Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ratsasin äsken 15v teinin huoneen - mitä nyt?

Vierailija
20.06.2011 |

Kyllä, minkäkin olen periaatteessa sitä mieltä, että ei ole lupaa köntätä teinin huonetta. Hänelle on kuitenkin ilmoitettu, että jos vanhemmilla on perusteltu oikeus epäillä sääntöjen rikkomista, on meillä oikeus hänen huoneensa tarkistaa.

Tarkistuksissa on aikaisemmin löytynyt muilta kadonneita tavaroita, kuten äidin kännykkä, isän muistitikku, siskon koulukirja. Kadonneet siis mystisesti ja hän pyhästi vakuuttanut, että ei tiedä niistä mitään. Halunnut tehdä kiusaa, kun vapauksia on rajoitettu (esim. kotiintuloaika).

Kerran tuli tupakalta haisevalta kotiin ja seuraavana päivänä patjan alta löytyi pari tupakka-askia.

Nyt hain huoneesta taas yhtä mystisesti kahdonnutta tärkeää tavaraa, mutta mitä löytyikään. Karpalolonkeroita viisi tölkkiä. Tein tölkkeihin pienen pienen reiän ja valutin sisällön lavuaariin.

Harmittaa: arvasin ,että tämä jossain vaiheessa tulee esiin. Harmittaa kuitenkin taas myöntää teinille, että huonetta on pengottu (muistan viekäkin ihan vastaavan tilanteen omasta nuoruudestani). Palautin tölkit koskemattoman näköisenä takaisin ja mieli tekisi olla asiasta hiljaa.

Vastuuntuntoisena äitinä kuitenkin otan asian esille ja kysyn perusteluita, eikö?

Huoh tätä kapinoivaa nuorta naista! Aina kyseenalaistanut säännöt, ihan toisin kuin perheen muut lapset

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi no 5. Olen samaa mieltä: luottamus pitää ansaita. Minulla on ollut selkeä perustelu miksi huone on tarkistettu ja minusta vanhempana minulla on oikeus laittaa rajoja lapsille.

Kyllä minä tietysti mietin miksi täytyy piilotella toisten tavaroita, miksi täytyy rikkoa sääntöjä. Kyseinen lapsi on aina ollut sääntöjen kyseenalaistaja. Kun perheen muille lapsille soittaa ja sanoo, että kotiin ruualle, muut tulevat, tämä kyselee miksi ja tuli jo ala-asteikäisenä vähintää puoli tuntia myöhässä. Meillä on muuten lapsuusajalta vuoden välein videonauhoja, joissa tämän lapsen kohdalla toistuu sama tilanne: ollaan menossa syömään ja lapsi haluaa mehua. Perustellaan, että ruuan kanssa juodaan maitoa. Lapsi heittäytyy maahan huutamaan. Ja tämä toistuu siis kolmesti aina vuoden välein nauhalla.

Kaveripiirissä hän on aivan varmasti se, joka menee mukaan kaikkkeen tyhmään. Ei välttämättä ole alulle panija, mutta ei kyllä kieltäydykään.

Ihana sosiaalinen ja käytönnöllinen lapsi muuten eli on hänessä paljon hyvääkin.

Ps. Itse juon alkoholia keskimäärin vain puoli lasia punaviiniä viikossa. Miehelle lonkero olisi saattanut maistua.

Vierailija
22/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juomat ja laittanut ne näkyville teinin huoneeseen tai keittiön pöydälle. Olisi keskusteltu.

Minulla on hankala teini. On suustaan ihan mahdoton suuttuessaan ja lisäksi hajottaa tavaroita viskomalla niitä lattiaan.

Joidenkin ihmisten luonteet on kertakaikkisen hankalia ja murrosikä erityisen vaikea.

Siitä olen kiitollinen että nuori ei kuitenkaan polta eikä juo. Toki muutaman siiderin on ottanut ja niistä olen tietoinen.

Olisin juonut itse ne lonkerot enkä heittänyt viemäriin. Mitä tuhlausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on kasvatusvastuu omien periaatteittensa mukaisesti. Sääntörikkomuksista seuraa sanktio. Rajojaan ja itseään etsivän nuoren vanhempi ei ole helppo olla.

Tässä puhuu ihan varmasti henkilö pakkomoraalilla varustettuna :)

"Koska laki sanoo näin, homma on näin"

Mun tytär muuten teki kiinnostavan tutkimuksen lukion ekaluokkalaisille perustuen Kohlbergin moraaliteoriaan.

Ilmeni, että nää kovan kurin lapset eivät olleet edenneet paljoakaan pakkomoraalista eteen päin. Jos lainkaan.

Kyllä se pyöritteli silimään analyysivaiheessa.

Uskomatonta.

Vierailija
24/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tietysti mietin miksi täytyy piilotella toisten tavaroita, miksi täytyy rikkoa sääntöjä. Kyseinen lapsi on aina ollut sääntöjen kyseenalaistaja. Kun perheen muille lapsille soittaa ja sanoo, että kotiin ruualle, muut tulevat, tämä kyselee miksi ja tuli jo ala-asteikäisenä vähintää puoli tuntia myöhässä. Meillä on muuten lapsuusajalta vuoden välein videonauhoja, joissa tämän lapsen kohdalla toistuu sama tilanne: ollaan menossa syömään ja lapsi haluaa mehua. Perustellaan, että ruuan kanssa juodaan maitoa. Lapsi heittäytyy maahan huutamaan. Ja tämä toistuu siis kolmesti aina vuoden välein nauhalla.

Kaveripiirissä hän on aivan varmasti se, joka menee mukaan kaikkkeen tyhmään. Ei välttämättä ole alulle panija, mutta ei kyllä kieltäydykään.

Ihana sosiaalinen ja käytönnöllinen lapsi muuten eli on hänessä paljon hyvääkin.

Vierailija
25/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän syystä meillä ei ole lainkaan tollasia ongelmia, vaikka emme ole lainkaan harrastaneet epäreilua vallankäyttöä? Esikoinen kyseli 15-vuotiaana, saisiko juoda muutaman siiderin. Funtsailin sitä juttua pari päivää, ja totesin, että ehkä vielä ooteltas vähän aikaa. Okei, sanoi tyttö, ja odotti 17v asti.

Sama muidenkin hommien kanssa, vaikka meillä ei koskaan huudeta, ratsata eikä muutenkaan ylitetä inhimillisiä rajoja.

Joo. Meillä lapsi kysyi saako ottaa toisen reiän korvaan. MInäkin funtsailin muutaman päivän ja sanoin ,että odottaa vielä vähän. Perustelin mm. sillä, että hänellä haavat tulehtuvat herkästi ja oli kesäaika (mätäkuu). Lupasin, että rippikoulun jälkeen voisi ottaa.

Mitä teki lapsi: otti reiän kauppareissulla ilman lupaa.

Vierailija
26/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille asettaa rajoja (tietty pitää) ja onko teini, jonka huoneesta löytyy viisi lonkeroa ongelmanuori (riippuu vertailukohdasta ja näkökulmasta), mutta eikö kukaan (muu kuin tuo yksi vastaaja) tosiaan ihmettele ap:n toimintaa. Siis minusta kaikkein huolestuttavinta ja kysymyksiä herättävintä tässä ketjussa on tuo, että miksi ihmeessä ap pisteli neulalla jotain reikiä niihin tölkkeihin ja laittoi ne takaisin!?! Tuohan kuulostaa joltain keskenkasvuisen käytännön pilalta.

Jos vanhempi ratsaa teini-ikäisen huoneen, eikö hän silloin avoimesti kohtaa teininsä tämän asian tiimoilta?!? Huoneen ratsaaminen on toki tietynlaista yksityisyyteen kajoamista, joten se tulisi tehdä vain perustellusti. Ja jos vanhempi tekee jonkin kasvatusseikan mielestään perustellusti, tulee hänen voida olla siitä avoin lapselleen ja perustella se tälle. - Teini puhutteluun ja säännöt selviksi.

Tässä tapauksessahan teini väistämättä tietää vanhemman käyneen huoneessa, koska tölkkeihin on kajottu. Vanhempi on kuitenkin nyt tehnyt yksityisyyteen kajoamisen salaa ja vähin äänin, ja sen sijaan, että asiasta oltaisiin puhuttu ja rajat asetettu avoimesti, vanhempi on syyllistynyt selän takana jäynään ja kiusantekoon.

KERRO NYT, AP, MEILLE IHMETTELIJÖILLE, ETTÄ MITÄ TARKOITUSTA PALVELI TUO TÖLKKIEN TYHJENTÄMINEN JA PIILOTTAMINEN TAKAISIN PAIKOILLEEN? MIKÄ KASVATUKSELLINEN PERIAATE SIINÄ ON TAUSTALLA? - Ja onko tuo sinusta ihan oikeasti aikuisen ihmisen touhua ja tapa reagoida lapsen "rikkomuksiin"?

Vierailija
27/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän syystä meillä ei ole lainkaan tollasia ongelmia, vaikka emme ole lainkaan harrastaneet epäreilua vallankäyttöä? Esikoinen kyseli 15-vuotiaana, saisiko juoda muutaman siiderin. Funtsailin sitä juttua pari päivää, ja totesin, että ehkä vielä ooteltas vähän aikaa. Okei, sanoi tyttö, ja odotti 17v asti.

Sama muidenkin hommien kanssa, vaikka meillä ei koskaan huudeta, ratsata eikä muutenkaan ylitetä inhimillisiä rajoja.

Joo. Meillä lapsi kysyi saako ottaa toisen reiän korvaan. MInäkin funtsailin muutaman päivän ja sanoin ,että odottaa vielä vähän. Perustelin mm. sillä, että hänellä haavat tulehtuvat herkästi ja oli kesäaika (mätäkuu). Lupasin, että rippikoulun jälkeen voisi ottaa.

Mitä teki lapsi: otti reiän kauppareissulla ilman lupaa.

ehkä tiedä, mistä puhun...

Vierailija
28/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullu traumoja ja rakastan äitiäni vaikka hän tonkiki mun huonetta ja takavarikoi viinakset ja tupakit kun olin teini. Välillä jopa huudettiin toisille ja siltiki ollaan molemmat iha täyspäisiä nykystenki viel.. ;)

Vierailija
29/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) mitä viestit nuorelle kun ratsaat huonetta ja teet kiusaa viemällä tyhjennetyt tölkit takaisin??

Mun mielestä viestit vaan,että suhun ei luoteta ja äitipä kiusaa nyt. Josta lapsi saa vaan lisää angstia ja mistäköhän lapsi on oppinut tuon,että "varastellaan" muiden tavaroita ja piilotetaan yms?

Mun mielestä ratsaus on ok,tietysti,jos epäillään et lapsella on tupakkaa tai alkoholia tmv. Se vaan meillä menee niin,että en varoittele tmv etukäteen,mutta odotan että teini on itsekin kotona ja sanon sitten mitä epäilen ja et jos ei tunnusta niin tarkastan huoneen. Jos mitään ei löydy,pyydän isosti anteeksi ja kerron miksi epäilin.

2) Mistä lapsi on saanut ne ja luuletko todella että teini on niin tyhmä että piilottaa näkyville?? Kyllä ne oli JÄTETTY näkyville,nimenomaan sua varten. Jos teini haluaisi todella salata jotain niin ne piilot ei olisi huoneessa/patjan alla tmv

Vierailija
30/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän syystä meillä ei ole lainkaan tollasia ongelmia, vaikka emme ole lainkaan harrastaneet epäreilua vallankäyttöä?

Esikoinen kyseli 15-vuotiaana, saisiko juoda muutaman siiderin. Funtsailin sitä juttua pari päivää, ja totesin, että ehkä vielä ooteltas vähän aikaa.

Okei, sanoi tyttö, ja odotti 17v asti.

On pakko vastata tähän kun alkoi naurattaa niin kovasti. Minulla on 2 vuotta nuorempi veli ja olin 18 kun 16-vuotiaan veljen huoneesta löytyi pullo viinaa. Sen sinetti oli rikki mutta neste tallella, joten kysyin mistä pullo oli ostettu. Kaverilta, joka toi sen Virosta, kuului vastaus. Pohdin pari päivää mitä tehdä kunnes sitten päivä ennen vappua kerroin äidille, että veljellä olisi nyt litran leka kossua vappujuomana.

Kuten arvata saattaa, asiasta syntyi haloo ja veli komennettiin kaatamaan kossu pois. Oli myrtynyt ja itse olin helpottunut, pelkäsi että holtiton veljeni saa jotain pahaa aikaan jos heilauttaa sen haaviinsa. Nyt 23-vuotiaana broidi sitten tunnusti, että pullossa oli vettä - oikeat vappujuomat eli mäyräkoira oli piilotettu lähimetsään. Vanhemmat olivat ah niin tyytyväisiä kun poika lähti raittiina vapunviettoon, että menivät nukkumaan, eivätkä olleet näkemässä humalaista kuopustaan aamuyöstä.

Kerroin tämän koska halusin muistuttaa kaikkia teini-iästä. Sitä alkoa tulee otettua jossain määrin kuitenkin, oli se pullo tai 16, jossain vaiheessa ennen kuin 18 kilahtaa lasiin. Toiset ennemin, toiset myöhemmin ja määrät vaihtelevat. Jos joku sanoo, että "meillä on helpot teinit" joko a) vanhemmat valehtelevat b) teinit ovat erityisen hyviä peittämään jälkensä tai c) uskonnolla on osuutta asiaan.

AP, minä luulen, että teinisi kiittää sinua joskus tuosta, olin itse hankala teini ja mutsilla oli pitelemistä mutta kun nyt katson taaksepäin tekisin itse samalla tavalla. Voimia, se helpottaa siinä 5 vuoden sisään... Kun tyttresi saa raivokohtauksen niin pysy tyynenä ja kysy tavaroista ja yritä keskustella rauhalliseen sävyyn asiasta, älä huuda. Huutaminen ja nalkauttaminen vetää puolustuksen päälle. Luulen kyllä, että tiesitkin tämän :)

Vierailija
31/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teini on oppinut kiusanteonmallin toisten tavaroihin kajoamalla ja niitä piilottelemalla?

Huoneen perustellun ratsaamisen ymmärrän, mutta se on tehtävä vanhempana nimenomaan avoimesti ja epäily perustellen.

Mikä ihmeen viesti tosiaan on tuossa selän takana kiusanteossa tölkkien puhkomisella?

Vierailija
32/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole naiivi. Käytin itse kamaa 13-19 vuotiaana. Siis rankasti.

Mulla oli neuroottiset vanhemmat, jotka ratsasivat huoneeni ja tavarani jo ennen kuin tulin murrosikään.

Mä todellakin tiedän, että mun tyttäreni ei juonut ennen 17v, sillä kaverit ovat aina henganneet meillä.

Mä en myöskään ole koskaan käynyt nukkumaan ennen kuin lapset ovat olleet kotona.

Mä luulen, että toi mun narkkarin urani on antanut hommaan hieman perspektiiviä

Vierailija
33/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisin nostanu lonkut jääkaappiin ja juonu ne ite pois=)Enkä ois sen enepää asiasta melua pitäny..jos teini ois niitä takaisin vaatinu niin oisin sanonu että alaikäinen ei täällä juo ja piste.

Vierailija
34/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole naiivi. Käytin itse kamaa 13-19 vuotiaana. Siis rankasti.

Mulla oli neuroottiset vanhemmat, jotka ratsasivat huoneeni ja tavarani jo ennen kuin tulin murrosikään.

Mä todellakin tiedän, että mun tyttäreni ei juonut ennen 17v, sillä kaverit ovat aina henganneet meillä.

Mä en myöskään ole koskaan käynyt nukkumaan ennen kuin lapset ovat olleet kotona.

Mä luulen, että toi mun narkkarin urani on antanut hommaan hieman perspektiiviä

Tämä selvä, et sä ole mulle tilivelvollinen :)

Vierailija
35/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

temppuilu. Mikset vain nostanut asiaa esille reilusti? (Keltähän teini onkaan oppinut tuollaista salailua?)

Vierailija
36/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KERRO NYT, AP, MEILLE IHMETTELIJÖILLE, ETTÄ MITÄ TARKOITUSTA PALVELI TUO TÖLKKIEN TYHJENTÄMINEN JA PIILOTTAMINEN TAKAISIN PAIKOILLEEN? MIKÄ KASVATUKSELLINEN PERIAATE SIINÄ ON TAUSTALLA? - Ja onko tuo sinusta ihan oikeasti aikuisen ihmisen touhua ja tapa reagoida lapsen "rikkomuksiin"?

[/quote]

Ei ole aikuisten touhua. Vain nopea päähänpisto tilanteessa, jossa a) haluaa estää lasta juomasta alkoholia b) ei halua jäädä kiinni huoneen penkomisesta. Mietin jopa, että valutan lonkeron sen pahvilaatikon pohjalle, jossa tölkit olivat. Meillä on nimittäin joskus pitkään säilytettyt tölkit hajonneet.

Käyn kaivamassa tölkit pöydälle ja pelataan avoimin kortein. Vai kirjoittaisinko kirjeen, jossa kerron itsekin olleeni nuori. Epäilen nimittäin ,että lapsi ei kyllä yhtään kuuntele puhettani kun kotiin tulee ja kärähtää.

Vierailija
37/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-teiniä ei kiinnosta juominen, tupakointi, kaupungilla riekkuminen

-teini ajattelee (esim. lävistysten yms. suhteen) että kyllä pari v kestää tiukkisvanhempien säännöillä, kohtahan muutan kotoa pois ja saan tehdä mitä lystään.

Ja ihan kokemuksesta puhun, näin siis ajattelin ja toimin itse. Ateisti olen ollut aina.

Kerroin tämän koska halusin muistuttaa kaikkia teini-iästä. Sitä alkoa tulee otettua jossain määrin kuitenkin, oli se pullo tai 16, jossain vaiheessa ennen kuin 18 kilahtaa lasiin. Toiset ennemin, toiset myöhemmin ja määrät vaihtelevat. Jos joku sanoo, että "meillä on helpot teinit" joko a) vanhemmat valehtelevat b) teinit ovat erityisen hyviä peittämään jälkensä tai c) uskonnolla on osuutta asiaan.

Vierailija
38/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistäköhän lapsi on oppinut tuon,että "varastellaan" muiden tavaroita ja piilotetaan yms?

Kun vauvani itki sängyssään eikä rauhoittunut kuin sylissä, minulle sanottiin, että olin opettanut vauvani siihen, että vain syli kelpaa.

Kun uhmikseni heittäytyi mummolassa (ekaa kertaa) lattialle kirkumaan, että tahtoo syödä keksejä, sain kuulla, että olen opettanut lapseni kirkumaan tahtonsa läpi.

Oletan siis, että kun teinini varastaa kännykkäni joku päivä ja karjuu minulle v****a, olen vain opettanut hänet siihen. MIstähän muusta lapseni voisi oppia varastamaan tai kiroilemaan? Kyllä se äidin täytyy olla syypää tähänkin...

Keskustelussa on hyviäkin pointteja mutta aika tavalla pelkkää syyllistämistä. Murkkuikäisen vanhempana on rankkaa. On hienoa, jos jotkut selviävät siitäkin ikävaiheesta helpommalla. Mutta miksi sitä pitää kehuskella niille, jotka eivät selviä?

Olen yläkoulun opettaja ja tekemisissä ahdistuneiden teinien kanssa päivittäin myös työni ulkopuolella. On niitä helppoja teinejä, jotka ihan huomaamattaan valuvat ohi tuon yläasteen ja hankalan iän, ja sitten on niitä, jotka muuttuvat aivan toisenlaisiksi kesken kaiken. On myös erilaisia vanhempia, jotka myös tekevät virheitä niin kuin me kaikki. Emme ole täydellisiä.

Oman epätäydellisyytensä saa tunnustaa. Se on hyvä lähtökohta teinin kanssa keskusteltaessa. Ehkä ap ei toiminut kovin rationaalisesti valuttaessaan tölkit tyhjiksi, mutta teon ymmärrän. Tärkeintä on se, että sen teinin kanssa käydään juurta jaksain keskustelu, jossa korostetaan luottamusta, sääntöjen noudattamista ja sitä, että oikeuksia on sitä enemmän, mitä enemmän on luottamuksen arvoinen. Ap:n olisi hyvä korostaa, että periaatteessa hän on tehnyt väärin tutkiessaan teinin huoneen. Minustakin olisi hyvä asia, jos sen huoneen voisi tutkia silloin, kun lapsi on kotona ja kertoa ne syyt, miksi sen huoneen tutki. Jos teini ei ole syypää tähän tutkimisen alkusyyhyn, niin sitä epäilystä voisi pyytää anteeksi, mutta sen jälkeen on löydetyistä asioista käytävä keskustelua. On selvääkin selvempi, että ap:n lapsi ei ihan yhdellä keskustelulla sisäistä asioita (mehuesimerkki ja korvisesimerkki), joten asioita on vain paukutettava teinin päähän toistuvasti. Jos jatkat näin, jatkuu tämäkin näin. Jos teetkin näin, mekin teemme näin.

Tuli mieleen tuosta korviskeskustelusta, että mitä teitte, kun teini otti sen ylimääräisen reiän kielloistanne huolimatta. Saiko pitää sen reiän?

Vierailija
39/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä tuo ratsaaminen voi olla perusteltua, mutta aikuisen käytöstä on se, että tehdään se yhdessä ja avoimesti.

Tuo selän takana toimiminen vie kyllä kaiken luottamuksen, se on lapsellista.

Vierailija
40/69 |
20.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta teinien äitinä sanon, että teet oikein. Jokaisen teinini luokassa on se pikkukriminaaliporukka, sekä tyttöjä, että poikia, joille vanhemmat ei voi mitään.

Kaikki inhoavat heitä, koska nämä on kiusaajia ja uhkaavat kiltimpia ja pilaavat kaikki yhteiset jutut tupakoimalla ja kaljoittelemalla ja hakkaamalla ja kiusaamalla. Kiltimmät nuoret joutuvat kärsimään näiden takia aina. Nämä näpistelevät ja varastavat ja kiristävät ja tekevät kaikkea paskaa ja mitään ei voida, koska rikokset on niin pieniä.

Kaikki vain odottavat, että nämä tyypit mokaisivat joskus oikein kunnolla ja saisivat opetuksen tai jäisivät kiinni jostain, että heistä päästäisiin eroon. Tai että viimeistään joku känninen amiskuski ajaisi heidät johonkin kallioleikkeeseen, että kiltimmät nuoret saisivat olla rauhassa.

Ratsaa huone ja pane tyttösi kuriin. Vai haluatko, että hän on juuri se luokan pahis, jota kaikki toivoo, että sille sattuis jotain, että siitä päästäisiin eroon ja paha saisi palkkansa.

Te ette tiedäkään, kuinka paljon näitä pikkupahiksia inhotaan.