Vastatkaa tietämättömälle synnytyksestä!
Vuosin aika paljon synnytyksen jälkeen ja kätilökin ihmetteli mistä vuoto voisi johtua.Muistin kuitenkin n.1min. ennen ponnistusvaihetta kätilön sanoneen että 8cm olisin auki.Nyt tuli mieleen,olisiko kohdunsuu mahdollisesti revennyt,vai voiko se avautua minuutissa 2cm?
Ponnistus "luvan" sain kuitenkin.Ja olisiko kätilö ihmetellyt niin paljon sitä veren määrää,jos tosiaan 8cm ponnistin.Yritin googlettaa asiaa,mutten löytänyt.
Olisin kiitollinen jos joku voisi valaista asiaa.
Kommentit (15)
ihan vaan joku verisuoni läheltä pintaa. Semmoista sattuu, kun ihmiskropan kanssa pelataan. Ja ihan täysin auki oli, ponnistutti ja ponnistusvaiheessa sain ihan tehdä töitä. Joskus vain sattuu tuommoista, eikä sitä kannata sen kummemmin jäädä miettimään. Nyt voin kehua olevani kilpahiihtäjä, sillä sain suoraan suoneen Hemohessiä! :D
ihan vaan joku verisuoni läheltä pintaa. Semmoista sattuu, kun ihmiskropan kanssa pelataan. Ja ihan täysin auki oli, ponnistutti ja ponnistusvaiheessa sain ihan tehdä töitä. Joskus vain sattuu tuommoista, eikä sitä kannata sen kummemmin jäädä miettimään. Nyt voin kehua olevani kilpahiihtäjä, sillä sain suoraan suoneen Hemohessiä! :D
asiaa,koska olen kuullut että se saattaisi haitata tai vaikeuttaa seuraavaa synnytystä ja raskautta.Niin ja kyllä minä haluaisin tietää jos jostain repeän muutenkin.
Jälkitarkastukseen on vielä aikaa,siellähän asia sitten selviää lopulta.
Ja jos siellä joku paikka olisi revennyt, niin kyllä kätilö olisi sen huomannut ja korjannut, jos olisi tarvinnut. Eikä hän kovin epävarma ole asiasta ollut, jos ei ole esim. lääkäriä pyytänyt asiaa tarkistamaan.
Kuinka paljon sinä sitten vuosit siinä heti synnytyksen jälkeen? Kyllähän sitä kohtua painamalla tulee aika paljon vuotoa ja pitää toisaalta tullakin.
Voit luottaa siihen, että kätilö ei olisi antanut ponnistuslupaa ellei kohdunsuu olisi ollut täysin auki.
Todennäköisesti kohdunsuun repeämä olisi huomattu jo synnytyssalissa.
meni verta,eli ei niin kamalasti kait,mutta jäi vaivaamaan kun kätilö ihmetteli mistä vuodan. kai se kätilö olisi tosiaan sanonut,mutta jos se ei nähnyt tai jotain...
asiaa,koska olen kuullut että se saattaisi haitata tai vaikeuttaa seuraavaa synnytystä ja raskautta.Niin ja kyllä minä haluaisin tietää jos jostain repeän muutenkin.
Jälkitarkastukseen on vielä aikaa,siellähän asia sitten selviää lopulta.
Esikoista synnyttäessä leikattiin väliliha ja sain pahat I-II asteen repeämät ympäri toosaa, syvältäkin. Kakkosta synnyttäessä suonen repeäminen tuskin oli ennustettavissa. KUKAAN kätilö, lääkäri tai terkkari ei ole kummankaan lapsen kohdalla puhunut mitään mistään jatkoriskeistä. Repeämät ovat normaaleja, suonet voivat katketa, sellaista se vauvan ulos puskeminen on. Kummallakin kerralla minulle on ihan selkeästi kerrottu, mitä synnytyksesä on tapahtunut ja luettu epikriisi yhdessä kätilön kanssa. Epikriisi on käyty läpi myös ekalla neuvolatapaamisella. Lisäksi sinne synnärille voi aina soittaa ja pyytää juttuhetkeä, jos tuntuu että jotain jäi epäselväksi tai joku asia mietityttää muuten.
meni verta,eli ei niin kamalasti kait,mutta jäi vaivaamaan kun kätilö ihmetteli mistä vuodan. kai se kätilö olisi tosiaan sanonut,mutta jos se ei nähnyt tai jotain...
Olen siis tuo sama vuotaja taas. Minäkin menetin melkein litran verta ja vuotokohtaa oli vaikea löytää. Se on ihan ymmärrettävää, sillä vauva on tullessaan runnonut alapään aika tohjoksi, paikat ovat turvonneet, veriset ja muutenkin sökönä. Sitten jos vielä vuotaa verta ihan terhakalla tahdilla, niin on oikesti ihan tolkuttoman vaikea löytää sieltä, anteeksi nyt vain, punaisesta mössöstä jotain yksittäistä vuotokohtaa.
Minun tapauksessani tilanne hoidettiin ripeästi, mutta ei siinä kukaan viidestä (!) salissa olleesta kätilöstä/lääkäristä ehtinyt minulle ruveta juttelemaan, että mitä etsivät ja mistä. Kova verenvuoto on tilanne, joka pitää hoitaa äkkiä ja tehokkaasti, ei hoitotiimistä voi irrottaa ketään jutustelemaan, vaan keskustelu hoidetaan myöhemmin. Minua oltiin jo valmisteltu saliin viemistä varten, mutta onneksi löysivät vuotokohdan ja saivat tilanteen haltuun. Kummassakin kädessä tippaletku, huoneesta huonekalut heitetty käytävälle ja sali täynnä uppo-outoa porukkaa. Ei muuta kuin pisteet henkilökunnalle, hienosti hoitivat! :)
ja järjellä ajateltuna,ja jostain lukeneena ymmärsin että repeämä kohdunsuulla luonnollisesti saattaa heikentää sitä,jota sitten joudutaan tukemaan es.ompelulla,ettei vauva tule ulos ennen aikojaan.
jotain turvotuksesta kätilö puhui etsiessään vuotokohtaa,joten on mahdollista ettei kätilö tosissaan sinne nähnyt.Toivon tietysti ettei mitään sen kummempaa,kätilö kysyi jäikö jotain mietityttämään,mutta siinä verenhukkaisessa sekavassa päässä ei kyllä liikkunut silloin heti synnytyksen jälkeen mikään.
Toivon tietysti ettei mitään sen kummempaa,kätilö kysyi jäikö jotain mietityttämään,mutta siinä verenhukkaisessa sekavassa päässä ei kyllä liikkunut silloin heti synnytyksen jälkeen mikään.
Eli kyllä se siellä papereissa lukee, jos on jotain tärkeätä huomioitavaa. Eikö teillä käyty ennen synnäriltä kotiin lähtöä mitään juttutuokiota ja papereita läpi? En minäkään siellä salissa mitään tajunnut, oli niin väsynyt ja sekaisin verenhukasta, että eihän sellaisessa tilassa mitään osaa kysyä. Juttele nyt ainakin siellä jälkitarkastuksessa, kun asia sinua tuntuu kovasti vaivaavan. Jos jälkitarkastuksessa lääkäri ei asiaa halua/osaa kommentoida, niin ota ja rimpauta synnytyssairaalaan ja pyydä sieltä sitä juttutuokiota papereiden kanssa. Sano vaikka, että sinulle jäi jotain asioita epäselväksi ja haluaisit mielelläsi käydä paperit läpi kätilön kanssa ja muutenkin jutella, ettei turhaan jää mitään jännitystä mieleen.
joka tulee siitä istukan poiston yhteydessä.Mulla vuosi yli 2,4 litraa ja sanoivat kättärillä et sekin määrä on ihan normaali?
Ensimmäistä synnytin joten en tiedä sen enempää.
Onko varma et veri tuli muualta kuin kohdusta??
senkin oisi voinut kyllä tehdä hiukka myöhemmin kun en siinä tilanteessa oikein mitään ymmärtänyt.
Niin jäin henkiin,mutta eihän sen repeämän tarvitse iso olla jotta verta tulee niin että kätiö ihmettelee ääneen?vai miksi se siinä ihmetteli?Sain pienen nirhauman jota ei ommeltu,joten en tiedä mistä se veri tuli.
Niin kyllä joku täällä kirjoittikin että on mahdollista avautua 2cm lyhyessä ajassa,kun ajattelin että olin sittenkin ponnistanut liian aikaisin.
Ekassa joka oli sektio vuodin 1500 ml, joka kyllä ei enää minun kokoisella niin normaali määrä ollut. Ja nyt toisessa normi synnytyksessä vuodin kun istukka oli jumissa ja se irrotettiin käsin ja kaapimalla. Vuodon määrää ei pystytty tarkkaan arvioimaan, mutta hb tipahti 74..synnärille mennessä se oli vielä 120 luokkaa.
Voihan olla että sinulla on jotain ongelmia hyytymystekijöissä. Sitä voi pyytää lääkäriltä että tutkittaisiin.
joka tulee siitä istukan poiston yhteydessä.Mulla vuosi yli 2,4 litraa ja sanoivat kättärillä et sekin määrä on ihan normaali?
Ensimmäistä synnytin joten en tiedä sen enempää.
Onko varma et veri tuli muualta kuin kohdusta??
Alle 1000 ml on ihan ok ja aika tavallista, mutta kyllä yli 2 litraa on jo melko paljon, vaatii vähintään nestekorvausta.
kätilö
mutta, itse aukesin 6cm yhden vessareissun aikana (ihan maks. 3min) 10 senttiin. Kätilö ei uskonu ku sanoin että vauva syntyy nyt tähän lattialle, kun en vielä sänkyyn asti ollu päässy edes.
Tarkisti tilanteen ja niin sitä oltiin täysin auki.
en osaa kyllä sanoa, en ole koskaan kuullut, että noin voisi tapahtua. Mutta periaatteessa kohdunsuu voi kyllä aueta noinkin nopeasti, muuten ei lupaa ponnistamiselle annettaisi, koska kohdunsuu voi turvota ja haitata synnytystä (ts. synnytys pitkittyy).