Kuskus ja punaiset linssit- helposti lähestyttäviä reseptejä, kiitos! :)
Tällaisia tuli herkkukorista. Yritin jo ujuttaa kuskusia salaatin sekaan, mutta kukaan meillä ei oikein tykännyt...
Mitä näistä kahdesta aineesta kannattaa kokata, että ruoka-aineet tulisi tutuksi ja jopa lapsetkin söisivät.
Eihän noita roskiinkaan voi heittää!
Kommentit (17)
Kuskuksesta teen usein lämmintä salaattia, eli kuskus turvotetaan kasvisliemeen ja sekaan grillattuja kasviksia tai sitten vaan tomaattia, parsakaalia, kesäkurpitsaa jne. Kuskuksen voi myös maustaa etikkaiseksi jos tykkää, tai sitruunamehulla/valkosipulilla..
Loistava lisuke vaikka lihalle tai kanalle!
Mun suosikki kuskusin kanssa on ehdottomasti maissi. Saatan syödä tota ihan pelkilleen, sekoitettuna.
Välillä oon myös tehnyt niin, että laitan kuskusia, maissia, tomaattia, sipulia jne. (oman maun mukaan) ja sekaisin vaan.
käyttää ihan hyvin vaikka riisin korvikkeena. Meillä syödään lihakastikkeen kylkiäisenä.
löytyy varmasti monia eri reseptejä mutta yks yksikertainen tässä:
kuullota pari pilkottua sipulia (valkosipulia myös jos tykkää), pilkottu porkkana. Lisää vettä ja anna kiehua jonkin aikaa. Lisää huuhdellut linssit (ja tomaattimurskaa, jos haluat)ja keitä kypsäksi. Mausteita maun mukaan. Jos tykkäät sosekeitoista niin soseuta.
vaikka epäilen, että joudun yksin sen syömään :)
Olisiko lisää linssireseptejä? Isosta pakkauksesta tulisi varmaan muutakin kuin yksi keitto :)
ap
Linssit ovat hyvä raaka-aine erilaisiin kastikkeisiin. Eli käsittelet, kuten purkissa/pussissa lukee ja lisäät kastikkeisiin. Tomaattikastike ja kookosmaito sopivat hyvin linsseille.
Kuskus kannattaa turvottaa kuumassa mausteliemessä (ei keittää) ja lisätä patoihin tai kastikkeisiin.
Tässä helppo porkkanakeitto ja tästä usein tykkää lapsetkin, kun on makeaa.
Keitä porkkanoita ja linssejä parikymmentä minuuttia. Mausta suolalla ja pippurilla. Soseuta sileäksi. Lisää purkki kookosmaitoa ja kiehauta.
Mä laitan yleensä kilon porkkanaa, ehkä pari desiä linssejä. Vettä sen verran että tulee aika tiivis sose, koska kookosmaito notkistaa.
Täähän on halpaa kuin saippua ja ihan ravitsevaa.
5 dl linssejä: Huuhtele linssit ensin; kylmä vesi, kuuma vesi, kylmä vesi
2 l vettä kiehumaan
2 rkl kasvisliemijauhe (tai katso pakkauksesta määrä)
Keitä linssit n. 20 min
Lisää: 2 porkkanaa, 1 iso peruna (alkup ohje ilman perunaa, lisää ruokaisuutta!), 1 sipuli, pala juuriselleriä 0.5 dl öljyä
Keitä kypsäksi, n 30 min
Soseuta, lisää 1 pieni prk tomaattipyrettä
On tosi hyvä ja helppo!
Meidän lapset hihkuu riemusta, kun tarjolla on kuskusta. Riisin/pastan sijalle ihan sellaisenaan. Mutta on hyvää vain, kun on tehty kunnolla reseptin mukaan: lopuksi voin/margariinin kanssa irtonaiseksi sekoittaen puuhaarukalla.
Linsseistä muhennosta kanan kaveriksi.
Katso Kuskus-paketin kyljestä kuinka paljon vettä tarvitaan, olen itse tehnyt tämän salaatin 4 dl kuskusksesta, tulee paljon. (kuten myös ed aurinkokeittoa!!)
4 dl kuskusia kattilan/astian pohjalle
Lisää kuuma/kiehutettu vesi n. 4 dl + kasvisliemijauhetta kuskusin päälle, sekoita vähän ja kansi kiinni: anna "hautua" 5 min (kattila siis pöydällä)
pilko punasipuli
tomaatteja
tuoretta persiljaa, rucolaa, minttua tms
- tai mitä vain varioiden
Kun kuskus on turvonnut, niin raavi se irtonaiseksi ja kaada salaattikulhoon. Lisää sitruunamehua + pilkotut salaattiaineet
On tosi hyvää, esim lihapullien tms kanssa.
Keitetään pari dl linssejä, ja sekaan kastike, johon tulee tomattipyrepurkki, öljyä, pari valkosipulinkynttä, soijaa, oreganoa ja pippuria (+ehkä viinietikkaa).
Lisäksi salattiin vihreää paprikaa, punasipulia, kiehautettuja parsakaalin kukintoja, tomattia ja oliiveita.
Nam! Vielä parempaa seuraavana päivänä.
Kuskusista mun lemppari on salatti Jamie Oliverin kirjasta
http://www.lovelyrecipes.com/recipe.php?recipeid=3122
ei tarvii vaan liotella niitä linssejä.
(Pekonia tai jotain lihanpalaa), sipulia, linssejä ja mausteita.
Tässä ihana linssikeitto:
Sisilialainen linssikeitto
300g linssejä
1 sipuli
1 valkosipulin kynsi
100g savustettua kinkkua
3 rkl öljyä
1 tlk säilyketomaatteja
1 tl suolaa
1,5 l vettä
1 kasvisliemikuutio
mustapippurirouhetta
Tarjoiluun: parmesania
Huuhdo linssit huolellisesti ja laita ne likoamaan muiden työvaiheiden ajaksi. Hienonna sipuli ja valkosipuli sekä kinkku. Kuullota ne öljyssä. Pilko säilyketomaatit ja kaada ne liemineen kattilaan. Hauduta kannen alla 10 min. Lisää vesi ja kasvisliemikuutio sekä valutetut linssit. Keitä linsseistä riippuen 20-60 min (punaiset kyspyvät nopeammin kuin vihreät). Mausta pippurilla. Tarjoa parmesanraasteen ja leivän kanssa.
Tässä vielä muitakin linssiruokia:
Linssikeitto
2,5 dl linssejä
1l kasvislientä
2 porkkanaa
4 tomaattia
1 sipuli
1 tl meiramia
1 rkl soijaa
Huuhtele linssit hyvin ja laita kiehumaan kasvisliemeen. Raasta porkkanat ja kalttaa tomaatit ja pilko ne. Silppua sipuli. Lisää linssien joukkoon. Mausta.
LINSSIKASTIKETTA JA PASTAA
öljyä
1 sipuli
1 valkosipulin kynsi
1,5 dl linssejä
5 dl vettä
1 kasvisliemikuutio tai 1-2 tl kasvisliemijauhetta
meiramia
paprikaa
4-5 dl pastaa, esim. kaurapastaa
Kuullota öljyssä hienonnettu sipuli ja valkosipuli. Lisää vesi, hyvin huuhdotut linssit, kasvisliemikuutio, tomaattimurska ja mausteet. Keitä noin 20 min.
Keitä lisäkkeeksi pastaa. Esim. kaurapasta sopii mainiosti. Vaihtelun vuoksi voi tarjota lisäkkeenä perunoitakin tai riisiä ja kastiketta voi käyttää myös uuniperunan täytteeksi.
LINSSI-PERUNAKEITTO
öljyä
1 sipuli
6 perunaa
1,5 l vettä
1 kasvisliemikuutio tai 1-2 tl kasvisliemijauhetta
2 dl linssejä
Kuullota sipuli öljyssä. Voit käyttää mainiosti myös purjoa. Lisää vesi, kasvisliemikuutio ja perunat. Keitä kunnes perunat ovat lähes kypsiä ja lisää hyvin huuhdotut linssit sekaan. Keitä vielä 10-15 min.
LINSSIKEITTO
1 tlk tomaattimurskaa
1 l vettä
200 g linssejä
1 sipuli
2 rkl tomaatisosetta
2 rkl sitruunamehua
Kaada tomaattimurska ja vesi kattilaan ja kiehauta. Kaada hyvin huuhdellut linssit sekaan. Lisää muut aineet ja keitä 30-40 min.
Couscous on minusta parasta näin:
couscous kypsennetään vain kaatamalla kuumaa vettä päälle - maustetaan suolalla, mustapippurilla, oliiviöljyllä ja balsamicolla - ja sekaan vihanneksia, esim. kurkkua, tomaattia, paprikaa, sipulia ja fetaa ja oliiveja - kerrassan ihanaa
Tää viimeisin on se mitä exäkin kuulema kaipaa ;-)
Oma lempparireseptini linsseihin tulee tässä.
1 sipuli
öljyä
currya
1 litra vettä
kasvisliemikuutio
1 rkl tomaattipyrettä
2 dl linssejä
2 dl maustamatonta jogurttia
Pilkottu sipuli kuullotetaan öljyssä. Lisätään currya oman maun mukaan, tomaattipyre sekä vesi ja kasvisliemikuutio. Annetaan kiehahtaa. Heitetään sekaan linssit ja annetaan hautua kunnes linssit ovat pehmenneet sosemaiseksi. Tähän menee aikaa noin 20 min. Lopuksi joukkoon sekoitetaan jogurtti ja sekoita.
Linssit muistuttavat maultaan hieman hernettä, joten niistä saa nopean hernekeiton korvikkeen. Itse en tosin ole ikinä oppinut pitämään kyseisestä ruuasta mutta linssit uppoavat kyllä. Pitää laittaa kokeiluun tuo linssipastakin ja kokeilla muitakin keitto-ohjeita :)
Couscousia olen valmistanut joskus salaatin joukkoon tai tehnyt siitä sörsseliä mihin tulee couscousin lisäksi erilaisia kasviksia nopeasti wokattuina. Joskus olen tehnyt GoGreenin couscous-paketin kyljen ohjeen mukaan greippicouscousia mutta se ei saavuttanut mitään suurta suosiota. Oma mieheni pitää couscousista jopa ihan paljaaltaan voilla maustettuna :D Helppo miellyttää.
kuskussia käytetään usein kanan kanssa lisukkeena tai salaatissa. Itse keitän sen aina kasvisliemessä, niin siihen saa makua. Meillä kyllä on kaikki aina tykänneet siitä.
Punaisia linssejä laitan usein mukaan esim. jauhelihakeittoon ja -kastikkeeseen. En ole tainnut koskaan tehdä mitään varsinaista linssiruokaa, se ois todennäköisesti syötävä yksin :)
Netistä löytyy reseptejä. Siihen voi laittaa noita linssejäkin, keittää vaan pari desiä kylmällä vedellä huuhdeltuja linssejä n. 10 - 15 min. ja lisää pannulle tai kattilaan kuskusin joukkoon.