Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme on psykiatrinen sairaanhoitaja?

Vierailija
22.12.2009 |

Miten eroaa psykiatrista ja psykologista, tietenkin koulutus on lyhyempi?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi voi työskennellä vaikkapa mainostoimistossa tai tekemässä niitä nyt niin ajankohtaisia soveltuvuuskokeita pääsykokeissa.

Eipä ole psykiatrilla moisiin osaamista.

Vierailija
22/56 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairaanhoitaja on kamalan leimaava nimitys. Esim. mielenterveystoimistossa voi käydä asiakkaita joilla ei ole varsinaista mt-ongelmaa, vaan esimerkiksi elämänkriisi josta haluaa jutella. Vastassa olevan hoitajan nimilapussa lukeva mielisairaanhoitaja leimaisi helposti asiakkaan mielessä hänetkin "hulluksi". 

terv. Psyk. sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2009 klo 17:07"]

[/quote]

Komppaan

Vierailija
24/56 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2009 klo 16:04"]

Mikä ihme on psykiatrinen sairaanhoitaja? Miten eroaa psykiatrista ja psykologista, tietenkin koulutus on lyhyempi?

Tiedätkö miten leikkaussalihoitaja eroaaa kirurgista tai röntgenhoitaja radiologista tai hammashoitaja hammaslääkäristä.

Mutta miksi psykiatrisille potilaille pitää olla erityinen sairaanhoitaja? Jos ovat esim. sairaalassa hoidossa, niin eiköhän sen perushoidon ja lääkkeiden jaon osaa "tavallinenkin" sh tehdä? Sitä tässä ihmettelen!

ap

Miksi tehohoitoon, ensiapuun, keskolaan tai mihinkään muuhunkaan on erikoistuneita sairaanhoitajia? 

Jotta ne olisi päteviä hommaansa eikä aika mene tumpulointiin vaan ymmärtävät lääkärin antamat ohjeet ja oman erityisalansa sanaston / käytännöt....

Vierailija
25/56 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnosoida sairauksia. Psykiatrit osaavat diagnosoida sairauksia ja hoitaa niitä.

Psykiatriset sairaanhoitajat ovat psykiatriaan erikoistuneita sairaanhoitajia, jotka toteuttavat psykiatrien hoitomääräyksiä eli hoitavat potilaita psykiatrien suositusten mukaan.

Hyvin usein käytännössä psykologi tekee kaiken dg:tä edeltävän työn ja tietävät, mikä potilasta vaivaa. Psykiatrin tehtävänä on kuitenkin se diagnoosin tekeminen, eli psykologi suunnilleen sanoo, mikä dg on, ja psykiatri allekirjoittaa.

Vierailija
26/56 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns "tavallinen sairaanhoitaja" ja yli 10v kokemus tehohoidosta on takana. Koulutus ja kokemus on antanut jonkinlaisen pohjan tietoa ja taitoa tehopotilaan somaattisiin eli ruumiillisiin vaivoihin. Mulla ei kuitenkaan ole teoreettista tai tieteellistä tietotaitoa kuin pintaraapaisun verran mielen hoitamisesta.

Mieleltään tervekin tarvitsee esimerkiksi menetysten tai onnettomuuksien kohdatessa myös psyyken apua. Ahdistaa, painajaisia, unettomuutta, lisämenetyksen pelkoa, vihaa, kostonhalua, elämänhalun menetystä, itsetuhoa, kaikki pyörii mielessä hahmottomana pahana olona, kuka osaisi kysyä oikeat kysymykset, auttaa saamaan kiinni punaisesta langasta? Psykiatrinen sairaanhoitaja kuuluu myös teho-osaston tiimiin, kun tavallisten hoitsujen ammattitaito ei riitä. Tottahan yrittää tavallinen hoitsukin olla ihminen ihmiselle ja korvana kuunnella, mutta ei se ole ammattiapua.

Mieleltään järkkyneiden hoidossa haasteet tietysti vielä suuremmat.

hienosti tuoda asian esille, en itse osasisi noin hyvin! on hienoa, että meillä sairaanhoitajillakin on erilaisia suuntautumisvaihtoehtoja ja toisiamme ja toistemme osaamista arvostamme, puolin ja toisin.

kyllä mulle tulisi hätä käteen, jos mut teholle laitettais, vaikka peruskoulutukseen siivu sitäkin kuului. psykiatriassa olen aina työskennellyt ja lisäkoulutustakin hankkinut, kuten aiemmin jo mainittu terapiakoulutus.

meitä kaikkia tarvitaan!

psyk.sh

ja tyytyväinen työhönsä

Vierailija
27/56 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin sanottu,:)

Vierailija
28/56 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvääpäivää! Olen vuoden myöhässä kun tähän keskusteluun eksyin, mutta eipä voi kuin sanoa terveisiä kysyjälle, että ei kai niitä kätilöitäkään tarvita, toki tavalliset hoitajat osaa "perushoidot ja lääkitykset" hoitaa, eikös vaan...

t. psyk. erikoissairaanhoitaja vm. 96

Vierailija
29/56 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/56 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/56 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gg

Vierailija
32/56 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos psykiatrit tuollaista suustaan päästelisivät niin kovasti olisivat itse hoidon tarpeessa.

Samoin en suurta arvostusta antaisi psykologille joka oikeasti ajattelee noin. Kuvittelisin kummallekin hieman suurempia ajatuksia. Tai sitten mun omat ongelmat on niin suuria, että kuvittelen kaikista lanttumaakareista liian suuria.

Vierailija
33/56 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on psykiatrinen sairaanhoitaja? Miten eroaa psykiatrista ja psykologista, tietenkin koulutus on lyhyempi?

Tiedätkö miten leikkaussalihoitaja eroaaa kirurgista tai röntgenhoitaja radiologista tai hammashoitaja hammaslääkäristä.

Mutta miksi psykiatrisille potilaille pitää olla erityinen sairaanhoitaja? Jos ovat esim. sairaalassa hoidossa, niin eiköhän sen perushoidon ja lääkkeiden jaon osaa "tavallinenkin" sh tehdä? Sitä tässä ihmettelen!

ap

Sinulla on kummallinen käsitys sh työstä. Miksi lääkärit erikoistuvat eri erikoisaluielle?

Vierailija
34/56 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

psykiatrisesti sairaiden ihmisten hoitoon. Samaten psykiatrit on sellaisten ihmisten lääkäreitä. Psykologit taas jauhaa vaan jaskaa eikä saa kirjoittaa reseptejä.

Hyvin on mennyt toi psykiatrien propaganda sulle perille ;)

T. psykologi

Ei mutta miten sinä itse koet tämän 😈 Ihmeparanin yhden psykologilla käynnin jälkeen 😊

Vierailija
35/56 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielisairaanhoitaja = lähihoitaja

Hoitotyön ammattilainen=lähihoitaja

Vierailija
36/56 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos psykiatrit tuollaista suustaan päästelisivät niin kovasti olisivat itse hoidon tarpeessa.

Samoin en suurta arvostusta antaisi psykologille joka oikeasti ajattelee noin. Kuvittelisin kummallekin hieman suurempia ajatuksia. Tai sitten mun omat ongelmat on niin suuria, että kuvittelen kaikista lanttumaakareista liian suuria.

Tuo oli siis Psykologille tarkoitettu

Vierailija
37/56 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

psykiatrisesti sairaiden ihmisten hoitoon. Samaten psykiatrit on sellaisten ihmisten lääkäreitä. Psykologit taas jauhaa vaan jaskaa eikä saa kirjoittaa reseptejä.

Hyvin on mennyt toi psykiatrien propaganda sulle perille ;)

T. psykologi

Minunkin mielestäni oli aika tyhmästi selitetty. Itselläni on ongelmia mielenterveyden kanssa, ja tavannut useita psykologeja ja psykiatreja. Täytyy kyllä sanoa, että psykologeista olen pitänyt enemmän, he halusivat oikeasti selvittää esim. mistä unihäiriöni JOHTUVAT, psykiatrit taas antoivat lääkereseptiä toisen perään yrittämättä parantaa häiriöiden syytä. Juuri lääkitsemisvimma minua psykiatreissa ärsyttää!

Tuskin kävit edes keskustelemassa psykiatrin kanssa muusta kuin lääkehoidosta. Terapiaa voi antaa terapeutin koulutuksen saanut psykologi, lääkkeitä kirjoittaa vain psykiatri.

Vierailija
38/56 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ns "tavallinen sairaanhoitaja" ja yli 10v kokemus tehohoidosta on takana. Koulutus ja kokemus on antanut jonkinlaisen pohjan tietoa ja taitoa tehopotilaan somaattisiin eli ruumiillisiin vaivoihin. Mulla ei kuitenkaan ole teoreettista tai tieteellistä tietotaitoa kuin pintaraapaisun verran mielen hoitamisesta.

Mieleltään tervekin tarvitsee esimerkiksi menetysten tai onnettomuuksien kohdatessa myös psyyken apua. Ahdistaa, painajaisia, unettomuutta, lisämenetyksen pelkoa, vihaa, kostonhalua, elämänhalun menetystä, itsetuhoa, kaikki pyörii mielessä hahmottomana pahana olona, kuka osaisi kysyä oikeat kysymykset, auttaa saamaan kiinni punaisesta langasta? Psykiatrinen sairaanhoitaja kuuluu myös teho-osaston tiimiin, kun tavallisten hoitsujen ammattitaito ei riitä. Tottahan yrittää tavallinen hoitsukin olla ihminen ihmiselle ja korvana kuunnella, mutta ei se ole ammattiapua.

Mieleltään järkkyneiden hoidossa haasteet tietysti vielä suuremmat.

Tämä oli hyvin kiteytetty!

Vierailija
39/56 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielisairaanhoitaja = lähihoitaja

Ei todellakaan ole. Lähihoitajan tutkinto on keskiasteen tutkinto, sairaanhoitajan tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto.

Vierailija
40/56 |
30.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin. Mielisairaanhoitaja oli koulutason tutkinto ( ajalta jolloin sairaanhoitaja oli opistotasoa jonka päälle voitiin suorittaa erikoissairaanhoitajan tutkinto mm. juurikin psykiatrian alalla).