Kokemuksia/mielipiteitä iltatähden yrittämisestä
Sain ensimmäisen lapsen n 1,5 kk ennen kun täytin 15, eli vielä 14-vuotiaana. 16-vuotiaana tuli kaksoset, ja 19- ja 21-vuotiaana vielä yhdet lapset. 21-vuotiaana olin siis 5 lapsen äiti. Esikoinen oli ihan puhdas vahinko, mutta kaikki muut ihan yritettyjä ja toivottuja lapsia. Enempää ei olla toistaseksi lapsia tehty. Olen edelleen saman miehen kanssa, nyt minulla ikää 36, suurin osa lapsista muuttanut pois ja vielä kotona asuvatkin niin isoja jo, että se lapsiperheen elämä on jo historiaa. Nyt mietitään miehen kanssa pitäiskö vielä yrittää "iltatähteä" tai paria. Toisaalta nautin tästä vapaudesta, mutta toisaalta olisi ihana elää sitä lapsiarkeakin. Onko kellään kokemusta/mielipidettä kannattaako lasta yrittää kun ikäero kaikkiin muihin sisaruksiin on +-20 vuotta?
Kommentit (5)
ja odotat pelolla nuorempienkin lähtevän pian. Sen lisäksi on sellainen tunne, että aika loppuu kesken ja vaihdevuodet 'häämöttää'.
Itselläni on kolme lasta 18, 17 ja 15. Esikoinen on juuri päättänyt koulunsa ja aloittamassa armeijan. Vähän on samoja fiilikisiä kuin sinulla. Ajatus että vielä ehtisi tehdä lapsen tai pari, mutta ei sitä voi enää kauan siirtää jos sen päätöksen tekee. Ehtisin täyttää neljäkymmentä ennen lapsen syntymää vaikka heti aloitettaisiin :-). Minulla tunteet sanoo kyllä, mutta järki sanoo ei ja miehellä molemmat sanoo ei.
5. lapsen äitinä sulle on todennäköisesti tulossa useampikin lapsenlapsi joten kyllä sinne syliin on sitten tulijoita.
Iän puolesta teillä ei ole mitään estettä tulla vanhemmiksi ja jos vielä lapsen tai pari saatte niin aivan varmasti olette onnellisia ja se tuntuu maailman parhaalta ratkaisulta.
Mutta minulla ikäeroa veljini 15 v ja kokemus on, että ei ole heihin mitään välejä ja vanhempiani alkoi kyllästyttää se lapsiperhe-elämä sittenkin kun minä synnyin. Minua ei vain voinut enää palauttaa takaisin.
viisi lasta:19v,15v,12v,2v ja nuorin on 2kk ja olen itse 38v...2v.tyttöä alettiin tekemään iltatähdeksi,alkuun olin kyllä sitä mieltä että ei enää jotta kyllä kolme riittää ja että ei kyllä jaksa kaikkea aloittaa alusta.No lapset ja mies saivat puhuttua ympäri ja niin tehtiin iltatähti,no kuinkas ollakkaan tulikin sitten vielä toinen iltatähti edellisen kaveriksi:-D Hienosti menee ja vanhemmat lapset ovat noista pienistä aivan haltioissaan ja haluavat auttaa hoitamisessa.19v tyttö on jo muuttanut pois kotoa, mutta käy mahdollisimman usein katsomassa näitä pikkuisia.Omia ei kuulemma ole vielä muutamaan vuoteen tarkoitus tehdä.Kyllä tietysti hirvitti alkuun ,että herääköhän sitä vauvan itkuun ja jaksaako enää yövalvomisia, mutta kyllä sitä vaan on jaksanut ja ton 2v:n kanssa oli tosi helppoa,söi ja nukkui ja oli vauva-ajan tosi kiltti muutenkin,nyt tällä pienemmällä oli alkuun vatsavaivoja ja itkuisuutta sen takia, mutta nekin ovat jo helpottaneet.En kadu päivääkään että olen noi kaksi pientä vielä tehnyt,mutta itse kuitenkin päätöksesi teet.
-äiti 38v.-
Miksi siis et jaksaisi? Ja mitä isompiin lapsiin tulee, et todellakaan ole tilivelvollinen lisääntymisasioissa omislle lapsillesi ;) Yleensä niistä iltatähdistä tulee kaikkien hemmottelemia ja rakkaita isoille sisaruksille.
Voitko tarinasi olla edes totta? Mitä kouluja olet ehtinyt käymään? Minkä ikäinen on miehes?