Huoh, anoppi ja taapero. Kohta menee hermot. ov
Meidän kuopus on oikea Tahto Pakkaus, jonka mielestä kaikki pitäisi mennä niin kuin hän sanoo. Lapsi on aina ollut todella nirso, ikää herralla on melkein 3v ja uhmaa löytyy ja paljon.
Lapsi saa aina karmean hepulin ruokapöydässä, jos ruoka on sellaista, mistä hän ei tykkää (=KAIKKI uusi on yök).
Minä ja mies (sekä äitini sekä appi) jätetään kiukku huomaamatta ja sanotaan vaan, että jos ei kelpaa se maistiainen, niin sitten ei saa jälkkäriä (joka kyllä maistuisi..). Ja seuraavan kerran saa ruokaa vasta seruaavalla aterialla.
Noh, anoppi on sitä mieltä, ettei lasta saa huudattaa ja kyllähän lapselle nyt pitää antaa herkkuja, kun toinen kerta haluaa jne. Ja hyvähän se on kun jotain syö (juu-u, lapsi on pieni, mutta kasvaa omilla käyrillään ja neuvolan täti ei ole huomauttanut painosta mitään).
Miehen vanhemmat (ja äitini) tuli meille jussin viettoon ja perjantaina oli lapsen herkku ruokaa (makkaraa ja lettuja) eli ruokailut meni hyvin, mutta eilen. Voi luoja.
Meillä oli lounaalla makaronilaatikkoa ja lapsi oli sitä mieltä yök. Laitettiin lautaselle yksi jauheliha nokare ja yksi makaroni ja sanottiin, että ne pitää syödä, jos lapsi haluaa jästkin jälkkäriksi.
Ei kelvannut, joten lautanen otettiin pois, kun muut olivat syöneet ja sanottiin, ettei lapsi saa jädeä, kun ei syönyt. Lapsi vetäisi kunnon pultit ja heittäytyi keittiön lattialle karjumaan naama punaisena. Me muut mentiin pihalle ja anoppi jäi sisälle kuopuksen kasnsa.. Meni vähän aikaan ja napero tuli hymyillen ulos JA JÄDE KÄDESSÄ! Ja anoppi rupesi sönköttämään, että kyllähän toiselle nyt pitää antaa, kun muutkin saivat jne. Kun toisella oli niin paha mieli jne.
Mies sanoi, ettei lapselle saanut antaa jäätelöä, mutta eihän sitä nyt voi poiskaan ottaa..
Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun anoppi häärää itse keittiössä ja antaa lapselle piparin tms. vaikka lapsi on heittänyt lautasen lattialle tms.
Anoppi myös menee kaikkeen lapsen höpsötyksiin mukaan; jos lapsi sanoo, ettei pissata, vaikka seisoo lähes tulkoon jalat ristissä, anoppi ei vie lasta pissalle, vaikka seurauksena onkin sitten iso pissalammikko lattialla (lapsi on oppinut kuivaksi n. 4 kuukautta sitten, mutta ei aina malta mennä ajoissa pissalle). Koska eihän lasta nyt voi väkipakolla viedä pissalle.
Tai jos lapsi on selvästi päikkäreiden tarpeessa, mutta on itse sitä mieltä, että EI nukkumaan, niin eihän lasta voi laittaa nukkumaan, kun hän ei halua.. Eihän pientä voi turhaan huudattaa..
Kommentit (14)
tulkoon asuu meillä.
Tai noh, appi käy harvemmin (=tulee vain kun pyydetään ja on vielä töissä), mutta anoppi puolestaan käy vähintään joka toinen päivä pistäytymässä, vaiikei kutsuttaisikaan. On nimittäin eläkkeellä ja asuvat melkein naapurissa.
ap
Tämä on se ainoa asia, jossa anopilla ja mulla menee sukset ristiin ja pahasti. Meillä tämä menee niin pitkälle, että anoppi toimii juuri kieltoani vastaan. Eli jos olen kieltänyt lapsilta jotain, anoppi antaa luvan siinä samassa. Siis minun auktoriteettini kyseenalaistetaan lasten edessä. Voi vittu.
Millainen aikuinen miehestäsi tuli?
Millainen aikuinen miehestäsi tuli?
Mieheni on ihan täyspäinen ihminen (mutta hänellä taas ei sitten kyllä ollutkaan mitään hirmu kovaa uhmaikää..), mutta miehen pikkuveljet ja -sisko taas. Huoh, huoh ja vielä kerran huoh. Pikkusisko ja -veli ovat sellaisia, että KAIKKI pitäisi mennä heidän pillin mukaan. Esim. jos jompi kumpi tarvii lastenvahtia ja anoppi on jo lupautunut esim. miehen toiselle veljelle lastenvahdiksi, niin anoppi muuttaa suunnitelmia tai sitten appi pakotetaan menemään toiseen paikkaan vahdiksi jne.
Eli heille on aina annettu periksi. Anoppi on muuten suht ihana ihminen (mitä sillä nyt on pari sellaista tapaa, mitä en hyväksy (esim. heillä voi olla ties kuinka monta kertaa lämmitettyä ruokaa ja kahvimaitokin voi olla 8 päivää vanhaa, mutta olen oppinut elämään noiden asioiden kanssa), mutta tämä ottaa kupoliin.
Meillä kaksi isompaa lasta olivat suht tasaisia, kyllähän heillä uhmaa oli, mutta eivät he yleensä heittäytyneet esim. kaupan lattialle, jos heille sanoi, ettei tänään ole namipäivä eikä tänään osteta namia tms.
ap
Niin kuin äidin kuuluukin.
Mutta isovanhempien ei tarvitse.
Ja siinä anoppi oli kyllä oikeassa että on julmaa kun muut syö jätskiä ja lapsi ei saa. Alle 3 v kun on vielä pieni ymmärtämään moista "julmuutta".
Mun mielestä syömään pakottaminen on kiusaamista ja siksi meillä ei olekkaan jälkiruokaa houkuttimena vaan jätskit syödään silloin kuin syödään ja kaikki saa sen nautinnon ilman kiristystä.
Eli meillä syödään ruokaa kun sitä on tarjolla jos haluttaa ja herkut on sitten ihan erikseen.
vanhempia lapsia voikin sitten jo "pakottaa" maistamaan tiettyjä ruokia.
Lisäksi syötti herkkuja määrättömästi. Ei pystynyt kieltämään lapsilta mitään, vaikka olisivat tehneet jotain vaarallista. Ja anoppi paheksui mua, kun pidin lapsille kunnon kuria.
Mä laitoin säännöt, että lapset eivät enää mene anopille, jos siellä annetaan mitään herkkuja. Hedelmiä/ruokaa sai antaa, ei muuta, kun ei pysynyt ollenkaan kohtuudessa. Siitä anoppi vihdoin tajusi, kun ei saanut noin vuoteen antaa mitään herkkuja lapsille. Nykyään antaa herkkuja taas, mutta kohtuudella esim. yhden jäätelön kerralla.
Tuosta kieltämisestä pidin kerran anopille "puhuttelun." Selitin hänelle, että lapsilla on turvallisempi olo, kun heille asetetaan jonkinlaiset rajat. Lapset tykkäävät jopa enemmän aikuisesta, joka on heidän mielestään turvallinen. Anoppi kun pelkäsi, ettei lapset tykkää hänestä, jos hän kieltää jotain. Pikkuhiljaa anoppi tajusi asian ja alkoi myös kieltää vaarallisia juttuja. Lapsetkin oppivat luottamaan anoppiin. Ymmärrän kyllä, että mummot lepsuilevat, mutta joku kohtuus kaikessa täytyy silti olla.
Nykyään homma toimii hyvin ja anoppi on jälkikäteen jopa kiitellyt mun kurinpitoani, että nyt hän sen ymmärtää, kun lapsemme osaavat käyttäytyä.
anoppi syöttää 2v. tytöllemme oikeastaan PELKKIÄ herkkuja. Lapsi on kyllä ihan hyvä syömään, mutta on tottunut siihen, että mummulassa saa herkkuja ja näin jättää yleensä ruuan syömättä. Anoppi vielä antaa niin montaa eri herkkua, esim. pullaa, jäätelöä, keksiä, vanukkaita että itselläkin tekee pahaa katsella vierestä.
Mummulassa saa kuulemma herkutella...
Onneksi lapsi ei ole ollut siellä vielä hoidossa (anoppi ei ole kyllä ottanutkaan?)
Anoppia pysymään samoissa säännöissä. Etenkin jos anoppi vierailee joka toinen päivä, vaikuttaa jo ihan kasvatukseenkin kun anoppi lipsuu säännöistä.
Puhu joko itse tai laita miehesi asialle, että miten teidän kodissanne toimitaan jälkkärin suhteen. Anoppi voi omassa kotonaan toimia sitten toisella tapaa.
Siis tarkoitan nyt sitä, että pakko syötetään. MUTTA maistaa pitää, koska lapsi on todellakin nirso, jos antaisi, niin söisi pelkästään grillimakkaraa, velliä (en tarkoita kaupan velliä vaan itse tehtyä mannavelliä) sekä jugurtteja, namia, jädeä ja poppareita ja sipsejä.
Meillä pitää maistaa; eli laitetaan esim. yksi herne hernekeitosta tai pieni kalan pala ja nokare muussia jne. lautaselle ja nämä pitää sitten syödä.
Mutta jos ei syö, niin sitten ei saa muuta; ei sitä jädeä tms. Herkutteluhetki on asia erikseen.
Ja meidän kuopus on siis melkein 3v (jos nyt tarkkoja ollaan niin synttärit on 2,5 viikon päästä). Ja jos ei kelpaa, niin sitten seuraava ruoka tulee X ajan päästä.
Anoppi harrastaa myös sitä, että jos lapsi ei syö esim. lounasta ja kitisee puolen tunnin päästä piparia tms. ja anoppi sattuu olemaan meillä, hän tietty antaa lapselle välipalaa. Ei auta, vaikka selvästi sanoo, että seuraavan kerran meillä syödään X aikaan välipala.
Ei auta, vaikka sanoo. Mies on vääntänyt useamman kerran rautalangasta meidän ruokasäännöt, minä olen yrittänyt, ei auta. Myös appi on yrittänyt, mutta ei niin, ei. Anoppi on todellin jäärä näissä asioissa.
Ja jos lapset menee mummolaan, niin totta kai siellä saa herkutella pullalla, piparilla, jädellä jne. jne. niin paljon kuin sielu sietää. Mun mummolassa ei tarvi olla samat säännöt kuin kotona mitä ruokailuun tulee (tietty kohtuus kaikessa).
ap
Lisäksi syötti herkkuja määrättömästi. Ei pystynyt kieltämään lapsilta mitään, vaikka olisivat tehneet jotain vaarallista. Ja anoppi paheksui mua, kun pidin lapsille kunnon kuria.
Mä laitoin säännöt, että lapset eivät enää mene anopille, jos siellä annetaan mitään herkkuja. Hedelmiä/ruokaa sai antaa, ei muuta, kun ei pysynyt ollenkaan kohtuudessa. Siitä anoppi vihdoin tajusi, kun ei saanut noin vuoteen antaa mitään herkkuja lapsille. Nykyään antaa herkkuja taas, mutta kohtuudella esim. yhden jäätelön kerralla.
Tuosta kieltämisestä pidin kerran anopille "puhuttelun." Selitin hänelle, että lapsilla on turvallisempi olo, kun heille asetetaan jonkinlaiset rajat. Lapset tykkäävät jopa enemmän aikuisesta, joka on heidän mielestään turvallinen. Anoppi kun pelkäsi, ettei lapset tykkää hänestä, jos hän kieltää jotain. Pikkuhiljaa anoppi tajusi asian ja alkoi myös kieltää vaarallisia juttuja. Lapsetkin oppivat luottamaan anoppiin. Ymmärrän kyllä, että mummot lepsuilevat, mutta joku kohtuus kaikessa täytyy silti olla.
Nykyään homma toimii hyvin ja anoppi on jälkikäteen jopa kiitellyt mun kurinpitoani, että nyt hän sen ymmärtää, kun lapsemme osaavat käyttäytyä.
Eikö sinua ole opetettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä, eikä "kouluttamaan" heitä?
anopille suorat sanat että tuossa on ovi jos ei innosta tukea sun kasvatustapaaasi.. mä oon näin toiminut ja anoppi tajusi sitten vihdosta viimein.
on tosi tiukkis ja kyykyttää välillä meidän kersoja aivan 6-0. En tykkää vierailla anoppilassa, koska lapset eivät halua käydä siellä. Siellä on kova kuri ja juuri tuollaista "syötävä on kaikki tai ei saa jälkkäriä" meininki. Ja mielestäni meillä on kotonakin ihan jämy ote kasvatukseen, mutta vahoilliset appivanhemmat ovat vieneet lastenlastensa kasvatuksen vielä tiukemmalle. Kultainen keskitie... huhuu... missä lienet...?
Eikö sinua ole opetettu kunnioittamaan vanhempia ihmisiä, eikä "kouluttamaan" heitä?Omat lapset= muut kunnioittaaa meidän sääntöjä, meillä myös mentiin sille linjalle ettei anopille tai äidilleni menty hoitoon kun oli tuo annetaan pelkkää herkkua- linja päällä. Ole tiukempi, ja vaadi muilta sääntöjen noudattamista. Kuri tuo turvallisuutta.
ei selapsi eikä sen kasvatus mene pilalle, vaikka mummo välillä vähän hemmottelisikin. Sua ravistaa vaan mustasukkaisuus kun sä joudut olemaan se kuria pitävä tylsä äiti, mut sorry, niin se vaan menee ja niin sen kuuluukin mennä.