenkaan ole.
Psykiatrisessa hoitostyössä on tiedossa, että kortisoni suun kautta aiheuttaa joillekin maanisia oireita. Ap.n kannattaisi ottaa yhteyttä lääkäriinsä.
Ihan järkyttävää myrkkyä. Mulla sitä tuutataan suoneen, jos siihen tarvitsee turvautua, aloitusannos on 80 mg ja kuuri kestää ja kestää, koska lääkitys täytyy ajaa alas hitaasti. Tällainen lempeä perheenäitikin muuttuu hirviöksi. Steroidihan se on, joten en ihmettele sivuvaikutuksia: unentarpeen väheneminen, unettomuus aamuyöstä, ylikierrokset, aggressio, rytmihäiriöt, pulssin ja verenpaineen heittely, kuukautishäiriöt, raateleva nälkä, hikoilu ja ihokarvojen tummuminen. Noista pahimmat ovat ylikierrokset (18 tunnin tauoton työnteko ei tunnu missään) aggressio (valkohehkuista murhanhimoa ilman syytä) ja se nälkä (yksi hevonen, kiitos, raakana).
Ja nostellaanpas vanhaa ketjua kun aihe on mulle ajankohtainen nyt.
Kuuri helvetistä!
Hypomanian tajuan nyt kuurin viimeisenä päivänä ja pelko oman mielenterveyden menettämisestä on todellinen. Toisilla ei kuulemma tulee mitään oireita ja lieviä nämä minullakin, hyvin pystyn hallita toimintaani, mutta kauhistuttaa ajatus, että mitäs jos olisi ollut tarve pidemmälle kuurille...?!?
Tämä yksittäinen lääkekuuri on muuttanut tapaa miten näen ja koen maailman sekä muut ihmiset. Voisin kuvitella, että psykedeelit vaikuttavat mieleen samalla tavalla.
Jos ikinä tulisi tarve syödä kortisonia uudelleen joutuisin punnitsemaan todella tarkkaan, koska tämän perusteella tiedän kuuluvani riskiryhmään.
Jouduin käyttämään vuosikymmeniä sitten prednisolonia. Se ei sopinut vaan tuli kasvoihin pistelyä, punoitusta ym... Vaihdettiin Medroliin ja siitä ei juurikaan haittoja. Pyytäkää vaihtoa, Medrol taitaa olla kalliimpi mutta maksaa mielellään jotta ei saisi liikaa haittoja.
Kortisonin olen kuullut pehmentävän luuainestakin.Sain pahan silmätulehduksen ja hoitona oli kortisonisilmätippoja,tukkaa lähti ihan tuppoina,tietysti perimääkin kaljuudessa,mutta ei kai perimä voi parissa vuodessa päänahkaa hiuksista tyhjätä
Reilun kuukauden kuurin söin, aluksi 40mg päivässä parin viikon ajan ja siitä sitten laskevasti. En huomannut oikeastaan mitään oireita, samalla piti syödä kalsium+d tabletteja, ilmeisesti voisi vaikuttaa muuten luustoon. Suu taisi vähän kuivua, mutta siitäkin sanottiin, että tietää pestä hampaita huolella ja imeskellä xylitol-tabletteja pari kertaa päivässä. Mutta varoittelusta huolimatta en kärsinyt mielialan vaihtelusta, unettomuudesta tai turvotuksesta.
Mulla kortisoni aiheuttaa kovat stondikset. Ja fiilikset nousee välillä överiksi muutenkin. Sitten punttia nostaessa - voisi lisätä rautaa vaikka koko ajan. Kortisonikuurin aikana saankin aina kunnon nousemaan. Univaikeudet, levottomuus ja ruokahalun hallitsematon kasvu ovat pahimmat oireet. Tosi isoilla pitkillä kuureilla sitten tulee jopa aggressiivisutta.
Olen syönyt harvinaiseen autoimmuunisairauteeni Prednisolonia nyt 6kk. Aloitusannos oli 30mg/vrk, se vei yöunet, eli nukuin 3-5h yhtämittaisesti ennen kuin heräsin. Toisaalta s myös piristi, eli väsyttänyt päivisin, vaan musta tuli pikemminkin vähän maaninen. Mulla rasvoittui myös hiukset ja tuli näppyjä sekä närästysoireita. Kasvot ja kroppa turposivat nesteen kertymisen vuoksi. Nälkä tuli puolessa siitä ajasta, mitä normaalisti, mutten lihonut (nesteen kertymistä lukuunottamatta) koska pidin kiinni ruoka-ajoista ja entisen suuruisista annoskoista.
Kun annostusta laskettiin (nyt 7,5 mg/vrk), hävisi yövalvominen ja piristävä vaikutus ja turvotus. Oikeastaan ainoa, mitä huomaan, on hampaiden kunnon huononeminen, ilmeisesti kuivan suun vuoksi. Ihan hienoista ihokarvojen kasvun vahvistumista on huomattavissa kasvoissa, muttei häiritsevää. Treeni tuntuu kulkevan paremmin, liittyisikö siihen, että on steroidi? Samoin kuukautisten väli on pidentynyt. Silmät tuntuu myös kuivilta koko ajan.
Oman ja parin tutun kokemuksen perusteella sanoisin, että kortisonin vaikutukset on todella yksilöllisiä ja annoksen suuruus muuttaa usein sivuvaikutuksia runsaastikin. Ei kannata liikaa pelätä lääkityksen aloitusta, vaan kokeilla ja katsoa, sopiiko lääke. Minäkin pelkäsin ja korkean annoksen sivuvaikutukset olivatkin aika hurjat. Kuitenkin yleensä jos kortisonia käytetään pidempiaikaisesti, annos pyritään laskemaan mahdollisimman alas, jolloin sivuvaikutuksetkin ovat yleensä paljon maltillisemmat tai katoavat kokonaan.
Tsemppiä kaikille kortisonia syöville! Monella tapaa hankala lääke, mutta usein myös tehokas sellasiin sairauksiin, joihin ei välttämättä muut lääkkeet pure.
Kihtiin sain prednisolonia tabletteina, 2pvä 2x20mg, 2pvä 1x20mg, 2pvä 0,5x20mg. Nyt menossa siis 4/6 päivä. Olen kasvisruokavaliolla toista kuukautta, laihtuminen kääntyi painonnousuun, naama ja vatsan seutu pöhöttää, kaamea nälkä kaiken aikaa, pulssit hirman koholla, paniikkikohtauksia muutama, ärtyneisyys ja pinna kestää 5 sekuntia.
Älyttömät raivarit normaalista keskustelusta. Erektiot hukassa, ei haluta. Kokoajan vituttaa ja tekee mieli raivota. Pelkään että satutan lapsiani tai vaimoani, no läpsäisin jo kiukuttelijoita vyöllä pepuille kun eivät totelleet nukkumaan käydessä.
Ylitin sen fyysisen koskemattomuuden kynnyksen jota olen nyt mieli maassa harmitellut yksikseni sen jälkeen tätä viestiketjua lukiessa ja viestiä näpytellessä.
Ei kiitos ikinä enää tällaisia kuureja, kärsin kivut ennemmin, eikä tää ole siihen kihdin kipuun ja tulehdukseen niin hirveästi auttanut.
Reuman takia joudun syömään Prednisolonia kuureittain. Kortisoni auttaa tehokkaasti kehon tulehdustiloihin, mutta ne sivuvaikutukset. Unet häviää, ruokahalu kasvaa, paino nousee, masentaa, toivoton olo koko ajan. Piikeistä en saa vastaavia haittoja, mutta tableteista kyllä. En haluaisi käyttää, mutta kun se on ainoa keino jarruttaa sairautta, niin on pakko...
Hei kaikki kortisonin tykkääjät. Mulla kihti jalassa, taidan ottaa pienen kuurin siihen (40mg/pv)
Ei se ole mikään paha lääke niin kuin täällä annetaan ymmärtää!!!
Olen syönyt jo yli 30 vuotta tuota ja hyvin voin.
Vierailija kirjoitti:
en enää ikinä syö sitä jos vain pystyn olemaan ilman.
Lääkärit kyllä määräävät sitä aivan liian herkästi.
Varmaan tiedätkin, että kortisoni on ihan ihmisen oma elintärkeä hormoni, jota ilman kuolisi eli ei kai kukaan sille voi allerginen olla. Eri asia on, että joissain taudeissa j a taudinvaiheissa voidaan tarvita niin suuria annoksia, että tulee haittojakin.
Deltasone pysähtyi minun oireita. Ostan sen täällä ilman reseptiä, joten voin henkilökohtaisesti suositella niitä http://fi.trustedtabsrx.com/product/deltasone.html?wm=10034&tr=8027