Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi hoitaa lasta päin peetä!

Vierailija
17.06.2011 |

Miehellä ja anopilla nyt riitaa aiheesta. Mulla ei ollut mitään niin pahaa sanottavaa, attä oisin jaksanut avautua. Nyt nolottaa. Kuvio meni näin:

Anoppi halusi tulla itse hoitamaan lasta. En pyytänyt, mutta kävin sitten itse kaupungilla ostoksilla sillä välin. Lapsi on nyt 6 kk. Syö jo kiinteitä, mutta maito ei kelpaa kuin unisena. Mies oli äidilleen korostanut, että maitoa ja ruokaa pitää saada menemään ja lapsen pitää NUKKUA, muuten on todella kiukkuinen. Ei siis jaksa/malta syödä kun väsyttää jne..

No.. Lapsi oli nukkunut vajaan tunnin, vaikka hälle sanottiin, että se nukahtaa kyllä uudelleenkin kun silittää (näin yhdeksässä tapauksessa kymmenestä). Anoppi vaan sanoi yrittäneensä mutta tosiasiassa kuvio taisi mennä niin, että ei viitsinyt kovinkaan yrittää vaan halusi viettää aikaa lapsen kanssa.. Siispä lapsi ei sitten paljon malttanut syödäkään kun anoppi ei tainnut käsittää että kaikki kitinä ei ole sitä, ettei lapsi halua syödä vaan nimenomaan sitä väsymystä.. Oltiin vielä ohjeistettu että syö lähes aina sen pikkupurkillisen.. Anoppi oli ottanut vajaan purkillisen ja siitäkin varmaan osan heittänyt menemään kunnei "lapsi halunnut syödä".

Illalla sitten meillä oli pitkästä aikaa erittäin kiukkuinen lapsi, joka oli syönyt ja nukkunut liian vähän. Kävi ihan ylikierroksilla ja huusi 45 min putkeen. Seuraavana päivänä nukkui ja söi miltei tuplaten.

Mies lähetti viestin äidilleen, ettei tartte tulla enää hoitamaan kun et tee niinkuin käsketään. NOLOA! Nyt anoppi varmaan luulee, että mä olen sille vihainen vaikken olekaan. Ärsyttihän muakin toki kun se on niin vaikea ymmärtää vaikka moneen kertaan annettu tarkat ohjeet ja neuvottu, muttei se nyt kulemaksi tietenkään ollut. Ja väärinhän se tavallaan on lastakin kohtaan jos ei saa tarpeeksi unta ja ruokaa kun sitä kuitenkin tarvitsee.

Nyt ei ole anopista mitään kuulunut muutamiin päiviin. On varmaan loukkaantunut syvästi.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoit otsikoksi "Anoppi hoitaa lasta päin peetä" (?) Mitä mieltä sä nyt sit olet, hoitiko huonosti vai ei?

Vierailija
22/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vauva nukahtaa uudelleen vanhempien silittelyyn, ei vieraamman ihmisen silittelyllä ole välttämättä samaa vaikutusta; vauva haluaa äidin tai isän.

Syömisen kanssa voi olla sama juttu; huonosti syövä vauva syö entistäkin huonommin vieraan ihmisen syöttäessä.

Sekin on ihan normaalia että tuon ikäinen kiukuttelee sille tutulle ja turvalliselle hoitajalleen kun on päivän ollut vieraammaan ihmisen hoidettavana.

Kuulostaa siltä, että anoppi on tehnyt parhaansa ja saanut vain haukut päälle :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi näkee häntä joka viikko useampaankin kertaan. Käydään kylässä perheenä ja joka viikko anoppi haluaa hoitaa lasta. Siis väen vängällä jolloin itse käyn kaupungilla. Mä en siis ole pyytänyt, vaan menen sitten vähän olosuhteiden pakosta kaupoille. Annan anopin hoitaa kun kerran haluaa ja saan itsekin mentyä yksin jonnekin. Ei ollut mitenkään uusi tilanne.. aina on jotain huomauttamista ollut, mutta toistaiseksi mies on vain maininnut nätimmin asioista niiden silti muuttumatta.. nyt sitten sillä meni hermo.

ap

Vierailija
24/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Anoppi vaan sanoi yrittäneensä mutta tosiasiassa kuvio taisi mennä niin, että ei viitsinyt kovinkaan yrittää vaan halusi viettää aikaa lapsen kanssa.. ... Anoppi oli ottanut vajaan purkillisen ja siitäkin varmaan osan heittänyt menemään kunnei "lapsi halunnut syödä... Nyt anoppi varmaan luulee, että ... On varmaan loukkaantunut syvästi.

