Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on "tassuteltu" jo viikko ja vauva edelleen levoton öisin

Vierailija
22.06.2011 |

Mikä siis neuvoksi? Olen noudattanut tassu-unikoulun ohjenuoraa mielestäni todella johdonmukaisesti.

Ongelma on se, että vauva (9 kk) nukkuu ensimmäiset 5 tuntia todella hyvin ja nukahtaakin helposti. Havahtuu, kun laitan hänet sänkyynsä, nukahtaa siihen sitten heti, kun pari kertaa silitän päästä. Klo 2 yöllä alkaa tapahtua. Vauva herää viuhtomaan, kitisemään ja herää mielestäni aika virkeäksi. Silmät ovat aivan auki ja haluaa kontata sängyssään ja nousee jatkuvasti seisomaan. Laitan takaisin makuulle ja pidän kättä selän päällä. Kun otan käden pois, alkaa huuto heti samalla sekunnilla. Olen myös silitellyt vauvaa ja kun lopetan silittelun, vauva alkaa aivan heti jälleen itkeskelyn. Viime yönä tein tätä tassuttelua yli tunnin :(. Ja tosiaan lopulta nostin vauvan syliin rauhoittumaan, vaikka ei hysteerisesti itkenytkään. Pidin sylissä melkein 30 min, puhumatta vauvalle, hyssyttelemättä jne. Pidin vain sylissä ja kävelin huoneta ympäri. Lopulta nukahti ja siirsin omaan sänkyyn. Nukkui sitten klo 8.30 asti aika rikkonaisesti, useaan otteeseen havahtui uudelleen ja annoin tutin ja pidin kättä selän päällä. Mutta vauva ei tarvinut nukahtamiseen enää tuota tunnin taputtelua.

Tätä on siis nyt jatkunut yli viikon eikä mitään tuloksia ole mielestäni saavutettu.

Päivisin vauva on aika tyytyväinen, syö mielestäni ok. Leikitään, lauletaan ja luetaan paljon. Illalla noin tunti ennen nukkumaanmenoa rauhoitetaan toimia, luetaan ehkä jotain, katsellaan leluaw, tv ei ole päällä, himmennetään valoja koko asunnossa, syödään iltapuuro, käydään pesulla, vaihdetaan vaippa ja yöpuku, juodaan iltamaito ja sitten vauva nukahtaakin. JOskus nukahtaa maitopulloon, jolloin havahdutan hänet, kun siirrän sänkyyn. Suukottelen hyvät yöt ja peittelen.

Osaako joku sanoa, mitä teen väärin? Jännä juttu on se, että vauva nukkui hyvin vielä n. kuukausi sitten. Juo maitoa edelleen yhden kerran n. klo 5 aamuyöllä. Ruokavalio ei ole muuttunut, vatsakaan ei ole kipeä, ei ainakaan ilmavaivoja näytä olevan ja kakkaa ihan normaalisti. Ylähampaita voi olla tulossa, mutta päivisin on kuitenkin tyytyväinen, luulisi päivälläkin itsekselevän, jos ikeniin sattuu. Päiväunia nukkuu kahdet ja ne hän nukkuu todella tyytyväisenä ja rauhallisesti.

Apua siis kaivataan. Pian en jaksa enää valvoa öisin ja harkitsemme jo unikouluun viemistä. Sanoin miehelleni tänään, että kuukauden vielä yritän jaksaa ja sitten vakavissaan harkitaan sitä unikoulua.

Mies tekee pitkää työpäivää ja joutuu lähtemään töihin aamuisin jo klo 6, joten olen halunnut antaa hänen nukkua suht hyvät yöunet, viime yönä menikin toiseen huoneeseen nukkumaan. Itse olen hyvin rauhallinen, joten mielestäni "jaksan" paremmin toteuttaa tätä tassutteluhoitoa, kun mies ehkä jaksaisi pitkän työpäivän päätteeksi.

Kiitän jo etukäteen asiallisista kommenteista.

P.S. Vauva on nukkunut omassa sängyssään 5 kk iästä alkaen, koska on kova liikuskelemaan ja pelkäämme hänen tippuvan sängystämme, jos hänet ottaisimme väliimme nukkumaan. Nukkui siis sängyssämme 5 kk ikään asti. En enää imetä, vauva lopetti imemisen kuin seinään 4 kk iässä, neuvolan opastuksella yritimme jatkaa imetystä, mutta vauva ei vaan suostunut. Pumppasin sitten vielä 2 kk omaa maitoa vauvalle. Nyt saa pullomaitoa ja 4 ateriaa päivässä (aamupuuro, luonas, päivällinen ja iltapuuro, välissä maitoa n. 600 ml yhteensä. Joskus annan välipalan lämpimien ruokien välissä, jos venyy tuo väli pitkäksi. Lisäksi syö sormiruokana aterioiden välissä joskus jotain hedelmää, avokadoa jne)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntäkää parisänky seinään kiinni ja laittakaa vauva seinän puolelle nukkumaan. Siellä ei voi nousta seisomaan paljasta seinää vasten. Jalkopäätyyn lipasto tai pinnis putoamisesteeksi.

Tai sitten teette sivuvaunun pinnasängystä. Tai laitatte patjat lattialle ja nukutte kaikki siinä, vauva edelleen seinän puolella.

Vauvan vieressä nukkuminen korvaa kantamisen.

Vierailija
2/8 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi vaan joku kausi meneillään, se menee itsellään ohikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa jo nousta seisomaan paljasta seinää vasten, tekee niin sängyssämmekin, jos esim päivällä makoillaan siellä. Osaa myös kiipeillä meidän ylitsemme. Toki varmaan kiipeilyyn heräisimme, mutta jotenkin pelottaa vauvan mahdollinen putoaminen. Pitää kokeilla ensi yönä viereenottamista, pelkään kuitenkin, että vauva ottaa tämän sitten tavakseen eikä suostu enää jatkossa nukkumaan ollenkaan omassa sängyssään. Ne ekan 5 kk, jotka nukkui vieressämme, oli huonoa uniaikaa minulle. En vaan osannut rentoutua ja saatoin nukkua yhdessä asennossa tunti tolkulla. Aamulla oli aina selkä ja niska aivan jumissa. En haluaisi palata tähän, koska nyt kun vauva nukkuu sängyssään, minulla ei ole näitä selkä ym vaivoja, vaikka toki unet ovatkin sitten vähissä. Pitää miettiä.

Toivon, että tämä on vaan jokin kausi vauvalla. on hiljattain oppinut seisomaan tukea vasten ja harjoittelee kaiken valveillaoloaikansa tätä seisomista ja kokeilee yhdellä kädellä ja menee kyykkyyn ylös, kyykkyyn ylös :). Nämä varmaan tulevat hänen uniinsakin.

Vauva valvoo reilu 5 tuntia ennen yöuniaan ja on selkeästi väsynyt, kun kello lähestyy 21. En usko, että voisin laittaa häntä myöhemmmin nukkumaan.

Kiitos teille vastauksistanne, lisää kommenttejakin ja neuvoja edelleen kaipaan.

Ap

Vierailija
4/8 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa ikävä kyllä neuvoa, mutta meillä on täysin sama tilanne (vauva viikon päästä 9kk). on myös juuri oppinut nousemaan pystyyn, ja tämä tuntuu sotkevan unta. eilen nukutukseen yöunille meni 2 tuntia! toivotaan, että menee kohta ohi.

Vierailija
5/8 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä harjoittelee unissaankin. Kun vähän havahtuu alkaa taas treeni. Alkuyöstä nukkuu putkeen pahimman väsymyksen, sen jälkeen uni on kevyempää. Kärsivällisyyttä.

Vierailija
6/8 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat vain tyypillisesti ovat sellaisia, että ne eivät aina ja koko ajan nuku kuin unelma. Tuskin sinä nyt viikossa vielä olet väsymykseen kuolemassa, varsinkin kun sanot vauvan nukkuvan kuitenkin mukavasti yöllä 5 tuntia ja päivällä pari kertaa. Käytä nämä ajat hyväksesi omaan lepoosi, niin jaksat aamuyöllä vähän huonompaakin unta. Ei tuo vaihe kuitenkaan ikuisesti kestä.

Ja mieskin voi kyllä kiltisti hoitaa pari yöhoitovuoroa viikossa. Ei se työssäkäynti sentään koko hoitovastuusta vapauta. On sullakin oikeus olla jossain määrin virkeänä omassa hommassasi (=vauvan hoidossa) eikä pelkästään miehellä omassa työssään.

Vierailija
7/8 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on heräillyt tällä tavalla jo jonkun aikaa, vasta viikon olen tehnyt tassuhoitoa. Olen yrittänyt nukkua päiväunia, mutta en osaa, en ole eläissäni osannut. Voi kunpa osaisin. Makaan vaan valveilla sängyssä ja jos nukahdan, tuntuu kuin olisin laittanut juuri sekunti sitten silmäni kiinni ja sitten vauva onkin jo hereillä. Menen myös tokkuraan, jos nukahdan. Siis loppupäivä on jotenkin sumuista, en siis piristy unista lainkaan. Valitettavaa, olen kateellinen niille, jotka osaavat päikkäreitä nukkua. sen verran toki lepään vauvan päikkäreiden aikana, että makoilen sohvalla ja luen kirjaa tai katson jonkun ohjelman boksilta. En tee kotitöitä noina aikoina, vaan olen tietoisesti päättänyt lepuuttaa itseäni silloin.

Mies onkin viikonloppuina heräillyt vauvaa kanniskelemaan, mutta jostain syystä vauva on vaan intoutunut tästä enemmän. Alkaa oikein naureskelemaan, että iskäkö se siinä, mitä ihmettä :). Juu tämä on tottumuskysymys. Mies kyllä nukuttaa yöunille ja osallistuu muuten syöttämiseen, vaipanvaihtoihin ja lapsen kanssa oleilemiseen samalla tavalla, kuin minäkin. Mies joutuu ajamaan töihinsä melkein tunnin per suunta ja pelkään, että hän väsyneenä nukahtaa rattiin. Haluan siis pääosin hoitaa nämä yöheräilyt itse, muuten saan olla paniikissa miehen valveillapysymisestä työmatkansa aikana.

Arvelinkin, että seisomaanopettelu on nyt sotkenut unen laatua. Jospa ei kauaa kestäisi, kunhan uutuudenviehätys siitäkin hommasta kaikkoaa :).

Kiitos vastanneille ja tsemppiä teille, joilla menossa sama kausi vauvansa kanssa.

Mukavaa kesää!

Vierailija
8/8 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on tosiaan niin pieni vielä, että joudut nuo nukkumisrutiinit käymään vielä monen monta kertaa läpi. Tuo kuulostaa tosiaan siltä, että lapsella on uudet taidot mielessä.

En usko olevan kipeä, kun nukkuu kuitenkin verrattain hyvin.

Etkä sinä mitään väärin tee, ei lapset ole mitään koneita, jotka kerrasta tai viikosta tekevät automaattisesti sitä mitä vanhemmat haluavat.

Tuon ikäisellä voi olla ihan eroahdistustakin ja siksi vieressä/samassa huoneessa nukkuminen voi olla hyvä ratkaisu.

Mun mielestä monet vanhemmat turhaan pelkäävät näitä nukkumisratkaisuja. Useimmat asiat ovat kuitenkin vaan vaiheita ja menevät ohi itsekseen ajallaan. Kannattaa hakea sellainen ratkaisu, jolla kaikki saavat mahdollisimman paljon unta. Sitten kun olette taas virkeitä, niin voi kokeilla opettaa uusia tapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi