Auttakaa 1,5-vuotiaan nukkumisen ja pelkojen kanssa
Eli meillä on 1,5v touhukas tyttö joka ennen nukahti niin että hänet vei sänkyyn, sanoi hyvät yöt ja laittoi oven kiinni. Nyt viimeisen viikon ajan tyttö ei olekaan suostunut jäämään nukkumaan vaan kun sieltä lähtee pois, niin samantien nousee sängystä ylös ja juoksee ovelle itku kurkussa. Huutaa o-ou:ta ja itkee kovaa.
Nyt ollaan ihan patti tilanteessa kun me emme voi jäädä huoneeseen pikkusisaruksen takia nukuttamaan pitkäksi aikaa tai vauva hermostuu. Ollaan nyt kuitenki silitetty uneen tai oltu vaan vieressä jolloin nukahtaa. Tänään miehen oli pakko mennä aikasin nukkumaan univelkojen takia ja minulle ainoa vaihtoehto(?) oli jättää tyttö huoneeseen itkemään ja huutamaan. Kävin 10min välein katsomassa ja kuuntelin kiipeääkö takaisin sänkyyn. Hän on juuri oppinut laittamaan valot itse päälle joten hän tulee ensin oven taakse itkemään ja laittaa valon päälle. Nyt laitoin kuitenkin pöydällä olevan lampun päälle jos nukkuisi sen kanssa paremmin.
Miten voin auttaa tyttöä näissä peloissa? Yölläkin herää huutamaan o-ou ja haluaa meidän viereen (hänen ovi avataan aina kun on nukahtanut jotta aamulla pääsee herättämään meidät). Uskon että hän pelkää mutta minulla ei ole mitään hajua että mitä pelkää ja mikä siihen auttaisi. Tyttö on kuitenkin niin pieni ettei osaa itse sanoa mikä pelottaa. Yleensä hän osoittaa ikkunaa kun sanoo o-ou.
Kaipaisin apua siihen että miten saan tytön nukahtamaan? Viereen ei voida ottaa kun sänkyyn ei mahdu ja silloin kukaan ei nuku hyvin. Onko haittaa jos lapsi nukkuu kirkas valo päällä koko yön?
Kiitos jos jaksoit lukea tämän.
Meidän poika on nyt 2,5-vuotias, ja on jonkin aikaa jo nukkunut taas yöt hyvin. Meillä oli myös sellainen vaihe, että heräsi itkemään ihan hulluna paniikissa, saattoi olla jopa puoli tuntia nukahtamisen jälkeen. Vaihe kesti varmaankin melkein puolisen vuotta, olisko ollut just tuosta teidän tytön iästä parivuotiaaksi, että oli näitä yöheräämisiä.
Meillä on myös vauva, joka syntyi pojan ollessa 1v9kk. Ratkaisimme asian niin, että esikoisen huoneessa on myös tavallinen sänky, ja joko mies tai minä nukutetaan yleensä lapsi. Tai siis tuossa vaiheessa nukutettiin, nykyisin poika on untenmailla jo ennen kuin iltasatu päättyy. Tuollainen ratkaisu on kuitenkin siitä hyvä, että voi ottaa lapsen kainaloon ja antaa nukahtaa vaikka siihen, ja sitten nostaa vieressä olevaan omaan sänkyyn, tai sitten voi lukea yhdessä kirjaa ja peitellä sitten omaan sänkyyn ja odotella nukahtamista, tai vielä sekin vaihtoehto, että pahimpaan aikaan toinen vanhemmista nukkuu siinä sängyssä. Esim. nyt kun miehelläsi on tarvis mennä ajoissa nukkumaan, voisi mennä lapsenne kanssa.
En tiedä, olisiko tämä toimiva ratkaisu kaikilla, mutta meille kätevä. Päiväuniaikaankin voi imettää itse sängyllä, ja esikoinen voi käydä nukkumaan omaansa.