Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raskaana laihduttaa?

Vierailija
23.06.2011 |

Miten saisin painoni tippumaan, kun odotan vauvaa? Onko laihduttaminen "turvallista"?

Olen jo yhden lapsen äiti ja aikasemmasta raskaudesta tuli painoa lisää yli kymmenen kiloa. En halua näyttää rumalta valaalta. Auttakaa. :)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla oli vähän ylipainoa, kun tulin raskaaksi. Ekat viikot paino tippui ihan sillä että muutin ruokailutottumukset terveellisemmiksi ja join sairaasti vettä. Loppuraskaudessa sitten napsahti +18kg...

Vierailija
2/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saisi laihduttaa, mutta pyydä apua ravitsemusterapeutilta miten voit syödä niin että vauva saa tarvitsemansa ja itse et liho hirveitä määriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihduin raskauden aikana 10 kg raskausdiabes -ruokavalion vuoksi/ansiosta. Lääkärin ja ravitsemusterapeutin mukaan ihan ok.

Toki pitää terveellisesti ja monipuolisesti syödä, mutta sokeria ja yletöntä rasvankäyttöä kannattaa välttää.

Vierailija
4/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskaana on kovin lihava, voi tulla raskaudiabetes, joka on vauvalle ja joskus äidillekin hengenvaarallinen sairaus.

t. lekuri

Vierailija
5/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi parasta mahdollista liikuntaa? Millainen ruokavalion pitäisi olla että paino tippuisi? Olen 164/81. Eli olen ylipainoinen. Ja haluan todella etten näytä samalta kuin viime raskaudessa. Ahistaa koko ajatuskin.

Vierailija
6/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on se joka lihottaa, ei rasva

Vierailija
7/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ennen raskautta. Noudatin tosi terveellistä ja tiukkaa ruokavaliota raskauden ajan. Terve lapsi tuli :)

Vierailija
8/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskaana on kovin lihava, voi tulla raskaudiabetes, joka on vauvalle ja joskus äidillekin hengenvaarallinen sairaus.

t. lekuri

Minulla todettiin raskausdiabetes, vaikka BMI on 23,6 ja paino noussut raskausaikana vasta 1kg! Aiemmissa raskauksissa tätä ei ole ollut.

Vierailija
9/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että paino ei kuitenkaan raskausaikana putoaisi paljoakaan. Pyrkisin siihen, ettei se nouse, jolloin vauvan ja oheistuotteiden poistuttua voit olla hyvinkin 10 kg kevyempi:)

Vierailija
10/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

läski katoaa.

Mulla ei paino noussut raskauksien aikana kuin 6 kg kun uin joka pv tunnin.

Vierailija
11/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä neuvolasta tai selvitä itse, millaiset ohjeet saisit jos sinulla todettaisiin raskausdiabetes. Ja noudata niitä!

Kyse on siis ihan tavallisesta terveellisestä ruokavaliosta: paljon vihanneksia ja hedelmiä, leipä täysjyvänä, ei mitään äkkimakeaa nopeasti verensokeria nostavaa, kohtuullisen kokoiset annokset tarpeeksi usein päivässä.

Neuvolaterveydenhoitajana olen huomannut, että naiset joilla raskausdiabetes todetaan ja noudattavat tätä, ei paino raskauden aikana nouse juuri lainkaan, ehkä muutaman kilon kokonaisuudessaan. Eivät ole välttämättä olleet kovin ylipainoisia, siinä BMI 25:n tienoilla eli hiukan vain pehmeyttä...

Temppu on siinä, että vaikka me kaikki tiedämme millä ruokavaliolla laihtuisi ja mitä silloin EI saa syödä, niin itsehillintä ei yleensä riitä. Mutta kun motivaatiota lisää tieto siitä, että tämä on myös syntyvän lapsen ehkä koko tulevan elämän kannalta erittäin tärkeää, niin jopa pysyy dieetissään. Tai ainakin helpommin.

Vierailija
12/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimista ja mitä muuta? Olen tosi huono lähtemään kävelyille. Omistan kuntopyörän. Kuinka usein ja kuinka pitkään liikuntaa olisi hyvä harrastaa.

Ja kuinka saisi turvotuksen pois? Onko hedelmien ja tuoremehujen sokeri pahasta?

Vierailija
13/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimista ja mitä muuta? Olen tosi huono lähtemään kävelyille. Omistan kuntopyörän. Kuinka usein ja kuinka pitkään liikuntaa olisi hyvä harrastaa.

Ja kuinka saisi turvotuksen pois? Onko hedelmien ja tuoremehujen sokeri pahasta?

Uiminen raskaana on todella kaikkein helpoin laji. Vesi kannattaa isoakin vatsaa, ei ala haittaamaan ollenkaan.

Vierailija
14/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmas raskaus ja ekaa kertaa raskausdiabetes. ruokavaliolla olen hoitanut ja nyt rv38+risat painoa on kaikkiaan tullut n.5kg. ennen diagnoosia painoa kertyi, sen jälkeen se on koko ajan laskenut.

hedelmiä max. kolme kertaa päivässä, niistäkin vain kerran saa syödä banaanin. muita "pahoja" ovat tuoremehut ja viinirypäleet.

täysjyvätuotteita, lihaa, kasviksia, munia. hiilareita ja sokeria vältellään.

mulla on jo mielessä laadittu herkkulista, että mies osaa tuoda sopivat herkut sairaalaan kunhan vauva syntyy. sit otan kyllä takaisin! :) muuten täytyy sanoa, että radi-dieetti on ollut mulle helppo noudattaa eikä nälkää ole tarvinnut nähdä.

Vierailija
15/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen normaalipainoinen, bmi ennen raskautta 20. Sairastuin kuitenkin raskausdiabetekseen ja nyt on tullut kilo lisää painoa, 32. raskausviikko. Mulle saisi siis tulla enemmänkin, en vain ole pahoinvoinninkaan vuoksi syödä.

Radi-dieetti on terveellinen. Juuri muuten noita tuoremehuja ja makeita hedelmiä on syytä syödä kohtuudella, nostavat verensokeria nopeasti. Vihanneksia, täysjyvää, lihaa ja kalaa sen sijaan hyvin.

Tuossa yksi ruokavalio

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/7506/opinnaytety…

Vierailija
16/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää kaikki epäterveelliset ja lihottavat herkut syömättä ja lisää kasvisten määrää reippaasti ruokavalioonsa.

Nälkää ei pidä alkaa näkemään mutta terveellisesti voi syödä, ja se jo laihduttaa useimpia ylipainoisia.

Liikuntaa sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Jotkuthan ne juoksee melkein loppuun saakka mutta sitä nyt ei kannata aloittaa jos ei ole jo valmiiksi harrastanut juoksemista.

Vierailija
17/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt raskaana syön vain terveellisesti ja liikun paljon. Ennen en ole liikkunut raskaana yhtään (liitoskipujenkin takia ja laiskuuden/väsymyksen) mutta nyt aion petrata!

Vierailija
18/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan turvallista.

Vierailija
19/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa tuota ruokavalio linkkiä auki. :( Olisiko muita?

Vierailija
20/35 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laiha voi sairastua raskausajan diabetekseen tai raskausmyrkytykseen. eli se siitä lekuri.

ei suositella laihdutusta sen takia että rasvoihin varastoituneet raskasmetallit ja myrkyt lähtevät sitten liikkeelle ja osa päätyy sitten vauvalle.

terveellinen ruokavalio kyllä, mutta jos olet jo paljon ylipainoinen niin keskustele neuvolassa, pääset ravintoterapeutille jotta tulet syömään tarpeeksi vauvalle ja tarpeeksi vitamiineja..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi