Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko FB:ssä ns. hehkutuspäivitysten motiivina aina ylikorostunut tarve

Vierailija
19.06.2011 |

kertoa kaikille, kuinka hienoa elämää elää. Vaikka kuinka miettisin, en keksi näille "aah, laatuaikaa miehen kanssa" ja "aah ja puuh, loma Thaimaahan varattu" ja "iih, oltiin tänään perheen kanssa uimassa ja nyt uunissa valmistuu ihana omppupiirakka" muuta funktiota kuin tuon.

Mä ymmärrän jollakin tasolla tarpeen kertoa 250 rakkaalle ystävälleen siitä, kuinka loistavaa ja monipuolista elämää elää, mutta en sitä että miten jengi kehtaa. Mä en siis koskaan kehtaisi, vaikka voisihan sitä joka liikkeestä kehittää jonkun elvistelystatuksen tyyliin "ihana kotipäivä omien pikkumussukoiden kanssa. Tehtiin yhdessä raparperipiirakkaa, hoidettiin ja saunottiin. Elämä on ihanaa".

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet FB:ssa, vaan miksi kirjoittelet sinne typeryyksiä?

Vierailija
22/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kumminkaiva painaa "tykkää"-nappia ja sinä sitten vastavuoroisesti tykkäät ihan helvetisti hänen "Pikku-Petterin muovailemasta paskakokkareesta", josta hänen äitinsä on laittanut valokuvan sivuilleen.

kavereina? Ei kaikilla ole tarvetta haalia niitä kavereita satoja, joillakin voi ihan oikeasti olla vain niitä lähimpiä ihmisiä. Miksi te hyväksytte kavereiksenne jotkut vanhat koulukaverit? Varsinkin jos sen jälkeen ei voi enää tehdä päivityksiä, ettei vaan leuhkisi yms.

Eikö se ole yhtä noloa haalia kavereita vain näön vuoksi, haluatteko te esittää olevanne jotenkin paljon suositumpi kuin olettekaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jokaiselle fb-kaverilleni (arkielämän ystävät tietää sen muutenkin), jotka päivityksiini on kiinnittänyt huomiota, on tullut selväksi että olen melkoisen surkuhupaisa tyyppi.

Kai mun motiivi niille päivityksille on tuottaa hauskuutta muille. Tunnen luissani jo kirjottaessa, että tähän tulee monta tykkäystä/kommenttia. Yleensä niin myös tapahtuu. Jos päivän aikana tapahtuu jotain infoamisen arvoista (ihan sama kiinnostaako se ketään sen suuremmin) niin myönnän, että keksin jo ennen koneelle pääsyä päivityksen sisällön melkein sanatarkasti.

On juu vähän köyhä elämä :D Tai sitten mulla on lievähköjä narsistisia piirteitä. Horoskooppimerkki leijona!

Vierailija
24/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen idea on olla sosiaalinen. Kertoa kuulumisia, jakaa asioita. Ei olla pelkkä tiedotuskanava harrastusasioissa, vaikka toki on kätevä siihenkin tarkoitukseen.

Itse olen kiinnostunut kavereideni "typeryyksistä". Jos sinä et kykene kiinnostumaan muiden ihmisten kuin itsesi elämästä, se on sinun pienuuttasi. Koetko olevasi kenties jotenkin parempi ihminen, kun et halua antaa itsestäsi mitään sosiaalisessa mediassa?

Vierailija
25/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää "hehkutusstatustyypeillä" niitä kavereita on just satamäärin eli nimen omaan halutaan, että mahdollisimman moni tietää, että tän tyypin elo se vasta on jotain.

Vierailija
26/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostunut läheisteni elämästä - siksi soitellaankin ja tavataan usein.

FB on silkkaa pintaa. Johan lehdessäkin (jos nyt päivittelyltäsi ehdit moista selata) juttua tytöstä, joka oli superyksinäinen, vaikka kavereita FB:ssa oli 300. Eli kysehän on juuri siitä, että se sosiaalisuus on pelkkää pinnallisuutta - helppo painaa jotain tykkää-nappia, esim. soittaminen on aivan liian vaivalloista. Ja FB:ssa elämäänsä hehkuttaa juuri narsistisia piirteitä omaava, he, joita ei tosiaan kiinnosta muu kuin oma elämä - mitä suuremmalle massalle siitä saa infottua kertaheitolla sen parempi ja toiseen suuntaan sosiaalisuus hoidetaan painaamalla "tykkää"-nappia toisen makaroonilaatikolle.

Vierailija
27/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan jakaa hyvää tuulta toisille. Sellainen olen livenäkin. Olen kokenut koviakin, mutta aina noussut jaloilleni entistä vahvempana ja viisaampana. Elämä on liian lyhyt olemaan turhaan pessimistinen. Sitten vasta kannattaa itkeä, kun on sen aika. En esitä mitään FB:ssa. Onko sinulla joku ihme rooli siellä, kun toisia epäilet?

Vierailija
28/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää "hehkutusstatustyypeillä" niitä kavereita on just satamäärin eli nimen omaan halutaan, että mahdollisimman moni tietää, että tän tyypin elo se vasta on jotain.

Mulla tulee ihan jo pelkästä lähipiiristä (omat ja puolison sisarukset puolisoineen, sisarusten lapset) 33 henkilöä. Siihen naapurit, kaverit ym. joiden kanssa ollaan läheisiä - äkkiä on 70 ihmistä. Hiukan etäisempiä sukulaisia, kuten serkkuja, setiä ja tätejä - ollaan jo 150 tienoilla. Vanhoja koulukavereita, joiden kuulumiset kiinnostaa - luku kasvaa 200. Itse asiassa mun kavereissa (253kpl) on TODELLA vähän sellaisia, joiden kanssa ei oltais jatkuvasti fb:ssa tekemisissä. Siis ettei lähes viikottain myös kommentoitais toistemme toimintaa ja juteltais privana. Toiset on sosiaalisempia kuin toiset.

Vierailija
29/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siinä että kertoo tehneensä raparperipiirakkaa??? Mullakin on muutama fb-kamu, jotka hehkuttavat hanipusi-ihku-sydänsydänsydän-juttujaan, ja se on kieltämättä aika hupaisaa välillä, mutta miten ihmeessä nuo tavanomaiset huomiot tekemisistään voi kenenkään mielestä olla jotain hehkutusta? Täytyy olla aika ankea elämä, jos siitä kehittää jonkun kompleksin, että joku kertoo varanneensa matkan tai tehneensä omppupiirakkaa. Samat jutut höpöttäisin itse esim. työpaikan kahvipöydässä. Onkohan ap niitä, jotka seurassa mulkoilevat alta kulmain niitä, jotka kehtaavat rikkoa hiljaisuuden jollain "tyhjänpäiväisyyksillä"... oi, tuo niiin kovasti rakastami ihmistyyppi live-elämässä..

Vierailija
30/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maailmassa ja muistettais, että sosiaalisuudella ei ole yhtään mitään tekemistä FB:n kanssa. Siellä voi juuri olla erittäin vähällä vaivalla "muka-sosiaalinen". Hyvä esimerkki on eräs kaverini, joka on omien sanojensa mukaan erittäin epäsosiaalinen ja muutti aivan maalle (siis satoja kilsoja pk-seudulta) ja on nyt supersosiaalinen FB:ssä. Satoja kavereita, joiden päivityksistä tykkää jatkuvasti ja kommentoi ja kirjoittelee myös hehkutuspäivityksiä maalaiselämästä.

Oikeaa sosiaalisuutta on aito kiinnostus ja vaivannäkö ihmissuhteisiin. Ja se vaivannäkö on ottaa luuri käteen, ei lätkäistä läppäri auki ja mennä vähän tykkäilemään muiden statuksista.

Vierailija
31/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla aika ankea elämä, jos siitä kehittää jonkun kompleksin, että joku kertoo varanneensa matkan tai tehneensä omppupiirakkaa. Samat jutut höpöttäisin itse esim. työpaikan kahvipöydässä. Onkohan ap niitä, jotka seurassa mulkoilevat alta kulmain niitä, jotka kehtaavat rikkoa hiljaisuuden jollain "tyhjänpäiväisyyksillä"... oi, tuo niiin kovasti rakastami ihmistyyppi live-elämässä..

Vierailija
32/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa soitella kaikkien kanssa kuulumisia. Facessa saa kuulumiset kerrottua nopeasti kaikille, ja sieltä pystyy myös nopsasti lukaisemaan, mitä toiselle kuuluu. Harvemmin ne kuulumiset nyt on mitään superisoja, tyyliin "ostettiin talo" tai "olen raskaana" tai "me erotaan". Niinhän sitä puhelimessakin yleensä jutellaan siitä, mitä tänään on tehty ja missä käyty ja mihin lähdetään lomalla.

Sitten, huom. On paljon ihmisiä jotka ovat kasvotusten kerta kaikkiaan niin UJOJA etteivät uskalla jutella. Netissä on helpompaa olla sosiaalinen.

Vierailija
33/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sinne sitten SAA tai pitäis kirjoittaa, jos kerran kaikki positiivinen pikkuonniuutisointi on paha asia?! Ainoastaanko suuret uutiset: menee tänään naimisiin, valmistui diplomi-insinööriksi, sai ensimmäisen lapsen jne...

Koko jutun ideahan on se, että sinne kirjoitetaan! Tuolla asenteella siellä olisi uutisvirrassa vain top10matkatarjoukset.

Mua ei haittaa onnellisten "leveily"päivitykset. Yksi tyyppi käyttää päivitystilan valittamiseen; on huonot säät ja hän haluaa muuttaa pois tai koko S-market on paska, kun maitojauheen päiväys olikin vanhentunut. ..

Kerro siis ap, mitä sinne sitten pitäisi kirjoittaa?

Vierailija
34/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap päivittää statuksensa: PMS

Kaikki huokaisevat ihastuksesta. Ei omppupiirakkajuttuja.

Vierailija
35/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varaan perheelle Thaimaan matkan, olen siitä tosi onnellinen ja iloinen - miksi sitä ei saisi FB:ssä kertoa? Se on mulle tosi iso juttu, miksi siitä pitäisi olla hiljaa?

Tai se, että kun pääsee ekoja kertoja kesällä uimaan perheen kanssa - sekin on tosi mukavaa, miksei siitä saisi laittaa päivitystä? Arkipäiväinen asiahan tuo on...

AP:n arjessa taitaa olla jotain tosi pahasti pielessä, jos muiden uimiset tai piirakan leipomiset saunomisineen tökkii noin pahasti.

Laitan itse tämäntyyppisiä päivityksiä, koska ne tosiaan ovat ihan normaalia elämää - ei siinä ole tarkoitus mitään hehkuttaa. Ihan vastaavasti laitan välillä päivityksiä siitä, kuinka täynnä olen kurahousujen pesemistä, jatkuvaa harrastusrumbaa tai auton korkeita huoltokustannuksia.

Vierailija
36/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varaan perheelle Thaimaan matkan, olen siitä tosi onnellinen ja iloinen - miksi sitä ei saisi FB:ssä kertoa? Se on mulle tosi iso juttu, miksi siitä pitäisi olla hiljaa?

Tai se, että kun pääsee ekoja kertoja kesällä uimaan perheen kanssa - sekin on tosi mukavaa, miksei siitä saisi laittaa päivitystä? Arkipäiväinen asiahan tuo on...

AP:n arjessa taitaa olla jotain tosi pahasti pielessä, jos muiden uimiset tai piirakan leipomiset saunomisineen tökkii noin pahasti.

Laitan itse tämäntyyppisiä päivityksiä, koska ne tosiaan ovat ihan normaalia elämää - ei siinä ole tarkoitus mitään hehkuttaa. Ihan vastaavasti laitan välillä päivityksiä siitä, kuinka täynnä olen kurahousujen pesemistä, jatkuvaa harrastusrumbaa tai auton korkeita huoltokustannuksia.

Vierailija
37/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoittelee toistoa.

Vierailija
38/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siinä että kertoo tehneensä raparperipiirakkaa??? Mullakin on muutama fb-kamu, jotka hehkuttavat hanipusi-ihku-sydänsydänsydän-juttujaan, ja se on kieltämättä aika hupaisaa välillä, mutta miten ihmeessä nuo tavanomaiset huomiot tekemisistään voi kenenkään mielestä olla jotain hehkutusta? Täytyy olla aika ankea elämä, jos siitä kehittää jonkun kompleksin, että joku kertoo varanneensa matkan tai tehneensä omppupiirakkaa. Samat jutut höpöttäisin itse esim. työpaikan kahvipöydässä. Onkohan ap niitä, jotka seurassa mulkoilevat alta kulmain niitä, jotka kehtaavat rikkoa hiljaisuuden jollain "tyhjänpäiväisyyksillä"... oi, tuo niiin kovasti rakastami ihmistyyppi live-elämässä..

Oikeasti alkaa jo tulla sääli ap:tä, aika ankea täytyy oma elämä olla jos toisen piirakan leipominen on yltiöhehkutusta! Mitä taas sosiaalisuuteen tulee, mitä ihmeen väliä sillä on ap:lle tai muillekaan millä välineellä yhteyttä kaveriin pitää, fb:llä, puhelimella, käymällä? Yhä hyvin voisi sanoa että soittaminen on lasikuutta ja välinpitämättömyyttä kaveria kohtaan, pitää nähdä kasvotusten. Onneksi minulla on ihana elämä, josta voin toisinaan palasia jakaa ystävieni kesken myös fb:ssä. Itsekin pidän toisten kuulumisista, nämä vaikenijat lähtevät fb:ssä pois kaverilistoilta.

Vierailija
39/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan myös, että monia fb-kavereitani kiinnostaa minun elämäni. Ne, joita ei kiinnosta, voivat piilottaa julkaisuni. Ja useimmiten näistä hehkutuspäivityksistä tykkää kaikista eniten ihmiset. :)

mutta ketkä muut naamakirjaa lukee kuin ihmiset?

Vierailija
40/76 |
19.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisesta on lapsuudenystäväni, jota en tunne enkä siis ole tavannut varmaan 15 vuoteen.

Hän hehkuttaa kaikkia ostoksiaan ja ottaa niistä kuvia ja laittaa fb:hen. Esim kun osti uuden auton, niin kuvasi sen 5 eri kuvakulmasta. Hehkuttaa nimen omaan materialla.

Jos tätä tekisi joku oikea tuttuni, en välttämättä ajattelisi sen ihmeempiä, mutta tämän ihmisen kohdalla, mun koko käsitykseni tän ihmisen elämästä muodostuu pelkästään näiden päivitysten perusteella.

Ainiin: kyseessä 28v nainen ja äiti ja ottaa ittestään webcamilla HERUTUSKUVIA, joita vaihtelee profiilikuviksi hehehehe

Oikeesti mua ei haittaa, koska viihdettähän tää mulle on. Vähän niinku Tuksun blogigin ! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän