Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada isovanhempi/isovanhemmat ymmärtämään, ettei laktoositon ole sama kun maidoton?

Vierailija
26.06.2011 |

Meillä on kaksoset (3v 3kk) ja 9kk ikäinen vauva. Vauvana kaksoset olivat todella itkuisia, itkivät yöt ja päivät ekan 7kk ja sillon isovanhempien pyyteetön apu oli todella tarpeen, vaikka sillonkin sain kuulla anopilta, miten en osaa hoitaa kaksosia jne. Mutta jaksaminen oli niin lopussa, että annoin noiden puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kyllä me yritettiin anopin kanssa myös keskustella, ettei hänen tarvitse arvostella meidän tapaamme hoitaa kaksosia, mutta se meni kuuroille korville ja sain monesti kuulla, että kaksosten itku johtuu siitä, että olen huono äiti jne. Mitään allergioita ei kaksosilta löytynyt vauvana eikä niitä ole vieläkään todettu.

Ei olla anoppini kanssa juuri koskaan tultu kauhean hyvin toimeen. Mieheni on kertonut, että syynä on luultavasti se, että anoppini ehti tottua mieheni ex-naiseen, joka oli anopin mielestä aivan täydellinen ja minä en anopin mielestä yllä mitenkään sille tasolle. Myös mm. mieheni siskolle anoppini on puhunut, että hän ei pidä minusta ja kaksosten vauva-aikaan, että teen varmasti jotain väärin kun kaksoset itkevät koko ajan ja nyt sitten kun vauvalla on todettu maitoallergia niin sekin on kuulemma minun syytäni.

Anoppini suhtautuu allergioihin niin, että ne ovat suurin piirtein kuin joku fyysinen vamma ja minä olen nyt sitten se kauhea ihminen kun vauvalla on allergia, vaikkei minulla tai miehelläni ole allergioita eikä niitä ole juuri suvussakaan. Aika jännä, että vika on vain minussa, onhan vauvassa isänsäkin geenejä, mutta ehkäpä anopin on helpompi syyttää minua kun ei minusta muutenkaan pidä.

Vauvallamme todettiin maitoallergia n. 4kk iässä. Vauvakin oli alkuun todella itkuinen ja kokeilin samaa kun kaksosten kanssa, että jätin sitten omasta ruokavaliostani pois maidon. Se ei vielä auttanut, mutta sitten yksi tuttu kysyi, että muistinko jättää ruokavaliostani pois naudanlihan, koska siinäkin on maitoproteiinia ja kun jätin naudanlihan pois niin vauvan itkut loppuivat, pulauttelu väheni ja kakka ei haissut enää älyttömän pahalle.

Vauva ja kaksoset ovat aina välillä isovanhemmilla hoidossa muutaman tunnin tai päivän. Vauva ei ole vielä yötä ollut, kun ei ole ollut tarvetta.

Ollessaan minun vanhemmilla, kaikki menee yleensä ihan ok, vaikkei äitinikään ihan ymmärrä mitä voi antaa maitoallergiselle, mutta äitini varmistaa aina minulta, että voiko antaa sitä tai tätä vauvalle. Sen sijaan kun lapset menee "anoppilaan" niin aina sen jälkeen vauva mm. itkee seuraavat pari yötä, koska anoppi on antanut hälle jotain väärää.

Kun lapset menee anoppilaan niin olen nyt viime aikoina tehnyt vauvalle ruoat mukaan, jotta anopilla olisi helpompaa eikä antais vahingossa jotain väärää. No, sitten viimeistään aina jälkeenpäin kuulee, että olihan vauvalle nyt pakko antaa jäätelöä tai jotain muuta, jossa on maitoa (on siis ollut laktoositonta) ja me kärsimme sitten seuraukset eli vauvan itkun eikä ole kiva katsoa kun pieni kärsii ja aivan turhaan.

Tästä on puhuttu anopille, mutta ei siitä ole juuri apua ollut. Anoppi kun on toisaalta myös sitä mieltä, että allergiat ovat ihan huuhaata. Nyt vauva ei ole ollutkaan anopin hoidossa vähään aikaan, koska emme jaksa aina sitä itkua sen jälkeen. Anoppi on kyllä pyydellyt lapsia hoitoon, mutta olemme sanoneet, että saa heidät vasta sitten kun oppii laktoosittoman ja maitoallergian eron.

Ollaan yritetty selittää vaikka miten, että laktoositon ja maidoton ei ole sama asia, mutta ei vaan mene perille. Mielessä on käynyt sekin, että jos antais vauvan olla anopilla yökylässä niin näkisi mitä se maito aiheuttaa, josko sitten ymmärtäisi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva oli yökylässä ekaa kertaa 3,5kk iässä ja useamman yön ja ihan normaali lapsi tuosta on kasvanut siitä huolimatta.

ohis

Ensinnäkään mitä 9 kk ikäinen tekee yökylässä? Ei sen ikäinen kuulu yökylään.

Vierailija
2/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin lapsi on jo melkein 2- vuotias, maitoallergia hänellä todettiin noin yksi vuotiaana. Appivanhemmat eivät vielä tähän päivään mennessäkään ole käsittänyt mitä lapselle voi antaa ja mitä ei, tarkoitan juuri maitoallergian ja laktoosittoman eroa. Olen myös saanut sellaisen käsityksen, että he luulevat minun keksivän lapsellemme allergioita (hänellä on myös eläinallergiaa ja atooppista ihottumaa), koska olen itse allerginen ties mille. Meilläkään ei ole sekään auttanut, että mies olisi heille jutellut. Olen aika epätoivoinen tämän asian suhteen jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisia tarinoita aamukuudelta.

Vierailija
4/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
5/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suoraan sanottuna... ei se anoppi tule oppimaan, koska on jo valmiiksi asenteellinen. Ja minä en pitäisi lasta koekaniinina. Eli älä vie jos mielipidettä kysyt.

Vierailija
6/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi maitoallergia-otsikolla kirjoitetaan anopista. Tosi omituinen kyhäelmä muutenkin, haiskahtaa tekaistulta. Käyttäisit energiasi vaikka satujen kirjoittamiseen lapsille.

Vierailija
7/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi maitoallergia-otsikolla kirjoitetaan anopista. Tosi omituinen kyhäelmä muutenkin, haiskahtaa tekaistulta. Käyttäisit energiasi vaikka satujen kirjoittamiseen lapsille.

Sulla taitaa olla tökstöks-ongelma..Meillä on keliakia ja vanhempani ,varsinkin isäni kyselee idiootteja tyyliin saako syödä kinkkua?Saako syödä perunaa??Hohhoijaa..ihminen istuu netissä 24/7 muttei viitsi ottaa ite selvää.Rahojen sijoittelu on mielekkäämpää!Älä anna lapsia mummulaan,myöhemmin sitte omat eväät mukaan!!Aika urpoja ovat!

Vierailija
8/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se tarkoittaa?

Vierailija
9/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin allergisen äitinä ja muiden kokemuksia paljon kuulleena, kertomuksesi kuulostaa ei ainoastaan uskottavalta vaan jopa ei kovin harvinaiselta.

Laktoosittoman ja maidottoman eroa voi yrittää selittää maitosokerin ja maitoproteiinin avulla. Lapsi ei voi syödä maidon proteiinia, laktoosittomassa on maitoproteiinia, mutta ei maitosokeria.

Kun anoppi on varustettu tuollaisella asenteella, voi kuitenkin olla ihan mahdoton saada häntä oppimaan.

Minä varmaan pitäisin lapsen toistaiseksi anoppilassa koko ajan itseni tai miehen vahdittavissa ja toivoisin, että maitoallergia helpottaa ennen kuin yökyläilyt tulevat ajankohtaisiksi.

Suosittelen myös sivustoa histamiini.com, siellä ongelmasi varmasti ymmärretään.

Jaksamista joka tapauksessa.

Vierailija
10/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdotan kanssa, että ette vie lapsia sinne anoppilaan hoitoon. Ei varmaankaan kyse ole tiedonpuutteesta vaan tosiaan asenneasiasta. Käytta anopin luona kylässä, mutta vain niin, että vanhempi on mukana.

Turha siitä sen kummempaa numeroa on tehdä. Vauvan laittaminen koekaniiniksi on julmaa, mutta et kai sitä tosissaan tarkoittanutkaan.

Vierailija
11/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen mielestä tämä tarina voi kuulostaa keksityltä, en ymmärrä missä maailmassa he elävät - ja vielä miksi se niin suututtaa??

Tiedän monta perhettä joissa on ollut samanlaisia ongelmia, isovanhemmat eivät kerta kaikkiaan ymmärrä mitä joidenkin ruoka-aineiden välttäminen tarkoittaa. Taustalla ei ole paha tarkoitus, vaan koko konsepti ei kerta kaikkiaan mene heidän kaaliinsa.

Minäkin yrittäisin ottaa asian puheeksi vielä kerran anopin kanssa ja käyttäen nimenomaan sitä LAKTOOSI = MAITOSOKERI tietoa. Ja korostaen, että sokeri ei ole se mikä on nyt vauvalle pahaksi, vaan lehmänmaito itsessään, kokonaisuutena. Eli EI MITÄÄN MIKÄ ON MAIDOSTA TEHTY TAI JOSSA ON MAITOA.

Kertoisin myös täsmälleen mitä maidon saaminen vauvalle tarkoittaa eli ne yölliset tuskat ja ihottumat JA sen, että suoli on silloin huonossa kunnossa ja vauva ei saa sopivastakaan ruoasta ravintoaineita yhtä hyvin.

Yrittäisin päästä anopin kanssa sellaiseen "me yhdessä huolehdimme nyt että vauvalla on paras mahdollinen olo" -tunnelmaan.

Mutta jos keskustelun tuloksena ei tule ymmärrystä, olisi pakko sanoa, että vielä kerrankin jos vauvalle annetaan jotain mitä sinä et ole erikseen hyväksynyt, niin se on sitten hoitamiset hoidettu kunnes allergiat ovat ohi.

Niin... anopin on hyvä tietää että nämä vauvaiän allergiat tosiaan menevät yleensä ohi!

- Mutta tällaista se on. Omassa perheessä kyse ei ole allergioista vaan vältämme eettisistä syistä eläimiltä otettuja raaka-aineita. Ja joka kerta kun käy äitini luona syömässä, hän on tarjoamassa jotain sopimatonta, koska ei vain kerta kaikkiaan ymmärrä että ne tuoteselosteet pitäisi lukea, eikä kaikki missä lukee "kasvis" ole pelkkää kasvista. Meillä tietysti sikäli helpompaa että ei tule mitään terveydellisiä seurauksia vaikka saisikin "väärää".

Vierailija
12/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että puhutte anopille uudestaan allergiasta. Itse vastaavassa tilanteessa kerron että laktoosi on maidon sokeri, mutta lapseni on allerginen maidon proteiinille, ei maitosokerille. Tällä on menny kaikille jakeluun.

Vierailija
13/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin oli isovanhemmat tekivät ensin sen virheen, että luulivat lakstoosittoman sopivan maitoallergiselle lapsellemme.

Erona vain se, että meillä isovanhemmat, jotka ovat normaalilla älyllä varsutettuja ihania ihmisiä ja kun ero selitettiin, niin ymmärsivät sen.

Muutenkin tekevät kaikkensa, että voisivat tarjota lapselle sopivaa syötävää. Lapsi kun on maidon lisäksi allerginen myös kaikille kotimaisille viljoille.

Jos meillä olisi sama tilanne kuin teillä, niin lapsi ei yksinkertaisesti menisi anoppilaan hoitoon. Allergioiden kanssa ei leikitä ja on aivan turhaa tuottaa pienelle ihmiselle tuskaa ja ongelmia siksi, ettei aikuinen ihminen pysty asenteidensa vuoksi omaksumaan tietoa ja pitämään huolta lapsen terveydestä.

Vierailija
14/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että huonoksi äidiksi leimataan. Suositusikähän tuohon on se 9kk.

Vierailija
15/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudanlihassakin on maitoproteiinia? En ole kuullutkaan. Ei ole tullut mieleenkään, että maitoallergisen pitäisi välttää lihaakin?

Vierailija
16/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa saanut tökeröitä vastauksia, onneksi pari asiallistakin.

Ymmärrän hyvin tilanteen ja olet ihan aiheesta suuttunut anopillesi.

Voisiko miehesi puhua äitinsä kannsa? Jos viesti menisi paremmin perille joltain muulta kuin sinulta... Olette kenties yrittäneetkin jo.

Ärsyttävää tuollainen asenteellisuus. Mielestäni anopille pitäisi nyt tehdä hyvin selväksi, että tällä hetkellä hänen käytöksestään kärsii eniten se ihan varmasti syytön VAUVA! Toki tekin siinä sijaiskärsijöinä, kun on ikävä katsella toisen itkua ja yöunet varmasti kaikilta pilalla kun vauva itkee masuaan. Vaikka hän ei arvostaisi sinua tippaakaan, niin hän ei varmaan ymmärrä aiheuttavansa vauvalle pahaa oloa. Jäätelö on hetken herkku, mutta ei se mielestäni ole sen arvoista, jos siitä seuraa kahden päivän kärsimykset...

Löytyisikö sukulaisistanne/anoppinen tuttavapiiristä lääkäriä, joka voisi selittää asian hänelle? Luulisi asiantuntijalta menevän paremmin perille. Tai jos olette menossa lääkäriin niin pyytäkää anoppi mukaan.

Jos ei viesti vieläkään mene perille, niin sitten ihan yksinkertaisesti hän ei saa vauvaa hoitoonsa. Ja sekin kannattaisi miehen sanoa hänelle, ei sinun. Niin ettei hän ota sitä vihanpitona sinulta, vaan ymmärtäisi sen johtuvan hänen omasta käytöksestään.

Vierailija
17/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, moni maidolle allerginen ei siedä myöskään naudan lihaa ja samoin oma kananmunalle allerginen lapseni ei siedä myöskään kanan lihaa samasta syystä.

T. ei ap - itsekin allerginen vanhempi, jolle tämä tieto tuli myös uutena oman lapsen allergioiden myötä...

Vierailija
18/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen ikäinen kuulu yökylään.

Vierailija
19/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun antoi kaksosille jäätelöä niin antoi myös vauvalle, tämä siis oli viimeisin.

Aiemmin anoppi on antanut vauvalle tavallista korviketta tai tehnyt itse uudet ruoat kun minun tekemäni eivät kuulemma kelvanneet vauvalle jne.

ap

9kk ikäiselle lehmänmaitoa (vaikkakin laktoositonta), jäätelöä jne?

Ei ihme että huonoksi äidiksi leimataan. Suositusikähän tuohon on se 9kk.

Vierailija
20/22 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laktoosi-intoleranssista kärsivä ei siedä maitosokeria ja maitoallerginen ei taas siedä maitoproteiinia ja tosiaankin selitetty niin yksinkertaisesti kun vaan voi. Ei ole auttanut.

Myös mieheni on yrittänyt puhua äidilleen tästä, mutta eipä sekään ole auttanut sen paremmin. Mietitty on sitäkin, että jos otettais anoppi mukaan lääkärikäynnille, jossa lääkäri selittäisi asian, mutta kuten täälläkin muutamat sanoneet niin taitaa olla anopin käytös enemmän asenteesta kiinni.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan