Helvetin noloa-äitini huusi anopilleni!
Olen jo 30-vuotias kolmen lapsen äiti, joista nuorin on vauva. Mieheni tekee paljon töitä. Oma äitini asuu 200 km päässä ja on työelämässä. Anoppi taas asuu lähellä, eikä ole työelämässä, vaan vireä kotirouva.
No, äitini seurasi muutaman päivän, millaista arkeni on kolmen lapsen kanssa. Huom. EN itse ole mitään valittanut tai voivotellut. Äitini kysyi, kuinka usein anoppi auttaa lastenhoidossa. Sanoin miten asia on, eli aika harvoin anoppi ottaa isompia hoitoon, ehkä kerran neljässä kuukaudessa. Ja sanoin, että anopilla on usein ns. omia hommia, kuten nyt helteillä mattojen pesua ja muuta sellaista, ja kun alkuviikosta kysyin apua lastenhoidossa, niin anopille ei käynyt, kun halusi siivota kotonaan.
No tänään anoppi ja äitini tapasi. Äitini alkoi mesoamaan anopille, että miksi hän ei auta, vaikka on eläkeläinen. Anoppi oli ihan ihmeissään ja äitini antoi tulla täydeltä laidalta, vittuili anopille kuinka hän ainakin auttaisi enemmän jo asuisi lähellä, että eikö ole velvollisuus mummona auttaa, että eikö hän tiedä miten raskasta on pienten lasten kanssa jne. jne..
Käskin äitiäni ainakin 50 ketaa lopettamaan, mutta äitini huusi minun ohitse, että anna hän nyt sanoo suoraan miten asiat on.
Huhhuh. Tilanne päättyi siihen, että äitini lähti, anoppi meni kotiinsa ja minä menin lasten kanssa kotiin. Tapasimme siis kävelyllä päivällä.
Aivan hemmetin törkeää ja typerää äidiltäni puuttua asioihini, haukkua anoppia, VARSINKAAN KUN EN OLE MITÄÄN PUHUNUT ! Hän vaan teki omat johtopäätöksensä ja alkoi mesota että on huolissaan minun jaksamisesta.
MITÄ TEKISITTE? Sanoisitte? Anopille ja äidillenne, jos näin olisi käynyt?
Kommentit (46)
uudestaan asiasta, kummankin kanssa kaikessa rauhassa kahden kesken.
Äidilleni: ei ole sinun tehtäväsi räyhätä anopille, vaikka ymmärrän että olet huolissasi minusta. Saisit pyytää anopilta anteeksi käytöstäsi.
Anopille: anteeksi, että äitini aloitti eikä ymmärtänyt lopettaa vaikka pyysin. En ole äitini kanssa samaa mieltä, enkä ole hänelle puhunut että sinun tarvitsisi auttaa enemmän. Saat toki auttaa, mutta lapset ovat minun ja sinun poikasi. Olen puhunut äitini kanssa ja pyytänyt että pyytisi sinulta anteeksi käytöstään.
ja meillä sairas lapsi. Auttaa kuitenkin mieheni sisaruksen perhetä, heillä terveitä lapsia.
Olisin tosi tyytyväinen jos joku avaisi suunsa anopilleni, minä kun en tohdi.
Voit pyytää tylyä ja räyhäävää käytöstä anteeksi äitisi puolesta, mutta muistuttaa asian pointin.
Pyysin tällä viikolla anopilta apua, mutta ei ehtinyt kun sillä oli omia hommia....
Ja, ei anoppi ehdi kun sillä on sitä matonpesua (= anoppi pitää matonpesua tärkeämpänä)
Anopilla on oikeus omiin hommiin eikä velvollisuutta hoitaa kenenkään lapsia. Omansa on jo hoitanut. Kerro se äidillesi.
Isovanhemmilla on velvollisuus auttaa lapsiaan. Lisäksi normaali isovanhempi nauttii lastenlastensa seurasta. Vastavuoroisuus on tärkeää ihmissuhteissa, monissa muissa kulttuureissa nämä asiat ovat itsestäänselvyyksiä. isovanhemmat auttavat lastenhoidossa ja toisaalta heistä pidetään myös huolta kun eivät yksin pärjää enää :)
Pyysin tällä viikolla anopilta apua, mutta ei ehtinyt kun sillä oli omia hommia....
Ja, ei anoppi ehdi kun sillä on sitä matonpesua (= anoppi pitää matonpesua tärkeämpänä)
Anopilla on oikeus omiin hommiin eikä velvollisuutta hoitaa kenenkään lapsia. Omansa on jo hoitanut. Kerro se äidillesi.
mitä maa päällään kantaa.
Äidille sanoisin, että jatkossa turpa kiinni!
Huutaminen on aina väärin ja osoittaa suurta epäkypsyyttä. Pakko silti sanoa, että aika monessa asiassahan äitisi oli oikeassa.
Toivottavasti anopin silmät nyt avautuvat ja hän alkaisi ottaa aktiivisemmin osaa sun kuormasi kantamisesta. Jos asuu lähellä ja on kaiken lisäksi vielä vapaa eläkeläinen, on mielestäni suorastaan törkeää, että anoppi ei osallistu lapsen hoitoon tuota enempää tai edes jollakin tavalla auta teitä.
Pelkään pahoin, että tää saattaa kääntyä vielä sua itseäsi vastaan. Anoppi todennäköisesti kuvittelee, että sinä olet äidillesi valittanut tilanteesta ja suorastaan pyytänyt puhumaan anopille. Hän saattaa tästä hyvästä katkaista välit teihin kokonaan ja on vielä vähemmän kanssanne tekemisissä. Ehkä voisit tai mahdollisesti jopa miehesi voisi puhua anopin/äitinsä kanssa ja yrittää selvittää tilanteen mahdollisimman kivuttomasti? Ja samallahan te voisitte ilmaista, että kovastihan se teidän perheen arkea helpottaisi, jos anoppi edes joskus tulisi auttamaan esim. lastenhoidossa...
Isovanhemmilla on velvollisuus auttaa lapsiaan. Lisäksi normaali isovanhempi nauttii lastenlastensa seurasta. Vastavuoroisuus on tärkeää ihmissuhteissa, monissa muissa kulttuureissa nämä asiat ovat itsestäänselvyyksiä. isovanhemmat auttavat lastenhoidossa ja toisaalta heistä pidetään myös huolta kun eivät yksin pärjää enää :)
auttaa lapsiaan/lapsenlapsiaan. Jokainen hoitaa itse omat lapsensa ja kotinsa ja isovanhemmat auttavat jos jaksavat ja ehtivät.
kuten ei lapsillakaan ole mitään velvollisuutta huolehtia omista vanhemmistaan kun nämä tulvat vanhoiksi, sairaiksi ja heikoiksi. Onneksi monissa perheissä vastavuoroisuus toimii, jopa täällä Suomessa.
auttaa lapsiaan/lapsenlapsiaan. Jokainen hoitaa itse omat lapsensa ja kotinsa ja isovanhemmat auttavat jos jaksavat ja ehtivät.
Miksi sun pitää tehdä yhtään mitään. Et kai ole vastuussa kummankaan käytöksesta? Noloa tuo on ennen kaikkea äidillesi ja anopillesi, ei sinulle.
kummankaan velvollisuus ei ole auttaa sinua. Vaikka anoppisi asuu vieressä ei hän ole teidän lastenhoitaja.
Jos pyydät apua ja hän ei sitä anna ei asialle voi mitään.
Mutta jokainen me tiedetään että jokainen joskus tarvitsee apua ja välillä vois omaa miniää auttaa, edes vähän.
Tee anopille selväksi että et pyytänyt äitiäsi osallistumaan keskusteluun ja et hyväksy äitisi huutoja. Äläkä kommentoi sen enempää. Kyllä taatusti anoppisi tajuaa miksi asia tuli esille.
Jos jotain edistystä tulee voit jälkikäteen kiittää äitiäsi.
ei mitään sosiaalisia taitoja vaan kaikki tulee suusta huutaen. Pistä välit poikki idiootti äitiisi. Tai ehkä sä oot itse yhtä idiootti
kuten ei lapsillakaan ole mitään velvollisuutta huolehtia omista vanhemmistaan kun nämä tulvat vanhoiksi, sairaiksi ja heikoiksi. Onneksi monissa perheissä vastavuoroisuus toimii, jopa täällä Suomessa.
mitenkään saa vaikuttaa lastensa lapsilukuun tai lasten ikäeroon? Lapsi voi siis pykätä vaikka tusinan lapsia vuoden välein ja isoäidin on niitä pakko hoitaa vaikkei jaksaisikaan. Isovanhemman pitää myös jättää oma elämänsä elämättä jotta saa hoidettua toisen lapset. Eläkkeelläkään ei saa nauttia vaan pitää siirtyä lastenhoitohommiin ja olla aina valmis ottamaan lapsenlapset hoitoon.
Niin ja aika harva lapsi on oikeasti valmis ottamaan ne isovanhemmat hoteisiinsa kun he apua tarvitsisivat. Kyllä ne lykätään laitoksiin vaikka olisivat kuinka pyytettömästi lapsenlapsia aikanaan hoitaneet. Voihan sitä kauniisti puhua kuinka vastavuoroisuus on kiva juttu, mutta äärimmäisen harvassa perheessä se oikeasti toteutuu. Yleensä se on se lapsiperhe joka on saamapuolella, mutta kun isoäiti ei enää jaksa niin joutuu yksin vanhainkotiin, koska on silloin hyödytön autettava vanhus. Näin se vaan tosielämässä menee.
olen kyllä samaa mieltä, että nykypäivän Suomessa kellään muulla ei ole velvollisuutta hoitaa lapsia kuin lasten äidillä ja isällä. Jos isovanhemmat tai muut sukulaiset haluaa auttaa, niin sehän on hienoa, mutta velvollisuutta ei ole.
Aiemmin on ollut toisin, nyt on näin.
missä äitisi asuu viikonloput, nyt kun hän alkaa auttaa teitä. Hänellähän on velvollisuus mummona auttaa, joten tietysti äitisi tulee avuksesi joka viikonloppu ja hoitaa lapset.
Äitisi sanoi suoraan, miten asiat ovat. On äitisi tehtävä nyt toimia sanojensa mukaan ja auttaa lapsiperhettä, oli töissä tai ei. Ja onhan hänellä kaikki loma-ajat aikaa, joten sen suhteen ei ole ongelmia.
Ihanaa tulevaisuutta sinulle! Toivottavasti äitisi ymmärtää, että muilta ei voi vaatia sitä, mitä itse ei viitsi.
Anoppisi on itsekeskeinen ja laiska. Ei tarvi sitten odotella teiltä apua, kun sairaudet ja vanhuus iskee...
VOOOIIII.....
Eikö kukaan tarttunut idiottimaiseen riidanhaastamisprovoosi? Ehkä ensi kerralla sitten!
en ymmärrä miksi häneltä odotettaisiin enempää apua. Anoppi sen sijaan asuu vieressä ja on eläkkeellä. Kuulostaa siltä, ettei anoppia ollenkaan huvita auttaa poikansa perhettä. Toisaalta mä saattaisin muuttaa pois hankalan anopin läheltä, niin ei tulisi pahaa mieltä samalla tavalla eikä toisaalta tarvitsis olla tekemisissä. Meidän suvussa on ollut itsestäänselvää, että isovanhemmat auttaa lastenhoidossa. Anoppikin pyytää lapsia luokseen enemmän kuin halutaan antaa ;)
missä äitisi asuu viikonloput, nyt kun hän alkaa auttaa teitä. Hänellähän on velvollisuus mummona auttaa, joten tietysti äitisi tulee avuksesi joka viikonloppu ja hoitaa lapset.
Äitisi sanoi suoraan, miten asiat ovat. On äitisi tehtävä nyt toimia sanojensa mukaan ja auttaa lapsiperhettä, oli töissä tai ei. Ja onhan hänellä kaikki loma-ajat aikaa, joten sen suhteen ei ole ongelmia.
Ihanaa tulevaisuutta sinulle! Toivottavasti äitisi ymmärtää, että muilta ei voi vaatia sitä, mitä itse ei viitsi.
en ymmärrä miksi häneltä odotettaisiin enempää apua. Anoppi sen sijaan asuu vieressä ja on eläkkeellä. Kuulostaa siltä, ettei anoppia ollenkaan huvita auttaa poikansa perhettä. Toisaalta mä saattaisin muuttaa pois hankalan anopin läheltä, niin ei tulisi pahaa mieltä samalla tavalla eikä toisaalta tarvitsis olla tekemisissä. Meidän suvussa on ollut itsestäänselvää, että isovanhemmat auttaa lastenhoidossa. Anoppikin pyytää lapsia luokseen enemmän kuin halutaan antaa ;)
missä äitisi asuu viikonloput, nyt kun hän alkaa auttaa teitä. Hänellähän on velvollisuus mummona auttaa, joten tietysti äitisi tulee avuksesi joka viikonloppu ja hoitaa lapset. Äitisi sanoi suoraan, miten asiat ovat. On äitisi tehtävä nyt toimia sanojensa mukaan ja auttaa lapsiperhettä, oli töissä tai ei. Ja onhan hänellä kaikki loma-ajat aikaa, joten sen suhteen ei ole ongelmia. Ihanaa tulevaisuutta sinulle! Toivottavasti äitisi ymmärtää, että muilta ei voi vaatia sitä, mitä itse ei viitsi.
koska ei ymmärrä uhrautua tyttärensä perheen takia vaan vaatii tämän anoppia "huvittumaan auttamisesta". Ihmeellinen muija, tulee sinne kylään ja katsomaan sivusta, kun tytär raataa.
sellainen anoppi on hankala, joka ei siivouksen takia halua hoitaa apn lapsia. siivotahan voi koska tahansa eli lastenhoitokeikan takia siivousta saattaisi pystyä siirtämään, vai mitä? Kuulosti siltä, että näitä syitä on usein. Toki ap ei kerro omista lapsistaan mitään. Ehkä he ovat jotenkin vaikeita ja työläitä. T: 19
Anoppisi on itsekeskeinen ja laiska. Ei tarvi sitten odotella teiltä apua, kun sairaudet ja vanhuus iskee...