Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä välipalaksi taaperolle ja leikki-ikäiselle? ov

Vierailija
22.06.2011 |

Vanha aihe varmasti mutta kaipaisin uusia vinkkejä mitä noille antaisi välipalaksi. Kyseessä 3,5v ja 1,5v lapset jotka syö leipää jo aamu- ja iltapalaksi joten en viitsisi leipää syöttää vielä välipalaksikin. Hedelmiä menee mutta tuntuu että yksi omppu tai bansku ei riitä välipalaksi vaan varsinkin isompi pyytää jotain lisäksi. Mutta mitä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuroja (vispi-, aprikoosi- tai suklaa tms.), mysliä. Rahkaa, joghurttia, viiliä. Näitähän voi ostaa maustamattomana ja lisätä itse marjoja/hedelmiä. Kiisselit ja marjakeitot. Ja silloin tällöin jotain herkkuja, esim. pannaria, pullaa, jäätelöä jne.

Pasteijat ja suolaiset piirakat, miksei makeatkin piirakat silloin tällöin.

Ja juurekset. Jos aamu- ja iltapalalla ei ole näkkäriä tai hapankorppua, kävisikö ne?

Ja miksei sitä leipää voisi syödä vaikka joka aterialla, jos se kerran maistuu :)

Vierailija
2/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos tekisit joskus vaikkapa iltapalaksi puuroa? tummaa mannapuuroa esim mansikkakeittolorauksella tai kanelioskerisilmällä.

Mulla lapset 9½v ja 8v syövät välipaloiksi esim seur.

- Partaäijää marjakeitolla

- Maustamatonta jogurttia esim marjoilla tai vaniljalla

- Maustettua jogurttia ja lesettä

- Riisipiirakat mieleisillä päällysteillä+maitolasillinen

- Pasteijat joskus+juoma ja hedelmä

- Vähäsokerisia/kuituisia muroja

- Mysliä

- Suklismannaa teen joskus

- Riisifrutit

- Hedelmälohkoja ja hapankorppua

- Kinkkukierteet

- Voileivät+juoma

- Gefilusjuomat ja leipä

- pannukakkua

- plättyjä

- hevi-lajitelma

- vanukas+voikkari

jne.jne mielikuvitus rajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos tekisit joskus vaikkapa iltapalaksi puuroa? tummaa mannapuuroa esim mansikkakeittolorauksella tai kanelioskerisilmällä.

Mulla lapset 9½v ja 8v syövät välipaloiksi esim seur.

- Partaäijää marjakeitolla

- Maustamatonta jogurttia esim marjoilla tai vaniljalla

- Maustettua jogurttia ja lesettä

- Riisipiirakat mieleisillä päällysteillä+maitolasillinen

- Pasteijat joskus+juoma ja hedelmä

- Vähäsokerisia/kuituisia muroja

- Mysliä

- Suklismannaa teen joskus

- Riisifrutit

- Hedelmälohkoja ja hapankorppua

- Kinkkukierteet

- Voileivät+juoma

- Gefilusjuomat ja leipä

- pannukakkua

- plättyjä

- hevi-lajitelma

- vanukas+voikkari

jne.jne mielikuvitus rajana.

Vierailija
4/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- viili (+ marjat)

- jugurtti (+ marjat)

- rahka (marjoilla tai hedelmillä)

- meillä maistuu maustamaton jugurtti tai viili, kun marjojen lisäksi laittaa pikkasen itsetehtyä hilloa

- riisifrutti, myös itsetehtynä kylmä makea riisipuuro hedelmillä, marjoilla tai hillolla

- hedelmäsalaatti

- monipuolisesti hedelmälohkoja ja marjoja, etenkin nyt kun alkaa jo olla tuoreita mansikoita yms.

- rinkeli

- korppu

- karjalanpiirakka

- pannari

- pasteija

- lihapiirakka

Juomat ja lisukkeet täydentämään välipalasta terveellistä, esimerkiksi maustetun jugurtin kaveriksi ei enää mehua, lihapiirakan kaveriksi hedelmää jne.

Vierailija
5/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi on allerginen rukiille joten leipävalikoimakin on sitten köyhähkö, siksikään en haluaisi vaaleaa leipää jatkuvasti antaa puputtaa, musta se vain ei ole niin terveellistä. :) Pienempi taas ei suostu syömään puuroa... vaikka voisihan tuota taas kerran kokeilla. Riisipuuro kyllä uppoaa mut se on meillä enemmän lounasosastoa.

Yleensä laitan just partaäijää ja kaupan maustettua jugurttia sekaisin, omat marjat alkaa olla jo lopussa mut niitä kyllä syötiin talvella.

En tiedä onko mulla vain sitten vääristynyt käsitys terveellisyydestä mut jotenkin nuo riisifrutit ja pannukakut vain kuulostaa tosi epäterveellisiltä. Itse olen lihava ja syön epäterveellisesti, mut lapsilleenhan jokainen tietenkin haluaa parempaa kuin itselleen. :)

Mutta monia hyviä vinkkejä kyllä tuli, laitan korvan taakse! Lisääkin saa antaa.

ap

Vierailija
6/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi on allerginen rukiille joten leipävalikoimakin on sitten köyhähkö, siksikään en haluaisi vaaleaa leipää jatkuvasti antaa puputtaa, musta se vain ei ole niin terveellistä. :) Pienempi taas ei suostu syömään puuroa... vaikka voisihan tuota taas kerran kokeilla. Riisipuuro kyllä uppoaa mut se on meillä enemmän lounasosastoa. Yleensä laitan just partaäijää ja kaupan maustettua jugurttia sekaisin, omat marjat alkaa olla jo lopussa mut niitä kyllä syötiin talvella. En tiedä onko mulla vain sitten vääristynyt käsitys terveellisyydestä mut jotenkin nuo riisifrutit ja pannukakut vain kuulostaa tosi epäterveellisiltä. Itse olen lihava ja syön epäterveellisesti, mut lapsilleenhan jokainen tietenkin haluaa parempaa kuin itselleen. :) Mutta monia hyviä vinkkejä kyllä tuli, laitan korvan taakse! Lisääkin saa antaa. ap

Olen kyllä samaa mieltä, että sokeriset valmiit jugurtit, rahkat, riisifrutit yms. ei ole kauhean terveellisiä, mutta niitähän voi tehdä myös itse ja säännöstellä sokerin määrää. Samoin lihapiirakat, pasteijat yms. sisältävät paljon rasvaa, mutta nämäkin voi tehdä itse, jos haluaa. valitsemistaan tuotteista.

Pannarissa on munia, maitoa ja jauhoja.. eli ei kai sen pahempaa kuin maito ja vehnäleipä..? Kohtuulisissa määrin.

Ja joka tapauksessa jos lapsi syö vaikka kerran viikossa pannaria, kerran maustamonta jugurttia ja marjoja, kerran lihapiirakkaa, kerran hedelmäsalaattia jne. niin eiköhän siinä tasapaino pysy yllä.

Mielellään tännekin otetaan lisää ideoita jos jollain on. Mutta mitä ihmettä on tuo partaäijä?

t. 5

Vierailija
7/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taapero tykkää maustetuista viileistä, nehän on aika isoja purkkeja, riittää varmaan isommallekin lapselle välipalaksi.

Kesällä smoothiet ja pirtelöt on kivoja välipaloja eikä niihin tarvita jäätelöä. Meillä yksi suosikeista on maustamaton jugurtti+banaani+pakastemustikat+maitoa sen verran että rakenne on sopiva juotavaksi. Muutenkin kaikki lassi-tyyppiset uppoaa lapsellekin paremmin kuin ylimakeat jäätelöpohjaiset pirtelöt.

Vierailija
8/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

partaäijä on kai jugurtti, siinä purkissa tai mikä ämpäri onkaan, on partaäijän kuva.

Vierailija
9/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sitä turkkilaista, maustamatonta jogurttia, jonka purkin kyljessä on partasuinen äijä.

Vierailija
11/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yosa kaurajugurtti (maidoton) maistuu meidän lapsille. On siinäkin aika paljon sokeria, mutta ainakin välillä syötäväksi.

Vierailija
12/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yosa kaurajugurtti (maidoton) maistuu meidän lapsille. On siinäkin aika paljon sokeria, mutta ainakin välillä syötäväksi.

Niin keitetty kananmuna maistuu meillä

Vierailija
13/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva asia, jos mikään, on niin epäterveellinen etteikö sitä voisi ikinä koskaan ns hyvällä omallatunnolla esim lapsillensa tarjota.

Jos siis puhutaan syötaväksi kelpaavaksi ja tarkoitetusta aineksesta.

Ei pannukakku tee kenestäkään lihavaa, siihen ei ole pakko käyttää esim voita eikä maidon ole pakko ole punaista (itse teen 1% maitoon) tosin pinnalle on "pakko" laittaa pari pikkunokaretta sitä voita:)

Lisukkeeksi tuoreita (tai pakaste) marjoja ja erittäin hyvä ja terveellinenkin välipala/jälkkäri on valmis.

