Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuesta 440€ on maksettava puhelin,netti,vaatteet, ruoka, bussikortti, osamaksut

Vierailija
18.06.2011 |

eläisitkö tyydyttävää elämää jos saisit tuon verran vuokran ja sähkölaskun jälkeen käyttöösi??

Yksinelävän maksimivuokra saa olla vain alle 500€.

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan maksettua tällä halpapuhelimella laskut ja oltua facebookissa ym. Oikein hyvin. Työpaikkailmoituksiakin voin katsella vaikka kauppa jonossa. Käyn kokopäivätöissä mutta ei mullakaan ole varaa maksaa suurempi summia ja kaikkein vähiten mitään osamaksuja ottaa, koska kukaan ei maksa mun vuokraa mun puolesta.

Vierailija
102/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintolainansa lyhennekset. Ja taitaa aktiivinen työnhaku tyrehtyä parin kuukauden päästä, jos jokaista hakemusta varten pitäisi kävellä kirjastoon nettiin ja työkkärissäkään en kävisi kuin pakolliset jos pitäisi 10 km kävellä.

Entäs työhaastattelut? Ilman bussikorttia jää kyllä nekin käymättä, isossa kaupungissa siivousfirmat ja muut ovat teollisuusalueella ja sinne kertyy keskustasta 10km ja toiselta puolelta kaupunkia 20 km suunta. Jää siivoustyöt ainakin meikäläiseltä hakematta ilman nettiä ja bussikorttia.

Ja kirjaston koneella ei voi tehdä persoonallisia hakemuksia, koska siihen ei ole ohjelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4€:llä? Mulle heti.

Vierailija
104/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaa tai kelan tukia tms.) ei muuten riitä, voi saada täydennystä sossusta.

Systeemi siis toimii näin:

katsotaan ensin paljonko teillä pitäisi olla kuussa rahaa käytössä. Tähän katsotaan

- vuokra

- sähkö

- (mahd. isot terveyskulut)

- taulukosta perheenne mukainen "perusosa", jolla on tarkoitus kattaa ruoka, vaatteet, netti, pienet terveysmenot yms. sekalainen.

Esim. 5h perheellä, jossa lapset 5, 10 ja 12-v., tämä summa olisi 1500 eur + vuokra päälle. Vuokra esim. 1000 eur ja sähkö 100 eur ja vesimaksut 50 eur. Heillä siis pitäisi olla 2650 eur kuussa nettorahaa.

Sitten katsotaan mitä he tienaavat nettona:

- isä saa nettona esim. 1500 eur

- äiti työtön ja saa esim. 500 eur

- lapsilisät 350 eur

Eli yht. 2350 eur. Näin ollen vaje tuohon sossun normiin on 300 eur ja he saavat sitten sossusta sen loput 300 eur.

Vierailija
105/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä nettiä ei tarvita muuhun?

Opiskelijat tulevat toimeen paljon pienemmällä summalla. Miksi ihmeessä toimeentulotuesta pitäisi maksaa netti? Laskut voi maksaa pankkien tai kirjastojen nettipäätteillä.

No, eipä bussikorttiakaan tarvitse. Aina voi kävellä tai pyöräillä. Ja mitäpä vaatteitakaan ostamaan. Kyllä nyt voi paikata ja parsia. Roskiksista löytyy sekä vaatteita, että ruokaa.

Ja osamaksut! Ihan turhia. Ei kukaan sossutuella elävä tarvitse telkkaria, pesukonetta tai muuta kallista.

Mihin muuhun todella TARVITSET nettiä? Turhanpäiväinen surffailu ja facebook ei ole millään muotoa pakollisia menoja.

Laskut ja muutaman viranomaisen kanssa asioiminen ovat ainoat pakolliset ja tuon vähän pystyy hoitamaan kirjaston koneelta!!

Työhaut puolestaan voi hoitaa työkkärin koneelta!!

Netti on aika välttämätön opinnoissa, jos niitä haluaa yhtään suorittaa kotoa käsin. Esim kurssimateriaalit verkossa etc paljon sellaista johon ei riitä kirjastojen konevuokrausajat.

Vierailija
106/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin elämään ihan hyvin 400€/kk.

Jos ei ole rahaa, ei silloin ostella kalliita vaatteita, ei käydä ulkomailla, ei teatterissa tai ulkona syömässä. Ne eivät ole mitään elämän välttämättömyyksiä eivätkä edes sellaisia joista luopumalla pitäisi elää jotenkin huonoa elämää.

Yksinelävä saa hyvää ja ravitsevaa ruokaa 200€/kk kun vain viitsii katsoa mitä ostaa ja viitsii valmistaa ruokansa itse. Itselläni ainakin tuohon samaan summaan sisältyvät kaikki pesuaineet ja vessapaperit, shampoot yms jotka voi ostaa Prismasta.

Tuosta jää siis vielä reilusti rahaa vaatteisiin, bussilippuun ja nettiin. Eikä välttämättä edes tarvitse käydä kirpparilla, kaupasta saa ihan uusiakin vaatteita aika halvalla.

Vierailija
107/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä minun tarvinut työttömänä maksaa muuta kun opintolainan korot pankille ja nekin sain sossusta.

Vierailija
108/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainanlyhennyksen+vastikkeen, sähkön, kotivakuutuksen ja veden jälkeen.Töissä käydään

sossun asiakkaanakaan välttämättä mitään, jos hänellä on asuntolainaa. Sitä ei näet huomioida.

Kun mun tulot olivat 384e/kk, sain tuohon 400 summaan asti tt-tukea, sekä myös sähkölaskuun.

Mutta tuosta summasta mä maksoin myös 200e/kk asuntolainaa.

Joten mulla jäi ruokaan, autoon, puhelimeen, jne. laskuihin se parisen sataa/kk.

Joten ihan on oma valintasi omistaa asunto.

Näilläkin tuloilla (tällä hetkellä 687e takuueläke) sitä lainaa maksellaan, eikä sossusta enää tukia tipu, kun 687e;stä riittää maksaa jo parinsadankin sähkölasku) kun taas ne jotka ovat koko elämänsä hassanneet kaiken, eivätkä saaneet aikaan edes omistusasuntoa, saavat tukea sossusta.

Silloin kun olin vielä työkykyinen, ei töitä kuitenkaan ollut kuin pätkittäin, silti vain jotenkin lainan orjaksi onnistuin erossa jäämään.

Vierailija
109/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa joka on työtön? Siis jos minä ja mies oltaisiin työttömiä niin saisimmeko hakiessa toimeentulotukea?

Juu tiedän,oon ihan ulkona näistä,ei oo koskaan ollut tarvetta ;)

Kauhistuin vaan kun laskin,että meidän perhe saisi 1277e. Siis täh? Verottomana???

Saako tuohon muita tukia vielä? Asumistukea? Peruspäivärahaa?

Mutta tuosta lasketusta tarvesummasta tosiaan vähennetään kaikki muut tulot pois, esim lapsilisät, työttömyystuet, opintotuet etc. Eli ei että jos tienaat vain sen minimiäitiyspäivärahan 500€/kk + 100€ lapsilisää + 50€ yksinhuoltajakorotusta + 150€ elastustukea niin saisit siihen päälle tuon summan. Vaan ihan kaikki tulot miinustetaan lasketusta perussummasta ja saa sen minkä jää vajaaksi.

Vierailija
110/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 3henk perhe, vanhemmat ja 2v lapsi. Mies opiskelee, minä kotihoidontuella.

Sossusta saamme n.380€/kk + terveyskeskusmaksut, sähkölasku, reseptilääke maksut

Meille jää käteen vuokran, sähkön, terveys maksujen jälkeen n.980€, josta sitten maksellaan puhelin, netti, auto (bensat, vakuutus, verot) + ruuat ja vaatteet yms.

Eli toisaalta ihan hyvin, mutta mieluummin olisin tilanteessa missä molemmat vanhemmat töissä ja tienattais vaikka edes 3000e/kk nettona.

Vierailija
111/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412

Onneksi 43 jo vähän valaisi mistä on kyse, mutta lukekaahan toki tuo laki myös niin asia saa vähän valoa...

Toimeentulotuki ei ole mikään iloinen ilmainen raha. Sen varassa ei ole TARKOITUS elää pitkäaikaisesti. Joskin moni on sen varassa pitkiäkin aikoja. Esim. sellaiset henkilöt, joilla ei ole ammattikoulutusta, ei ennen työttömäksi jäämistä työpaikkaa, eivät kuulu ammattiliittoon jne.

Itse teen töitä näiden ihmisten kanssa, jotka tukea saavat. Monet siis ovat pelkkien etuuksien ja toimeentulotuen varassa. Ei se aina herkkua ole heillekään kun tt-tuki siis haetaan kuukausittain ja joka kuukausi tulee olla esittää tietyt tositteet, joista käy ilmi, ettei tosiaan ole muita tuloja kuin ilmoitetut ja että hakija hoitaa tietyt velvollisuudet. Hakiessa esitetään siis talouden kaikkien pankkitilien tiliotteet.

Silti välillä ihmetyttää tosiaan nuo uudet laitteet toimeentulotukea jo pitkään saaneiden ihmisten kotona(puhelimet, telkkarit, tietokoneet) kun itsekin, vaikka teen yhtä kokoaikatyötä korkeakoulutettuna ja osa-aikatyötä hanttihommissa niin saa välillä aika tarkkaan laskea mihin on varaa.

Vierailija
112/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alatte elää sossun hyvillä rahoilla, niin tulen sitten tilallenne elämään sillä oikealla palkalla.

Mulle sopisi vaihtokauppa ihan hyvin, teille luultavasti ei.

Vierailija
113/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kahden lapsen kanssa ja kaikkien laskujen jälkeen jää maks.300e käteen..siis ruokaan, vaatteisiin, bensaan (juu tarvitsen auton, jotta pääsen sinne töihin). Teen kuitenkin epäsäännöllistä 3-vuorotyötä ja rahaa on vähemmän käytössä kuin naapurin toimeentuloilla elävällä juopolla.

Vierailija
114/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 3henk perhe, vanhemmat ja 2v lapsi. Mies opiskelee, minä kotihoidontuella.

Sossusta saamme n.380€/kk + terveyskeskusmaksut, sähkölasku, reseptilääke maksut

Meille jää käteen vuokran, sähkön, terveys maksujen jälkeen n.980€, josta sitten maksellaan puhelin, netti, auto (bensat, vakuutus, verot) + ruuat ja vaatteet yms.

Eli toisaalta ihan hyvin, mutta mieluummin olisin tilanteessa missä molemmat vanhemmat töissä ja tienattais vaikka edes 3000e/kk nettona.

Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja syksyllä on määrä palata takaisin opintoihin. yritin nyt laskea syksyn tuloni.

Saan opintotukea 298€/kk + opintolainaa 300€/kk + lapsilisiä 305€/kk (kaksi lasta yh-korotuksella) + elatustukea 286€/kk.

Eli kolmihenkisen perheeni bruttotulot maksimiopintolainalla ovat 1189€/kk. Tähän päälle asumistuki.

Kokeilin laskea sen netin laskurilla mutta en ole varma lasketaanko siinä tuloiksi vain opintoraha ja opintolaina vai myös lapsilisät ja elatustuet. Oletan että kaikki mutta laskin varoiksi myös tuolla pienemmällä summalla. Ilman lapsilisiä bruttotuloni ovat 598€/kk (vuokra 630€) eli asumistuen määrä 504€/kk.

Eli asumistuen ja maksimiopintolainan kanssa kolmen hengen bruttotulot ovat 1189€/kk + 504€/kk eli 1693€/kk. Eli asumismenojen jälkeen kaikkeen muuhun jää 1060€ miinus verot. Tällä pärjäämme mainiosti (noistahan vain opintotuesta menee vero, eikö?). Eli emme tarvitsekaan toimeentulotukea, voi olla jopa etten joudu ottamaan täyttä opintolainaa (sehän olisi sitten joskus maksettava takaisin kahden lapsen yh:n palkasta korkojen kera eli ei oikein kannata ottaa ellei aivan pakko).

Kaikilla tuloilla laskettuna eli se minkä mukaan uskoisin menevän bruttotuloni ovat 1189€/kk eli asumistuki 361€/kk. Eli kolmen hengen kaikki mahdolliset bruttotulot ovat yhteensä 1550€/kk. Näistä taas vero menee (käsittääkseni) vain opintorahasta. Eli asumismenojen jälkeen kaikkeen muuhun jää 920€/kk miinus verot. Verot taas kaiketi vain opintorahasta. Taaskin pärjätään ilman toimeentulotukea mutta kaikki mahdollinen opintolaina on pakko ottaa.

Vaan nyt kysyisin että saisinko toimeentulotukea tuolla jälkimmäisellä laskelmalla jos hakisin sitä? En osannut katsoa tuon Oulun sivujen perusteella miten rajat määräytyvät jos on yksi aikuinen ja kaksi lasta. Ja laskelmani voivat olla täysin väärin, korjatkaa jos tuossa on asia- tai laskuvirheitä.

Kun päätin palata suorittamaan opinnot loppuun niin ajattelin että mehän selvitään vaikka mikä olisi. Pieni pelko persuksissa tuohon selviämiseen kuitenkin liittyy, esim mitä ihmettä teen jos pyykkikone hajoaa ja tulee paljon lääkärikäyntejä? Noilla tuloilla pärjää mutta ei saa säästettyä. Vähentäisi stressiä jos tietäisi että hätätilanteessa on ttt:n oljenkorsi käytettävissä. Voisiko esim masennuslääkkeet saada toimeentulotuen tarvelaskuun mukaan vai meneekö siihen vain vuokra ja muu jokin laskennallinen könttäsumma tarpeesta per henkilö?

Vierailija
115/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat tulevat toimeen paljon pienemmällä summalla. Miksi ihmeessä toimeentulotuesta pitäisi maksaa netti? Laskut voi maksaa pankkien tai kirjastojen nettipäätteillä.

kun minä olin opiskelija sain korotettujen opintotuen ja asumislisän päälle vielä toimeentulotukea. Että todellisuudessa sain kyllä enemmän kun perus sossunpummi joka makaa kotona

Vierailija
116/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja syksyllä on määrä palata takaisin opintoihin. yritin nyt laskea syksyn tuloni.

Saan opintotukea 298€/kk + opintolainaa 300€/kk + lapsilisiä 305€/kk (kaksi lasta yh-korotuksella) + elatustukea 286€/kk.

Eli kolmihenkisen perheeni bruttotulot maksimiopintolainalla ovat 1189€/kk. Tähän päälle asumistuki.

Kokeilin laskea sen netin laskurilla mutta en ole varma lasketaanko siinä tuloiksi vain opintoraha ja opintolaina vai myös lapsilisät ja elatustuet. Oletan että kaikki mutta laskin varoiksi myös tuolla pienemmällä summalla. Ilman lapsilisiä bruttotuloni ovat 598€/kk (vuokra 630€) eli asumistuen määrä 504€/kk.

Eli asumistuen ja maksimiopintolainan kanssa kolmen hengen bruttotulot ovat 1189€/kk + 504€/kk eli 1693€/kk. Eli asumismenojen jälkeen kaikkeen muuhun jää 1060€ miinus verot. Tällä pärjäämme mainiosti (noistahan vain opintotuesta menee vero, eikö?). Eli emme tarvitsekaan toimeentulotukea, voi olla jopa etten joudu ottamaan täyttä opintolainaa (sehän olisi sitten joskus maksettava takaisin kahden lapsen yh:n palkasta korkojen kera eli ei oikein kannata ottaa ellei aivan pakko).

Kaikilla tuloilla laskettuna eli se minkä mukaan uskoisin menevän bruttotuloni ovat 1189€/kk eli asumistuki 361€/kk. Eli kolmen hengen kaikki mahdolliset bruttotulot ovat yhteensä 1550€/kk. Näistä taas vero menee (käsittääkseni) vain opintorahasta. Eli asumismenojen jälkeen kaikkeen muuhun jää 920€/kk miinus verot. Verot taas kaiketi vain opintorahasta. Taaskin pärjätään ilman toimeentulotukea mutta kaikki mahdollinen opintolaina on pakko ottaa.

Vaan nyt kysyisin että saisinko toimeentulotukea tuolla jälkimmäisellä laskelmalla jos hakisin sitä? En osannut katsoa tuon Oulun sivujen perusteella miten rajat määräytyvät jos on yksi aikuinen ja kaksi lasta. Ja laskelmani voivat olla täysin väärin, korjatkaa jos tuossa on asia- tai laskuvirheitä.

Kun päätin palata suorittamaan opinnot loppuun niin ajattelin että mehän selvitään vaikka mikä olisi. Pieni pelko persuksissa tuohon selviämiseen kuitenkin liittyy, esim mitä ihmettä teen jos pyykkikone hajoaa ja tulee paljon lääkärikäyntejä? Noilla tuloilla pärjää mutta ei saa säästettyä. Vähentäisi stressiä jos tietäisi että hätätilanteessa on ttt:n oljenkorsi käytettävissä. Voisiko esim masennuslääkkeet saada toimeentulotuen tarvelaskuun mukaan vai meneekö siihen vain vuokra ja muu jokin laskennallinen könttäsumma tarpeesta per henkilö?

Vierailija
117/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentulotukeen lasketaan IHAN kaikki tulot, jopa se jos vanhemmat tms laittaa tilillesi rahaa lasketaan mukaan....Tai jos saat esim. lotosta enemmän kuin 20€

Opiskelijalla lasketaan MYÖS se laina tuloksi, VAIKKA ei hakisikaan sitä....

Eli ei kukaan saa kuitenkaan tuota perusosaa käteen vaan vain sen EROTUKSEN...

Eli KAIKKI tulot miinus kaikki hyväksyttävät menot (vuokra, KOHTUULLISET sähkö, kotivakuutus, saunavuoro jos sellainen on, bussilippu JOS käyt töissä)), menoihin EI lasketa mitään ulosottoja, kulutusluottoja yms...

Mistä ihmeestä tulee luulo että toimeentulottuki on tuo perusosa jonka saa kaiken muun pääle??? Ettekö osaa lukea noita ohjeita jotka löytyy ihan jokaisen sossun sivuilta????

Vierailija
118/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 3henk perhe, vanhemmat ja 2v lapsi. Mies opiskelee, minä kotihoidontuella. Sossusta saamme n.380€/kk + terveyskeskusmaksut, sähkölasku, reseptilääke maksut Meille jää käteen vuokran, sähkön, terveys maksujen jälkeen n.980€, josta sitten maksellaan puhelin, netti, auto (bensat, vakuutus, verot) + ruuat ja vaatteet yms. Eli toisaalta ihan hyvin, mutta mieluummin olisin tilanteessa missä molemmat vanhemmat töissä ja tienattais vaikka edes 3000e/kk nettona.

Mun mielestä toi on aivan järkyttävän paljon tuon kokoiselle perheelle, jossa vielä tosi pieni lapsi, joka ei suuremmin kuluta.

Siis kun ottaa huomioon, että tuosta on jo vähennetty asuminen sähköineen ja terveysmenot. Siis oikeasti pelkästään yhteiskunnan tuilla elävälle perheelle JÄÄ KÄTEEN melkein 1000 € josta voi maksella normaaleja elämisen kuluja. Kauhean monelle palkansaajallekaan ei taatusti noiden menojen jälkeen jää noin paljoa.

Ei jessus.

Vierailija
119/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 3henk perhe, vanhemmat ja 2v lapsi. Mies opiskelee, minä kotihoidontuella. Sossusta saamme n.380€/kk + terveyskeskusmaksut, sähkölasku, reseptilääke maksut Meille jää käteen vuokran, sähkön, terveys maksujen jälkeen n.980€, josta sitten maksellaan puhelin, netti, auto (bensat, vakuutus, verot) + ruuat ja vaatteet yms. Eli toisaalta ihan hyvin, mutta mieluummin olisin tilanteessa missä molemmat vanhemmat töissä ja tienattais vaikka edes 3000e/kk nettona.

Mun mielestä toi on aivan järkyttävän paljon tuon kokoiselle perheelle, jossa vielä tosi pieni lapsi, joka ei suuremmin kuluta.

Siis kun ottaa huomioon, että tuosta on jo vähennetty asuminen sähköineen ja terveysmenot. Siis oikeasti pelkästään yhteiskunnan tuilla elävälle perheelle JÄÄ KÄTEEN melkein 1000 € josta voi maksella normaaleja elämisen kuluja. Kauhean monelle palkansaajallekaan ei taatusti noiden menojen jälkeen jää noin paljoa.

Ei jessus.

T:Se syksyllä opintoihinsa palaava joka ei ennen tätä keskustelua tullut edes ajatelleeksi että voisi olla oikeutettu toimeentulotukeen.

Vierailija
120/121 |
18.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin paljon, missä asuu. Vertaa esim.

asukkaat Vantaa Jyväskylä

1 hlö 588 eur 470 eur

2 hlö 695 eur 600 eur

3 hlö 808 eur 700 eur

4 hlö 920 eur 750 eur

5 hlö 1033 eur 800 eur

Ja Jyväskylässä vesimaksut sisältyvät tähän. Ja nämä summat koskevat kaikkia, myös opiskelija-asuntoja. Harkinnanvaraa ei ole. KOAS:illa 4h+k vuokra on niin iso, ettei perheellä 2+3 ole siihen mahdollisuutta sossun hyväksymien vuokrien puitteissa.

(Vantaan hyväksymät vuokrat otettu aiemmasta kommentista.)