Mikä ihme on psykiatrinen sairaanhoitaja?
Miten eroaa psykiatrista ja psykologista, tietenkin koulutus on lyhyempi?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Eikös nää oo psykiatrien ja psykologien heiniä?
Psykiatrinen sairaanhoitaja on erikoistunut psykiatriseen hoitoon: psyyken ongelmiin, niiden tunnistamiseen, keskusteluavun antamiseen, lääkitsemiseen (lääkäri tekee diagnoosit ja määrää lääkkeet) jne. Psyk.hoitaja voi työskennellä myös esim. mielenterveystoimistossa antaen lyhytaikaista keskusteluapua kriisitilanteissa.
Sitä tässä ihmettelen.
ap
pmä olen se, joka aamulla sanoi lapsensa koulupalavereissa olleen mukan psykiatrian sairaanhoitajia, ja jolta oletan sun saaneen virikkeen tähän kysymykseen.
Mun lapsellani ei ole lääkitystä. Hänen diagnoosinsa (asperger) on tehnyt lääkäri (psykiatri moniammatillisen tiimin kanssa) ja hänen kuntoutustaan hoitaa psykologitiimi. Nämä psykiatrian sairaanhoitajat ovat esimerkiksi: Hoitaneet osan vanhempien tapaamisista silloin kun ongelmaa diagnosoitiin. Kävivät siis läpi perheen historiaa ja elintapoja jms. Eniten hyötyä heistä on ollut kun ovat jakaneet tietoa siitä, mitä asperger tarkoittaa ja miten sen kanssa tullan toimeen kotona ja koulussa, sekä vanhemmille että opettajille. Eli pitäneet luentoja luentosalilliselle lasten "läheisiä" (vanhempia, opeja, harrastusohjaajia, isovanhempia) ja palaveeranneet koulun kanssa. Vuosiseurantaa hoitaa usein myös sairaanhoitaja, eli kerran vuodesssa käydään juttelemassa sairaanhoitajan kanssa siitä, mitä nyt on ajankohtaisia kysymyksiä lapsen hoidossa, kasvatuksessa ja kuntoutuksessa ja hän sitten varaa tarpeen mukaan aikaa lääkärille tai psykologille tai jotain.
Lääkäriä (eli psykiatria) emme ole edes tavanneet neljään viimeiseen vuoteen eli diagnoosin jälkeen. Jos lääkkeitä tarvittaisiin, tarvittaisiin kai häntäkin. Nykyisellään lääkärin lausunnot ja kuntoutussuunnitelmat kirjoittaa koululääkäri. Psykiatrieja ei riitä tähän.
Psykologit taas hoitavat viikottaisen kuntoutuksen, eli harjoittavat lapsia nissä taidoissa, joita heiltä puuttuu vammansa takia ja ohjaavat siinä ajattelussa, jota itsensä hyväksyminen "erilaisena" vaatii.
Kyllä. Esimerkiksi näin voi olla lasten puolella. Toki sairaanhoitajan työ on siellä hyvin moninaista ja myös sairaanhoitajat tekevät tavoitteellista kuntoutusta, lääkitykseen liittyvää seurantaa, vetävät erilaisia ryhmiä sekä lapsille että vanhemmille jne. Osastolla tekevät havaintoja lapsesta, elävät lapsen kanssa "arkea" jolloin ongelmatilanteet tulevat esiin selkeämmin kuin pelkästään muiden kuvaamina. Heillä on myös ammattitaitoa käydä läpi lapsen kanssa sopivalla tavalla hankalia tilanteita ja tunteita. Myös he osallistuvat neuvotteluihin ja ohjaavat vanhempia ja tarvittaessa opettajia.
Vierailija kirjoitti:
työskentelevillä psykiatrisilla sh:lla on lisäksi jokin psykoterapiakoulutus.
Voi olla, mutta ei ole välttämättä. Terapiatyö on sitten ihan oma juttunsa ja moni sh jolla on terapeutin koulutus pitää sh:n työn lisäksi terapia vastaanottoa. Sillä kuitenkin tienaa huomattavasti paremmin.
Entäpä "psyykkari"? Aiheesta kiinnostunut sairaanhoitaja, vai voiko olla "kuka vaan"?
Vierailija kirjoitti:
psykiatrisesti sairaiden ihmisten hoitoon. Samaten psykiatrit on sellaisten ihmisten lääkäreitä. Psykologit taas jauhaa vaan jaskaa eikä saa kirjoittaa reseptejä.
Näin yli 10 vuotta myöhemmin, onhan Jaska jo kunnossa?
Ehkäpä tämä ap- parka yritti kysyä
mitä työhön käytännössä kuuluu?
Sitä mietin minäkin, eikä näistä typeristä ja ylimielisistä kommenteista ole juurikaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä tämä ap- parka yritti kysyä
mitä työhön käytännössä kuuluu?Sitä mietin minäkin, eikä näistä typeristä ja ylimielisistä kommenteista ole juurikaan apua.
Olen itse ollut jakson psykiatrisella sairaanhoitajalla (puolisenkymmentä käyntikertaa). Käyntiajat sisälsivät keskustelua erilaisista mieltä painavista kysymyksistä. Tämä on samanlaista taustatietoa mitä perushoitajat kysyvät omilla hoitoajoillaan. Taustatiedosta hyötyy sitten lääkärit (psykiatri) joka voi määrätä lääkitystä jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen ns "tavallinen sairaanhoitaja" ja yli 10v kokemus tehohoidosta on takana. Koulutus ja kokemus on antanut jonkinlaisen pohjan tietoa ja taitoa tehopotilaan somaattisiin eli ruumiillisiin vaivoihin. Mulla ei kuitenkaan ole teoreettista tai tieteellistä tietotaitoa kuin pintaraapaisun verran mielen hoitamisesta.
Mieleltään tervekin tarvitsee esimerkiksi menetysten tai onnettomuuksien kohdatessa myös psyyken apua. Ahdistaa, painajaisia, unettomuutta, lisämenetyksen pelkoa, vihaa, kostonhalua, elämänhalun menetystä, itsetuhoa, kaikki pyörii mielessä hahmottomana pahana olona, kuka osaisi kysyä oikeat kysymykset, auttaa saamaan kiinni punaisesta langasta? Psykiatrinen sairaanhoitaja kuuluu myös teho-osaston tiimiin, kun tavallisten hoitsujen ammattitaito ei riitä. Tottahan yrittää tavallinen hoitsukin olla ihminen ihmiselle ja korvana kuunnella, mutta ei se ole ammattiapua.
Mieleltään järkkyneiden hoidossa haasteet tietysti vielä suuremmat.
Ihana vastaus. Kiitos siitä.
T: tuleva sairaanhoitaja
Nyt tilanne pitää rauhoittaa köksäpsykolokosoinnilta.
Menkäähä nukkumaan.
Paskanjauhajia tyystin.kukaan ei voi tietää miltä toisesta tuntuu ym vaikka näin väittävätkin usein.tehtaan lääkärin seinällä oli laatta jossa luki kukaan ei ole normaali.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on psykiatrinen sairaanhoitaja? Miten eroaa psykiatrista ja psykologista, tietenkin koulutus on lyhyempi?
Tiedätkö miten leikkaussalihoitaja eroaaa kirurgista tai röntgenhoitaja radiologista tai hammashoitaja hammaslääkäristä.
Mutta miksi psykiatrisille potilaille pitää olla erityinen sairaanhoitaja? Jos ovat esim. sairaalassa hoidossa, niin eiköhän sen perushoidon ja lääkkeiden jaon osaa "tavallinenkin" sh tehdä? Sitä tässä ihmettelen!
ap
Hoitava psyykkisiä, ei somaattisia potilaita. Se ero.
Mitä enemmän näitä kommentteja lukee, vakuuttuu siitä että kyllä ne parhaat kuuntelijat, osanottajat ja neuvojat ovat siellä pubin baaritiskillä. Siellä voi purkaa huoliaan, olivatpa ne pettävä puoliso tai tuleva maailmansota. Kaikeen löytyy lohduttaja, selkääntaputtaja, kuuntelija ja pohdiskelija.
Varaappa aika psykiatriselle sairaanhoitajalle. Voisi tehdä hyvää sinulke. Saatat päästä sitten vertailemaan myös psykologeja ja psykiatreja.
Varmaan kunnille ja kaupungeille halvempaa käyttää mielenterveyden häiriöissä psykiatrista sairaanhoitajaa.
Kaikkein mieluummin menisin kyllä itse henkilökohtaisesti psykiatrille jos olisi tarve.
Minä olen saanut apua enemmän psykologilta, joka oikeasti paneutuu mielen ongelmiin ja taustoihin miksi ihminen on sairastunut. Psykiatrisen sairaanhoitajan juttelu on pinnallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
psykiatrisesti sairaiden ihmisten hoitoon. Samaten psykiatrit on sellaisten ihmisten lääkäreitä. Psykologit taas jauhaa vaan jaskaa eikä saa kirjoittaa reseptejä.
Hyvin on mennyt toi psykiatrien propaganda sulle perille ;)
T. psykologi
Ei propagandaa.
Onhan muillakin erikoisaloilla omat juuri siihen tiettyyn asiaan perehtyneet hoitajat. Esim sisätauti-kirurgiaan, ortopediaan tai pediatriaan erikoistuneet.