Entä jos kaikki menikin juuri kuin anoppi kertoi? Ehkä vauva tosiaan ei vain nukahtanut, ehkä se oli se yksi kerta kymmenestä? Ehkä ruoka ei maistunut, kun oli kiinnostavampaa seurustella uuden ihmisen kanssa? Ehkä anoppi ei luule mitään, ehkä ei ole loukkaantunut - tosin, nuo selviäisi varmaan puhelinsoitolla.

Ihan suloista, että miehesi on tuollainen leijonaisä :D (yleensä näissä tarinoissa kun tuppaavat tanssia anopin pillin mukaan), mutta aikamoista ylireagointia. Ehkä anoppikin kuitenkin ymmärtää, kun kyseessä on esikoinen. Asiallinen anteeksipyyntö on kyllä väistämätön! Eikä vain odotella, että savu hälvenee ja kaikki on hyvin. Töykeästi tehty anoppia (tai siis äitään) kohtaan. :(

Vierailija
25/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme mies sinulla. Luulisi nyt aikuisen miehen osaavan olla vähän järkevämpi, mutta kaipa anoppi poikansa tuntee. Mutta tosiaan sinun olisi kyllä viisasta soittaa anopille ja sanoa, ettet itse ole samaa mieltä kuin miehesi, koska kyllähän hysteeriset reaktiot yleensä lähtevät vaimosta.

Vierailija
26/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikasi taisi vähän ylireagoida ja etten minä ole vihainen. Lapsi saattoi itkeskellä myös eroa sinusta ja tilanne oli myös anopille uusi, joten ei varmasti osannut silitellä samalla tavalla kuin vanhemmat tai antaa lusikkaa täysin samalla tavalla ym.

Vierailija
27/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korostan, ettei tuo nyt kuolemaksi ollut eikä mitään peruuttamatonta tapahtunut, mutta ärsyttäväähän se oli kun lapsi huusi naama punaisena illalla. Ei suostunut syömään tai juomaan. Huusi vaan väsyneenä ja me kuuntelimme sitten sitä hyssytellen ja hermo kireänä. Eihän se mitään "omaa aikaa" ole jos lopputulos on se, että loppuilta menee päin persettä silloin kun lapsi on ollut anopin hoidossa.

ap

Anna anopille mahdollisuus hoitaa omalla tavallaan ja luoda hyvä suhde lapsenlapseensa. Ihanalta mummilta kyllä kuulostaa! :) Olette kyllä todella kiittämättömiä.

Ja antakaa hoitaa vähän useamminkin, niin ei ole niin vieras lapsellenne. Vaikka teidän ollessa paikalla. Huoh, toivottavasti selviän tulevaisuudessa tällaisilta...

Vierailija
28/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi joka vaatii just ne rytmit / syömiset/määrät joka kerta joten voin kuvitella tuohtumuksesi. Jos meillä annettais liian vähän olisi seuraamus todella vakava (sairas lapsi )

Mutta miksi sitten jättää vielä noin pieni anopin hoitoon jos se ei mene putkeen? Eikö miehesi voi päästää sua "tuulettumaan" ?

Odottelet sinne 1v ikään että lapsi on jo isompi ja kestää paremmin noi pienet syömiset ym. paremmin.

Mä olen sitä mieltä että jos kotiin tulee hoitamaan, silloin MYÖS anoppi hoitaa niin kuin sanotaan/tehdään kotona. MUTTA jos lapsi on mummon kotona, sit olen antanut tehdä ja syöttää miten haluaa..se kun on niin harvinaista herkkua, että mummo ottaa kylään ylipäätänsä.

Vierailija
29/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun sympatiat menee nyt anopin puolelle vaikka oli kuinka hoitanut lasta päin persettä teidän mielestä.

Ootte ihan typeriä, sinä ja sun ukkos!

Vierailija
30/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi näkee häntä joka viikko useampaankin kertaan. Käydään kylässä perheenä ja joka viikko anoppi haluaa hoitaa lasta. Siis väen vängällä jolloin itse käyn kaupungilla. Mä en siis ole pyytänyt, vaan menen sitten vähän olosuhteiden pakosta kaupoille. Annan anopin hoitaa kun kerran haluaa ja saan itsekin mentyä yksin jonnekin. Ei ollut mitenkään uusi tilanne.. aina on jotain huomauttamista ollut, mutta toistaiseksi mies on vain maininnut nätimmin asioista niiden silti muuttumatta.. nyt sitten sillä meni hermo. ap

mutta vauvalle silti oudompi hoitaja kuin äiti tai isä

Vierailija
31/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anoppi tietää poikansa täsmälleen. Kyse siis ei ole siitä, että ME ITSE OLISIMME HALUNNEET vapaata, vaan siitä, että ANOPPI ITSE HALUAA HOITAA ja me sen mahdollisuuden olemme sitten antaneet. Mä olisin ihan tyytyväinen vaikkei olisi päivääkään hoitanut. Toki, olen ihan tyytyväinen, että on hoitanut ja olen saanut siinä sivussa mennä omiin juttuihini, mutta en ole mitenkään hinkunut hoitoapua. Ja jos lopputulos tosiaan on kiukuttelua niin en mä siinä mitenkään plussan puolelle mielestäni jää. Helpommalla pääsisin kun hoidan itse.

Nyt mies sanoikin, että jos menen jonnekin, niin hän sitten hoitaa, äidilleen hän ei lasta anna. Tiedän, että mies kyllä äidilleen vielä soittaa ja pahoittelee.. Kunhan nyt vain antoi vain omasta mielestään sen näpäytyksen, jonka katsoi aiheelliseksi. Mies on mitä on, mutta niin on anoppikin.. joka siis tekee juuri niin kuin itse katsoo tarpeelliseksi. Parhaansa yrittää joo, mutta on hälläkin niitä aivopieruja, joita kaikki muut eivät ihan aina ymmärrä. Uskoo tekevänsä lapsen parhaaksi, mutta tekeekin hallaa. Ja näitä on siis esimerkkejä enemmänkin.. Mm. yksi lapsen lääkitys, jota anoppi ei aina anna koska se on niin vaikeaa.

ap

Vierailija
32/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö uhmaikä väliin vai mikä selittää noin lapsellisen käytöksen.

Vauva oli ehjä ja terve, joten mitään vahinkoa ei tapahtunut.

Vierailija
33/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, paljon on opittavaa teilläkin elämässä vielä.

Vierailija
34/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anoppi tietää poikansa täsmälleen. Kyse siis ei ole siitä, että ME ITSE OLISIMME HALUNNEET vapaata, vaan siitä, että ANOPPI ITSE HALUAA HOITAA ja me sen mahdollisuuden olemme sitten antaneet. Mä olisin ihan tyytyväinen vaikkei olisi päivääkään hoitanut. Toki, olen ihan tyytyväinen, että on hoitanut ja olen saanut siinä sivussa mennä omiin juttuihini, mutta en ole mitenkään hinkunut hoitoapua. Ja jos lopputulos tosiaan on kiukuttelua niin en mä siinä mitenkään plussan puolelle mielestäni jää. Helpommalla pääsisin kun hoidan itse.

Nyt mies sanoikin, että jos menen jonnekin, niin hän sitten hoitaa, äidilleen hän ei lasta anna. Tiedän, että mies kyllä äidilleen vielä soittaa ja pahoittelee.. Kunhan nyt vain antoi vain omasta mielestään sen näpäytyksen, jonka katsoi aiheelliseksi. Mies on mitä on, mutta niin on anoppikin.. joka siis tekee juuri niin kuin itse katsoo tarpeelliseksi. Parhaansa yrittää joo, mutta on hälläkin niitä aivopieruja, joita kaikki muut eivät ihan aina ymmärrä. Uskoo tekevänsä lapsen parhaaksi, mutta tekeekin hallaa. Ja näitä on siis esimerkkejä enemmänkin.. Mm. yksi lapsen lääkitys, jota anoppi ei aina anna koska se on niin vaikeaa.

ap

eikö asioista voi puhua ihan nätisti aikuisten kesken? Ja ei se lapsi rikki mene siitä että nukkuu tai syö joskus eri tavalla kuin toisena päivänä.

Vierailija
35/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle vuoden ikäisen kanssa nuo uni- ja syömisjutut on hankalia, vauva ei välttämättä toimi kuten normaalisti. Meillä riitti rytmin sekoittamaan jo se, että oltiin koko perhe vieraassa paikassa.

Paras tapa saada omaa aikaa olikin mielestäni se, että laitoin itse vauvan yöunille ja lähdimme sen jälkeen miehen kanssa syömään tai käymään kavereilla. Sormet ristissä toivoimme, ettei vauva heräile aikaisemmin kuin normaalisti (yleensä nukkui ekan pätkän n. klo 19.30-02). Tietysti mummot eivät tässä tapauksessa saaneet viettää aikaa vauvan kanssa, mutta saivathan he tulla jo aikaisemmin meille.

Mielestäni sellaisia asioita, joista suuttuisin (ainakin salaa), olisi esimerkiksi: sellaisten ruoka-aineiden antaminen joita lapsi ei ole vielä maistanut, sellaisten rasvojen yms. käyttäminen jotka ei ole vauvan omia (ainakin meillä oli vauvalla niin herkkä iho että tämä tuppasi olemaan mummolassa ongelma), vauvan vieminen autoon ilman turvaistuinta, vauvan huudattaminen tahallaan...

Vierailija
36/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

munkin mielestä, mutta ne palvelee huonosti jos ne on liian tiukat. Meidän pojalla 6kk on samat rutiinit, asiat tehdään tietyssä järjestyksessä ja samalla lailla joka päivä niin pitkälle kuin se on mahdollista. MUTTA poikaa hoitaa välillä äiti, välillä isä, välillä mummo, välillä vaari jne. Useimmiten äiti tietysti. Eli samat asiat hoituu vaikka eri ihmiset ne tekee. Poika on oppinut että isi kylvettää eri lailla kuin äiti, mummo syöttää eri lailla kuin vaari jne., mutta asiat hoituu kuitenkin.

Eli minun mielestä ei kannata niitä rutiineja tehdä liian sekunnin tarkaksi tai siten että ne hoitaa aina sama henkilö joka silittää aina samalla lailla, koska sitten ne rutiinit ei tuo enää turvaa vaan tosiaan lapsi häiriintyy pienimmästäkin muutoksesta rutiineihin.

Vierailija
37/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta kuin nauraa :D

Mahtoi teillä olla rankkaa miehen kanssa pärjätä toi yksi ilta kiukkuisen lapsen kanssa?

Ja mikä kauheinta, seuraavana päivänä söi tuplaten!? hui!

Vierailija
38/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma esikoinen oli hyvin haastava tapaus, eikä hoitoon antaminen ollut helppoa. Siinä ei itse saanut lepoa, kun lapsi oli raivoissaan vuorokauden puolen päivän hoidon jälkeen. Syömiset ja nukkumiset oli tosi hankalia meille itsellekin, joten ne oli tuplasti sitä muille.

Ymmärrän siis hyvinkin, ett ärsyttää.

Kaikki näpäytykset ja periaatteet ja ihme uhmakohtaukset aikuisilta ihmisiltä (mieheltäsi) on kuitenkin aika onnetonta. Eihän tuollaisella tyylillä lapsella ole kohta yhtään isovanhempaa jäljellä :(

Vierailija
39/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää itse jäädä plussan puolelle :DD

on teillä ihanat periaatteet, en muuta virka.

Vierailija
40/57 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettävää, että vanhempana ottaa pattiin, kun kaikki ei mene niinkuin itse on tottunut.

vauva ei huutamisestaan huolimatta ole lasia, eikä yhden (tai kahden) päivän syömättömyys ja unettomuus ole vaarallista. Anoppisi on vauvalle vieras ihminen ja hyvin mahdollista, ettei ole nukahtanut eikä halunnut syödä kunnolla. Anoppisi on varmasti tehnyt parhaansa, mutta tilanne on ollut molemmille outo. Ihan hyvin tuo minusta siihen nähden on mennyt.

ja lisäksi saattoi olla itkuinen illalla ns. oudosta päivästä, ei pelkästään huonosta syömisestä/juomisesta/nukkumisesta.

Muistan kuinka itsekin olin tarkkana esikoisen vauva-aikaan, että kaiken pitää mennä prikulleen niin ja näin. Että osaan kyllä samaistua sun ja miehesi tunteisiin tuossa asiassa. Itse olin aika ehdoton silloin, miten lapseni syötetään/juotetaan/nukutetaan jne... Muiden lasten myötä huomasin, että ei se aina niin nökönuukaa ole.

Mutta ymmärrän, että ärsyttää, kun olen samaa kokenut ja muistan ne tunteet. Lohdutan kuitenkin, että ei se niin vaarallista ole. Miehesi voisi kyllä pyytää äidiltään anteeksi. Äitinsä on varmasti parhaansa tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi