Onko olemassa kauraleipää missä ei olisi käytetty vehnää?
Huomasin kaurapehmpaloja tms syödessä että vehnää on niissäkin.
Kommentit (21)
On niitä paljonkin, mutta osassa on lisättynä vehnägluteenia. Löytyy täysin ilman vehnääkin. Kaikissa näissä kuitenkin lienee ilmoitus "valmistettu linjalla, jossa käsitellään ...."
Etsi niitä, joissa lukee 100% kauraa
https://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-100-kaura-palaleipa/
https://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-ohut-kaura100/
https://porokylanleipomo.fi/fi/tuote/kartanon-100kaura-460g/ (sopii fodmap-ruokavalioon, vaikka sisältää vähän vehnägluteenia)
jne.
Miksi et tee itse sämpylöitä? Tietäisit tasan tarkkaan mitä sisältää.
On. Niissä lukee 100% kaura, löytyy kyllä leipähyllystä jos viitsii katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni osti Sydänkauraa, jonka valmistuksessa ei käytetä vehnää.
Mutta tuotelinjoilta saattaa olla hyvin pieniä jäämiä
taisi olla näitä https://www.lidl.fi/p/paistopiste/luomukaurasydan/p53
Vierailija kirjoitti:
On. Niissä lukee 100% kaura, löytyy kyllä leipähyllystä jos viitsii katsoa.
Näistäkin kannattaa lukea valmistusaineet, jos haluaa kokonaan välttää vehnägluteenia. Sitä saattaa olla osassa 100% kauraa -leivistä.
-2
Minä teen itse. Niihin tulee vaan kaurahiutaleita, kermaviiliä ja kananmunaa. Suolaa maun mukaan. Kananmunankin voi jättää pois halutessaan.
Eiköhän niitä suunnilleen joka kaupasta löydy vähintään yhtä sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen itse. Niihin tulee vaan kaurahiutaleita, kermaviiliä ja kananmunaa. Suolaa maun mukaan. Kananmunankin voi jättää pois halutessaan.
Kerro lisää. Aineiden suhteet, paistolämpö ja aika. Teen itse leipäni ja haluisin kokeilla tuota.
Ai kauraleipä, joka olisi tehty kaurasta? :D Älä nyt hulluja puhu!
Seuraavaksi varmaan haluaisit päärynäsiideriä, joka olisi tehty päärynästä. Tai vauvalle mansikkasosetta, missä ei olisi yli puolet omenaa.
Ihan suoraan vaan leipäpussi sieltä gluteiinittomien joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauraleipä, joka olisi tehty kaurasta? :D Älä nyt hulluja puhu!
Seuraavaksi varmaan haluaisit päärynäsiideriä, joka olisi tehty päärynästä. Tai vauvalle mansikkasosetta, missä ei olisi yli puolet omenaa.
Kannattaa tulla ihan tähän vuoteen sieltä parin vuoden takaa, sillä näitä 100% kauraa -leipiä oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan suoraan vaan leipäpussi sieltä gluteiinittomien joukosta.
Näitä leipiä ei useinkaan ole tehty kaurasta, oletin, että ap etsii oikeasti 100% kauraleipää. Meidän Prismassa ainakin kauraleivät (sekä 100% että ne, missä kauraa on viljasta eniten) löytyvät kauraleipien osastolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää. Aineiden suhteet, paistolämpö ja aika. Teen itse leipäni ja haluisin kokeilla tuota.
6dl kaurahiutaleita, 2 purkkia kermaviiliä, 1tl suolaa tai maun mukaan. 1 kananmuna jos haluaa lisätä proteiinia, mutta minä jätän sen usein pois, pysyvät kasassa ilmankin. Muotoilen ne yleensä sellaiseksi puikulaleivän muotoisiksi lätysköiksi, mutta taikinan voi myös vaan levittää pellile ja ajella taikinapyörällä paloiksi.
Uusi 250 astetta ja paistoaika 15-20 minuuttia.
Vehnää tuikataan siksi, että leipä nousee, koska kaurassa ei ole sitä ominaisuutta. Mutta kyllä 100 % kauraleipiä on, söin niitä syksyllä 2019 kun epäilin itselläni hirveän ihottuman takia vehnäallergiaa.
(Mulla on kala-allergia ja joitain kemikaaliallergioita, mm. nikkeli. Allergian syyllinen sitten kyllä löytyi, työpaikan kemikaaleilla käsitelty kankainen työtuoli - selvisi, kun komennettiin kotiin etätöihin ja oireet katosi. Konttorilla käydessä ne palasi....)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6dl kaurahiutaleita, 2 purkkia kermaviiliä, 1tl suolaa tai maun mukaan. 1 kananmuna jos haluaa lisätä proteiinia, mutta minä jätän sen usein pois, pysyvät kasassa ilmankin. Muotoilen ne yleensä sellaiseksi puikulaleivän muotoisiksi lätysköiksi, mutta taikinan voi myös vaan levittää pellile ja ajella taikinapyörällä paloiksi.
Kiitos kun vastasit, ja vieläpä nopeasti. Olen kohta lähdössä kauppaan, niin hankin ne kermaviilit. Pääsen kokeilemaan näitä :)
Fazerin leipomoilla on 100% kauraleipä missä ei ole gluteeniakaan
Niin siis niissä leipomoissa mitkä löytyy kauppojen sisältä
- edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kiitoksia!
Sinuhen Satanen kaura ainakin on vehnätön. Itse syön sitä, tosi hyvää paahdettuna.
Ystäväni osti Sydänkauraa, jonka valmistuksessa ei käytetä vehnää.
Mutta tuotelinjoilta saattaa olla hyvin pieniä jäämiä