Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada isovanhempi/isovanhemmat ymmärtämään, ettei laktoositon ole sama kun maidoton?

Vierailija
26.06.2011 |

Meillä on kaksoset (3v 3kk) ja 9kk ikäinen vauva. Vauvana kaksoset olivat todella itkuisia, itkivät yöt ja päivät ekan 7kk ja sillon isovanhempien pyyteetön apu oli todella tarpeen, vaikka sillonkin sain kuulla anopilta, miten en osaa hoitaa kaksosia jne. Mutta jaksaminen oli niin lopussa, että annoin noiden puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kyllä me yritettiin anopin kanssa myös keskustella, ettei hänen tarvitse arvostella meidän tapaamme hoitaa kaksosia, mutta se meni kuuroille korville ja sain monesti kuulla, että kaksosten itku johtuu siitä, että olen huono äiti jne. Mitään allergioita ei kaksosilta löytynyt vauvana eikä niitä ole vieläkään todettu.

Ei olla anoppini kanssa juuri koskaan tultu kauhean hyvin toimeen. Mieheni on kertonut, että syynä on luultavasti se, että anoppini ehti tottua mieheni ex-naiseen, joka oli anopin mielestä aivan täydellinen ja minä en anopin mielestä yllä mitenkään sille tasolle. Myös mm. mieheni siskolle anoppini on puhunut, että hän ei pidä minusta ja kaksosten vauva-aikaan, että teen varmasti jotain väärin kun kaksoset itkevät koko ajan ja nyt sitten kun vauvalla on todettu maitoallergia niin sekin on kuulemma minun syytäni.

Anoppini suhtautuu allergioihin niin, että ne ovat suurin piirtein kuin joku fyysinen vamma ja minä olen nyt sitten se kauhea ihminen kun vauvalla on allergia, vaikkei minulla tai miehelläni ole allergioita eikä niitä ole juuri suvussakaan. Aika jännä, että vika on vain minussa, onhan vauvassa isänsäkin geenejä, mutta ehkäpä anopin on helpompi syyttää minua kun ei minusta muutenkaan pidä.

Vauvallamme todettiin maitoallergia n. 4kk iässä. Vauvakin oli alkuun todella itkuinen ja kokeilin samaa kun kaksosten kanssa, että jätin sitten omasta ruokavaliostani pois maidon. Se ei vielä auttanut, mutta sitten yksi tuttu kysyi, että muistinko jättää ruokavaliostani pois naudanlihan, koska siinäkin on maitoproteiinia ja kun jätin naudanlihan pois niin vauvan itkut loppuivat, pulauttelu väheni ja kakka ei haissut enää älyttömän pahalle.

Vauva ja kaksoset ovat aina välillä isovanhemmilla hoidossa muutaman tunnin tai päivän. Vauva ei ole vielä yötä ollut, kun ei ole ollut tarvetta.

Ollessaan minun vanhemmilla, kaikki menee yleensä ihan ok, vaikkei äitinikään ihan ymmärrä mitä voi antaa maitoallergiselle, mutta äitini varmistaa aina minulta, että voiko antaa sitä tai tätä vauvalle. Sen sijaan kun lapset menee "anoppilaan" niin aina sen jälkeen vauva mm. itkee seuraavat pari yötä, koska anoppi on antanut hälle jotain väärää.

Kun lapset menee anoppilaan niin olen nyt viime aikoina tehnyt vauvalle ruoat mukaan, jotta anopilla olisi helpompaa eikä antais vahingossa jotain väärää. No, sitten viimeistään aina jälkeenpäin kuulee, että olihan vauvalle nyt pakko antaa jäätelöä tai jotain muuta, jossa on maitoa (on siis ollut laktoositonta) ja me kärsimme sitten seuraukset eli vauvan itkun eikä ole kiva katsoa kun pieni kärsii ja aivan turhaan.

Tästä on puhuttu anopille, mutta ei siitä ole juuri apua ollut. Anoppi kun on toisaalta myös sitä mieltä, että allergiat ovat ihan huuhaata. Nyt vauva ei ole ollutkaan anopin hoidossa vähään aikaan, koska emme jaksa aina sitä itkua sen jälkeen. Anoppi on kyllä pyydellyt lapsia hoitoon, mutta olemme sanoneet, että saa heidät vasta sitten kun oppii laktoosittoman ja maitoallergian eron.

Ollaan yritetty selittää vaikka miten, että laktoositon ja maidoton ei ole sama asia, mutta ei vaan mene perille. Mielessä on käynyt sekin, että jos antais vauvan olla anopilla yökylässä niin näkisi mitä se maito aiheuttaa, josko sitten ymmärtäisi.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sille ei ole tarvetta, mutta jossain vaiheessa on ja olis kiva, jos vois anoppiin luottaa ja antaa lapset heille hoitoon. Omat vanhempanikin kyllä hoitavat mahdollisuuksien mukaan, mutta usein menee menot päällekkäin. Eipä tuo onneksi ole vielä tämän hetken murhe.

ap

Ensinnäkään mitä 9 kk ikäinen tekee yökylässä?Ei sen ikäinen kuulu yökylään.

Vierailija
22/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän ap miltä susta tuntuu... anoppisi on nyt mitä on asennevammainen... munkin anoppi luulee tietävänsä asioista ja silti syöttää siileille maitoa... olen sen sata kertaa sanonut että ne ei siedä sitä, vastaus on juu olen lukenut ja silti liottaa vanhat leivät maitoon... aargg. en sinuna veisi lasta sinne hoitoon ennenkä tosiaan lapsi osaa itse sanoa mitä saa syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme