Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekaupan myyjä päästää höyryjä!

Vierailija
22.06.2011 |

Sanon heti alkuun, ennen kuin ehditte toivottaa minulle alanvaihtoa, että piän kyllä työstäni ja asiakaspalvelusta. Joskus vain keittää yli. Toki ystävällisesti hymyilen ja palvelen asiakkaan silloinkin, mutta sisällä kihisee, kun kohdalle osuu esim. seuraavanlainen asiakas:

1. Ensin sanotaan, että katselen vaan, enkä etsi mitään erityistä. Kohta tullaan kuitenkin paljastamaan, että oikeastaan etsiikin ihan tietynlaista paitaa, ja odotetaan minun tekevän sen puolestaan, osaamatta kuitenkaan kertoa mitään johtolankoja siitä mitä etsii. Edes sitä, onko vailla lyhyt- vai pitkähihaista vaatetta. Minun pitäisi siis etsiä täydellinen paita, tuntematta ihmisen makua, tietämättä paidan käyttötarkoitusta tai mitään muitakaan ykityiskohtia. Olen myyjä, en ajatuksenlukija.

2. Asiakas sanoo jakku, mutta tarkoittaa toppi tai hame kun tarkoittaa mekkoa, ja minun pitäisi tämä automaattisesti tajuta.

3.Asiakas, jolla pn vääristynyt kehonkuva. Koon 42 nainen, joka kuvittelee mahtuvansa kokoon 36, ja se on sitten minun vikani, kun ei mahdukaan.

4.Tai sitten nämä, jotka sanovat haluavansa sen vaatteen, joka oli yhdessä näyteikkunoistamme kaksi ja puoli kuukautta sitten. Ne vaihdetaan parhaimmillaan pari kertaa viikossa, eikä niistä pidetä kirjaa. Muistini ei ole rajaton...

5. Ja asiakkaat jotka jättävät hirveän sotkun jälkeensä. Vaatteet sikin sokin sovituskopin lattialla, meikkivoiteella tahrittuna, ja sitten vielä koetetaan tinkiä...

6. Tai ne, jotka tulevat viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa, ja kuvittelevat silti voivansa sovittaa 15 vaatetta. Myyjän kohtelias muistutus sulkemisajan lähestymisestä koetaan joko vittuiluna tai jätetään kokonaan huomiotta. Minä saan palkkaa tasan sulkemisaikaan asti, ja vapaaehtoistyö ei kuulu iltasuunnitelmiini.

PUUH! Helpotti. Minkälaisia aasiakaita sinä kammoat?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille niille,ketkä epäilevät ap:n olevan väärällä alalla,ovat väärässä.

tai sitten esimerkiksi koko meidän kauppamme (n.20 työntekijää) ovat väärällä alalla. Meillä(kin) on taukohuoneessa artikkeleita asiakkaista ja asiakaspalvelusta. Paras on tietysti artikkeli "Aasikas on aina oikeassa".

On todellakin raivostuttavaa tulla liikkeeseen ja vain "katsella" kuin liikettä ollaan sulkemassa. Tullaan viisi minuuttia ennen kauppakeskuksen sulkemista ja ei pidetä mitään kiirettä. Meillä myyjilläkin on ELÄMÄ. Uskokaa tai älkää. Emme voi jäädä kassan laskemisen,imuroimisen ja yleisen siisitimisen jälkeen vielä palvelemaan Maija myöhästä oikeiden vaatteiden etsimiseen. Tosiasiassa näistäkin 95% päättyy sanoihin "No nyt tiedän,että teillä on näitä,mutta maistelen vielä tätä väriä" tms.

Ensin esitellään puoli myymälää ja seuraavassa vartissa loput,soitellaan muihin toimipisteisiin ja kun oikeaa kokoa/väriä ei löydy,mainitaan kuinka viisi viikkoa sitten olisi ollut ja vielä oikeaa kokoa.

MIKSI asiakkaat yrittävät tinkiä kaupassa? Luuleeko kaikki tosiaan,että myyjillä on valtuudet antaa alennuksia kelle sattuu ilman mitään syytä? Jos vaate on rikki/likainen siitä ainakin meillä pudotetaan vähän hintaa. Mutta se,että teidän pikku Martti saa 5kpl uusia paitoja ei oikeuta meidän antamaan mitään paljousalea.

Alet on erikseen. Niitä järjestetään kausittain. Mutta ei,aina pitää olla "jotain alennuksessa" tai muuten ei voi ostaa mitään. Ihan kuin kaupalla ei olisi mitään oikeuksia vaan sesongib uusiakin vaatteita pitäää myydä alennuksella. Tottakai.

Sitten,jos myyjällä ei olekaan vaihtaa 200e setelistä takaisin: "NO NYT JÄI SITTEN TÄMÄN VAATE OSTAMATTA" -todellisuudessa kyse oli korkeintaa 10e vaatteesta,mutta koska mikään muukaan kauppa ei ota 200e vastaan,sitä piti koittaa niin kauan,kunnes joku suostuu. Tiedättekö miten turvatonta ja mahdotonta on pitää mitään älytöntä käteispankkia kaupassa?

Urpot.

Vierailija
42/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kysytään todellista kärsivällisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.

Asiakkaita jotka väittävät vaatteen olevan käyttämätön vaikka näät/haistat ettei näin ole.

2. Asiakas väittää pesseensä vaatteen 30 asteessa vaikka sokeakin näkee ettei näin ole.

3. asiakkaat ketkä haluavat alennusta

4. Ihmiset ketkä eivät osaa kysyessäkään vastata mitään.

5. Asiakkaat ketkä tulevat palauttamaan tuotetta joka on mennyt yli palautusajan. "Eihän pari päivää sinne tänne merkitse mitään"

Vierailija
44/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten näköjään Vilassa. Luulis johtoportaassakin porukan tietävän, että valtaosaa asiakkaista ärsyttää se tyrkyttäminen ja ylipalveleminen, ja että tuolla pakkomyynnillä ne vaan menettää asiakkaita.

Vierailija
45/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut että useimmissa kaupoissa on "merkkejä merkin sisällä"? Ja en ole myyjä ;) vaan asiakas! :) On erilaisia tyylejä, esim. toimistoon, urheiluun, vapaa-aikaan, nuorille, iäkkäämmille, lihaville, pienelli, jne. jne. ja nuo omat pikku merkit ovat omilla alueillaan. Ja toki on selvää että noissa esim. housut on jokaisessa "ryhmässä" erilaiset, ei olisi järkeä laittaa kaikkia housuja samalle alueelle, koska ihmiset etsivät eri juttuja. Jos joku oj lihava, miksi hän kävisi läpi kaupan kaikki miljoona housuparia (joista ani harva sopii) kun voisi suoraan mennä "XL-osastolle" jossa kaikki sopivat. Ja sekin olisi ikävää jos etsii töihin kivaa jakkua, ja pitäisi kahlata samalla läpi kaiken maailman "teinijakut" ennen kun löytää ne itselle töihin sopivat jakut. On HYVÄ että vaatteita jaotellaan tyylillisesti, niin tietää etsiikö jotakin vaatetta työpukeutumisen vai vapaa-ajan osasltolta jne.

Vierailija
46/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut että useimmissa kaupoissa on "merkkejä merkin sisällä"? Ja en ole myyjä ;) vaan asiakas! :) On erilaisia tyylejä, esim. toimistoon, urheiluun, vapaa-aikaan, nuorille, iäkkäämmille, lihaville, pienelli, jne. jne. ja nuo omat pikku merkit ovat omilla alueillaan. Ja toki on selvää että noissa esim. housut on jokaisessa "ryhmässä" erilaiset, ei olisi järkeä laittaa kaikkia housuja samalle alueelle, koska ihmiset etsivät eri juttuja. Jos joku oj lihava, miksi hän kävisi läpi kaupan kaikki miljoona housuparia (joista ani harva sopii) kun voisi suoraan mennä "XL-osastolle" jossa kaikki sopivat. Ja sekin olisi ikävää jos etsii töihin kivaa jakkua, ja pitäisi kahlata samalla läpi kaiken maailman "teinijakut" ennen kun löytää ne itselle töihin sopivat jakut. On HYVÄ että vaatteita jaotellaan tyylillisesti, niin tietää etsiikö jotakin vaatetta työpukeutumisen vai vapaa-ajan osasltolta jne.

Vierailija
47/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suurimmassa osassa kauppoja, varsinkin ketjuissa, myyjien kädet ovat täysin sidottuja tekemään pilkulleen niin miten ylhäältä sanelluissa ohjeissa pyydetään. Ymmärrän, että myyjälle on luontevaa antaa palautetta, mutta se ei kannata, ellei myyjänä ole paikan omistajaa.

Asiakkailta tulee usein todella hyviäkin ideoita ja aiheellista kritiikkiä, mutta myyjän pomolle sanomana se palaute jää helposti sille tielleen. Asiakkaita kyllä kuunnellaan, mutta silloin palautteen pitäisi mennä suoraan asiakkaalta ylemmälle portaalle. Esimerkiksi en itse voi työpaikassani vaikuttaa siihen, kuinka paljon tyrkytän apua tai tiettyjä tuotteita, vaan se sanellaan ihan muualla. Jos saisin päättää, niin käyttäisin omaa pelisilmääni sen suhteen, että ketkä vaikuttavat kaipaavan apua, ketkä haluavat vain katsella, ketkä selvästi etsivät jotain tiettyä jne.

Olisi hienoa, jos myyjienkin välittämänä saisi palautetta menemään ylemmille portaille, mutta ainakaan omassa työpaikassani näin ei vain ole. En tiedä, että onko tällaisia kauppoja sitten muualla.

Vierailija
48/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan koskaan menkö Jenkeissä vaatekauppaan!

Kaupan ovella on sisäänheittäjä, joka huikkaa sinulle tervetulot ja kertoo päivän kuumimmista uutuusfarkuista, jotka löytyvät toisesta kerroksesta. Sisällä kaupassa myyjä tulee heti kimppuusi, esittelee itsensä kättelemällä ja kyselee kuinka päivä on mennyt ja mitä haluaisit sovitella. Hän alkaa kantaa tuotteita eteesi kasoittain, ohjaa pukukopeille (jossa yleensä kauheat jonot), joiden luona häärää kolmas myyjä joka esittäytyy, rupattelee siinä odotellessasi ja kun olet päässyt koppiin niin huikkailee kysymyksiä sopivasta koosta jne. Kun poistut pukuhuoneesta niin sinua palvellut myyjä ryntää luoksesi ottamaan vaatteita vastaan ja kyselemään, oliko sopiva. Jos löysit sopivan, niin hän vielä huikkaa nimensä ja toivottaa hyvät päivänjatkot samalla kun ohjaa sinut kassalle. Kassalla myyjä ottaa sinut vastaan esittelemällä itsensä ja kysymällä miten menee. Laskuttaessa hän kysyy sinua palvelleen myyjän nimeä (paina se siis mieleesi!) ja lätkäisee hintalapussa olleen summan päälle mojovat verot. Ja tietenkin toivottaa loistavaa päivänjatkoa. Ovella sisäänheittäjä vielä kiittelee, että kävit heillä ostoksilla.

Semmosta se on oikeassa palvelukulttuurissa.

Vierailija
49/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: usein on mielessä jotain, kun liikkeeseen menee, mutta tuo "katselu" tarkoittaa sitä, että haluan ensin silmäillä vaatteita ja tyyliä yleisesti + hintatasoa.

Toinen juttu on se, että jos asiakas haluaa katsella, niin myyjän pitää häipyä. Ei saa olla seisomassa vieressä tai vielä pahempaa: jatkaa kauppaamista. Hyvä on mennä jonnekin ja puuhailla omiaan. Jos asiakas haluaa sovittaa, ei siihenkään tarvi tunkea väkisin mukaan, jos sitä ei ilmaista. Sellaiset tuputusliikkeet saa vaan pakokauhun aikaan ja ei ikinä mene toiste.

Kamalinta, jota voi asiakas kohdata, on se, että myyjä töksäyttää suoraan, ettei ole tarpeeksi isoja kokoja. Sinänsä asia ehkä pitää ilmaista, mutta se on oikeasti traumatisoivaa. Kerran itse katselin pienessä liikkeessä takkia ja myyjä vaan totesi: "meillä ei ole tarpeeksi isoa kokoa, joten kannattaa katsoa näitä muita" APUA, olin kokoa 40-42. Mutta se nöyryyttävä tunne. Muistan sen vieläkin.

Vierailija
50/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa asioita vastaan. Itse olen lihava, ja usein myyjä parka näyttää menevän hämilleen kun kysyn onko tätä isommassa koossa (=miten sanon tuolle lihavalle kohteliaasti ettei ole!?!) vaikka en kysy sitä siinä mielessä että KUVITTELISIN olevani "laiha" ;) vaan ihan vaan että onko tämä L koko isoin vai onko myös XL-kokoa.

Usein snaonkin että niin ajattelinkin ettei ole, jotta ei myyjälle jää paha mieli. Ja HUOM: en siis ole mikään todella iso ihminen, vaan löydän vaatteita ihan tavallisilta osastoilta, ja kyllä YLIPAINOA on myös, mutta en ole sairaalloisen lihava. Esim. H&M farkuista osa menee päälle (ihan tavallisista kuten LOGG mallistosta) ja osa ei ollenkaan vaan jumittaa jo reisissä.

Vierailija
51/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on traumaattinen kokemus hääpukuostoksilta, jossa kävi noin. Etsin pukua innoissani, ja ensimmäisessä liikkeessä myyjä töksäytti, että ei heillä ole isoja kokoja. A-ha, kiitos vaan joo hei. Kokeilinkin siellä vielä jotain, ja ihan mahtui puku päälle, mutta tosi kurja fiilis jäi.

Kamalinta, jota voi asiakas kohdata, on se, että myyjä töksäyttää suoraan, ettei ole tarpeeksi isoja kokoja. Sinänsä asia ehkä pitää ilmaista, mutta se on oikeasti traumatisoivaa. Kerran itse katselin pienessä liikkeessä takkia ja myyjä vaan totesi: "meillä ei ole tarpeeksi isoa kokoa, joten kannattaa katsoa näitä muita" APUA, olin kokoa 40-42. Mutta se nöyryyttävä tunne. Muistan sen vieläkin.

Vierailija
52/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monessa paikassa saa katsella ihan rauhassa. Ja verot ovat lakisääteisiä, ei se myyjä niille mitään voi. Toki kannattaa ottaa selville paikallinen veroprosentti (sales tax) etukäteen, ettei kaupoissa tule yllätyksiä. Nimeä kysyvät kassalla siksi, että voivat merkitä myynnin oikealle myyjälle, saa sitten jotain bonuksia myynnin mukaan. Kyllä minulta joissain suomalaisissakin kaupoissa on kysytty.

Älkää vaan koskaan menkö Jenkeissä vaatekauppaan! Kaupan ovella on sisäänheittäjä, joka huikkaa sinulle tervetulot ja kertoo päivän kuumimmista uutuusfarkuista, jotka löytyvät toisesta kerroksesta. Sisällä kaupassa myyjä tulee heti kimppuusi, esittelee itsensä kättelemällä ja kyselee kuinka päivä on mennyt ja mitä haluaisit sovitella. Hän alkaa kantaa tuotteita eteesi kasoittain, ohjaa pukukopeille (jossa yleensä kauheat jonot), joiden luona häärää kolmas myyjä joka esittäytyy, rupattelee siinä odotellessasi ja kun olet päässyt koppiin niin huikkailee kysymyksiä sopivasta koosta jne. Kun poistut pukuhuoneesta niin sinua palvellut myyjä ryntää luoksesi ottamaan vaatteita vastaan ja kyselemään, oliko sopiva. Jos löysit sopivan, niin hän vielä huikkaa nimensä ja toivottaa hyvät päivänjatkot samalla kun ohjaa sinut kassalle. Kassalla myyjä ottaa sinut vastaan esittelemällä itsensä ja kysymällä miten menee. Laskuttaessa hän kysyy sinua palvelleen myyjän nimeä (paina se siis mieleesi!) ja lätkäisee hintalapussa olleen summan päälle mojovat verot. Ja tietenkin toivottaa loistavaa päivänjatkoa. Ovella sisäänheittäjä vielä kiittelee, että kävit heillä ostoksilla. Semmosta se on oikeassa palvelukulttuurissa.

Vierailija
53/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan myyjälle on jokaisen helppo kenkkuilla. Huomasin ilokseni, että tavalliset työtä tekevät ihmiset olivat ok. Sen sijaan nämä akateemiset, kansanedustajat jne. olivat syvältä. Mutta missäpä muualla he olisivat saaneet päteä. Juurikin yksi kansanedustaja äsähti, kun kysyin että voisinko olla avuksi. No, eipä tarvinnut häntä äänestää ja kerroin kyllä kaikille muillekin myyjätutuille. SDP:n edustaja työläisen asialla...

Vierailija
54/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan koskaan menkö Jenkeissä vaatekauppaan!

Kaupan ovella on sisäänheittäjä, joka huikkaa sinulle tervetulot ja kertoo päivän kuumimmista uutuusfarkuista, jotka löytyvät toisesta kerroksesta. Sisällä kaupassa myyjä tulee heti kimppuusi, esittelee itsensä kättelemällä ja kyselee kuinka päivä on mennyt ja mitä haluaisit sovitella. Hän alkaa kantaa tuotteita eteesi kasoittain, ohjaa pukukopeille (jossa yleensä kauheat jonot), joiden luona häärää kolmas myyjä joka esittäytyy, rupattelee siinä odotellessasi ja kun olet päässyt koppiin niin huikkailee kysymyksiä sopivasta koosta jne. Kun poistut pukuhuoneesta niin sinua palvellut myyjä ryntää luoksesi ottamaan vaatteita vastaan ja kyselemään, oliko sopiva. Jos löysit sopivan, niin hän vielä huikkaa nimensä ja toivottaa hyvät päivänjatkot samalla kun ohjaa sinut kassalle. Kassalla myyjä ottaa sinut vastaan esittelemällä itsensä ja kysymällä miten menee. Laskuttaessa hän kysyy sinua palvelleen myyjän nimeä (paina se siis mieleesi!) ja lätkäisee hintalapussa olleen summan päälle mojovat verot. Ja tietenkin toivottaa loistavaa päivänjatkoa. Ovella sisäänheittäjä vielä kiittelee, että kävit heillä ostoksilla.

Semmosta se on oikeassa palvelukulttuurissa.

Ja Suomen alviin verraten ne verot ovat naurettavan pieniä.

Vierailija
55/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vessaan liikkeen takahuoneeseen, vaikka lähin yleinen vessa on noin 50 metrin päässä. Ja sitten kun valitellen kieltäytyy ja kertoo, missä lähin vessa on, niin alkaa pahimmillaan kauhea pliis-pliis-ulina.

Vierailija
56/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovituskopin takana tai pakkomyynyt mitään. Itse asiassa viimeksi kun kysyin myyjältä jotain, niin vastaus oli tasoa "en kyl yhtään tiedä"... Kysyin että mitä materiaalia jokin minulle entuudestaan tuntematon materiaali oli, eli oliko luonnonkuitua vai jotain tekokuitua. Jäi sekin rätti ostamatta.

..siis olin töissä pk-seudun liikkeessä;)

T. se ex vilan myyjä

Vierailija
57/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten näköjään Vilassa. Luulis johtoportaassakin porukan tietävän, että valtaosaa asiakkaista ärsyttää se tyrkyttäminen ja ylipalveleminen, ja että tuolla pakkomyynnillä ne vaan menettää asiakkaita.

Silloin ehkä tajuaisivat, että joku juttu ei oikeasti toimi..;)

T. ex vilan myyjä

Vierailija
58/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää.

Itse ärsyynnyin yli-innokkaista myyjistä silloin kun olin nuorempi ja minulla oli aikaa ja intoa kulkea vaatekaupoissa. Usein kävin vain katselemassa ja sovittelemassa vaikka ei minulla ollut edes rahaa.

Nykyään, ruuhkavuosien keskellä, en enää ehdi enkä jaksa viettää aikaani vaatekaupoissa.

Poistun kaupasta hyvin äkkiä ellen saa palvelua tai ihan sattumalta löydä nopeasti sopivaa vaatetta.

Vaikka nykyään käyn vaatekaupoissa paljon harvemmin ja vähemmän, kulutan niissä rahaa selvästi enemmän kuin nuorena, jolloin vietin paljon aikaa vaatekaupoissa.

Ystävilläni ja työkavereilla kuuluu olevan samat ajatukset.

Vierailija
59/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin sovittamassa vaatteita ja yhtäkkiä myyjä tulee jokaisen kukukopin ovelle huutelemaan "mites täällä sujuu joko sinä sait ne housut yllesi siellä ekassa kopissa jne"....argh! Kuvitteleeko myyjä että asiakas haluaa huudella kesken sovituksen väliaikatietoja?

Jos sovitteilla olevat vaatteet eivät olekaan sopivia esim. malliltaan, voi tälle innokkaasti huutelevalle myyjälle sanoa, että tarvitsisi lisää sovitettavaa. Yleensä osaavat tuoda sopivampia vaatteita kun heille kertoo missä vika on. Jos apua ei tarvitse, on myyjälle helppo sanoa että kaikki on ok :)

Vierailija
60/66 |
23.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS asikas sanoo katselevansa, niin silloin myyjän kuuluu antaa tilaa, eikä seurata/ahdistella. Itse mielelläni autan asiakasta ja kerron REHELLISESTI mikä sopii ja mikä ei. Enhän itsekään halua sellaisia vaatteita joissa näytän pelleltä tai mitkä ei sovi mun tyyliin/kropalle. Tyrkyttämisessä on tarkoituksena se, että asiakas ostaa mahdollisimman monta tuotetta (jotta saadaan keski-ostosta nostettua), viis väliä sopiiko asiakkaalle vyö vai ei. Sitten nauretaan takahuoneessa että tuokin osti kaikki mitä vein sovareille.

t. ex vilan myyjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan