Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa kauraleipää missä ei olisi käytetty vehnää?

Vierailija
26.10.2022 |

Huomasin kaurapehmpaloja tms syödessä että vehnää on niissäkin.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni osti Sydänkauraa, jonka valmistuksessa ei käytetä vehnää. 

Mutta tuotelinjoilta saattaa olla hyvin pieniä jäämiä

Vierailija
2/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä paljonkin, mutta osassa on lisättynä vehnägluteenia. Löytyy täysin ilman vehnääkin. Kaikissa näissä kuitenkin lienee ilmoitus "valmistettu linjalla, jossa käsitellään ...."

Etsi niitä, joissa lukee 100% kauraa

https://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-100-kaura-palaleipa/

https://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-ohut-kaura100/

https://porokylanleipomo.fi/fi/tuote/kartanon-100kaura-460g/ (sopii fodmap-ruokavalioon, vaikka sisältää vähän vehnägluteenia)

jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee itse sämpylöitä? Tietäisit tasan tarkkaan mitä sisältää.

Vierailija
4/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Niissä lukee 100% kaura, löytyy kyllä leipähyllystä jos viitsii katsoa.

Vierailija
5/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni osti Sydänkauraa, jonka valmistuksessa ei käytetä vehnää. 

Mutta tuotelinjoilta saattaa olla hyvin pieniä jäämiä

taisi olla näitä https://www.lidl.fi/p/paistopiste/luomukaurasydan/p53

Vierailija
6/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Niissä lukee 100% kaura, löytyy kyllä leipähyllystä jos viitsii katsoa.

Näistäkin kannattaa lukea valmistusaineet, jos haluaa kokonaan välttää vehnägluteenia. Sitä saattaa olla osassa 100% kauraa -leivistä.

-2

Vierailija
7/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen itse. Niihin tulee vaan kaurahiutaleita, kermaviiliä ja kananmunaa. Suolaa maun mukaan. Kananmunankin voi jättää pois halutessaan.

Vierailija
8/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niitä suunnilleen joka kaupasta löydy vähintään yhtä sorttia.

Vierailija
9/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen itse. Niihin tulee vaan kaurahiutaleita, kermaviiliä ja kananmunaa. Suolaa maun mukaan. Kananmunankin voi jättää pois halutessaan.

Kerro lisää. Aineiden suhteet, paistolämpö ja aika.  Teen itse leipäni ja haluisin kokeilla tuota.

Vierailija
10/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauraleipä, joka olisi tehty kaurasta? :D Älä nyt hulluja puhu!

Seuraavaksi varmaan haluaisit päärynäsiideriä, joka olisi tehty päärynästä. Tai vauvalle mansikkasosetta, missä ei olisi  yli puolet omenaa.

Vierailija
11/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suoraan vaan leipäpussi sieltä gluteiinittomien joukosta.

Vierailija
12/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauraleipä, joka olisi tehty kaurasta? :D Älä nyt hulluja puhu!

Seuraavaksi varmaan haluaisit päärynäsiideriä, joka olisi tehty päärynästä. Tai vauvalle mansikkasosetta, missä ei olisi  yli puolet omenaa.

Kannattaa tulla ihan tähän vuoteen sieltä parin vuoden takaa, sillä näitä 100% kauraa -leipiä oikeasti on.

Vierailija
13/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan suoraan vaan leipäpussi sieltä gluteiinittomien joukosta.

Näitä leipiä ei useinkaan ole tehty kaurasta, oletin, että ap etsii oikeasti 100% kauraleipää. Meidän Prismassa ainakin kauraleivät (sekä 100% että ne, missä kauraa on viljasta eniten) löytyvät kauraleipien osastolta.

Vierailija
14/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää. Aineiden suhteet, paistolämpö ja aika.  Teen itse leipäni ja haluisin kokeilla tuota.

6dl kaurahiutaleita, 2 purkkia kermaviiliä, 1tl suolaa tai maun mukaan. 1 kananmuna jos haluaa lisätä proteiinia, mutta minä jätän sen usein pois, pysyvät kasassa ilmankin. Muotoilen ne yleensä sellaiseksi puikulaleivän muotoisiksi lätysköiksi, mutta taikinan voi myös vaan levittää pellile ja ajella taikinapyörällä paloiksi.

Uusi 250 astetta ja paistoaika 15-20 minuuttia.

Vierailija
15/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnää tuikataan siksi, että leipä nousee, koska kaurassa ei ole sitä ominaisuutta. Mutta kyllä 100 % kauraleipiä on, söin niitä syksyllä 2019 kun epäilin itselläni hirveän ihottuman takia vehnäallergiaa.

(Mulla on kala-allergia ja joitain kemikaaliallergioita, mm. nikkeli. Allergian syyllinen sitten kyllä löytyi, työpaikan kemikaaleilla käsitelty kankainen työtuoli - selvisi, kun komennettiin kotiin etätöihin ja oireet katosi. Konttorilla käydessä ne palasi....)

Vierailija
16/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6dl kaurahiutaleita, 2 purkkia kermaviiliä, 1tl suolaa tai maun mukaan. 1 kananmuna jos haluaa lisätä proteiinia, mutta minä jätän sen usein pois, pysyvät kasassa ilmankin. Muotoilen ne yleensä sellaiseksi puikulaleivän muotoisiksi lätysköiksi, mutta taikinan voi myös vaan levittää pellile ja ajella taikinapyörällä paloiksi.

Kiitos kun vastasit, ja vieläpä nopeasti. Olen kohta lähdössä kauppaan, niin hankin ne kermaviilit. Pääsen kokeilemaan näitä :)

Vierailija
17/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin leipomoilla on 100% kauraleipä missä ei ole gluteeniakaan

Vierailija
18/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis niissä leipomoissa mitkä löytyy kauppojen sisältä

- edellinen

Vierailija
19/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon kiitoksia!

Vierailija
20/21 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuhen Satanen kaura ainakin on vehnätön. Itse syön sitä, tosi hyvää paahdettuna.