Lempikirjasi lapsena?
Itse rakastin pienenä Pupu Tupunaa ja Minttu kirjoja. Samoin Pupet oli kivoja.
Isompana tykkäsin Anna ja Runotyttö kirjoista sekä Pieni talo preerialla kirjoista. Samoin Blytonin kirjat ja Neiti Etsivät oli hyviä.
Samoin vähän isompana tykkäsin Babysitter Club kirjoista ja Mystery Clubeista.
Nyt aikuisena tykkään lukea edelleenkin Annoja ja Pieni talo preerialla kirjoja (jälkimmäisiä kylläkin vaan englanniksi, suomalaisissa kirjoissa ärsyttää nuo suomennetut nimet liikaa).
Kommentit (32)
ehdoton lempikirjani oli "Keijujen häät satumaassa". Siinä oli ihanat kuvat ja monisivuinen runomuotoinen teksti, jonka osasin ulkoa.
Sitten myöhemmin Annat ja Runotytöt sekä Pikku naisia. Oma tyttärenikin on Anna ja epäilen, että nimivalinta juontaa juurensa Vihervaarasta.
Luin koko kirjastomme lasten ja nuortenosaston useampaan kertaan läpi. Olin siis himolukija.
Luin myös Pupu Tupunaa ja Barbababaa yms. Isompana Nummelan Ponitalli oli kova :)
se oli niin traaginen. Sitten tykkäsin Astrid Lindgrenin kirjoista ja Tarzaneista. Myös Pikku naisia oli suosikki, samoin Anni Svahnin kirjat.
Kirkkosiskokin intoutui muistelemaan lapsuuden kirjahyllyä. Minä rakastin pienenä Melukylän lapsia ja tykkään siitä vieläkin todella paljon, etenkin Ilon Wiklandin kuvituksesta. Olen lukenut niitä myös lapsilleni.
Pekka Töpöhäntä oli myös alle kouluikäisen suosikki, ja tietenkin Peppi.
Kouluikäisenä rakastuin Tiina-kirjoihin ja taisin omistaa koko sarjan.
Ylipäänsä tosi monet lastenkirjat ovat ihania ja niitä aikuisenakin lukee mielellään.
Samoin Ursula ja Helena kirjat oli suosikkejani.
Myös mä luin kaikki pienen kirjastomme lasten- ja nuortenkirjat varmaan viidesti läpi lapsena. Mulla oli koko ajan nenä kiinni kirjassa.
ap
niitä lukee mielellään.
Ja nuo muut Montgomeryn kirjat (Jane Victoria ja Sara Stanleyn tarinat).
ap
Tuo kirja oli meillä lähes koko lapsuuden ajan kirjastosta lainassa! :D Vasta teini-ikäisenä sain sen omaksi, kun siitä otettiin uusi painos. Nyt luen samaa kirjaa lapsilleni.
Kun osasin jo itse lukea, niin yksi suosikkini oli Astrid Lindgrenin Mestarietsivä Kalle Blomqvist.
Lotta-kirjat
Etsiväkaksoset
Agatha Christien-dekkarit
Bjarne B.Reuterin kirjat, nauroin aina ihan kympillä (piti ihan hakea googlella, kun niitä lainasin kirjastosta, ei ollut omina)
jonka kannessa oli sinivaatteinen tonttu, millä oli valkoinen parta ja punainen piippalakki?
Ja kirjassa oli tonttuja.
Jos oli, niin mä rakastin tuota kirjaa lapsena. Se oli siskojeni vanha ja rakastin sitä kuin hullu puuroa.
Samoin tykkäsin Barbapapoista ja Pupu Tupunoista, nuo Tupunat osasin ulkoa.
toinen suursuosikki oli Se pikkuinen Lotta.
Ja minäkin luen Annoja ja Runotyttöjä edelleenkin, parasta aikaakin on kesken!
mistä itsekkin tykkäsin, ja vaikka en tykännytkään, luin silti. Tiinat ja Viisikot ärsyttivät ihan suunnattomasti jo lapsena, kun niissä oli niin poika-tyttöasetelma, mutta kaikki luin. Salaisuus-sarjasta tykkäsin tosi paljon! Melukylän lapset ja Marikit olivat varmaan maailman parhaita! Marikki on Lidgrenin tuotannosta suosikkini. Yhdessä vaiheessa lainasin varmaan kaikki hevoskirjat, suosikki, Nummelan ponitalli-sarja, Tuija Lehtisen kirjat ja Taru Väyrysen tuotanto tuli luettua. Luin siis itsekkin tosi paljon ( Laura Ingalls Wilder, Pikku naisia, Runotyttö jne jne). Vieläkin on semmoisia lasten- ja nuortenkirjoja joihin palaan uudestaan ja uudestaan (Melukylä, Marikki, Laurat ja sitten näiden kirjojen nimiä en tarkasti muista mutta Jolly jotakin (Jolly on jostain pohjoismaasta kotoisin) ja Vanhan talon lapset, ei oo varmaan tään kirjan oikea nimi, mutta ne muuttaa siinä taloon joka on huonossa kunnossa ja laittavat sitä huone kerrallaan ja perheessä on 4 lasta ja yksi niistä lapsista on kirjoittanut tämän kirjan. Niiden isä voittaa essee-kilpailun ja saa sitä voitoksi rahaa jolla taloa kunnostetaan lisää. Isovanhemmat ovat kirjassa mukana, ja kuopuksen lempinimi on Hunaja, ihana kirja, tunnistaako kukaan (saksalainen, hollantilainen) ?
Niin ja sitten oli vielä sellainen kirjasarja jossa oli villit kaksoset, ja niillä oli "nörttiserkku" joka asui Kapteeninkadulla Tukholmassa(?) Herbert tais olla sen nörtin nimi. Mikä ihme on tämän sarjan nimi? Pojat tutkivat rikoksia. Tykkäsin kovasti.
Niin ja sitten oli vielä sellainen kirjasarja jossa oli villit kaksoset, ja niillä oli "nörttiserkku" joka asui Kapteeninkadulla Tukholmassa(?) Herbert tais olla sen nörtin nimi. Mikä ihme on tämän sarjan nimi? Pojat tutkivat rikoksia. Tykkäsin kovasti.
Täti Violetti, Täti Jokuväri ja Täti Jokuväri. En vaan enää muista mitkä kaksi väriä.
Täti Violetti, Täti Jokuväri ja Täti Jokuväri. En vaan enää muista mitkä kaksi väriä.
Täti Violetti + Setä Ruskea.
Itsekkin tykkäsin tuosta kirjasta.
Sekä tietty Mauri Kunnaksen kirjoista.
Omat lempparit ovat vaihtuneet iän myötä, tietysti
-Pienenä tykkäsin hirveästi Uppo-Nallesta, Mauri Kunnas, Beatrix Potter, Kultasiskoni, Satu onnenlinnusta, Mintut, Barbapapat
-n. 1-4 luokkalaisena lemppareita olivat Ainakin miljoona sinistä kissaa, Anni Manninen, Kaislikossa suhisee, Salainen puutarha, Astrid Lindgren (erit. Ronja, Mio, Saariston lapset ja Leijonamieli), Muumit, perinteiset sadut (esim. Grimmin), Liisa Ihmemaassa, Neiti Etsivät, Gulliverin matkat, Robinson Crusoe
-n. 5-6 lk kului Pikku naisia-sarja, Jules Verne, Tolkien, Roald Dahl, James Herriot, Eläimet ja muu kotiväkeni, Seljan tytöt-sarja, Narnia, Susan Cooper, Lloys Alexander, Tarina vailla loppua, Momo, Ursula LeGuin, Ruohometsän kansa, Intian viidakoista, Jack London, Anni Swan, 3 muskettisoturia
-yläasteella edelleen Tolkien + Verne, lisäksi löytyi Terry Pratchett, Agatha Christie, Patricia Cornwell, Diana Wynne Jones, Dyyni-sarja, Arto Paasilinna
-lukiossa samat kuin ed. + Jostein Gaarder, Douglas Adams, Peter Mayle
Paljon muutakin on tullut luettua, mutta nuo on lemppareita
ja vähän isompana Mestaritontun seikkailut
Kouluikäisenä luin paljon poikakirjoja, kuten esim. Jennings-sarjaa, mutta myös Seljat tytöistä kertovasta kirjasarjasta pidin. Dekkarit löysin yläasteella, enkä sen jälkeen olekaan päässyt niistä "eroon" - ne on loistavaa lomalukemista!