Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei jumal***a, nykyään jo kesätyöntekijätkin pyytävät LOMAA??!!

Vierailija
14.06.2011 |

Ymmärrän jonkun parin päivän festarireissun, mutta VIIKKO lomaa, sitä en kyllä tajua. Itse en ottais tällaisia luusereita edes töihin. Mutta pomo otti.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka olisi kestänyt koko kesän. Hulluksihan siinä tulee, kun ensin opiskelee ja tekee töitä koko lukuvuoden, viikonloppuisin tekee töitä ja opiskelee, lomilla tekee töitä ja opiskelee ja sitten vielä koko kesän tekee töitä.

Kannattaisiko hidastaa opiskelutahtia, jos siihen menee koko lukuvuoden kaikki arki ja viikonloput? Ja kesätyön kesto sovitaan jo ennen työsopimuksen tekoa, on ihan ok tulla töihin kuukaudeksi, jos siitä on sovittu.

Meilläkin on näkynyt näitä kesätyöntekijöitä, joiden sopimus tehdään kesäkuun alusta elokuun puoleenväliin. Juhannuksen tienoilla sanotaan, että olis kiva saada pitkä viikonloppuvapaa, ja ainiin, tarttisin heinäkuun kaksi viimeistä viikkoa vapaaksi, kun on mökki vuokrattuna...

Vierailija
22/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että töissä saa mennä miten huvittaa, kunhan on palavereissa paikalla, ja alle 35-vuotiaiden kanssa siitä saa todella taistella palveluammatissa. monilla ei ole edes mitään hajua työaikalainsäädännöstä. t. esimies

miten haluaa, mutta työpäivän pituus on 7,5h ja kaikki tunnit merkitään ja esimies ne kuittaa. Asiakasta ei voi laskuttaa olemattomasta työstä ja kaikkea ei voi laittaa "yleisiin" töihin, joten töitä on tehtävä. Ja jos tekee lyhyemmän/pidemmän päivän niin se näkyy saldoissa. Koska itsellä ei ole työkavereita, joiden kanssa tekisin tiivistä yhteistyötä niin ei tarvitse kauheasti sopia poissaoloista/lomista, mutta asiakaan kansa niistä joutuu sopimaan.

Omalla kohdalla joustava työ on mahdollistanut luennolla/tentissä/harjoituksisa käynnin päiväaikaana, mutta jokaikisen poissaolotunnin olen tehnyt sitten takaisin.

Ja välillä teen töitä etänä, koska on turha lähteä ajamaan toimistolle pitkän matkan päähän, jos ei ole palaveria vaan vain dokumenttien kirjoittamista. Säästän aikaa, bensaa ja ympäristöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meillä kalenteriin tarvitse merkitä koska on työpaikalla.

Esim. tänä aamuna tein kotona töitä 6:30-7:45. Heitin lapsen tarhaan ja siitä töihin. Itse en esim pidä nykyisin koskaan ruokista koskaan vaan lyhennän sillä puolituntia työpäivää.

Mietin tässä, että tekisin aamulla töitä kotona ja menisin sitten suoraan asiakkaalle klo 10:ksi, mutta toisaalta voisin päättää mennä työpaikalle aamusta aikaisin ja siitä sitten asiakkaalle. Asiakkaalta voin päätää mennä kotiin tekemään hommia tai takaisin työpaikalle. Ja kummassakaan tilanteessa ei kukaan kysele perään.

Vierailija
24/66 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi itse puskin kaksi tutkintoa hillittömällä vauhdilla, kävin kesät töissä ja pari viimeistä vuotta osa-aikatöissä myös lukukausien aikana. Enkä koskaan lomaillut. Sitten kun ekan kerran oli joku 4 viikon kesäloma, olin aivan puhki ja hämmentynyt, miten ihmeessä pelkästä lomailusta voi maksaa vielä enemmän palkkaa kuin normaalisti. Mielessä kävi myös, että miksi en voinut yhtään höllätä silloin opiskeluaikoina. Olispa ollut makea ajatus lomailla joku kesä vaikka pari viikkoa. Mulla ei kerta kaikkiaan ollut pokkaa pyytää lomaa silloin.

Vierailija
25/66 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli työsuhteesi päättyy syksyllä ennen sitä seuraavan vuoden kesää, jolloin loman voisit pitää, maksetaan kertyneet lomat rahana työsuhteen päättyessä. Lomaa ei siis voi pitää samana kesänä, kuin se on ansaittu!

No ihan varmasti loman voi pitää samana kesänä. Se on työnantajan ja työntekijän välinen sopimusasia, miten loma pidetään. Toki osa työnantajista sanoo suoraan, että loma maksetaan rahana, mutta osa edellyttää, että loma pidetään lomana työsuhteen aikana. Lomasta voi myös pitää osan lomana ja loput maksetaan rahana.

Vierailija
26/66 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli työsuhteesi päättyy syksyllä ennen sitä seuraavan vuoden kesää, jolloin loman voisit pitää, maksetaan kertyneet lomat rahana työsuhteen päättyessä. Lomaa ei siis voi pitää samana kesänä, kuin se on ansaittu!

No ihan varmasti loman voi pitää samana kesänä. Se on työnantajan ja työntekijän välinen sopimusasia, miten loma pidetään. Toki osa työnantajista sanoo suoraan, että loma maksetaan rahana, mutta osa edellyttää, että loma pidetään lomana työsuhteen aikana. Lomasta voi myös pitää osan lomana ja loput maksetaan rahana.

Joku tuolla jo sanoi, että työnantaja suorastaan vaatii pitämään loman, että ei tarvitse maksaa rahana...

Jos työntekijä ei pidä lomaa maksetaan hänelle palkkax1. Jos pitää loman ja palaa töihin maksetaan hänelle (useinpien tessien mukaan) palkkax1,5.

Todellista säästöä siis :D En näe yhtään syytä siitä, miksi työnanatajan olisi mitenkään hyödyllistä poiketa yleisestä lomanmääräytymiskaudesta näiden määräaikaisten kesätuuraajien kohdalla.

Vierailija
27/66 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla jo sanoi, että työnantaja suorastaan vaatii pitämään loman, että ei tarvitse maksaa rahana...

Jos työntekijä ei pidä lomaa maksetaan hänelle palkkax1. Jos pitää loman ja palaa töihin maksetaan hänelle (useinpien tessien mukaan) palkkax1,5.

Todellista säästöä siis :D En näe yhtään syytä siitä, miksi työnanatajan olisi mitenkään hyödyllistä poiketa yleisestä lomanmääräytymiskaudesta näiden määräaikaisten kesätuuraajien kohdalla.

Kannattaa huomata, että ensimmäisessä (lomattomassa) mallissa työntekijälle maksetaan loma-ajan palkka jälkikäteen + tehdyn työajan palkka ajallaan. Eli virtuaaliselta "loma-ajalta" maksetaan kaksinkertaisesti. Jälkimmäisessä samalta ajanjaksolta, eli todelliselta loma-ajalta, maksetaan 1,5 -kertaisesti. Työnantaja siis säästää puolikkaan loma-ajan palkan määräämällä lomat pidettäviksi. Ja tietty työntekijällä on (lyhyt) loma.

Vierailija
28/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

16.6.-14.7. Ei kukaan ota tuollaisia töihin. Sitten on nää ääripäät, jotka teetättäis ihan hulluna töitä. Meidän nuorella ollut viimeksi lomaa 2,5 vuotta sitten, ei meinaa työnantaja antaa hänen lopettaa töitään (nyt ollut 15.4 asti) 1.8, että saisi viikon lomaa ennen opiskeluja. Oli sanonut, että näytä sitten se paperi, milloin koulu alkaa, sen mukaan loppuu työt. HÖ!

Vierailija
29/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaikka huiliviikon! mutta monella voi olla vaikka suku- tai perhejuhlat, tai häät, tai matka varattuna. näets on muutakin kuin työtyötyö.......sitä paitsi eihän se ole kommentoijalta pois se lomaviikko?!?

Vierailija
30/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesätyöntekijöillekin kertyy vapaita. Riippuu tietysti, miten pitkään on duunissa. Itse olen huhti-syyskuun puoliväli, joten vapaita kertyy ja pomon kanssa neuvottelin vapaiden pitämisestä. Oikein hyvin sujui, eikä pomolla ollut asiaa mitään vastaan.

Itse en tosin edes kehdannut ehdottaa mitään viikon mittaista lomaa, kun kuitenkin olen kesän duunissa paikkaamassa muitten lomia.. Mutta pari vapaata siellä täällä pitkän viikonlopun tyylisesti on erittäin paikallaan :D

Vierailija
31/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein tosin aikanaan kesätyöni siten, että jäin lomalle pari viikkoa ennen koulun tai opiskeluiden alkua, enkä lomaillut kesän keskellä.

Vierailija
32/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi aina joku älähtää, jos jollakin toisella on oletettavasti joku asia helpompaa, kuin itsellä on ollut, heh

Vierailija
33/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitsevat lomaa! En ymmärrä ap:tä. Usein se loma tosin otetaan ennen syyslukukauden alkua eli työsuhteen päätyttyä.

Vierailija
34/66 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se maailma muuttuu... Mulla oli lyhyen aikaa auttamassa kesätyöntekijänä yliopisto-opiskelija, joka ajatteli, että on ihan ok lähteä ruokatunnille 15 minuuttia aikaisemmin ja tulla takaisin 15 minuuttia myöhässä :O. Joka päivä. Ei se kuulemma paljoa ole, totesi vain, kun mainitsin asiasta. Juu, ei ole paljon. Hänellä oli kuulemma niin paljon asioita hoidettavana. Onkohan hän löytänyt jostain vakinaisen työn, jossa saa tulla ja mennä, miten haluaa, että saa rauhassa hoidella omia asioitaan :D

saa tulla ja mennä kuten haluaa, kunhan on palavereissa ja vastaavissa paikalla ja hoitaa työnsä. Ihan normaalia nykyaikana, että työnantaja ei ole määräilevä kyylä, vaan asiat sovitaan yhdessä. Pakkohan työnantajien on ollut muuttua tähän suuntaan kun nuoremmat eivät suostu riistettäväksi samoin kuten vanhemmat työntekijät! Ja tietenkin kesätyöntekijä voi pitää lomia! Itse olen tänä vuonna kesätöissä, ja sanoin tekeväni kaikki viikot lyhyinä, jotta saan pitkät viikonloput. Ja niinhän se sovittiin. Muuten en olisi ottanut paikkaa vastaan!

Ei ainakaan ole yli 20 vuoden työkokemuksella tullut ainuttakaan sellaista vastaan, missä rivityöläinen voi tulla ja mennä miten tahtoo. Liukuva työaikakin on sidottu tehtyihin työtunteihin ja tiettyihin aloitus- ja lopetusaikoihin.

Mullakaan ei tule mitään tuollaista työpaikkaa mieleen. Kerrotko tuollaisen paikan, niin me pistetään kaikki hakemuksia sinne :D. Olis niin mukavaa, kun sais ihan rauhassa joka päivä lusmuilla vaikka ostoksilla ½ tuntia ylimääräistä. Ja tulla muutenkin aamulla vähän myöhemmin. Mä kun olen vähän aamu-uninen. Ja mielellään lähtisin aikaisemmin töistä poiskin, niin olis lapsilla lyhyempi päivä. *Haluaa töihin tuollaiseen paikkaan* :D

Vierailija
35/66 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se maailma muuttuu... Mulla oli lyhyen aikaa auttamassa kesätyöntekijänä yliopisto-opiskelija, joka ajatteli, että on ihan ok lähteä ruokatunnille 15 minuuttia aikaisemmin ja tulla takaisin 15 minuuttia myöhässä :O. Joka päivä. Ei se kuulemma paljoa ole, totesi vain, kun mainitsin asiasta. Juu, ei ole paljon. Hänellä oli kuulemma niin paljon asioita hoidettavana. Onkohan hän löytänyt jostain vakinaisen työn, jossa saa tulla ja mennä, miten haluaa, että saa rauhassa hoidella omia asioitaan :D

saa tulla ja mennä kuten haluaa, kunhan on palavereissa ja vastaavissa paikalla ja hoitaa työnsä. Ihan normaalia nykyaikana, että työnantaja ei ole määräilevä kyylä, vaan asiat sovitaan yhdessä. Pakkohan työnantajien on ollut muuttua tähän suuntaan kun nuoremmat eivät suostu riistettäväksi samoin kuten vanhemmat työntekijät! Ja tietenkin kesätyöntekijä voi pitää lomia! Itse olen tänä vuonna kesätöissä, ja sanoin tekeväni kaikki viikot lyhyinä, jotta saan pitkät viikonloput. Ja niinhän se sovittiin. Muuten en olisi ottanut paikkaa vastaan!

Ei ainakaan ole yli 20 vuoden työkokemuksella tullut ainuttakaan sellaista vastaan, missä rivityöläinen voi tulla ja mennä miten tahtoo. Liukuva työaikakin on sidottu tehtyihin työtunteihin ja tiettyihin aloitus- ja lopetusaikoihin.

Mullakaan ei tule mitään tuollaista työpaikkaa mieleen. Kerrotko tuollaisen paikan, niin me pistetään kaikki hakemuksia sinne :D. Olis niin mukavaa, kun sais ihan rauhassa joka päivä lusmuilla vaikka ostoksilla ½ tuntia ylimääräistä. Ja tulla muutenkin aamulla vähän myöhemmin. Mä kun olen vähän aamu-uninen. Ja mielellään lähtisin aikaisemmin töistä poiskin, niin olis lapsilla lyhyempi päivä. *Haluaa töihin tuollaiseen paikkaan* :D

olisit käunyt aikoinasi kouluja niin olisit päässyt sellaiseen työpaikkaan, jossa ratkaisee tulos eikä työssä vietety aika..

Meillä voi shoppailla työaikana ja olla netissä (kuten olen nyt) kunhan hoitaa hommansa kunnolla

Huomenna ajattelin tulla kello 10 ja perjantaina pitää etäpäivän kotona.

Ja palkka on 4800 e kuussa...

En voi tajuta että on porukkaa joka ei usko että on tällaisiakin työpaikkoja, mutta yleensä vain akateemiset pääsevät tällaisiin paikkoihin

Vierailija
36/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt useamman vuoden pätkätöitä ja tänä kesänä olen ensimmäisen kerran ilmoittanut milloin pidän lomaa ja kuinka kauan.

Pätkätöiden takia en ole pystynyt pitämään mitään lomia moneen vuoteen. Pätkien välillä kun on aina pari päivää 'työttömyysaikaa' ei lomia pääse kertymään.

Ap:n asenne on tosi syvältä.

Lomia tarvitsee muutkin kuin vakituisessa työsuhteessa olevat >:(

Vierailija
37/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi joka olisi paikan kyllä saanut, sillä hänellä ainoastaan jo valmiina työkokemus hommaan, ilmoitti että hän on koko kesäkuun lomilla....No sitten jäi kakkoseksi ja ilman kesäduunia. Viikko ja kaksikin ehkä olisi mennyt, mutta koko kuukausi juuri kun muut on jäämässä lomalle olisi ollut liikaa.

Vierailija
38/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesätöissä, jossa lomaa kertyi 2 pv/kk. Etukäteen ihan korostettiin, että loma on pakko pitää, eikä sitä saa rahana. Kertyyhän tuolla systeemillä kolmen kuukaudenkin työstä sitten jo viikko lomaa...

Vierailija
39/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.6-15.7. Koko ajan työvuorolistoihin ilmestyy toivomuksia vapaista viikoista ja päivistä. Asia on erikseen silloin jos itse tulee töihin kun siellä sopii olla. ap

Vierailija
40/66 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

16.6.-14.7. Ei kukaan ota tuollaisia töihin. Sitten on nää ääripäät, jotka teetättäis ihan hulluna töitä. Meidän nuorella ollut viimeksi lomaa 2,5 vuotta sitten, ei meinaa työnantaja antaa hänen lopettaa töitään (nyt ollut 15.4 asti) 1.8, että saisi viikon lomaa ennen opiskeluja. Oli sanonut, että näytä sitten se paperi, milloin koulu alkaa, sen mukaan loppuu työt. HÖ!

h*lvetin idiootti ottanut huomioon että kaikki opiskelijat EIVÄT VOI olla koko kesää töissä? Toisilla alkaa/loppuu opiskelut aivan eri aikoihin, niin pakko on työnantajalle joku aika kertoa milloin voi työtä tehdä. Harvapa sitä laiskuuttaan sanelee noita ehtoja vaan pakosta. Meilläkin on tällaisia opiskelija tyttöjä töissä ja ei olisi tullut mieleenkään ruveta kirjoittelemaan keskustelupalstoille asiasta joka on heistä täysin riippumaton. Miettisit sinäkin ennenkuin alat räkyttämään.