Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei jumal***a, nykyään jo kesätyöntekijätkin pyytävät LOMAA??!!

Vierailija
14.06.2011 |

Ymmärrän jonkun parin päivän festarireissun, mutta VIIKKO lomaa, sitä en kyllä tajua. Itse en ottais tällaisia luusereita edes töihin. Mutta pomo otti.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheellinen opiskelija, eronnut lasten isästä. Ex ei yrittäjänä mitään lomaa pidä, joten lapset (joista yksi on kouluikäinen) eivät saa lomaa ellen minä heidän kanssaan lomaile. Kuitenkin on myös paineita tehdä töitä kesällä, jotta saan perheeni elätettyä. Siispä teen kesätöitä kesä- ja elokuun, ja heinäkuun lomailen. Ja tämän oli käytävä työnantajalle, sillä sijaisia on muutenkin vaikea saada.

Kesätyöntekijöilläkin voi nääs olla muutakin elämää kuin se työnteko.

Vierailija
2/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi kestänyt koko kesän. Hulluksihan siinä tulee, kun ensin opiskelee ja tekee töitä koko lukuvuoden, viikonloppuisin tekee töitä ja opiskelee, lomilla tekee töitä ja opiskelee ja sitten vielä koko kesän tekee töitä.

Kannattaisiko hidastaa opiskelutahtia, jos siihen menee koko lukuvuoden kaikki arki ja viikonloput? Ja kesätyön kesto sovitaan jo ennen työsopimuksen tekoa, on ihan ok tulla töihin kuukaudeksi, jos siitä on sovittu.

Meilläkin on näkynyt näitä kesätyöntekijöitä, joiden sopimus tehdään kesäkuun alusta elokuun puoleenväliin. Juhannuksen tienoilla sanotaan, että olis kiva saada pitkä viikonloppuvapaa, ja ainiin, tarttisin heinäkuun kaksi viimeistä viikkoa vapaaksi, kun on mökki vuokrattuna...

käydä. Kyllä se opiskelukin on itsessään semmoista hommaa, että ei siitä ole oikein koskaan vapaalla. Aina on joku kotitehtävä väännettävänä tai pitää lukea joku artikkeli. Kyllä mä omasta mielestäni ansaitsin sen kesäloman, ihan kuin kuka muu tahansa. Aina työpaikkoja hakiessani tein selväksi, mitkä oli ne ajat, jotka olin käytettävissä. Ei ollut ongelma. Kyllä kesäloma oli mulle hemmetin tärkeä. Ja joka kesälle sain töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on ollut festareilla, meillä oli eräs kesätyöntekijä kerran, joka oli aina koko maanantaipäivän kuin myrskyn merkki, ei puhunut mitään, huokaili vain vit...uneena jne. Olisi silti saanut tulla seuraavana kesänäkin, sanoi kiitos ei, ja ei saanut mitään muutakaan työtä, oli sit kesän työtön,m utta oli varmaan niin että pappa betalar...

toinen kesätyöntekijä sanoi jo ekalla viikolla, että vielä 10 viikkoa ja sitten alkaa loma (tarkoitti koulua) eli niin kurjaa näköjään työnteko. Ajattelin kyllä hiljaa mielessäni, miten ihmeessä jaksaa olla valmistumisen jälkeen vakituisesti töissä, 5 viikon vuosilomien kera :)

Vierailija
4/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä etukäteen selväksi ennen työsopimuksen allekirjoittamista "kesäreille", mitkä ovat työvuorot, työvuorokierto, tes:n mukaiset vapaapäivät jne.

Jos heitä epäilyttää työsopparia allekirjoitettaessa, niin sitten voivat kieltäytyä työstä. Mutta jos allekirjoittavat, niin sitten sopimus ja tes sitovat myös kesäduunareita ja sen mukaan sitten toimitaan. Eli ei sitä viikon vapaata ole pakko antaa ainakaan palkallisena, vaan ihan lakien ja asetusten mukaan siitä voi kieltäytyä, vaikka kesäduunari olisi varannut ko. ajankohdalle kymmenen mökkiä. Ei vaan voi mitään.

Kesätyö on totuttautumista työelämään ja jos nämä hankaluudet tulevat yllätyksenä, niin voivoi ja elämä on. Seuraavana kesänä eivät sitten ehkä tule.

Toki vuoroja voi ja pitää sovitella ja useimmilla työpaikoilla kai niin tehdäänkin. Itse en ole missään törmännyt samanlaisiin kesätyöläisiin, joita tässä ketjussa kuvataan. Outoa porukkaa.

Vierailija
5/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt tuohon vastaukseen sata kertaa. Ei voi ei ole tasapuolista jne. Olisiko olemassa jotain tapoja joilla ihmisille voitaisiin kuitenkin antaa ihmisarvo. Esim. että särkyinen saisi hakea lääkettä (15min pois työajasta), tai että ystävän hautajaisiin voisi mennä vaikka ei ole pakko päästää? Itse tiedän kyllä tapoja päästä tähän. Toimivat sekä isoissa että pienissä firmoissa. Keksitköhän sinäkin, jos oikein yrität, vai kuluuko kaikki aikasi työntekijöiden vahtaamiseen ja kyykyttämiseen? t. se 10 vuotta asiakaspalvelutöitä tehnyt

"Olen ehtinut ennen opiskeluja ja niiden aikanan tehdä vuosia myös asiakaspalvelu- ym., töitä, joissa tauot mitattiin sekuntikellolla. Näissä työpaikassa joustoa piti olla vain työntekijällä, ei työnantajalla." No esim. meillä on se tilanne, että jos A sooloilee kovasti, niin tunnollisemmat B ja C joutuu tekemään paljon tiukkatahtisemmin töitä ja olemaan tiiviimmin paikalla. Heillä on kuitenkin sama palkka kaikilla kolmella, joten reilu peli pitää olla. A tietysti narisee kun häntä muistuttaa työajoista, mutta jos häntä ei muistuta, B ja C alkavat tuntea että he ovat epäoikeudenmukaisessa tilanteessa. t. se esimies

ja työajoista kiinni? Outo olet.

Vierailija
6/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä läsnäolo. Viime keskiviikkona esim. kävin työpaikalla ja laitoin yhden sähköpostin. Vastausta odotellessani kävin kuntosalilla ja suihkussa. Tulin puolentoista tunnin päästä katsomaan vastauksen ja se työpäivä olikin melkein siinä. Kävin syömässä ja sen jälkeen palaverissa ja klo oli 14.30 läksin kotiin.

Kannattaa lukea. Mutta toisaalta, ei kaikilla äly kyllä riitä muihin kuin duunarihommiin.

Vierailija
7/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin jo työpaikkoja hakiessa kysyin voinko pitää kesäkuukausien (kesä-elokuu) aikoina lomia 1-1,5 vk ja ilmoitin heti kättelyssä päivätkin. Lomien aikaan nimittäin kävin oman alani kenttäkursseja, ja ilmeisesti se oli työnantajista ok kun keerran kesätöitä sain.

Vierailija
8/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 pv/kk ja yhteensä 8 pv työsuhteeni ajalta. Työpaikalla sanottiin, että totta kai minäkin pidän lomaa kesällä viikon. Ja lomitukset on ajoitettu niin, että loma onnistuu pitää niin kuin minulle sopii. Onnea on.. kiva työpaikka! ;)

Kesätöistäkin kertyy lomaa. Mutta loman kertymiskausi loppuu vasta seuraavana keväänä. Tämän jälkeen ne lomat voidaan pitää touko-syyskuussa. Eli jos olet kesätöissä vuonna 2011, on sinulla ansaittua vuosilomaa kesälle 2012. Ei siis vielä kesälle 2011.

Mikäli työsuhteesi päättyy syksyllä ennen sitä seuraavan vuoden kesää, jolloin loman voisit pitää, maksetaan kertyneet lomat rahana työsuhteen päättyessä. Lomaa ei siis voi pitää samana kesänä, kuin se on ansaittu!

Vierailija
9/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyssä viikkomäärässä pitää tehdä tietty määrä tunteja, käytännössä se 40h/vko -ruokatunnit. Ylitöitä voi siirtää vaan tietyn jakson aikana, eli pitää tasata (=pitää ylityöt vapaana) säännöllisesti, ei voi vaikka talven ylitöitä säästää kesään.

Tietyissä kokouksissa/tapaamisissa/tapahtumissa oltava (myös iltaisin ja viikonloppuisin) muuten voi itse määritellä miten on töissä. Jos aamulla jokin sovittu juttu, pitää olla paikalla, mutta muuten voi olla töissä niinkuin haluaa, eli tulla myöhempään/aikaisempaan, tehdä pidempää/lyhyempää päivää, kellokortti käytössä, mutta voi esim. syömään mennä ja kokoustaa siinä samalla.

ja ylitöistä ei makseta, vaan jos haluaa tehdä vaikka viikossa neljä 10h päivää niin sitten voi olla vapaalla sen yhden päivän JOS ei ole mitään kokouksia tmv. sinä vapaapäivänä.

Vierailija
10/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärrän ap:n pointin. Olen itse meillä se, joka ottaa kesätyöntekijät ja täytyy todeta, että liikaa on usealla ehtoja ja vaatimuksia kesätöihin tullessa. Ja minä puhun nyt opiskelevista nuorista, iältään 20-25v. Meilläkin kun kyseessä arkityö. Mutta armotta jäävät ilman meidän paikkaa ne, joille muu vaikuttaa menevän työn edelle.

Vierailija
11/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti heinäkuun alussa viikon lomaa (ilmoitti perjantaina, että ei pääse seuraavalla viikolla) ja otti sitten työsuojelutarkastajaan yhteyttä, kun heinäkuulta oli napattu viikon tienestit pois. Siitä oli tulla ihan oikeusjuttu, koska kesätyöntekijä oli sitä mieltä, että jos kukaan ei kiellä lomaa pitämästä, on se palkallista.

Vierailija
12/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että töissä saa mennä miten huvittaa, kunhan on palavereissa paikalla, ja alle 35-vuotiaiden kanssa siitä saa todella taistella palveluammatissa. monilla ei ole edes mitään hajua työaikalainsäädännöstä. t. esimies

Itsekin olen kaupassa törmännyt nuoriin, jotka ovat tulleet kesäksi tekemään LOMASIJAISUUKSIA. Pari viikkoa kun on töissä oltu, tullaan sanomaan, että heinäkuun kaksi viimeistä viikkoa pitä sitten saada vapaaksi. Ei tällainen onnistu edes vakituisilla työntekijöillä. Saati sitten heidän SIJAISILLAAN. Muutenkin esitetään toiveita jatkuvasti tai lyhyellä varoitusajalla säiden mukaan. Nämä toiveet tosiaan saatetaan esittää myös vaatimusten muodossa. Kaikille festareille on pakko päästä. Ei silloin voi käydä töissä. Minä kolmekymppinen olen täysin kalkkis, kun en tällaiseen pysty venymään. Ja kuten joku jo sanoikin, aina voi ottaa sairaslomaa, jos käpy pomo ei ymmärrä Ankkarokin tai leirintäaluebileiden tärkeyttä. Nykyään olen jo oppinut varovaiseksi rekrytoidessa kesätyöntekijöitä. Onneksi hyviäkin nuoria löytyy.

sairauspoissaoloista juuri tämän takia. Vakiväki ei ole turhaan sairaana, joten heille ei merkitse mitään se, että toukokuulta syyskuulle on voimassa todistus"pakko". Nuorille se on kauhistus: eikä sitä voi tuoda jälkikäteen, kun omalääkäri on Helsingissä? No ei voi!

Vierailija
13/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä lomia voi pitää ennen kuin ne on kertynyt. Eli jos on 3kk töissä, niin siitä kertyy viikko lomaa, mutta ei sitä viikkoa voi pitää kesken tuon 3kk vaan vasta lopuksi, tehtyään ensin sen 3kk.

Vierailija
14/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt tuohon vastaukseen sata kertaa. Ei voi ei ole tasapuolista jne. Olisiko olemassa jotain tapoja joilla ihmisille voitaisiin kuitenkin antaa ihmisarvo. Esim. että särkyinen saisi hakea lääkettä (15min pois työajasta), tai että ystävän hautajaisiin voisi mennä vaikka ei ole pakko päästää?

Itse tiedän kyllä tapoja päästä tähän. Toimivat sekä isoissa että pienissä firmoissa. Keksitköhän sinäkin, jos oikein yrität, vai kuluuko kaikki aikasi työntekijöiden vahtaamiseen ja kyykyttämiseen?

t. se 10 vuotta asiakaspalvelutöitä tehnyt

"Olen ehtinut ennen opiskeluja ja niiden aikanan tehdä vuosia myös asiakaspalvelu- ym., töitä, joissa tauot mitattiin sekuntikellolla. Näissä työpaikassa joustoa piti olla vain työntekijällä, ei työnantajalla."

No esim. meillä on se tilanne, että jos A sooloilee kovasti, niin tunnollisemmat B ja C joutuu tekemään paljon tiukkatahtisemmin töitä ja olemaan tiiviimmin paikalla. Heillä on kuitenkin sama palkka kaikilla kolmella, joten reilu peli pitää olla. A tietysti narisee kun häntä muistuttaa työajoista, mutta jos häntä ei muistuta, B ja C alkavat tuntea että he ovat epäoikeudenmukaisessa tilanteessa.

t. se esimies

Vierailija
15/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on useimmiten ensimmäisissä työpaikoissaan, ei heillä ole kokemusta siitä mitä työelämä on. Voi olla suuria luuloja ja pomon tehtävä on sit kertoa käytännöistä ja opettaa tälle nuorelle asioita. Sitä paitsi fiksu pomo kysyy jo ennen työsopimuksen tekoa, onko kesätyöläisellä toiveita vapaista, ja voi sit kertoa onko niihin mahdollisuutta vai ei ole.

Vierailija
16/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oikeesti kesätuuraaja. Eli saan saman palkan kuin muutkin työntekijät.

Ei meidän töissä voi tulla ja mennä miten lystää. Paikalla oltava klo 7:00 ja pois pääsee 17:30. Ja muun porukan tahdissa työt tehtävä.

En varmaan koskaan pääse töihin jossa voi vaan käydä aamun palaverissa ja sitten kadota omille teilleen..

Vierailija
17/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä lomia voi pitää ennen kuin ne on kertynyt. Eli jos on 3kk töissä, niin siitä kertyy viikko lomaa, mutta ei sitä viikkoa voi pitää kesken tuon 3kk vaan vasta lopuksi, tehtyään ensin sen 3kk.

Vierailija
18/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi kestänyt koko kesän. Hulluksihan siinä tulee, kun ensin opiskelee ja tekee töitä koko lukuvuoden, viikonloppuisin tekee töitä ja opiskelee, lomilla tekee töitä ja opiskelee ja sitten vielä koko kesän tekee töitä.

Vierailija
19/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai palkatomia päiviä pyytäjille. Töissä ollaan kun sinne on menty. Pitää sen verran älytä sopia ennen työsopimuksen allekirjoitusta lomista ja vapaista. Ja jos pitää saikkuja turhaa niin ei varmasti tarvitse seuraavana kesänä ihmetellä miksi eivät ota töihin.

Vierailija
20/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti heinäkuun alussa viikon lomaa (ilmoitti perjantaina, että ei pääse seuraavalla viikolla) ja otti sitten työsuojelutarkastajaan yhteyttä, kun heinäkuulta oli napattu viikon tienestit pois. Siitä oli tulla ihan oikeusjuttu, koska kesätyöntekijä oli sitä mieltä, että jos kukaan ei kiellä lomaa pitämästä, on se palkallista.