Ei jumal***a, nykyään jo kesätyöntekijätkin pyytävät LOMAA??!!
Ymmärrän jonkun parin päivän festarireissun, mutta VIIKKO lomaa, sitä en kyllä tajua. Itse en ottais tällaisia luusereita edes töihin. Mutta pomo otti.
Kommentit (66)
kun on ollut festareilla, meillä oli eräs kesätyöntekijä kerran, joka oli aina koko maanantaipäivän kuin myrskyn merkki, ei puhunut mitään, huokaili vain vit...uneena jne. Olisi silti saanut tulla seuraavana kesänäkin, sanoi kiitos ei, ja ei saanut mitään muutakaan työtä, oli sit kesän työtön,m utta oli varmaan niin että pappa betalar... toinen kesätyöntekijä sanoi jo ekalla viikolla, että vielä 10 viikkoa ja sitten alkaa loma (tarkoitti koulua) eli niin kurjaa näköjään työnteko. Ajattelin kyllä hiljaa mielessäni, miten ihmeessä jaksaa olla valmistumisen jälkeen vakituisesti töissä, 5 viikon vuosilomien kera :)
apua, ite voin joskus (keikkatyöläisenä) huokailla töissä että onko kello jo (vaikkapa) 24.00 (kotiin pääsy). vitsillä, ja kyllä työkaverit yleensä naureskelee että älä unta näe. en tienny että joku voi tästä ns. torua.
mutta joo, ite täytin juurikin 20vuotta, ja ikinä en ole kehdannut pyytää lomaa jos kesätöitä tein! en ikinä. tai muitakaan vaatimuksia (paitsi palkka mutta puhunkin nyt kun jo työt aloitettu), vaan teen pomon mukaisesti jne. niskurointi ja omien vapaiden pyyntö ikinä tullutkaan mieleen edes silloin 15vuotiaana kun ensimmäisena kerran kesätöissä olin. En tajuu kuinka joillakin pokkaa:O
ps. olen kyllä alalla joka on kokoajan hektistä, mutta työn kuvaani ei kuulu kahvitauot. ruokatauko on se aika minkä syöt jos kerkeät siis syömäänkään(ja kukaan ei ikinä syökään 15minuuttia pidempään). aina ei tule mahdollisuutta/ole aikaa. ette arvaakaan miltä noi duunit missä on kahvitauot ja joku puolen tunnin ruokikset kuulostaakaan(työpaikalta poistumista pois lukemattakaan!), olisin varmaan taivaassa:D parempi näköjään alottaa ns. paskimmasta duunista niin osaa arvostaa muille itsestään selvyyksiä.
Kun hain kesätöitä, kysyin voisisinko saada viikon lomaa heinäkuussa. Esimies vastasi että haluanko viikon vai kaksi - ja toki valitsin kaksi :D Enpä olisi kehdannut tuota itse edes ehdottaa kun kuitenkin itse nimenomaan sijaistin niitä kesälomalaisia.
mulla oli töissä sellaisia että ilmoittivat että voivatko olla poissa sillon jasillon kun on lomamatka. olivat siis ostaneet jo matkan ja kysyivät vasta sitten.. joskus teki mieli sanoa et itseasiassa ei käy...
matkan ennen kuin tiesivät edes pääsevänsä töihin?
Mulla oli yhtenä kesänä sellainen tilanne, että häät oli suunniteltu jo etukäteen sille kesälle, kesätöistä ei hajuakaan siinä vaiheessa. Mutta ei tullut ongelmia kyllä tuosta muutaman päivä vapaasta, minkä ilmoitin jo työhaastatteluvaiheessa.
Olen perheellinen opiskelija, eronnut lasten isästä. Ex ei yrittäjänä mitään lomaa pidä, joten lapset (joista yksi on kouluikäinen) eivät saa lomaa ellen minä heidän kanssaan lomaile. Kuitenkin on myös paineita tehdä töitä kesällä, jotta saan perheeni elätettyä. Siispä teen kesätöitä kesä- ja elokuun, ja heinäkuun lomailen. Ja tämän oli käytävä työnantajalle, sillä sijaisia on muutenkin vaikea saada.
Kesätyöntekijöilläkin voi nääs olla muutakin elämää kuin se työnteko.
Onnea vaan valitsemallasi uralla! Sitten kun menet kokoaikaiseen työhön niin totuus voi iskeaä aika kipeästi. Kesälomakausi on toukokuusta syyskuuhun ja aikamoisia taisteluita on monessa työpaikassa (hoitoalalla siis nimenomaan) käyty joka vuosi. Ei ole ollenkaan hauskaa olla lomalla syyskuussa kun lapset ovat jo koulussa. Mutta minkäs teet, jokaisen on vuorollaan se tehtävä, jotta sairaalan toimintaa saadaan pyöritettyä. Palkatonta ei saa parhaaseen loma-aikaan, yritetty on. Olisi kannattanut valita joku sellainen ura missä firma käy säästöliekillä aina heinäkuun.
Nokia, Tieto, Logica, Solita, Digia jne. Ja noista on henkilökohtaista kokemusta tai kavereilta. Ei tosiaan mitään ongelmaa pitää vaikka kahden tunnin lounastuntia ja mennä shoppailemaan tai pitkälle lounaalle.
Varmaan jossain perinteisissä duuneissa ja valtiolla voi olla edelleen jäykkää. (paitsi tutut valtiollakin saa kulkea vapaasti) Tuo on kuitenkin nykypäivää ja tulevaisuudessa fiksut ja lahjakkaat asiantuntijat eivät halua työskennellä nöyryyttävästi kyttäyksen alla. Ihmiselle pitää antaa vastuuta ja vapautta sopivasti. Esimiehen pitää pystyä siinä ympäristössä tarkkailemaan yhä suuremmalla kokonaiskuvalla kunkin suorituksia. Kellokortti ei ole se juttu enää vaan se, mitä saa aikaiseksi ja kuinka kantaa vastuunsa työstään!