TOUKOkuiset uuteen viikkoon!
Kommentit (75)
Tyttö oli taas aamulla kerhossa, kerhokuvia ei vieläkään saatu vaikka kuvauksesta jo 4vkoa. Kuvaaja ei ollut vissiin tällä kertaa ammattikuvaaja niin vähän jännittää miten niiden kanssa käy.
Laura.. Mä teen kuutta tuntia töissä, jaksaa kyllä paremmin kun vapaa-aikaa jää enemmän, mutta siitä en tykkää että meille kaavaillaan kolmea iltavuoroa viikossa.. =O
Tyttö tottunut menemään kahdeksalta nukkumaan, ja jos hoidosta pääsee hakemaan vasta yhdeksältä (silloin kun isikin illassa) niin yhtä kiukuttelua se on. =(
Minullakin on ollut jo kaksi neuvolaa ja yksi lääkärineuvola vaikka toista kertaa raskaana, varmaan erilaisia käytäntöjä eri kunnissa..
Mutta nyt lähdetään ajelemaan mummolaa kohti, isillä messumatka Helsinkiin vloppuna niin ajateltiin mennä mummon kanssa vaikka uimaan. =)
Kirjoittelemisiin:
pid 12+6 (ois ennemmin jo 20)
Minullakin oli ensimmäinen neuvola tänään: sydänäänet kuuluvat tosi selkeinä ja sporttisina! :-) Luulin että sieltä kuuluisi jotain vaimeaa suhinaa..
Ja juuri kun tulin neuvolasta, pamahti työkaverini hymyilevänä pöytäni viereen ja kysyi kuiskaten odotanko vauvaa.. Menin aivan paniikkiin ja yritin heittää jutun leikiksi, huonosti onnistuen - eiköhän naamalta paistanut miten asia on.
Maha alkaa näkyä niin selkeästi, kun aikaisemmin olin aivan litteävatsainen, että aika moni varmasti jo arvaa miten asia on. Olisin halunnut kertoa itse, ennen kuin juorut hoitavat asian puolestani, mutta odottaa ultran jälkeen, kun tiedän onko mahassa kaikki ok! Voi kökkö... ultra luultavasti ensi viikolla tai sitä seuraavalla. Aargh! Miten pystyn odottamaan? Nyt kun sana leviää saan näitä uteluita varmasti enemmänkin ja mielestäni olisi ollut korrektia että esimieheni on eka joka saa tietää.....
...alkuaikojen km-pelkojeni (verenvuoto, jota luulin keskenmenoksi, osoittautui tulleen kohdunsuulla olleesta istukasta) jälkeen. Viikkoja on nyt kasassa 14, sydänäänet neuvolan dopplerilla kertaalleen kuultu ja takana pari ultraa (vuodon jälkeinen ja np-ultra). Kaikki on mennyt tähän asti hyvin, vaikka näin toista odottaessa sitä tuskaa lisäävää tietoa siitä, mikä kaikki voi mennä vikaan, on niin paljon enemmän kuin 1. raskaudessa. No pikkuhiljaa alan kuitenkin uskaltaa asiasta itsekseni, ja parin kaverin (+ tietty perheen) kanssa iloita, mutta sen olen päättänyt, että etäisimmät työkaverit saavat asian aikanaan omin silmin todeta. Voi että tulee olemaan hauskaa kun se vauvavatsa sieltä joskus pullahtaa seurata varsinkin ukkojen reaktioita - kuka uskaltaa kysyä jotain pyöristyneestä vatsasta, kun pyöristymiset ovat naisille niin kovin arkoja aiheita ainakin silloin kun kyse on vain lihomisesta.
Anyway, ilmoittaudun nyt viralliseti Toukotoiveisiin. Laskettu aika on 3.5, ja synnytyssairaala TYKS. Asun siis Varsinais-Suomessa mieheni ja esikoistyttäremme (3v) kanssa. Olemme kolmikymppisiä, työssä- käyviä vanhan omakotitalomme remontoijia. Pääsenkö näillä listalle?
Terv. Neela, rv 14+ (näin 2. raskaudessa ei muista enää edes niitä päiviä päälle, kun 1. raskaudessa ne +-päivätkin olivat niin tärkeitä)
Kyllä väsyttää, vaikka nukuttiin tyttöjen kanssa yheksään asti! Jopa kuopus nukku niin pitkään. Eilen kävin kaverin kanssa Ikeassa ja nyt on jalat kipeenä. Mukaan otin vaan esikoisen (5v) Kahen pienemmän kanssa shoppailu on lähinnä kärsimystä ;)
Pitäis yrittää muistaa syödä ne rautatabut, jos tää olo tästä vaikka piristyis. Ja jotkut väljemmät housut pitäis käydä ostamassa, kun enää yhet ainoot vanhat housut mahtuu jalkaan. Enkä voi käsittää mihin oon hukannu vanhat mammahousut! Kai sitten oon antanu ne jollekkin.
Enkä sitä ultraakaan muistanu eilen varata... No jospa tänään. En vielä oo kertonu raskaudesta ku ukolle tietysti ja yhdelle parhalle ystävälle. Kyllä muutkin kohta huomaa, mutta jos sais ultraan asti venytettyä. Ja hyvin on pysyny salassakin, kun olen pystynyt juomaan kahvia ihan normaalisti ja ruoka maistuu, vaikka huono olo onkin iltasin.
Mutta nyt lähdetään ruokakauppaan, mammalta on mustikkajukut loppu (hillitön mieliteko) ja pekonia rupes aamulla tekemään mieli (hui!!!)
Nalluri 12+0
Jep, eli tervehdys kaikille täältäPohjois-Karjalasta.
Tuntuu että on ikuisuus kun täällä palstalla on tullut kirjoiteltua, vaikka eihän siitä oo kun kaksi vuotta.
Mutta siis rv tällä hetkellä 10 ja risat ja ultrassa on elämää näkynyt joten nyt uskaltaa jo alkaa aattelemaan että kyllä sitä raskaana taidetaan olla.
Oireet on tietty ollu samanlaiset kuin viimeksikin, närästää ja ruokahalu on karmea!!!!!
Mie kyllä oikeen ootan sitä että maha alkais kunnolla näkymään.
Oon siis hoitovapaalla kotosalla ,tyttö 1,5 vuotta , eli ikäeroa olis tulossa 2 vuotta.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille
t mimminäiti
Br1t jatkaa taas palstailua vaikka taas on ollut taukoa jonkun verran...TÖissä on painettu niin pirusti et huh huh ja muutenkin on arki ollut kamalan rankkaa. Nyt kahdeksan päivän työputken jälkeen viimein ansaittu viikonloppu vapaa:)
Me käytiin tosiaan np-ultrassa pari viikkoa sitten. SIellä kaikki ok, laksettua aikaakaan ei muutettu vaikka kone arvio sikiön iäksi kaksi päivää vähemmä' n. Lääkäri sitten arvioi että voivat heittää jopa viikolla joten pidettiin entisellään. Niskaturvotus oli 1,2mm eli ilmeisesti hyvä. Vaavilla kuulemma muutenkin kaikki on:)
Suunnattomasta rasvamäärästäni huolimatta tuntuu kuin vatsa alkaisi jo vähän kasvaa:) Alavatsalta housut kiristävät kovasti eikä vatsaa saa enää vedettyä sisään niinkuin ennen. Hihii.
Vieläkään silti ajatukset eivät ole yhtään positiivistuneet. Koko ajan oon ihan varma et vielä jotakin sattuu...Enkä oikein halua kertoa asiasta kellekkään, nyt tietää miehen ja mun vanhemmat ja mun sisko. Lisäksi tietävät työpaikalla mutta sehän mulla jatkuvasti vaihtuu. Ja muutama kaveri tietää mutta eipä niilläkään niin merkitystä kun en niitä ole koko raskauden aikana kertaakaan nähnyt..
Että semmosia täällä edelleen mietiskellään. Missä vaiheessa mahtaa ajatukset ihan oikeasti muuttua siihen suuntaan että " musta hei tulee toukokuussa äiti!" .
Parempaa odotellessa...
Br1t ja Mercedes 14+2
Ihanaa kun alkoi viikonloppu ja tietää, että huomenna saa nukkua piiiiiitkään.
Omaan napaan ei mitään erityistä. Tänään alkoi kuudestoista viikko jo!!! Hurjan paljolta kuulostaa.
[color=red]pikku-milli & paco 15+0[/color]
Atshii vaan kaikille tasapuolisesti. Meikäläisellä on tämän syksyn ja raskausajan kolmas tauti meneillään. Tuolta koulusta aina saan kaikki pöpöt, kun oon vasta toista vuotta töissä eikä vielä ole kehittynyt opettajan superimmuniteettia. Yhden työkaverin kanssa juttelin, että hänellä oli aikanaan ihan sama tilanne. Tosi kurjaa vaan kotona sairastella. Toivottavasti tästä ei ainakaan ole mitään haittaa vauvalle.
Np-ultra olisi ensi tiistaina eli neljä yötä ultraan on... Jännittää ihan hirveästi, toivottavasti kaikki on kunnossa. Melkein viisi viikkoa siitä kun olin alkuraskauden ultrassa. Neuvolassa ei rv 10+4 edes yritetty kuunnella sydänääniä, olin vähän pettynyt. Mutta tiistaina tiedän enemmän. Jotenkin olen ollut huolestuneempi sen jälkeen kun pahoinvointi pari viikkoa sitten päättyi, nykyään saattaa välillä unohtaa sen että on raskaana! No onhan mulla toki kipeät rinnat, paljon valkovuotoa ja vessassa saa juosta yhtenään, mutta muuten. Masu ei ole kasvanut yhtään enkä todellakaan tunne kohtua, ilmeisesti siksi kun se on taaksepäin kallellaan.
Mukavat viikonloput!
Terveisin Minttuli79 12+1
Esikoinen herätti jo 6.30. Harvinaista kyllä poika nukkua posotti 19.30-6.30 heräämättä kertaakaan! Tosin arvata saattaa, että heräsin itse vanhasta tottumuksesta 03.00 ja 06.00 ja oli ihan pakko käydä tarkistamassa, hengittääkö hän vielä :)
Eka neuvola oli maanantaina rv 10+1. Sydänäänet kuuluivat pienen etsinnän jälkeen, joka oli tietysti iso helpotus. Nyt odotellaan np-ultraa joka on rv 12+2. Onneksi sain ajan tällä kertaa näinkin aikaisin, esikoisesta pääsin vasta 13+6.
Töihin jouduin jo ilmoittamaan mahdollisesta hoitovapaan jatkamisesta ja uudesta äitiyslomasta, kun meillä on yt-neuvottelut meneillään ja halusin että siellä ollaan tietoisia tilanteesta. Joku kertoi aiemmin, kuinka tieto raskaudesta oli lähtenyt työpaikalla leviämään huhujen myötä. Mulle kävi noin rv 10 kun odotin esikoista, joku älypää oli vielä mennyt pomoltani kysymään että " odottaakohan tuo xx vauvaa" ? Tosi kiva, kun olisin halunnut itse kertoa sitten kun sen aika oli...
Illalla piiitkästä aikaa tapaamaan kavereita. Saa nähdä, arvaavatko kuvion kun joudun kieltäytymään viinin juomisesta.
Rentouttavaa viikonlopun jatkoa toukomammoille!
Pampula, poika ja Sintti 10+6.
Kirjottelenpa minäkin taas pitkästä aikaa....
Eilen oli siis ultra ja siellä pikkuinen porskuttelee menemään kovasti...
Todella tarkasti katsottiin vauvelin mitat, vatsa, virtsarakko,ja maitohampaiden aiheetkin jo näkyivät, melkein puoli tuntia saatiin vauvaa ihailla ruudulta. Isäkin oli ihan innoissaan, alkaa odotus tuntua todemmalta.Kuvatkin saatiin mukaan, toisessa ollaan ihan poseerausasennossa, näkyy niin selvästi. Niskaturvotusta oli 1,2mm, eli ihan normaali. Laskettu aika aikastui päivällä eli se olisi 12.5.
Muuten olo todella hyvä ja energinen. Vielä sairaslomaa olisi puolitoista viikkoa jäljellä, sittn töihin. Ei oikein osaa sanoa tuntuuko kivalta vai ei, mutta jos sitten äippäpäivärahoja tulisi paremmin kun jaksaisi vielä töitä tehdä muutamia kuukausia...
Onko muuten kenelläkään vinkkejä mistä saisi hyvännäköisiä mammavaatteita vaikka jostain nettikaupasta? täällä Lappeenrannassa ei ole kuin Henkka ja maukka ja Lindex ja tietty Lastentarvike, joten mielestäni valikoima aika suppea... Esikoista odotellessa ei tullut ostettua kuin yhdet kesähousut, yhdet housut sain joita töissä pitelen. Mutta nyt talveksi tarvitsisi vaatteita enemmän.
Tulipa pitkä sepustus, mutta nyt täytyy lähteä poitsun ja koiran kanssa ulos, saavat molemmat ylimääräistä energiaa purettua... =)
t. mami, poika ja masu rv 13+0!!!!
Olo on energisempi ja onneksi olen voinut jättää limujen juomisen, mutta vettä en pysty vieläkään juomaan. Koko kroppa on plösähtänyt kun on ollut liian sokeripitoinen dieetti.. No,eiköhän tuo kohta korjaannu.
Odottelen kuumeisesti kutsua ultraan,jotenkin on semmoinen olo että joko neuvolan täti on unohtanut lähetteen tai sitten kutsu on kadonnut postissa. Täytyy soitella maanantaina ettei jää ilman!
Vatsa on ollut samankokoinen muutaman viikon ja varmaan pysyykin vielä ainakin kuukauden verran (jos vanhat merkit pitävät paikkansa).
Siskoni vauva syntyy muutaman viikon päästä,kiva päästä haistelemaan pientä! En ole vielä kertonut hänellekään odotuksestani, ehkä sitten kun käyn moikkaamassa sairaalassa..
Nyt takaisin siivoushommiin..
Jas 10+5
Viikot menny tosi nopeesti ja kahviki taas maistuu (pieninä annoksina). Keskiviikkona käytiin ekassa ultrassa ja melkee itku siinä tuli..... muistu mieleen eka ultra jossa lääkäri piti varmana kohdun ulkoista...Noh, pikkunen voi upeasti ja kasvaa kovasti (tai minä ainakin). la siirtyi nyt toisen kerran, viikko tuli edelleen lisää ja nyt on jo huimat 13+2!!! Onhan se paljon enemmän ku 12+2.
Pärjäilkäähän kaikki kanssa sisaret, voidaan paksusti!
-Anselmiina2-
On niin ihana viettää rauhallista viikonloppua. Eilen niin uhosin, että tänään nukun pitkään, mutta heräsinpä sitten jo kahdeksalta... taisi tosin johtua siitä, että olin yhdeksän aikaan nukahtanut eilen illalla sohvalle =D Siitä sitten kömmin sänkyyn kun mies tuli puolenyön jälkeen töistä kotiin. Enpä muista koska olisi uni tullut noin aikaisin.
Voi kun odotan, että pääsen pian katsomaan isoveljen maanantaina syntynyttä vauvaa. Pieni kun on ollut lampun alla VTO:lla kun syntyi kuukauden etuajassa. Nyt kuitenkin oli lääkäri puhunut, että voisi alkuviikosta jo päästä ehkä kotiin :) Ihanan pieni ikäero sattui näille serkuksille. Puolisen vuotta vaan tulee.
Nyt takaisin nojatuoliin villapaidan kimppuun
[color=red]pikku-milli & paco 15+1[/color]
Niin on ollut rauhallinen ja harmaa viikonloppu. Ja kaiken kukkuraksi sain esikoiseltamme flunssan ja täällä nyt sitten aivastellaan kilpaa. Ja havaitsin vielä eilen hänessä ympäri kehoa punaisia näppylöitä, joita on nyt sitten yöllä tullut lisää=( En kyllä keksi muuta kuin vesirokko...plääh...Ei kai sillä ole mitään vaaraa massuasukille, kun itse sen aikoinani olen jo sairastanut??
Mutta siis, hiljaa edetään ja huomista odotetaan kuin kuutanousevaa, sillä vihdoinkin se np ultra ja pääsen vaavin lisäksi näkemään, jotta jos vaikka se verihyytymä olis hävinyt tai edes pienentyny.
Mukavaa sunnuntai päivää kaikille!
H-R rv 11+6
Hih! Kohta alkaa jo 15.viikko =) Kivaa!
Nyt viikkoja 13+6 ja vauvamasu jo ihan selvä, jopa " iso" kun norm. oon tosi hoikka.
Mulla kohdun yläreuna tuntuu jo parin sormenleveyden verran navan alapuolella, tuntuu että aika korkeella??
Pahat olot on hävinny kokonaan ja parina päivänä tuntunu jo pienenpieniä liikkeitäkin. Ihanaa =)
Onkos kukaan muu kärsiny migreenistä raskauden aikana? Mulla on lähiaikoina olllu parikin kertaa viikossa eikä Panadol todellakaan auta =(
Voiskohan mitään " kunnon" lääkettä ottaa?
Mukavaa vkl:a kaikille!