Antaisitteko 2-3 vuotiaan lapsen kukkua joka ilta
21.30-22 asti hereillä?
Meidän yläpuolella asuu perhe jossa kohta 3 vuotta täyttävä lapsi. Sen vuoden ajan mitä ollaan tässä asuttu, joka ilta kuuluu kauhe töminä yläkerrasta, se on niin nopea tahtista eli varmaan lapsi siellä juoksee, tuskin vanhemmatkaan ottavat mitään pikku askeleita.
En siis 100% varmasti tiedä mitä yläkerran asunnossa tapahtuu, mutta miehen kanssa ollaan ihmetelty tätä joka iltaista töminää, että eikö lapsen pitäisi olla jo tähän aikaan nukkumassa.
Kommentit (39)
Nukkuu 19-07 tai 20-08, enkat on 19-09 tarhassa nukkuu vielä 1,5h päikkärit..meillä ei todellakaan lapset hillu kympiltä..miksi lapsen pitäis valvoa niin myöhään?
lapsen unentarve vuorokaudessa on n. 10 tuntia ja siitä vielä osa menee päiväuniin, niin miksi ihmeessä se lapsi pitäisi laittaa nukkumaan illalla seitsemältä? Jotta saa herätä muksun kanssa neljältä?
Mitä järkeä siinä olisi? Sitten saisi täällä lukea ihmettelyä, kun naapurin vajaa 3 v juoksee yöllä.
t. 11
En todellakaan halua herätä lapsen kanssa klo 4, enkä edes klo 6. Lisäksi nukkumaanmenoaika klo 22 helpottaa esim. ystävien tapaamista iltaisin ja viikonloppuisin: suurin osa ystävistäni käy töissä ja on lapsettomia, joten jos pitäisi olla klo 19 kotona iltapuuhia varten, emme voisi käytännössä tavata.
Ehkä sinun lapsesi menee samojen iltarutiinien jälkeen nukkumaan joka ilta, minun lapseni ei. Minua on siunattu illanvirkulla, joka valvoisi joka yö vaikka klo 02 asti. Sisukkaalla taistelulla saan hänet nukkumaan EDES klo 22. Ei toivoakaan aiemmasta, vaikka herätän hänet joka aamu ennen kuin heräisi itse.
19 ja herää 07, TAI 20 ja herää 08..JA LISÄKSI nukkuu 1,5h päivällä eli yht. 13-14h. Kuka herää 04?? Ei me ainakaan.
Nukkuu 19-07 tai 20-08, enkat on 19-09 tarhassa nukkuu vielä 1,5h päikkärit..meillä ei todellakaan lapset hillu kympiltä..miksi lapsen pitäis valvoa niin myöhään?
lapsen unentarve vuorokaudessa on n. 10 tuntia ja siitä vielä osa menee päiväuniin, niin miksi ihmeessä se lapsi pitäisi laittaa nukkumaan illalla seitsemältä? Jotta saa herätä muksun kanssa neljältä? Mitä järkeä siinä olisi? Sitten saisi täällä lukea ihmettelyä, kun naapurin vajaa 3 v juoksee yöllä. t. 11
En ole ko. viestin kirjoittaja, mutta hän kirjoittaa, että jos lapsen unentarve on 10 tuntia ja osa siitä menee päikkäreihin, niin jos laitat lapsen nukkumaan klo 19, hän herää aamuyöllä. Esim. 9 tunnin unilla herätys olisi juurikin klo 4.
Et ilmeisesti osaa lukea tai laskea, vai molempia?
just lähetin iltapissille ja tulin itse käväisemään täällä.
Hyvää yötä kaikille.
Ja ne äidit jotka valittaa aamuvirkkuja lapsia saa minulta sympatiahymyn mutta ei muuta, sillä ei ne siedä kuulla totuutta: Lapsen voi valvottaa illalla pidempään ja se nukkuu aamulla pidempään! Tässä vaiheessa sanotaan että kokeiltu on, mutta ei se auta se kokeilu ellei tietoisesti rytmiä opeta.
Meillä 3-4v iässä käydään nukkumaan klo21 viimeistään, mutta 1-2v saa valvoa 21.30-22.30 asti. Vauvalla ei rytmiä kummemmin ole, yleensä ne yön aloittaa ennen kahtatoista.
On kotihoidossa ja aamulla herää noin 8 aikaan. Sopii meidän rytmiin ja illalla koko perheellä yhteistä touhuaikaa paljon :)
2-vuotiaan kohdalla siihen johtopäätökseen, että jotkut TODELLAKIN ovat
1) lyhytunisia (= pieni unentarve)
2) iltavirkkuja ja silti
3) aamuvirkkuja.
Mulla itselläni on sellainen 2-vuotias, joka ei aina edes nuku päikkäreitä. Silti jaksaa leikkiä, kuunnella lukemiani kirjoja, piirtää ja maalata, rakennella legoilla jne. normaaleja 2-vuotiaan touhuja.
Isäänsä on tullut uniensa kanssa. Minä itse voisin nukkua huomattavasti enemmän. Nyt meni näköjään jo yli 22 kun meni nukkumaan.
Olen ennen tätä lasta ollut sitä mieltä, että iltavirkku vaan nukkuu liian myöhään aamulla (eli tarjonnut sitä patenttiratkaisua, että aiemmin vaan sänkyyn). Ei toimi.
19 ja herää 07, TAI 20 ja herää 08..JA LISÄKSI nukkuu 1,5h päivällä eli yht. 13-14h. Kuka herää 04?? Ei me ainakaan.
mutta meidän lapsemme ei nuku todellakaan noin pitkiä unia. Joten me ei siis voida laittaa lasta nukkumaan aikaisin. Tämä siis selityksenä miksi meidän ja ilmeisimmin monen muunkin lapsi hilluu hereillä vielä kympiltä.
t. 11
Meillä valvotaan useimmiten puol kymmeneen-kymmeneen, ja lapsi reilun vuoden..
Nukutaankin kyllä sitten pitkään ja ottaa päikkärit tai kaks tossa välissä.
Yhdeksän- kymmenen aikaan sitten herää.
Minä olen aikaa sitten jo lopettanut turhan stressaamisen kellontarkoista minuuttiaika-tauluista, päivän ulkoilemisista/leikkimisistä.
Ihan normaalia arkea eletään, aika pitkälti fiiliksen mukaan.
Sillon mennään ulos kun mieli tekee ja ollaan menemättä jos ei tee mieli.
Tehdään sitten yhdessä kotihommia, laitetaan ruokaa, leivotaan (lapsi tykkää olla touhussa mukana).
Ruoka-ajat nyt on väkisinkin tulleet säännöllisiksi kun tuohon 10-22 välille koitan aina ympätä ainakin sen 5 ruokailukertaa.
Mutta en minä siitäkään stressaa. Välillä syödään välipala rattaissa kun ollaan kaupungilla, tai ulkona, jos vaikka rannalla yms..
ovat iältään 1,5v ja 3,5v. Hoidan lapsia kotona joten ei ole aikaisia heräämisiä, lapset nukkuvat aamuisin yhdeksään. Eri asia toki jos täytyisi aamulla herätä aikaisin, mutta ei tuo mitään "kukkumista" ole jos lapset kuitenkin saavat kunnon unet nukuttua yön aikana.
eikö ihminen saa ihmetellä? ja tiedän, että kaikki tekevät tyylillään. Itse tykkään siitä, että saan hetken omaa rauhaa kun lapsi on nukkumassa ja ennenkuin itse menen. aa ja pee
miten ihmeessä oma rauha on niin tärkeää. Lapset ovat pieniä vain hetken ja sitten sitä omaa rauhaa taas riittää.
mäkin ihmettelen kaikkia niitä, jotka laittaa lapsen klo20 tai jopa aikaisemmin nukkumaan. Siis todella ihmettelen,vaikken sitä heille tietty sanokaan. Tuttuja, joiden muksut hoidossa noin 17 asti ja viimeistään klo 20 pitää olla unilla jotta äiti ja isi voivat lähteä omiin harrastuksiin/ puuhailla omiaan. No, kai siinä välissä on sitten vietetty kolme tuntia laatuaikaa. Ja aamuPUUROLLE mennään tietty hoitopaikkaan. Jokainen, onneksi, saa elää tyylillään...
PUURO on isolla, koska näissä kunnon perheissä lapset syö aina, poikkeuksetta, puuroa sekä aamulla että illalla
Heräillään yhdessä yleensä n.klo 10-11 :)
Päiväunetkin vielä vetelee,klo.14-15 joten ihme olisi jos aiemmin nukahtaisi.
Jos on tosiaan kotihoidossa niin ei ole mitään väliä vaikka meneekin myöhään nukkumaan, koska saa myös nukkua myöhään. Eikä tarvi edes välttämättä olla kotihoidossakaan, koska on ammatteja joissa työt ei ala aikaisin aamulla, jolloin lapsi saa nukkua pitkään. Oma kaverini antaa 3-vuotiaan valvoa klo. 23 asti, koska hän menee itse töihin vasta iltapäivällä ja lapsi saa nukkua niin pitkään kuin haluaa aamupäivällä.
3vee menee nukkumaan jopa vasta klo 23, kiitos päiväkodin, joka pakottaa nukkumaan päiväunet joita poika ei todellakaan tarvi
Lapset menee meillä nukkumaan klo 20-21 ja sen jälkeen me katsomme töllöä yhdessä miehen kanssa, mä luen joskus tenttiin, teen opiskelutehtäviä tai luen muuten vain. 22 jälkeen mennään itse nukkumaan.
Herätään sitten klo 7-8 koko porukka, kesät talvet. Näin ei tarvitse rukkailla nukkumisia uusiksi lomankaan jälkeen. Sopii meille, joku muu sopii jollekin toiselle.
Nuorin on 1v, vanhin 10v.
useampaan kertaan ole puhunut tästä neuvolassa, kun ne yleiset unentarvetaulukot eivät yhtään ole tämän lapsen mukaisia. Neuvolassa on aina sanottu, että jos lapsi voi hyvin, kasvaa hyvin omalla käyrällään, on pirteä hereillä ollessaan ym, niin ei aihetta huoleen.
Lapsi on varmaankin tullut isäänsä, koska tämä nukkuu säännöllisesti vain 5 tunnin unia. Ja on pirteä, tehokas, ystävällinen jne. Jos minä nukun yhdenkin yön vain 5 tunnin unilla, niin olen kiukkuisuuden maailmanmestari.
Olisihan se mukavaa, että jäisi iltaisin omaakin aikaa. Toisaalta, silloin kun olemme yrittäneet laittaa hänet nukkumaan niin että nukahtaa 20.00-20.30, niin lapsi herää aamuyöllä viimeistään 4.15. Ja minusta tulee kiukkuinen, kun uneni jäävät liian lyhyiksi...
Illat ovat meillä kyllä rauhallisemman toiminnan aikaa. lapsikin tietää, että iltaisin ei juosta eikä tömistellä.
kohta 3 vee on viimeisen vuoden mennyt tälläisellä rytmillä herää 6.30-7 päikkärit 13-14.30 ja yö unille 21-22 kotihoidossa on.
menee pikkusisaruksensa kanssa nukkumaan iltaisin noin 20:30 ja herää 6:30-7:30 riippuen aamusta. Pienempi saattaa nukkua likemmäs 8 asti.
3,5-vuotiaamme nukkuu edelleen yleensä päiväunet 1-2 tuntia mutta ei aina. Pienempi lapsi nukkuu sitten päivällä oikein makoisat, joskus 3 tunnin päiväunet.
Kyllä nuo ihan tyytyväisiltä vaikuttavat ja kun mies menee joustavasti töihin niin lapsia ei siis herätetä aamuisin vaan heräävät omia aikojaan.