Onko kukaan joutunut ilman omaa syytään isoihin vahingonkorvauksiin tms.? Miten kestät?
Esim. joutuisit aiheettomasti maksamaan asuntokaupassa isoja korvauksia (mahd. oikeudenkäyntikuluineen).
Tai joutuisit maksamaan toiselle takaamasi lainan.
Tai jotain muuta, missä omaa hyväuskoisuuttasi / ilman syytä / jonkun ikävän ihmisen "koston" takia tms. jouduit isoihin velkoihin.
Tai elämäntilanne pakotti myymään asunnon josta jäikin vielä velkaa.
Tai yrittäjyys ei toiminut ja jäi isot velat?
Miten selviät elämästä nyt? Paljonko velkaa oli / on? JOuduitko myymään nykyisen kotisi ja muuttamaan johonkin kämäluukkuun perheen kanssa? Meneekö palkkaa ulosottoon, vaikka olisit ihan ok työssä esim. ylempänä toimihenkilönä? Joudutko maksamaan velkaa loppuikäsi?
Oletko katkera? Vai onko vain elämänarvot muuttuneet, ulkoiset puitteet huonontuneet, mutta olet selvinnyt syyttömästä kohtuuttomasta velkataakasta kuitenkin henkisesti ehjänä? Miten esim. ison perheen tällaisessa tilanteessa käy?
Kommentit (22)
tai mun äitini tarinan. meidän perheellä oli siis iso omakotitalo, molemmat vanhemmat olivat töissä, mun isä oli yksityisyrittäjä ja hommia riitti. Kunnes pahin lama iski (silloin 90-luvulla) ja isäni joutui lopettamaan yritystoiminnan. Siitä alkoi alamäki kun työtä ei sitten löytynytkään. Tämä kaikki johti isäni itsemurhaan (se onkin asia erikseen ja nyt käsitellään raha-asioita). Tämän seurauksena äitini joutui myymään lapsuudenkotimme liian halvalla suhteessa velkaan ja hän maksaa nyt lopun ikäänsä talolainaa talosta jota meillä ei enää ole. Ja tällöin pankki käsittelee lainan "kulutusluottona" joten edes korkoja ei voi vähentää verotuksessa. Tämä kaikki olisi saattanut olla vältettävissä jos vanhempani olisivat käyneet hankkimassa lainalle vakuutuksen (toisen kuolemantapauksen varalta). Eli talolaina oli aivan liian suuri yhdelle ihmiselle (pienituloiselle) kun laina + remontit oli mitoitettu siten että isäni yritys menestyy yhtä hyvin kuin se menestyi ennen lamaa. Mun mielestä tää ei ole äitini vika? vai onko? Siis lähinnä kommentoin sitä (en muista numeroa) kuka kirjoittaa että nuo vaikeudet on aina omaa syytä.
Äitisi ja isäsi ostivat liian kalliin talon, johon ei ollut varaa. On ihan perustietoa että työt voivat loppua ja asuntojen arvo vaihdella, jos ostaa velaksi korkeahinnan aikaan ja myy matalan hinnan aikaan silloin jää velkaa jäljelle.
Äitisi olisi voinut olla ottamatta lainaa isäsi kanssa.
Pienessä taloyhtiössä ei haluttu noudattaa vastuunjakotaulukkoa kun meiltä hajosi lämminvesivaraaja. Asia sinällään oli selvä (juristi vahvisti), taloyhtiön olisi kuulunut maksaa.
Ostettiin sitten varaaja itse, ja vaadittiin yhtiöjärjestyksen muutos. Parisen tonnia taisi mennä, ei sinällään paljon, mutta opin että lain ja sopimusten noudattaminen ei kaikki kiinnosta.