Apua! En ymmärrä lääkärin vastausta? Ymmärrättekö te?
Minulle on tehty keinonivel omasta luusta 12 vuotta sitten (mosaiikkiplastia). Keinonivelelle annettiin silloin 10-vuoden kestävyysennuste. Polvi on särkenyt aina leikkauksesta saakka.
Nyt polvessa on ollut jotain ongelmaa ja enemmän kipuja kävelyn yhteydessä ja siksi hakeuduin lääkärille ja esitin seuraavaa: Haluan, että polvi tutkitaan, koska haluan tietää kestääkö keinonivel vielä vai ei. Jos se kestää, niin yritän kärsiä kivut.
Sain mennä tavalliseen röntgeniin en mihinkään magneettikuvaukseen. Vastaukseksi odotin, että polvi joko kestää tai sitten se on hajoamassa.
Sain seuraavan vastauksen.
Tibiofemoraalinivelessä on jonkin verran artroottista madaltumaa ja nivelpintojen reunoilla on myös hieman degeneraationokkaa. Patellofemoraalinivel säännöllinen.
ja
Röntgenissä näkyi vähän kulumaa, mikä saattaa selittää kivut. Reisilihasten vahvistaminen on tärkeää. Ohessa polvijumppaohjeita. Jos kuukauden säännöllisen jumppaamisen (vähintään 3 kertaa viikossa) teillä on edelleen pettämisen tunnetta suosittelen uutta vastaanottoaikaa.
Liitteenä polvijumpan ohjeet, jotka alkavat sillä, että seiskää kipeällä polvella, mutta - ymmärtääkseni en edes saa laittaa koko painoa keinonivelpolvella enkä voisi mitään liikettä rappusilla tehdä, niin kuin ohjeissa sanotaan.
Yritin saada selvennettyä vastausta ja sain vastaukseksi, että polvessa on artroosi ja kivut johtuvat siitä.
_____
En ymmärrä tätä vastausta. Ei se ole vastaus siihen mitä menin lääkäriltä kysymään eli keinonivelen kunnosta. Ja kivut eivät johdu artroosista. Ovatko he edes osanneet tutkia tämän keinonivelen? Auttakaa - selittäkää vastaus minulle? Ja mitä nyt tekisin?
Kommunikaatio eri lääkäreiden kanssa, joka vielä tapahtuu eri sairaanhoitajien välittämänä, on todella vaivalloista ja hankalaa. Mulla alkaa nykyään helpolla pinna palaa.
Suurkiitos!
Kommentit (10)
ja degeneraatio on rappeuma. Paremmin en osaa auttaa, mutta noiden perusteella ehkä saat hiukan selkoa.
Haukut vain ihmistä, jota et ole edes nähnyt. Olen käynyt fysioterapeutin luona ja tämä sanoi, että olen erittäin hyväkuntoinen ihminen ja lihakset erinomaisessa kunnossa.
Miksi et sinäkään vastaa kysymykseeni, että kestääkö nivel vai ei?
Nivelrikkoa on myös nilkoissa, lonkissa ja kait selässäkin minulla.
Haukut vain ihmistä, jota et ole edes nähnyt. Olen käynyt fysioterapeutin luona ja tämä sanoi, että olen erittäin hyväkuntoinen ihminen ja lihakset erinomaisessa kunnossa.
Miksi et sinäkään vastaa kysymykseeni, että kestääkö nivel vai ei?
3x viikossa?
Pyydä kopiot noista papereista ja myös siitä röntgenkuvasta, ota koko kasa mukaan ja varaa aika yksityiseltä ortopediltä ja pyydä häntä selittämään juttu sulle. Näin saat selityksen ja voit lääkäriltä naamatusten varmistaa, että olet ymmärtänyt sekä röntgenin vastaukset että toimintaohjeet.
TOdennäköisesti asia on sillä tavoin, että ennen kuin sä olet koittanut jumppaohjeita, kukaan ei pysty kertomaan, kestääkö keinonivel vai ei. Kun se jumppa saattaa auttaa tai olla auttamatta. Mut sun kannattaa silti mennä sinne lääkäriin varmistaaksesi, että jumppaohjeet on sellaiset kuin sulle kuuluu: joskus voivat vahingossa antaa väärät ohjeet ja jos sulle on aikaisemmin sanottu, että keinopolven päälle ei saa varata koko painolla niin onhan sulla hyvä syy tarkistaa, onko ohjeet muuttuneet vai ei. fyssarikin voisi osata kertoa tämän, mutta lääkäri osaa myös ja lääkäri osaa tulita sen röntgenkuvan vastauksineen.
Haukut vain ihmistä, jota et ole edes nähnyt. Olen käynyt fysioterapeutin luona ja tämä sanoi, että olen erittäin hyväkuntoinen ihminen ja lihakset erinomaisessa kunnossa. Miksi et sinäkään vastaa kysymykseeni, että kestääkö nivel vai ei?
No kaipa se kestää jos sulle jumppaa suositellaan!
Miksi ei kestäisi? Jos rekan alle jäät niin varmasti nivelkin menee paskaksi.
T: ei-fyssari
Miksi ei kestäisi? Jos rekan alle jäät niin varmasti nivelkin menee paskaksi.T: ei-fyssari
On ole ap, mutta sen verran tiedän keinonivelistä, että ei ne ikuisuuksia kestä, vaan vanhetessaan rapautuvat ja tarvitaan uusintaleikkauksia. Niiden keskimääräinen elinikä on siinä 10 vuoden paikkeilla, vaikka välillä on päästy 15 vuoteenkin. Ap:llahan on jo 12 vuotta plakkarissa, joten kyllä kysymys on ihan aiheellinen. Vastausta mulllakaan ei ole, koska yhtään liian aikaisin ei kannata leikata, sehän vaan tuo seuraavan usintaleikkauksenkin lähemmäs.
10 % eli aika vähäinen määrä.
Tekonivel ei ole se, mikä hajoaa vaan luukudos tekonivelen ympäriltä ja tällöin joudutaan korjausleikkaukseen.
Lihasten säännöllinen treenaaminen on ihan avainasemassa tässä tilanteessa.
Mikäli ap:n polvessa olisi ollut luukudoksen sellaisia vaurioita, että olisivat johtamassa uusintaleikkaukseen, olisivat ne näkyneet röntgenissä.
Näin ei kuitenkaan ollut vaan ap sai käskyn harjoittaa lihaksia. Jos lääkäri on tutkinut polven, kuten on syytä olettaa, on hän kyennyt havainnoimaan lihasten tämän hetkisen kunnon.
Se on niin, että jos tämä hajoaa eikä kestä, niin sitten on koko polvi aika paskana, sillä uusintaleikkaus on jo todella hankala juttu tähän.
Taustalla on jo potilasvakuutus. Työkkäri painosti leikkaukseen ja sitten oli jotakin ja potilasvakuutus ilmoitti, että leikkaus oli täysin turha. Pilasivat siis jo polven yhden kerran. Nyt eivät taida uskaltaa ottaa mitään kantaa. Eivät ainakaan sanoa, kestääkö vai ei ja sitten pelleilevät tällä tavalla.
Magneettikuvaus antaa vastauksen aivan toisenlaisiin kysymyksiin. Miksi muuten aina halutaan magneettikuvaukseen? Lullaanko, että se on joku ihmepelastus.
Asiaan eli sinulla on kulumaa polvessa ja se on aivan luonnollista. Jokaiselta meistä löytyy kulumaa nivelistä ja nikamista kun ikää on yli 30 v.
Hyvä lihaskunto on aina kaiken a ja o. Lihasten vahvistaminen on ihan ensiarvoisen tärkeää!
Keinonivel ja sen kunto näkyy röntgenissä.
Ei millään pahalla mutta taidat kuulua niihin joukkoon ihmisiä, joille lihaskunnon vahvistaminen (lue asioiden eteen tekeminen itse) on ihan hemmetin vaikeaa; odotetaan, että joku muu tekee jotain. Noh, lihaskuntoa ei voi kukaan puolestasi tehdä.
Diagnoosit edellyttävät nyt kuitenkin noita lihaskuntoliikkeiden tekemistä eikä sohvalla makaamista.
T. fyssari