*#¤¤%"!!nan virikelapset!!!!
Tänään tuli tieto: lapselle ei järjesty hoitopaikkaa omalta asuinalueelta. Kaikki paikat ovat täynnä!
Työpäiväni matkoineen ovat 9,5 tuntia. Lapseni saisi hoitopaikan alueelta, jolle kuskaaminen venyttäisi päivän 11,5 tuntiseksi. On se hienoa, kun lapsi voisi sitten käydä kotona nukkumassa.
Kommentit (102)
eli turhaan siitä meuhkaat, muutenkin vaikutat kovasti meuhkaavalta... Ihan kuin vain sinun lapsesi ansaitsisi hoidon läheltä kotia... ja että syy olisi virikelasten ... Jää kotiin vielä?
Kyllä mua suututtaa, kun täälläkin menee sellanen vaunuileva äiti porukka aamulla jonossa päiväkodille isompia päiväksi hoitoon viemään ja sitten itse menevät kotiin vauvan kanssa! Kyllä suututtaa niin paljon!
Itse otin lapset kotiin p-kodista, kun vauva syntyi ja juuri siitä syystä, että minun lapseni eivät vie paikkaa TYÖSSÄKÄYVIEN vanhempien lapsilta!
Meillä päiväkotipaikat ovat myös pitkän matkan takana johtuen juuri näistä virikelapsista, jotka ovat täyttäneet koko hoitolaitoksen. Siirtoanomus ollut nyt 2 vuotta, että päästäisiin lähemmäs. Ja tuloksetta! Onko se oma lapsi nyt sitten niin iso taakka, että sen kanssa ei jaksa/viitsi olla päivisin!? ihmettelen vaan!
Mitä ap ja mies tekevät työkseen, jos kumpikaan ei voi vaikuttaa työaikoihinsa? Missä ap asuu? Työmatkat + tarhamatkat tuntuvat kyllä tosi pitkiltä. Ymmärrän, jos asutaan jossain Utsjoella. Eli ap ajaa näin: -30 min tarhaan -30 min kotiin, josta varsinainen työmatka alkaa -45 min töihin -8 h töissä -45 min kotiin -30 min tarhalle -30 min kotiin Tämä on siis se reitti, jota minun on vaikea uskoa todeksi.
Tarkemmin en ala erittelemään. Paikkakuntalainen pystyy pinnistelemällä jo tunnistamaan näistäkin...
Utsjoella ei asuta. Koti on ruuhkasuomen vähemmän ruuhkaisessa entisessä pikkukunnassa. Metsän järvien ja peltojen keskellä.
Ja ammatteja, joissa ei voi vaikuttaa työaikaan. Näitä on todella paljon, vähän kun miettii, tulee varmasti useampi mieleen.
Ja työ- ja hoitomatkojen pituus on totta. Kyllä varmasti moni maalla vähän syrjemmässä asuva voi uskoa sen todeksi. Kun ei ole moottoritietä, jota pitkin painaa sataakahtakymppiä siirtymiin maalta kaupunkikeskuskseen menee helposti 30-60 min.
ap
Ja kotona olen ollutkin jo yhteensä viisi vuotta, mutta tällä hetkellä 5-vuotiaalla on osaviikkohoito, koska
-hän tarvitsee erityistä tukea oppimiseen
-koska meidän pienimmällä on monta diagnoosia, joiden vuoksi lääkärikäyntejä ja terapiaa viikottain
-meillä ei ole yhtään sukulaista lähimaillakaan
Nämä meidän erityislasten erityisyydet eivät näy päällepäin enkä niitä ole kaikille mainostanut, joten moni varmaankin ajattelee minun olevan laiska äiti. Mutta tiedän, että ratkaisumme on meidän viisihenkiselle perheelle ainoa oikea, sekä lasten että minun jaksamisen kannalta. Kolmella hoitopäivällä viikossa arki saadaan sujumaan, ja lapsi käy hoidossa mielellään.
eli turhaan siitä meuhkaat, muutenkin vaikutat kovasti meuhkaavalta... Ihan kuin vain sinun lapsesi ansaitsisi hoidon läheltä kotia... ja että syy olisi virikelasten ... Jää kotiin vielä?
Näin meillä hoitorinki ymmärretään. Ja jos se tarkoitaa jotain muuta siellä teilläpäin, niin samassa viestissä jo vastasin siihenkin, että täällä ei ole ketään hoitajaa palkattavaksi rahallakaan.
Ja toki meuhkaan, sieppaa niin kovin tämä kohtuuttomuus. Eikä pelkästään oman lapsen takia. Sama ongelma voi olla muillakin perheillä. Hekin ansaitsisivat hoitopaikan KOHTUULLISEN matkan päästä kotoa. Siis edes kohtuullisen, ei välttämättä läheltä.
Ja kuten olen jo aiemmin todennut, tiedän, että suurin syy tilanteeseen on kuntapäättäjissä, ei virikelpasissa tai heidän vanhemmissaan. Tosiasia on nyt kuitenkin se, että ainoastaan jonkun lapsen poisjäänti hoidosta voisi ratkaista perheemme ongelman akuutisti. Uuden päiväkodin rakentaminen alkaisia olla valmis aikaisintaan siinä vaiheessa, kun lapseni siirtyy jo kouluun...
ap
ole aika kohtuullinen matka lähes missäpäin Suomean tahansa, ellei ihan kaupungissa asu?
Meillä sama tilanne. Hoitopaikkaa ei ole tarjota - tällä hetkellä ei siis MITÄÄN hoitopaikkaa.
Isompi aamulla eskariin, kuopus 4v. todennäköisesti siis johonkin ties minne, sitten töihin. Meillä onneksi sellainen tilanne, että voin valita kotiinjäämisen. Työuralleni voin sanoa samalla heipat, mutta en voi hyvällä omallatunnolla hyväksyä kuopuksen hoitopaikkaa.
Ja kyllä, tiedän, että juuri useampi virikelapsi kansoittaa ne alueen ja lähialueiden paikkoja.
Mikä - siis MIKÄ - saa teidät kuvittelemaan, että jos ns. virikehoito kiellettäisiin, päivähoitopaikat riittäisivät entistä paremmin?
Luuletteko ihan selvin päin, että säästöpaineiden riivaamat kunnat eivät niistäisi sitä löysää pois heti ja saman tien?
Symppaan kyllä ap:tä ja ymmärrän hänen hatutuksensa, mutta ihan turhaa on haukkua toisia perheitä ja kuvitella, että virikehoito on kaiken pahan A ja O.
Kannattaa mieluummin kirjelmöidä päivähoidon hallintoon ja saman tien oman puolueen kunnanvaltuutetuillekin. Kunnan tehtävä on järjestää kysyntää vastaava määrä päivähoitopaikkoja, PISTE.
Ja ei, minulla ei ole omaa lehmää ojassa, hoidin molemmat lapset kotona kunnes nuorempi oli 2,5 -vuotias. Mutta ymmärrän oikein hyvin niitä perheitä, joissa lapsen parhaaksi päädytään toisenlaisiin ratkaisuihin - niitä päätöksiä on sivullisten mahdoton alkaa arvostella, kun ei tiedä koskaan kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä.
Äiti viettää kotona "laatuaikaa" vauvan kanssa ja isompi viedään tieltä pois päiväkotiin. Miten se muka on lapsen parhaaksi?
Ymmärrän toki että kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikkoja tarvittava määrä, mutta olen kyllä silti vahvasti sitä mieltä että lapsen paikka on kotona!
Se nyt vaan on yksinkertaisesti väärin viedä hoitopaikkoja sellaisilta jotka niitä todella tarvitsevat. Eli työssäkäyviltä..
Äiti viettää kotona "laatuaikaa" vauvan kanssa ja isompi viedään tieltä pois päiväkotiin. Miten se muka on lapsen parhaaksi?
Ymmärrän toki että kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikkoja tarvittava määrä, mutta olen kyllä silti vahvasti sitä mieltä että lapsen paikka on kotona!
Se nyt vaan on yksinkertaisesti väärin viedä hoitopaikkoja sellaisilta jotka niitä todella tarvitsevat. Eli työssäkäyviltä..
Itse en edes harkinnut sellaista, koska minusta oli mukavaa nukkua lasten kanssa aamulla pitkään (kun oli yöllä heräillyt imettämään) ja olla yöpuvussa puoleen päivään. En voi siten oikein allekirjoittaa sitä, että joku mukavuuden vuoksi heräisi aikaisin, pukisi lapset ja kuskaisi esikoisen virikehoitoon.
Mutta hei, niitä perusteluja voi pienellä älynkäytöllä ja empatian harjoituksella kyllä keksiä paljonkin:
- vanhempi lapsi on jo iso ja tarvitsee leikkikavereita, joita EI kaikilla ole muualta saatavilla
- kuten ap kertoo, päivähoitopaikkoja on asuinalueella niukasti - jos sen kuopuksen kanssa ollaan vauvalomalla vain vuosi, ei esikoisen pk-paikkaa tietenkään kannata antaa pois, koska siten menetetään mahdollisuus saada lapset lähipäiväkotiin (sisarukset pyritään aina sijoittamaan samaan päiväkotiin).
- virikehoidetulla voi olla aivan lääkärienkin suositus hoidolleen.
- monilla asuinalueilla ei ole välimuotoja eli leikkikerhotoimintaa, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää päiväkodin osapäiväinen hoito.
- perheen tilanne voi olla sellainen, että lapsi hyötyy rutiineista ja päiväkodin tarjoamasta hoivasta. Voi olla mielen sairauksia, uupumusta, koliikkivauvaa, mitä vain.
- Voi olla, että se kotonaoleva etsii aktiivisesti työtä tai opiskelee. Lähipäiväkodin paikasta ei silloin kannata luopua, kun työllistyminen voi tapahtua koska vain ja pk:n paikat ovat jo nyt kiven alla.
Kelaapa näitä. Toki PIENELLE lapselle se kotihoito on paras vaihtoehto, itsekin siis hoidin kotona - mutta jos esikoinen olisikin ollut jo vaikkapa 5-vuotias ja kiintynyt päiväkotiinsa, kun kuopus syntyi, en ole ollenkaan varma siitä, että olisin repinyt hänet kotiin täyspäiväisesti.
Jos ei olisi virikelapsia niin hoitajien määrä ja päiväkotien määrä vähenisi, sitten olisi taas kaikki paikat täynnä :)
Se nyt vaan on yksinkertaisesti väärin viedä hoitopaikkoja sellaisilta jotka niitä todella tarvitsevat. Eli työssäkäyviltä..Itse en edes harkinnut sellaista, koska minusta oli mukavaa nukkua lasten kanssa aamulla pitkään (kun oli yöllä heräillyt imettämään) ja olla yöpuvussa puoleen päivään. En voi siten oikein allekirjoittaa sitä, että joku mukavuuden vuoksi heräisi aikaisin, pukisi lapset ja kuskaisi esikoisen virikehoitoon.
Mutta hei, niitä perusteluja voi pienellä älynkäytöllä ja empatian harjoituksella kyllä keksiä paljonkin:
- vanhempi lapsi on jo iso ja tarvitsee leikkikavereita, joita EI kaikilla ole muualta saatavilla
- kuten ap kertoo, päivähoitopaikkoja on asuinalueella niukasti - jos sen kuopuksen kanssa ollaan vauvalomalla vain vuosi, ei esikoisen pk-paikkaa tietenkään kannata antaa pois, koska siten menetetään mahdollisuus saada lapset lähipäiväkotiin (sisarukset pyritään aina sijoittamaan samaan päiväkotiin).
- virikehoidetulla voi olla aivan lääkärienkin suositus hoidolleen.
- monilla asuinalueilla ei ole välimuotoja eli leikkikerhotoimintaa, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää päiväkodin osapäiväinen hoito.
- perheen tilanne voi olla sellainen, että lapsi hyötyy rutiineista ja päiväkodin tarjoamasta hoivasta. Voi olla mielen sairauksia, uupumusta, koliikkivauvaa, mitä vain.
- Voi olla, että se kotonaoleva etsii aktiivisesti työtä tai opiskelee. Lähipäiväkodin paikasta ei silloin kannata luopua, kun työllistyminen voi tapahtua koska vain ja pk:n paikat ovat jo nyt kiven alla.Kelaapa näitä. Toki PIENELLE lapselle se kotihoito on paras vaihtoehto, itsekin siis hoidin kotona - mutta jos esikoinen olisikin ollut jo vaikkapa 5-vuotias ja kiintynyt päiväkotiinsa, kun kuopus syntyi, en ole ollenkaan varma siitä, että olisin repinyt hänet kotiin täyspäiväisesti.
Mutta juuri viikonloppuna puistossa eräs äiti porukka tuskasteli kun joutuu isompaa lasta viihdyttämään. "tulispa jo arki, niin sais isommat jaloista pois, saisi nukkua päiväuniakin" Osa näistä meinaa pitää lapset hoidossa myös miehen kesäloman ajan, että myös isä pääsee viettämään laatuaikaa vauvan kanssa, ilman että joku koko ajan vaatii huomiota! Ja usko pois näitä äitejä tällä alueella riittää.
Kyllä mua suututtaa viedä kolmea lasta kauas hoitoon julkisilla kulkuvälineillä. Kiire on kova, lapsillekkin todella raskasta. Ja sitten nämä virike äidit kävelevät kymmenen metrin matkan lähi päiväkotiin ja menevät takaisin kotiin nukkumaan. Meidän alueella on kuitenkin kaksi isohkoa päikkäriä ja silti vaan ei paikkaa lohkea.
jotka uskaltavat ottaa elämän lungimmin.
Minäkin olin aikoinani katteellinen jopa down-lapsen äidille, joka sai lapsensa virikepaikalle lähipäiväkotiin ja oma esikoiseni olisi joutunut todella kauas.
Koska meillä ei ollut lainkaan autoa, emme voineet ottaa paikkaa edes vastaan, joten jäin vielä kotiin. Mutta vasta jälkeenpäin ymmärsin, miten naurettavaa kateuteni oli ollut.
pois tuolta alueelta muutenkin, ympäristö ja sen ihmiset vaikuttavat sinunkin lapsiisi, heistä tulee helposti samanlaisia.
voihan ne lapset hoitaa itsekin tai jättää tekemättä
voihan ne lapset hoitaa itsekin tai jättää tekemättä
Oikeen naurattaa!
en siitä että lapset ovat virikehoidossa.
Mun lapset on 5v, 4v, ja 1,5v. Kaikki on mulle tärkeitä ja rakkaita. Jopa niin rakkaita, että otin isommat päiväkodista pois kun kuopus syntyi. Sain pidettyä paikat samassa päiväkodissa, eikä isompia tarvinut jättää "varaamaan" paikkoja. Joten se on todella turha peruste. Totuus vain on se että ihmiset ovat laiskoja ja eivät jaksa sitä omaa isompaa lasta kun vauva syntyy. Siinä samassa se menee yksi kun kolmekin lasta!
Olen minäkin ollut välillä tosi väsynyt ja minkäänlaista tukiverkostoa ei ole lähimaillakaan! Mutta hetkeäkään en ole miettinyt että pistäisin lapset päiväkotiin silloin kun itse olen kotona!
Kyllä mua suututtaa, kun täälläkin menee sellanen vaunuileva äiti porukka aamulla jonossa päiväkodille isompia päiväksi hoitoon viemään ja sitten itse menevät kotiin vauvan kanssa! Kyllä suututtaa niin paljon!
Itse otin lapset kotiin p-kodista, kun vauva syntyi ja juuri siitä syystä, että minun lapseni eivät vie paikkaa TYÖSSÄKÄYVIEN vanhempien lapsilta!
Meillä päiväkotipaikat ovat myös pitkän matkan takana johtuen juuri näistä virikelapsista, jotka ovat täyttäneet koko hoitolaitoksen. Siirtoanomus ollut nyt 2 vuotta, että päästäisiin lähemmäs. Ja tuloksetta! Onko se oma lapsi nyt sitten niin iso taakka, että sen kanssa ei jaksa/viitsi olla päivisin!? ihmettelen vaan!
Isommat muksut tarvitsevat ikäistään seuraa. ainakin valtaosa isoista lapsista. Otin omani pois tarhasta kun pikkusisko syntyi ja nyt palaa tarhaan syksyllä kun menen töihin. Kyllä on päivät tullut pitkiksi kun leikkiseura on 2 vuotta nuorempaa näillä nurkilla. Todellakin ois ollut parempi lapselle jatkaa osapäiväisenä "virikelapsena".
On ollut kerhossa 2 krt/viikko, mutta ei se 5h viikossa riitä. loppuaika on sitten nurinaa leikkiseuran puuttesta. talvella ei pk-lapset iltaisinkaan enää kotona ulkoilleet.
Onneksi sentäs täällä espoossa on hoitopaikkatakuu, eli poika pääsee takaisin tuohon lähipäiväkotiin. Sekin voi olla yksi syy virikepaikkaan (vs. kerhotoiminta) että saa pidettyä sen vanhan paikkan, eikä jatkossa joudu toisen alueen päiväkotiin.
Kyllä vika on kunnallispolitiikassa, eikä virikelapsissa tai heidän vanhemmissaan.
Olisiko mahdollista saada päivähoitopaikka jostain työmatkan varrelta? Ainakin pk-kunnissa voi paikan saada naapurikunnastakin nykyisin.
Ja tosiaan kannattaa katsoa myös yksityiset päiväkodit. Ne varmaan ainakin ottaa myös ulkopaikkakuntalaisia.
Mutta joo, tämä on yksi uusi argumentti sille, miksi en itse ikinä aio muuttaa maalle.