Kissat kadonneet, mihin kaikkialle ilmottaa?
Meidän vähän yli 2v kissamme karkasivat ikkunasta muutama päivä sitten. Olimme itse lomailemassa ja siskoni oli hoitamassa kissojamme, hieman vastahakoisesti kylläkin tai siis lupautui itse hoitamaan, mutta sanoi, ettei käy kun joka toinen päivä katsomassa kissoja. Sanoi myös, että kissat pärjäisivät hyvin 5päivää yksin, kunhan laittais tarpeeks kuivanappulaa ja vettä, eri asia kuulemma, jos ois kyseessä koira. Sanoi myös, ettei ulkoiluta kissoja.
Noh, sain sitten siskoltani soiton oltuamme lomalla pari päivää, että meidän kissat ovat karanneet ikkunasta. Siihen loppui meidän lomailu ja palattiin kotiin ja kissoja on etsitty mahdollisuuksien mukaan. Soiteltu löytöeläinkoteihin, viety kauppoihin ym. katoamisilmoituksia, laitettu nettiin katoamisilmoitus. Mikään ei ole tuottanut tulosta ja alkaa tuntua siltä, ettemme saa enää kissojamme takaisin.
Tuntuu todella pahalta, kissat olivat melkein kun lapsiamme ja yksi lapsistamme on vakavasti sairas ja toinen kissa oli/on hänelle todella tärkeä ja sen avulla on jaksanut mm. hoitojaksot ja olen vahvasti sitä mieltä, että kyseinen kissa antoi lapsellemme voimaa taistella. Nyt kun kissa on kateissa erityisesti tämä sairas lapsemme on ihan tolaltaan, samoin muut lapset kaipaavat kissoja ja myös meillä on ikävä niitä karvapalloja.
Meidän kissat eivät siis ole koskaan olleet ulkona muuten kuin valjaissa ja siksi olenkin erittäin huolissani, että miten he pärjäävät ja löytävätkö kotiin vai kuolevatko nälkään jne. Pitäisi jaksaa ajatella positiivisesti, että kyllä kissat tulevat takaisin kotiin tai löytyvät jostain elossa.
Nyt kaipaisin vielä vinkkejä, jos oltais unohdettu tai joku jäänyt tajuamatta mihin vois ilmottaa.
Kommentit (37)
joka yrittää muuttaa meille asumaan. Ensin piilotteli pihasohvan alla, nyt sisällä sängyn alla. Olen yrittänyt saada kissaa lähtemään kotiinsa, mutta juoksee takaisin sisälle aina kun ovi aukeaa. Kukaan naapuri ei tiedä kenen kissa on. Olen noita nettisivuja seurannut jos siellä joku kissaansa etsisi. Jos en parin päivän aikana saa kissaa häipymään, vien löytöeläintaloon. En pysty kylmästi pihalle sateeseen kisua jättämään, kun niin säälittävänä naukuu aina oven takana.
Tosiaankin meidän kissat siis eivät olleet sisäkissoja tai toinen kyllä viihtyi mieluummin sisällä ja harvemmin halusi itse ulos, tuli kyllä jos siskokin tuli ulos. Sen sijaan toinen kissa viihtyi paljon paremmin ulkona ja huusi monta kertaa päivässä ulos ja kissoja pyrittiin ulkoiluttamaan ainakin 1-2tuntia päivässä.
Siksi olimmekin aika ihmeissämme, että myös toinen oli karannut, koska hän viihtyi hyvin sisälläkin. Toinen sen sijaan oli ihan mahdoton, jos joutui olemaan sisällä useita päiviä eikä päässyt ulos.
ap
Yleensä sisäkissat ovat niin torikammoisia, että hyvä kun parvekkeelle uskaltavat mennä. Miksi ne nyt olisivat karanneet molemmat ikkunasta? Kannattaisiko kysellä vähän paremmin siskolta, mitä oikeasti tapahtui..?
