Spinaalipuudutus synnytyksessä
Kertokaa kokemuksianne! Miten laitetaan, sattuuko? Miten vaikuttaa, voiko esim kävellä sen jälkeen? Ja kaikki vaan mikä tulee mieleen.
Kiitos etukäteen!
Kommentit (13)
Sain synnytyksessä minispinaalin en tiedä onko sama asia kuin spinaali.
Laitettiin tosiaan selkään, eikä kyllä edes tuntunut. Olin kyllä jo 8 cm auki ja supparit ihanan kipeitä, joten oli aivan sama käykö kuhan äkkiä sai jotain.
Epiduraali oli tarkotus laittaa, mutta lääkäri perusteli tuota sillä että vaikutus on nopeempi ja jotain muuta mitä en nyt enää muista :)
Vaikutus pari tuntia eikä sinä aikana voi kävellä. Ainaki mulle sanottiin etten saa nousta eikä kyllä jalat olis kantanukaan, oli ne sen verran turrana. Kivut vei oikeen kivasti, että voin suositella.
Sain sen tosiaan niin myöhään etten tiedä noista lisäilyistä tai muista vaihtoehdoista, kun en ole niitä kokeillut.
Heti, kun päästiin synnärille alkoi jo ponnistuttamaan. Piikin laitto ei tntunut missään niin kuin edellisetkin ovat sanoneet. Tehosi tosi nopeaa, jotain 15 sek ja kivut oli poissa. Mulla meni syn. niin nopeasti, että ehtivät tikata paikatkin sen spinaalin voimalla, yksi puudutepiikki jouduttiin vain ihan lopulla antamaan. Huono puoli spinaalissa oli, etten tuntenut supistuksia enää ollenkaan. Käyriltä arvottiin milloin pitäis ponnistaa. Ja se oli huono homma, sillä tytöllä oli napanuora tiukasti kaulan ja vart. ympärillä. Lopulta jouduttiin vetämään imukupilla ulos kun sydänäänet heikkeni :(
Mutta hyvin siis ainakin tehosi.
minulla kun tuo spinaalin laitto epäonnistui kuopuksen synnytykseeä... Jalat puutuivat ihan täysin, mutta supistuksiin ei vaikuttanut mitään... Pitkään aikaan en päässyt sängystä ylös vielä synnytyksen jälkeenkään ja pyörätuolilla minut siirrettiin osastollekkin... Itse spinaalin laittaminen ei tuntunut missään.
Mami
Minä ehdin saada esikoista synnyttäessäni epiduraalin, vaikka nopea synnytys olikin. Kakkosen kanssakin oli tarkoitus laittaa epiduraali, mutta laittoivatkin spinaalin, koska olin jo 8cm auki. Minulle oli sillä hetkellä aivan sama mitä kivunlievitystä saan, kunhan saan jotain ja nopeasti. Spinaali vei kaikki kivut hetkessä, mutta samaten myös tunnon jaloista sekä myös suurimman osan ponnistuksen tarpeesta/supistuksista. Ponnistaminen oli siis mielestäni vaikeampaa ja työläämpää kuin epiduraalin kanssa, mutta kipuihin spinaali auttoi ihan samalla tavalla.
Hieman kiusallinen sivuvaikutus oli aivan järjetön kutka, joka alkoi puudutuksen myötä. Kätilöt sanoivat, että on yleinen, mutta vaaraton sivuvaikutus. Ei siis tarkoita, että olisi yliherkkä puudutusaineelle. Kutina oli tosiaan aika piinallinen, mutta toki PIENTÄ verrattuna supistuksiin ilman kivunlievitystä. Lähinnä on jälkeenpäin huvittanut, kun monien synnyttäjien miehet hierovat selkää tai pitävät kädestä, niin minun mieheni raapi selkääni kynnet verillä ja itsekin kihnutin itseäni aina ponnistamisen välissä. Mutta siitähän saan hulvattoman synnytyskertomuksen jälkipolville!
Suosittelen siis epiduraalia, jos on aikaa, mutta nopeassa synnytyksessä spinaali toimii hyvin!
Tupuna
Mulle laitettiin viiden sentin kohdalla spinaalipuudutus ja oksitosiinitippa. spinaalin laitto oli kivuton, mutta kuitenkin jotenkin refleksinomaisesti suoristin selkäni kun lääkäri laittoi piikkiä selkään. meinasi lääkäri hermostua... kannattaa varmaan pyytää jotakuta pitämään itsestä tiukasti kiinni.
puudute rupesi vaikuttamaan lähes viiveettä.
kutina oli hurjaa, mutta sitä ei minulla kestänyt kuin max. puoli tuntia. supistuksista en tiennyt enää mitään ennen kuin ihan ponnistusvaiheessa, ja silloinkin kyllä katsoimme käyrältä supistuksia. spinaalin laitosta vauvan syntymään oli kaksi ja puoli tuntia, ja hyvin potki puudute koko sen ajan.
en tiedä muista, mutta minä en saanut edes istua. ponistusvaiheen alussa jalat laitettiin semmoisille telineille, ponnistus oli selällään maaten.
jos puudutusta laitettaessa neula ei osu kohdalleen (esim. minulla oli kovat supistukset menossa ja liikahdin hiukan, jolloin neula vähän liikahti), niin synnytyksen jälkeen päivän tai parin päästä voi alkaa spinaalipäänsärky joka on sietämätön, mutta siihenkin voi auttaa kahvinjuonti tai kipulääkkeet. Itselläni päänsärkyä kesti 3 päivää ja söin 500 buranaa muutaman päivässä. Tämä on kuitenkin vain sattumaa yleensä laitto onnistuu hyvin ja puudutus auttaa todella nopeasti. Ja kaikissahan puudutuksissa ja lääkkeissä on sivuvaikutuksensa, joten ei hätää.......
Se laitettiin kun olin auki 4-5cm...
Halusi jotain puudutetta ku rupes olee niin väsy (klo: 4-5.00), viimeks olin nukkunu sitä edellisen yön...
Eli ma aamulla synnytin, la-su välisen yön olin nukkunu, en kyl kerinny mitenkään " nukkumaan" ...
Spinaali vaikutti heti, noin 2h laiton jälkeen synty tyttö... =)
(sain ton spinaalin tollon 4-5 välil ja tyttö synty klo:6) =) =)
Vaikutti viel siinäkin vaihees kun epparia ommeltiin kiinni, ei tarvinnu lisät mitään puudutteita... =)
Tarkkaa syytä et miks sain just spinaalin ei ole...
Syynä oli joko se et olin auki just on 4-5cm tai sit se et mulla on koko alaselän kokoinen tatuoiti...
Ei sitten kuulosta yhtään hullummalta vaihtoehdolta tuo spinaali.
Eli minullekkin annettiin spinaalipuudutus synnytyksessä, muttei se vaikuttanut kuin toiselle puolelle kehoa, toisella puolella tuntui supistukset. Esikoisen aikaan sain epiduraalin, ja se oli kuin taivas verrattuna spinaaliin...
Sain myös spinaalipuudutuksen ja olin tyytyväinen....
Synnytys eteni nopeaan ja kivunlievityksenä sain sit spinaalipuudutuksen alaselkään (sinnehän se laitetaan kaikilla... ;) )Mulla supistukset oli käynnistyksen takia aivan mielettömän kauheen kamalia ja spinaalipuudutus auttoi jaksamaan ja kestämään...se vaikutti hetimiten ja olo oli aivan kuin seitsemännessä taivaassa (tiedä sit millanen se on.... ;) ) mutta kivut hävisivät.. :)
Ainoina huonoina puolina oli etten tuntenut enää supistuksia,enkä siten tarvetta ponnistaa...mutta onneksi lääkäri ja kätilö kertoi aina... ;)
Ja synnytyksen jälkeen tuli armoton tärinä ja vapina ja syyhy, tarvi saada raapia koko ajan (kuuluu tiämmä ko.puudutuksen sivuoireisiin tai jotain..;) )..Jonkin aikaa ne kesti,mutta ei haitannu enää siinä kohtaa...Olinhan saanut lapseni kunnialla maailmaan!!!! =)))))
Nim. tahtoo seuraavallakin kertaa spinaalipuudutuksen. :)
siis spinaalin ja epiduraalin!
Mulla esikoisen synnytyksessä laitettiin kaiken tietämykseni mukaan epiduraali. Mutta se kutina ja tunnottomuus oli kaikkea muuta kuin kivaa! Olin aivan varma, että kuolen siihen sängylle. Olin kainaloista alaspäin täysin turta ja tunnoton ja sitten se kamala kutina! En tuntenut muutenkaan niitä supistuksia ja jouduinkin ottamaan tuon puudutuksen vain siksi, kun jouduin makaamaan 6 tuntia kyljelläni - eivät päästäneet kävelemään, vaikka kaikki oli OK!- ja selkä tuli kipeäksi. Se kutina meni kyllä niiden muiden " kipujen" yli! Jalatkin oli pitkään sen jälkeen vetelät, ettei meinannut kyllä pystyssä pysyä.
Nyt olen ihan tosissani alkanut epäilemään, että mulle on laitettukin tuo spinaali, kun kaikki puhuvat siitä kamalasta kutinasta!
Siksipä kysynkin, onko teille tullut tuosta epiduraalista kutinaa?
Olen menossa toista synnyttämään kesällä ja olisi ihan kiva etukäteen tietää, jos noita puudutuksia tarvitsee..
Merkittävin ero noissa puudutuksissa on mun mielestä ollut kesto: epiduraali vaikutti useamman tunnin(mulla noin 5 tuntia) ja spinaali vain noin 2 tuntia.Molemmat on mulla vieneet kivut pois totaalisesti.Kummastakaan puudutuksesta en ole saanut tuota kutinaa, mistä monet täällä on kertoneet.Eli on kai yksilöllistä miten sen kokee.Molemmat puudutukset on vieneet ponnistamisen tunteen&tarpeen siinä vaiheessa, kun kohdunsuu on ollut jo täysin auki ja pitäisi olla jo täyttä päätä työntämässä vauvaa ulos.Epiduraalista tuli hirmuinen palelu ja sain lämpöpeiton.Spinaalista taas tuli kova tärinä sekä jalkojen puutuminen ja palelu.Spinaalin aikana myös mitattiin verenpaineita vähän väliä sekä tarkkailtiin vauvan sydänääniä tauotta.
Itselläni eka synnytys oli pitkä ja rankka, ja siksi epiduraali sopi siihen niin hyvin.Epiduraalihan alkaa vaikuttaa noin 15min sen laiton jälkeen ja se yleensä laitetaan kun kohdunsuu on 3-4cm auki.Spinaali taas alkaa vaikuttaa laittamisen jälkeen heti seuraavaan supistukseen ja sen voi tosiaan ottaa aika myöhäisessäkin vaiheessa.Mulla tais olla kohdunsuu 5cm auki kun sain spinaalin.Niin, ja toinen synnytykseni oli nopea, 4 tuntia, ja spinaali sopi siihen erinomaisesti kivunlievitykseksi.Tarkoitus oli ottaa epiduraali, mutta se olisi ollut turhan pitkä puudutus niin nopeaan synnytykseen.
Suosittelen spinaalia siis minäkin.
Kun tulin sairaalaan olin jo 6cm auki joten epiduraalia ei ehtinyt enää laittaa ja spinaali oli vaihtoehtona. Spinaali pistetään alaselkään kuten epiduraalikin, eikä sattunut vaikka etukäteen sitä pelkäsinkin. Supistukset olivat jo kovat siinä vaiheessa joten ei piikit paljon tunnu. Mutta spinaalin saa vain kerran ja sitä ei voi lisäillä kuten epiduraalia. Vaikutus on n.1 1/2-2h. Vei kivut kokonaan vaikutusaikana ja oli ihana vain lepäillä kaksi tuntia. Vaikutus ehti hävitä ennen ponnistusvaihetta joten oli tuskaiset 50min. Kävelystä en tiedä sillä makoilin. Mutta suosittelen epiduraalia jos on mahdollista saada sillä sitä voi tosiaan saada lisää. Kivunlievityksestä voi jutella neuvolassa tai varata ajan synnytyssairaalasi kätilöltä.
T:SS