Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*#¤¤%"!!nan virikelapset!!!!

Vierailija
14.06.2011 |

Tänään tuli tieto: lapselle ei järjesty hoitopaikkaa omalta asuinalueelta. Kaikki paikat ovat täynnä!

Työpäiväni matkoineen ovat 9,5 tuntia. Lapseni saisi hoitopaikan alueelta, jolle kuskaaminen venyttäisi päivän 11,5 tuntiseksi. On se hienoa, kun lapsi voisi sitten käydä kotona nukkumassa.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella kohtuutonta vaatia ajamaan satoja kilometrejä viikossa lapsen hoitopaikan vuoksi. Kohtuutonta siis sekä lapselle että vanhemmille. Tällaisia tilanteita voi tulla ihan asuinpaikasta riippumatta. Pääkaupunkiseudulla matka voi olla suhteellisen lyhyt mutta aikaa voi silti kulua todella kauan, varsinkin jos joutuu käyttämään julkisia liikennevälineitä. Esimerkiksi itse tein eilen 1,5h matkaa kahdella bussilla kotiin, omalla autolla sama matka sujuu 20 minuutissa.

Kaikissa työpaikoissa ei vain voi lyhentää työpäivää tai tehdä työajassa liukumia. Ja näitä työpaikkoja on todella paljon. Mitä tuumisitte jos lapsen päiväkoti ei jonain päivänä aukeisikaan klo 7 kun tarhantäti liu'uttaa työaikaa, tai ei pääse töihin kun bussikuski halusikin tänään nukkua pidempään tai esikoisen opettaja ei tulekaan parille ensimmäiselle tunnille tai lääkäriaikasi on peruutettu tai kauppa ei aukeakaan klo 7 jne. Ja samoin on todella monia ammatteja joissa lyhennetty työaika tarkoittaa 4-päiväistä työviikkoa, eikä suinkaan 6-tuntista työpäivää.

Varsinaisesta virikehoidosta olen ap:n kanssa samaa mieltä mutta ei kaikki se hoito jota usein luullaan virikehoidoksi välttämättä ole sitä. Ei kaikkien lasten erityistarpeet välttämättä näy päällepäin. Eikä kaikkien lasten vanhempien erityistarpeet myöskään näy päällepäin. Ja ymmärrän myös sen että jos lapsi on 5-vuotias kun vauva syntyy, hänet pidetään lähipäiväkodissa osa-aikaisena, jotta pääsee sinne eskariin seuraavana vuonna.

Vierailija
62/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan ne lapset hoitaa itsekin tai jättää tekemättä

Oikeen naurattaa!

näin se kuitenkin on. Ei niitä lapsia kannata pykätä toisten hoidettavaksi. Oletko näitä mammoja jotka murrosiän iskiessä "vaativat" hankalan lapsensa huostaanottoa kun haluavat viettää laatuaikaa uuden vauvan ja uuden miehen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua suututtaa, kun täälläkin menee sellanen vaunuileva äiti porukka aamulla jonossa päiväkodille isompia päiväksi hoitoon viemään ja sitten itse menevät kotiin vauvan kanssa! Kyllä suututtaa niin paljon!

Itse otin lapset kotiin p-kodista, kun vauva syntyi ja juuri siitä syystä, että minun lapseni eivät vie paikkaa TYÖSSÄKÄYVIEN vanhempien lapsilta!

Meillä päiväkotipaikat ovat myös pitkän matkan takana johtuen juuri näistä virikelapsista, jotka ovat täyttäneet koko hoitolaitoksen. Siirtoanomus ollut nyt 2 vuotta, että päästäisiin lähemmäs. Ja tuloksetta! Onko se oma lapsi nyt sitten niin iso taakka, että sen kanssa ei jaksa/viitsi olla päivisin!? ihmettelen vaan!

Isommat muksut tarvitsevat ikäistään seuraa. ainakin valtaosa isoista lapsista. Otin omani pois tarhasta kun pikkusisko syntyi ja nyt palaa tarhaan syksyllä kun menen töihin. Kyllä on päivät tullut pitkiksi kun leikkiseura on 2 vuotta nuorempaa näillä nurkilla. Todellakin ois ollut parempi lapselle jatkaa osapäiväisenä "virikelapsena".

On ollut kerhossa 2 krt/viikko, mutta ei se 5h viikossa riitä. loppuaika on sitten nurinaa leikkiseuran puuttesta. talvella ei pk-lapset iltaisinkaan enää kotona ulkoilleet.

Onneksi sentäs täällä espoossa on hoitopaikkatakuu, eli poika pääsee takaisin tuohon lähipäiväkotiin. Sekin voi olla yksi syy virikepaikkaan (vs. kerhotoiminta) että saa pidettyä sen vanhan paikkan, eikä jatkossa joudu toisen alueen päiväkotiin.

Kyllä vika on kunnallispolitiikassa, eikä virikelapsissa tai heidän vanhemmissaan.

Hoitotakuu meilläkin. Leikkikavereita kyllä löytyy, jos vaan viitsii nostaa perän sohvasta ja kävellä puistoon. Ja ikä haarukka on nollasta ties mihin. Kaiken ikäistä löytyy, puistot päivisin pullollaan porukkaa. Joten leikkikavereiden puutteesta ei voi TÄÄLLÄ valittaa! Mun pointti oli kuitenkin se, kun nämä kyseiset äidit eivät viitsi ottaa lapsia kotiin, koska lapset ovat taakka. Mielummin lussutellaan sen vauvan kanssa kaksistaan. Ainoa syy lapsen päiväkodissa oloon on äidin laiskuus, se mua ottaa aivoon!

Vierailija
64/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla nykyään max. 10 h päivässä.

T: eräs jolla 8 h työpäivä + tunnin ruokatunti + ruuhkassa ajoa 2 h päivässä vähintään.

Vierailija
65/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla nykyään max. 10 h päivässä. T: eräs jolla 8 h työpäivä + tunnin ruokatunti + ruuhkassa ajoa 2 h päivässä vähintään.

Yritin kysyä siltä päivähoidon ohjaajalta, joka tänään asiasta ilmoitti, mutta ei vastannut...

ap

Vierailija
66/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla nykyään max. 10 h päivässä. T: eräs jolla 8 h työpäivä + tunnin ruokatunti + ruuhkassa ajoa 2 h päivässä vähintään.

Yritin kysyä siltä päivähoidon ohjaajalta, joka tänään asiasta ilmoitti, mutta ei vastannut... ap

kyllä ne sitä lasta pidempään pitää mut varaudu siihen et sua ohjeistetaan siitä että kaupassa käynnit eivät kuulu työaikaan, lapsi tulee hakea heti hoidosta eikä mennä kotiin jne. raivostuttavaa.

Vierailija
67/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siitä että lapset ovat virikehoidossa.

Mun lapset on 5v, 4v, ja 1,5v. Kaikki on mulle tärkeitä ja rakkaita. Jopa niin rakkaita, että otin isommat päiväkodista pois kun kuopus syntyi. Sain pidettyä paikat samassa päiväkodissa, eikä isompia tarvinut jättää "varaamaan" paikkoja. Joten se on todella turha peruste. Totuus vain on se että ihmiset ovat laiskoja ja eivät jaksa sitä omaa isompaa lasta kun vauva syntyy. Siinä samassa se menee yksi kun kolmekin lasta!

Olen minäkin ollut välillä tosi väsynyt ja minkäänlaista tukiverkostoa ei ole lähimaillakaan! Mutta hetkeäkään en ole miettinyt että pistäisin lapset päiväkotiin silloin kun itse olen kotona!

Tämä viesti on itsekkyyden huippu. Kun MINÄ sain pidettyä paikat päiväkodissa, muidenkin kuuluu siinä onnistua... Huh huh! En tiedä, miten sinä sait ne päivähoitopaikat pidettyä samoina, mutta meidän kunnassamme se ei vain käy. Minun lapseni on joutunut vaihtamaan nyt kolme kertaa päiväkotia, ja jos saamme kolmannen lapsen ennen kuin esikoinen on koulussa, niin aivan tasan tarkkaan jätän hänet varaamaan paikkoja eli siis virikehoitoon. En halua, että lapsi joutuu enää kertaakaan vaihtamaan päiväkotia.

Meillekin tuli 12 km lenkki, kun emme saaneet paikkaa esikoisellemme lähipäiväkodista. Laitoimme sitten siirtohakemuksen vetämään ja vuoden päästä esikoinen pääsi tähän nykyiseen päiväkotiin. Kunnat eivät ole aivan kartalla tässä hakusysteemissä. Naapurimme kertoivat, että toinen perhe oli hakenut toiseen lähipäiväkotiin ja toinen perhe toiseen (tässä on kaksi päiväkotia kilometrin säteellä toisistaan). Arvatkaapa vain, miten perheiden lapset saivat ne paikat. No, tietysti ristiin eikä voinut vaihtaa ilman siirtoanomusta, jonka käsittelyyn menisi oma aikansa niin, että lapset olisivat "väärissä" päiväkodeissa puolisen vuotta. Näin siis kerrottiin vanhemmille, jotka sitten jättivät lapsensa "vääriin" päiväkoteihin ihan siksi, että eivät jaksaneet taistella.

Koko järjestelmä siis on pielessä, ei vanhemmat. Paikkojen jako tuntuu olevan liian vaikeaa niille, jotka niitä jakoja toteuttavat. Perheiden kokonaistilanteita ei oteta huomioon.

Minä suosittelen ap:tä antamaan kunnon palautetta kunnalle asiasta. Vain sillä tavalla hommaan saadaan muutos.

Vierailija
68/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siitä että lapset ovat virikehoidossa.

Mun lapset on 5v, 4v, ja 1,5v. Kaikki on mulle tärkeitä ja rakkaita. Jopa niin rakkaita, että otin isommat päiväkodista pois kun kuopus syntyi. Sain pidettyä paikat samassa päiväkodissa, eikä isompia tarvinut jättää "varaamaan" paikkoja. Joten se on todella turha peruste. Totuus vain on se että ihmiset ovat laiskoja ja eivät jaksa sitä omaa isompaa lasta kun vauva syntyy. Siinä samassa se menee yksi kun kolmekin lasta!

Olen minäkin ollut välillä tosi väsynyt ja minkäänlaista tukiverkostoa ei ole lähimaillakaan! Mutta hetkeäkään en ole miettinyt että pistäisin lapset päiväkotiin silloin kun itse olen kotona!

Tämä viesti on itsekkyyden huippu. Kun MINÄ sain pidettyä paikat päiväkodissa, muidenkin kuuluu siinä onnistua... Huh huh! En tiedä, miten sinä sait ne päivähoitopaikat pidettyä samoina, mutta meidän kunnassamme se ei vain käy. Minun lapseni on joutunut vaihtamaan nyt kolme kertaa päiväkotia, ja jos saamme kolmannen lapsen ennen kuin esikoinen on koulussa, niin aivan tasan tarkkaan jätän hänet varaamaan paikkoja eli siis virikehoitoon. En halua, että lapsi joutuu enää kertaakaan vaihtamaan päiväkotia.

Meillekin tuli 12 km lenkki, kun emme saaneet paikkaa esikoisellemme lähipäiväkodista. Laitoimme sitten siirtohakemuksen vetämään ja vuoden päästä esikoinen pääsi tähän nykyiseen päiväkotiin. Kunnat eivät ole aivan kartalla tässä hakusysteemissä. Naapurimme kertoivat, että toinen perhe oli hakenut toiseen lähipäiväkotiin ja toinen perhe toiseen (tässä on kaksi päiväkotia kilometrin säteellä toisistaan). Arvatkaapa vain, miten perheiden lapset saivat ne paikat. No, tietysti ristiin eikä voinut vaihtaa ilman siirtoanomusta, jonka käsittelyyn menisi oma aikansa niin, että lapset olisivat "väärissä" päiväkodeissa puolisen vuotta. Näin siis kerrottiin vanhemmille, jotka sitten jättivät lapsensa "vääriin" päiväkoteihin ihan siksi, että eivät jaksaneet taistella.

Koko järjestelmä siis on pielessä, ei vanhemmat. Paikkojen jako tuntuu olevan liian vaikeaa niille, jotka niitä jakoja toteuttavat. Perheiden kokonaistilanteita ei oteta huomioon.

Minä suosittelen ap:tä antamaan kunnon palautetta kunnalle asiasta. Vain sillä tavalla hommaan saadaan muutos.

Täällä nyt sattuu olemaan sellanen hienous kuin hoitotakuu. Sillä MINÄ olen saannut lapsilleni paikan pidettyä. En tiennyt että muualla ei ole! Mutta minä nyt olen muutenkin kirjoitellut tänne oman alueeni virike äideistä, jotka saavat minut raivon partaalle.

Vierailija
69/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tilanne ihan oma vika. Early Bird gets the worm!

Minusta on kummallista ihmetellä kesällä ettei saanut hyvää hoitopaikkaa syksyksi. Itse olimme aikaisin liikkeellä jo edellisen vuoden puolella ja valikoimme meistä parhaimman privaattipäiväkodin lapselle. Kyllä niissä aina joku paikka vapautuu, kun isommat aloittavat koulun syksyllä. Pitää varata se paikka ajoissa. Varasimme paikan jo monta kuukautta sitten ja lapsi aloittaa elokuussa.

Turha itkeä tässä vaiheessa, kun itse ette ole hoitaneet ajoissa.

Vierailija
70/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on jonotettu paikkaa kolme vuotta, ja ei edelleenkään saatu. Ja yksityisiä päiväkoteja täällä ei ole. Joten MITEN aikaisin olisi pitänyt olla liikkeellä arvon vastaaja..?

Vierailija
71/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on jonotettu paikkaa kolme vuotta, ja ei edelleenkään saatu. Ja yksityisiä päiväkoteja täällä ei ole. Joten MITEN aikaisin olisi pitänyt olla liikkeellä arvon vastaaja..?

paikkaa 1,5 vuotiaalle? Kovin erikoispk? Mutta siis virikelapset ovat saaneet paikan? Teitä ei siis ole haluttu sinne, ja syythän siihenkin siis on, kurjaa, mutta totta.

Vierailija
72/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on 5-v. ja tämä oli jo kolmas syksy, kun olisi paikkaa tarvittu. Ihan tavallinen kunnallinen päiväkoti. Jossa ON virikelapsia (ei tietenkään kaikki). Ei saatu myöskään alueen toisesta päiväkodista (joka tosin on umpihomeessa ja jo kerran asetettu käyttökieltoon), eikä yhdellekään perhepäivähoitajalle.

Vierailija
73/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne virikelapset on niin eriarvoisia kuin teidän kullanmurunne.

nekin maksaa paikoistaan samanverran kuin tekin joten turhaa urputat siellä.

kannattaako kaikki jättää viimetippaan??häh?

saapahan taas nauraa kunnolla joo.

Vierailija
74/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut hakemukset Tammikuussa ja olen lähdössä syksyllä töihin. Vieläkään ei ole tietoa lasten päiväkodista! Eli täällä asiat ei ole itsestä kiinne vaan jostain ihan muusta. Yksityiset on niin saatanan kalliita, että mulla ei ole varaa valita parasta paikkaa!

Vierailija
75/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän silloin ole virikelapsi.

Tuskin nuo kaikki virikelapset on virallisesti mitään suojelutapauksia... mutta siinä rajoilla. Aikuiset ei jaksa lapsiaan joten tuo on ihan hyvä alku laittaa ne hoitoon, eikä jättää kokonaan heitteille.

lapsi on erisyislapsi ja päiväkodissa kuntoutuksessa joten ei tarkoita sitä että olisi siellä lastensuojelullisista syistä. Vaan siksi, että kun hänellä on autismiin viittaavia vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja ymmärtämisvaikeuksia, pk tekee hänelle hyvää.

Siellä käy myös pari terapeuttia paikan päällä säännöllisesti. Että voisitko pliis olla lokeroimatta kaikkia heti oman mielesi mukaan? Lapseni ei olisi edes päiväkodissa ilman diagnoosiaan, vaan pphlla ja sielläkin osa-aikaisesti kun olimme miehen kanssa järjestäneet niin että tarvitsisi olla mahdollisimman vähän hoidossa. Itsellekin oli kova paikka järjestellä niin että lapsi on varmasti TARPEEKSI hoidossa, joten tälläiset ihmeelliset kuvitelmat on aika epämiellyttävää kuultavaa..

Vierailija
76/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut hakemukset Tammikuussa ja olen lähdössä syksyllä töihin. Vieläkään ei ole tietoa lasten päiväkodista! Eli täällä asiat ei ole itsestä kiinne vaan jostain ihan muusta. Yksityiset on niin saatanan kalliita, että mulla ei ole varaa valita parasta paikkaa!

meidän kunnassa ei ainakaan ennen syksyä vielä luultavasti paikasta mitään kuuluisikaan. Mutta kun kunnan on pakko kahdessa viikossa paikka järjestää jos niin on tarve niin sehän on järjestettävä. Mutta jos sulla kerran alkaa työt vasta syksyllä niin on selvää että siellä vielä järjestellään niitä hoitopaikkoja.

Vierailija
77/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on 5-v. ja tämä oli jo kolmas syksy, kun olisi paikkaa tarvittu. Ihan tavallinen kunnallinen päiväkoti. Jossa ON virikelapsia (ei tietenkään kaikki). Ei saatu myöskään alueen toisesta päiväkodista (joka tosin on umpihomeessa ja jo kerran asetettu käyttökieltoon), eikä yhdellekään perhepäivähoitajalle.

koska se hoitopaikka on LAIN MUKAAN pakko kunnan järjestää. Jos työt alkaa yllättäen niin kahdessa viikossa. Että älähän höpötä asiasta josta et näköjään tiedä mitään.

Vierailija
78/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan ottaa kantaa tähän " kannattaako kaikki jättää viimetippaan??häh?"..

Vierailija
79/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittajan kanssa, eli ensisijaisesti paikat pitäisi jakaa työssäkäyville, opiskelijoille jne., eli niille, joilla on pakottava tarve saada lapset hoitoon.

Suomalainen päivähoitosysteemi on pakollinen, jotta yhteiskuntamme on tasa- arvoinen naisille ja miehille työssäkännin suhteen. Subjektiivinen päivähoito -oikeus on alunperin aloitettu sosiaalisista syisä, mutta sen käyttö on on lähtenut viimeisen 10 vuoden aikana totaalisesti lapasesta. Onneksi valtion rahat on niin loppu, että uskompa hallituksen puuttuvan tähän(kin) järjettömään rahareikään vielä tämän hallituskauden aikana.

Omasta mielestäni verorahoillamme pitäisi tukea vain sellaista toimintaa, mikä on kansalaisille välttämätöntä. En sitä, että äidillä/ isällä on kotona helpompaa, kun osa lapsista saadaan hoitoon. Toki kannatan edelleen hoito- oikeutta sosiaalisista/ terveydellisistä yms. syistä, mutta jokainen tietää, että tuo tarve on melko pientä.

Sitä kyllä mielellään arvostellaan esim. maahanmuuttajia, sossun rahoilla eläviä jne,. tyyppejä, jotka käytävät systeemiä väärin, vaikka päivähoitosysteemin väärinkäyttö on mielestäni ihan samaan sarjaan luokiteltavissa. Jos tuollainen systeemi on luotu, niin mikäs siinä, kaikki vaan käyttämään saavutettua etua. Mutta ihan turha valittaa korkeista veroista, kasvavista hinnoista yms. kun itse ruokitte systeemiä. Joo, ja tiedän, että maksatte hoitopaikoistanne ihan saman kuin työssä käyvät vanhemmat, mutta samalla työssäkäyvä tuottaa monta kertaa enemmän valtiolle käymällä töissä. Ja vanhemmille koituva päivähoitomaksuhan kattaa vain pienen osan todellisista kustannuksista!

Vierailija
80/102 |
14.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä te oikein asutte, eihän tuo ole mahdollista. Eikö työssäkäyville ole kunnan pakko järjestää päiväkotipaikka neljänkuukauden sisällä?

Olen asunut myös ulkomailla ja siellä piti lapsi ilmoittaa jonoon jo raskauden aikana. Itse ilmoitin heti samana päivänä testatessani positiivistä. Taas se varhainen sai paikan :)

Minä hoidan itse asiani niin ne onnistuu.