Unohdin pari lasteni lempparia eli mansikoista ja/tai vadelmista tehty vispipuuro, herkullista ja menee jälkkäristäkin esim vaniljavaahdon kanssa!

Toinen mistä tykkäävät on perinteinen ruispuuro maitoon tehtynä ja voisokerisilmällä tai marjoilla tai vaikkapa persikkasoseella.

Ei millään pahalla mutta sinulla saattaa olla hieman vääristynyt kuva terveellisyyksistä yms jos takerrut vaikkapa pannarin ravintoarvoihin ja rasvaisuuteen, johtunee mainitsemastasi lihavuudestasi.

Esim meillä muksut ovat pitkiä ja hoikkia, sopusuhtaisia koululaisia ja olleet aina paitsi sen 7kk aikana jonka kumpikin söi pelkkää äidinmaitoa eli silloin oli ihanaa pulleruutta niin poskissa kuin muuallakin:-)

Esim tuo 4-luokkalainen on 145cm/33kg eli tosiaankin pitkä ikäisekseen ja kirahvin kintut+sopusuhtainen/hoikka muutenkin.

-4-

Vierailija
14/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-3&14-

Vierailija
15/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan makeita jugurtteja, muroja tms.

Taapero syö meillä välipalaksi makeuttamatonta luonnonjugurttia+sokeroimatonta hedelmäsosetta lähes joka päivä.

Lisänä leipää tai hedelmiä (rakastaa niitä).

Isommat syö sitten mitä vaan:

hedelmiä

porkkanaa, kurkkua

leipää

pannaria joskus

kiisseliä (itse tehtyä)

marja- tai hedelmärahkaa (itse tehtyä)

mysliä/muroja (valitsen aina vähäsuolaisia ja aika vähä sokerisia)

jugurttia

viilis-viiliä

jotain leivonnaisia mitä olen leiponut pullaa tai marjapiirakkaa

joskus välipalakeksin

jätskiä (välillä vaniljajäätelöä ja pakastemarjoja ja välillä ihan tuutteja)

Noi on varmaan yleisimmät.

Vierailija
16/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ei se sokeri yksistään ketään lihota.

Eikä varsinkaan jos kohtuus siinäkin.

Riisi-tai mannafrutti ei ole sokerisimmista päästä eikä sitä sokerisinta jogurttia ole pakko niistä maustetuistakaan valita.

Pasteijoitakin on ruiskuorella jne.

Ja tosiaan, kun kohtuus kaikessa niin ei mielestäni noitakaan asioita niin tarvitse kytätä, esim meillä pasteijat kuuluvat ravintolistaan ehkäpä 1x/kk, maustetut jogurtit 0-2x/vkossa ja silloinkin vähäsokerisina versioina jne.

Pannarin voi tehdä erilaisista jauhoista tai 50/50 pelkän valkoisen vehnäjauhon sijasta ja riisissä kannattaa suosia pitkälti tummaa riisiä.

Ja toinen seikka mihin kannattaa kiinnittää huomiota (enemmänkin kuin sokerisuuteen) on eri aineksien suolapitoisuudet, monet terveellisinä mainostetut ruisleivät yms sisältävät hurjat määrät suolaa..

-3&14-

Vierailija
17/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiliä tai juggea (siis au naturel - ei mitään sokeripommeja), karjalanpiirakkaa, hedelmiä, pikottuja porkkanoita, kurkkua tms. jne.

Tuollainen viili kyllä täyttää hyvin.

Vierailija
18/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa muroja jotka sisältävät hyvinkin vähän sokeria/suolaa, sellaisia voi kyllä tarjota välillä jo 1,5v ikäiselle.

Silloin kun omani olivat kys iässä niitä ei pahemmin ollut joten saivat ekat muromaistit joskus 3-4v iässä, silloin jo löytyi terveellisiämpikin muroja.

-3&14-

Vierailija
19/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tuntuu ,oni hekumoivan mutta sisältävät jopa sokeripommijogujakin enemmän sokeria..

Vierailija
20/26 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuin illoin puuroa (manna, riisi, neljä vilja, kaura) ja lisäksi hedelmiä.

Välipalaksi kiisseliä, hedelmiä (monenlaista samalla välipalalla), leipää, kinkkua, juustoa, vihanneksia (tomaattia, kurkkua, maissia, porkkanaa), vispipuuroa, joskus soseita (luumu, persikka, mango ym), marjoja (tyrni, herukat, mansikat, yms), maustamatonta jogurttia, rahkaa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän