voiko anorektikko olla ns.normaalipainoinen?
Minulla on ollut syömishäiriöitä 14 vuotiaasta asti, eli melkein 20 vuotta. En kuitenkaan koskaan ole joutunut/päässyt sairaalahoitoon. Pituuteni on 171cm, painoni ylimmillään 58kg ja alimmillaan 48kg.
Yleensä kituutan siinä 52-54kilon paikkeilla, eli normaalipainon alarajoilla.
Syön kuitenkin mielestäni todella vähän ja pääni täyttävät ruokaan ja laihtumiseen liittyvät ajatukset päivittäin. En pysty syömään yleisillä paikoilla tai ystävieni luona. Haluaisin muuttaa tämän, mutta sitten taas toisaalta, mietin että olenko epäonnistunut anorektikkona, koska en ole koskaan oikeasti ollut toooodella laiha. Tuntisin itseni naurettavaksi jos hakeutuisin hoitoon, sillä olen kuitenkin normaalipainoisen tienoilla.
Olenko ehkä tietämättäni normaali?
Voisiko joku arvioida onko nämä viime viikon syömiseni normaalit?
Ma. musta kahvi. Pussillinen mama kananuudeleita veden ja mausteiden kanssa (ei öljyä) ja lusikallinen rasvatonta raejuustoa.
ti. kahvi rasvattomalla maidolla. 1 reissumies-leipäpuolisko 1 juustoviipaleen kanssa.
ke. kahvi rasvattomalla maidolla. Parsakaalisalaattia.
to. 2 kahvia.
pe. kahvi. kaalisalaattia. vähän kanaa.
la. kahvi. ruisleipä.
su. kahvi. salaattia, kurkkua, kirsikkatomaatti ja lusikallinen raejuustoa.
Kommentit (12)
sellaiselta, joka tarvitsee sitä enemmän jäädäkseen henkiin. Minä olen kuitenkin selvinnyt näin puolet iästäni.
On aika korkea kynnys hakeutua hoitoon jos ei tunne olevansa oikeastaan sairas.
Et saa mitenkään riittäviä määriä MITÄÄN ravintoainetta.Kuulostat ihan siskoltani joka on ihan selvästi anorektikko muttei vaan myönnä sitä,omasta mielestään syö ihan normaalisti
On aika korkea kynnys hakeutua hoitoon jos ei tunne olevansa oikeastaan sairas.
ettei tunne olevansa oikeasti sairas
kai sinä olet väkisinkin tietoinen että normaalisti ihmiset syövät enemmän vuorokauden aikana kuin yhden leivänpuoliskon tms? Kuten esim. kaksi kunnon ateriaa päivässä +aamupala ym.
On kyllä uskomatonta jos noilla syömisillä olet normaalipainoinen, luulisi että noilla jo laihtuisi kovaa vauhtia. Etkö tosiaan syö/juo mitään noiden lisäksi?
Luulen että kroppani on jotenkin niin säästöliekillä että en ole alipainoinen näilläkään syömisillä ja syömättömyyksillä.
Ehkä 2 kertaa kuussa saattaa olla päivä jolloin syön suhteessa saman verran kuin normaalit perheenjäseneni. Tai sitten syön jotain herkkuja kuten irtokarkkia ja jäätelöä, mutta silloin jätän normaalin ruoan sitten kokonaan syömättä tai oksennan kaiken pois. En pysty ylittämään 1000kcal mitenkään.
Haluaisin parantua, mutta lihominen pelottaa. Jos näillä syömisillä olen kuitenkin melkein normaalipainoinen, niin olisinko normaaleilla syömisillä luonnostaan ylipainoinen, kuten äitini?
Kannattaisi hakeutua hoitoon, tenkin kun anoreksia on periytyvää laatua. Et varmasti halua, että lapsesi sairastuvat, jos sinulla on lapsia.
Harva ihminen on "luonnostaan" ylipainoinen. Normaali syöminen ei tee sinusta ylipainoista tai lihavaa, mutta muutaman kilon se varmaan antaa.
Ensiohjeeni on, että ala hakeudu jonnekin hoitoon ja lisää syömistä vähitelleen. Silloin sinä ja kroppasi voitte totutella normaaliin elämään.
Siis tarkoitin, että hakeudu hoitoon, vaikka yksityiselle terapeutille, jos sinulla on rahaa.
Ruokasuhteessasi on varmsti muutakin korjattavaa kuin lihomisen pelko. Miksi esimerkiksi pelkäät äitisi kohtaloa, kun olet kuitenkin ihan eri ihminen?
enkä mä myöskään usko, että noin syömällä voi oikeasti painaa viittäkymmentä kahta kiloa. OK olet aika pitkä, ja oikeasti 52 kiloa ei noille pituuksille ole "normaalipainon alarajoilla" vaan aika paljon sen alle, mutta kuitenkin.
Taidat huijata itseäsi tässäkin suhteessa?
Kyllä sä hoidon tarpeessa olet.
oikeasti. Juurikin tollaset syömishäiriöiset pilaa meidän samankokoisten normaalisti syövien maineen! Me saadaan sitten kuunnella kuinka ollaan niin kamalan laihoja.
AAAARGH!!!!!
oikeasti. Juurikin tollaset syömishäiriöiset pilaa meidän samankokoisten normaalisti syövien maineen! Me saadaan sitten kuunnella kuinka ollaan niin kamalan laihoja. AAAARGH!!!!!
en usko että syöt normaalisti.
oikeasti. Juurikin tollaset syömishäiriöiset pilaa meidän samankokoisten normaalisti syövien maineen! Me saadaan sitten kuunnella kuinka ollaan niin kamalan laihoja.
AAAARGH!!!!!
Jos olet parikymppinen, nykyinen painoni (52kg) on varmasti 171cm pitkälle ihan normaali, mutta jos olet yli 30, kuten minä, se on epätodennäköistä että syöt täysin normaalisti. Tai mistäs minä tiedän. Tiedän vain sen että olen joutunut itse vähentämään ennestäänkin vähistä syömisistäni että mahdun vaatteisiini, ja että ikätoverit harvoin ovat yhtä hoikkia.
Tietysti olisi fiksumpaa hyväksyä ne pari kiloa lisää painoa, syödä normaalisti ja ostaa vain uusia vaatteita. Mutta en ole henkisesti vielä ihan siellä. Yritän. Yritän hakeutua nyt sitten ainakin yksityiselle terapeutille keskustelemaan näistä asioista.
mutta kyllä sinulla selvästi jokin syömishäiriö on.
Hae ihmeessä ammattiapua.