En tajua. Varmaan joku karannut/pihalle heitetty ressu, joka hakee sinulta apua. Ja sinä vaan pohdit asiaa täällä, etkä pelasta sitä. Häpeä!
joka yrittää muuttaa meille asumaan. Ensin piilotteli pihasohvan alla, nyt sisällä sängyn alla. Olen yrittänyt saada kissaa lähtemään kotiinsa, mutta juoksee takaisin sisälle aina kun ovi aukeaa. Kukaan naapuri ei tiedä kenen kissa on. Olen noita nettisivuja seurannut jos siellä joku kissaansa etsisi. Jos en parin päivän aikana saa kissaa häipymään, vien löytöeläintaloon. En pysty kylmästi pihalle sateeseen kisua jättämään, kun niin säälittävänä naukuu aina oven takana.
valjaisiin totutetut kissat haluavat ulkoilla koko ajan. Siksi monet eivät ulkoiluta ollenkaan, koska kissat ovat huomattavasti rauhallisempia silloin.
Tosiaankin meidän kissat siis eivät olleet sisäkissoja tai toinen kyllä viihtyi mieluummin sisällä ja harvemmin halusi itse ulos, tuli kyllä jos siskokin tuli ulos. Sen sijaan toinen kissa viihtyi paljon paremmin ulkona ja huusi monta kertaa päivässä ulos ja kissoja pyrittiin ulkoiluttamaan ainakin 1-2tuntia päivässä.
Siksi olimmekin aika ihmeissämme, että myös toinen oli karannut, koska hän viihtyi hyvin sisälläkin. Toinen sen sijaan oli ihan mahdoton, jos joutui olemaan sisällä useita päiviä eikä päässyt ulos.
ap
Yleensä sisäkissat ovat niin torikammoisia, että hyvä kun parvekkeelle uskaltavat mennä. Miksi ne nyt olisivat karanneet molemmat ikkunasta? Kannattaisiko kysellä vähän paremmin siskolta, mitä oikeasti tapahtui..?
saattoi unohtaa ikkunan auki kun hyvin tiesi, että toinen kissoista on sellainen, että olisi mieluummin ulkona kuin sisällä ja että ihan varmasti yrittää päästä ikkunasta ulos.
Olen myös miettinyt, että voisko siskoni olla jättänyt ikkunan tahallaan auki. Tätä en kuitenkaan haluaisi hänestä uskoa eikä siskoni tätä myöntänyt, mutta tuskinpa hän nyt niin tyhmä olisi, että tämän myöntäisi.
Siskoni ei juuri ole etsintöihin osallistunut. Katoamispäivänä kävi kiertelemässä ja etsimässä niin uuden kuin vanhankin asuntomme lähimaastosta, mutta tuon lisäksi ei sitten ole tehnyt mitään.
ap
muutenkin kissojen hoidosta kiinnostumatonta siskoa tuulettamaan kotia... Millaista palautetta ootte siskolle antaneet? miten on itse osallistunut etsintään?
on meillä muutaman tunnin niin pitää ikkunaa/ikkunoita auki, jotta ilma vaihtuu. Olemme vähän aikaa sitten muuttaneet eikä tässä asunnossa vielä ole verkkoja ikkunoissa, jotta ne voisivat olla koko ajan auki kesällä ilman, että kissoja tarvitsee teljetä johonkin huoneeseen.
Ilmeisesti siskoni oli sitten unohtanut yhden ikkunan auki, siinä oli kyllä haka esteenä, mutta tiesimme, että kissat saattaisivat saada sen auki ja siksi emme halunneet ikkunoiden olevan koko ajan auki kun ketään ei ole paikalla.
Paikallisradioon ei tosiaan olla vielä ilmoitettu, kiitos vinkistä/muistutuksesta.
ap
Paikallisradioon ette ole ilmoittaneet? Onhan kissoilla tunnistussirut?
Tosi karmea tilanne :( Siskosi on kyllä kamala. Miten kissat ovat voineet päästä karkuun ikkunastam jos hän on käynyt vain ruokkimassa ne???
En tajua. Varmaan joku karannut/pihalle heitetty ressu, joka hakee sinulta apua. Ja sinä vaan pohdit asiaa täällä, etkä pelasta sitä. Häpeä!
Miksi aina oletetaan, että "joku muu" huolehtii toisten kotieläimistä?
tai on karannut pidemmän matkan takaa, ei varmaan voi omistajan tulevan pelastamaan, vai mitä? Sen sijaan on heitteillejättämistä olla auttamatta apua tarvitsevaa!
tai on karannut pidemmän matkan takaa, ei varmaan voi omistajan tulevan pelastamaan, vai mitä? Sen sijaan on heitteillejättämistä olla auttamatta apua tarvitsevaa!
Meillä oli sama ongelma ja omistaja löytyi kun oli nähnyt ilmoitukseni kaapelikaapissa. Kissa oli tullut peräti 1 km:n matkan kuukaudessa.
Naapurin lapsilta oli kuollut koira, olivat surussa houkutelleet meidän kissan yläkerran huoneeseen, eivät vanhempansakaan tienneet mitään. Naapuri kertoi ,kun hän yöllä imetti vauvaa kuului kuin kissan naukuminen. Sitten selvisi siellähän meidän kissa olikin vankina. Olin rappusella jotain kopistelemassa, huomasin ihan meidän kissan näköinen juoksi meidän ohi ihan shokissa. Tuli vähän ajan perästä kotiin. Tämmöistäkin voi sattua.
lähimmältä löytöeläintalolta jos semmonen on
Meidän kissa karkasi pian muuton jälkeen ja olin varma ettei se enää löydä kotiin takaisin, mutta viikon päästä se istui portailla.
Sama kissa oli myös aikaisemmin kateissa, edellisessä kodissa. Se oli saanut olla ulkona vapaasti, mutta tuli aina yöksi kotiin. Kerran sitä ei sitten kuulunut, meni monta viikkoa. Oli kovia pakkasia ja lumisateita. Itkin jo monta kertaa san kohtaloa enkä odottanut enää palaavan. Ja sitten se vaan yhtenä päivänä maukui ikkunan takana. En tiedä missä oli ollut. Ihan oli hyvässä kunnossa. Olisiko joku hoitanut.
Siis itse pidän kissoista ja meillä yksi sellainen onkin. Mielelläni pitäisin myös tämän karkulaisen, mutta luultavasti omistaja kaipaa sitä kotiin. Tietäisinpä vaan osaako kisu kotiinsa :(
Löytöeläintaloon en heti vienyt, koska oma kissamme myös joskus karkailee ja palaa kotiin viimeistään seuraavana päivänä. En siis toivo naapureiden vievän omaamme löytöeläintaloon heti jos pihalla näkee. (ja olen siis sen verran huono kissan omistaja, etten pysty vahtimaan kissaa aina kun lapset oven avaavat)
Meillä oli sama ongelma ja omistaja löytyi kun oli nähnyt ilmoitukseni kaapelikaapissa. Kissa oli tullut peräti 1 km:n matkan kuukaudessa.
Yritän pikkuhiljaa selvitellä, kenen se voisi olla.
Ongelma on kuitenkin se, että näitä oven takana/ikkunan alla monkujia on useitakin. Suurin osa niistä kuuluu naapureille, jotka antavat niiden ulkoilla vapaana. Hullun maineen saisin, jos ne kaikki loukuttaisin ja löytöeläinkotiin 30 kilometrin päähän veisin.
ne ulkoilevat kotikissat eivät tule vieraisiin koteihin, eivätkä tee kovasti edes tuttavuutta vieraiden kanssa. Sen sijaan eksyneet ja karanneet pyrkivät luo. Ja ne on löytöeläintaloon toimitettukin. Kissoja ei myöskään saisi pitää vapaana, joten löytöeläintaloon päätyminen on vikki omistajalle ulkoiluttaa kissaansa valvotusti.
ne ulkoilevat kotikissat eivät tule vieraisiin koteihin, eivätkä tee kovasti edes tuttavuutta vieraiden kanssa. Sen sijaan eksyneet ja karanneet pyrkivät luo. Ja ne on löytöeläintaloon toimitettukin. Kissoja ei myöskään saisi pitää vapaana, joten löytöeläintaloon päätyminen on vikki omistajalle ulkoiluttaa kissaansa valvotusti.
ulkoilevat kotikissatkin pyrkivän sisälle. Olisiko niin, että omistajilla on ikkunat ja ovet kiinni, etteivät kissat pääse aina tahtoessaan kotiinsa? Asutaan rivarissa ihan pienen kunnan keskustassa. Kissat ei minua häiritse, joten en viitsi tuhlata resurssejani ja mainettani kymmenkunnan ulkoilevan kotikissojen omistajan opettamiseen.
37
kaksi muuta kyllä.
Salon seudulta kissat ovat kadonneet.
ap