Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituista kun äidit sanovat, että raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä

Vierailija
09.06.2011 |

huolimatta terve lapsi tuhisee vieressä. Ne Fasd oireethan voivat tulla ilmi vasta lapsen ollessa kouluikäinen.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten teki äitinikin, jos 9 kk odotusaikaan mahtui juhlia. Ja kyllähän niitä muutama oli. Ihan terve musta tuli ja tuhisen öisin :)

Vierailija
2/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairas. Eipä kannata riskeerata. 70-luvulla ei varmasti ymmärretty miksi osa lapsista ei oppinut ja kehittynyt ihan normaaliin tapaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaarallista. Oma äitini ei juonut raskausaikanaan eikä kukaan muukaan hänen tuttavapiiriin kuuluva äiti.

Päinvastoin, nykyään naisten alkoholinkäyttö on räjähtänyt käsiin verrattuna aiempiin vuosikymmeniin ja alkoholille altistuu jatkuvasti enemmän vauvoja ennen syntymää.

Ennen naisten alkoholinkäyttöä paheksuttiin, nykyään raittiutta pitää selitellä.

Vierailija
4/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrottiin, että kaikkein vaarallisinta on alkuraskaus kun äiti ei vielä tiedä raskaudesta. Silloin alkoholikin vaikuttaa erityisen tuhollisesti. Jossain vaiheessa sitten alettiin höpistä, että raskauden alussa on jokin turva-aika ja valitettavasti nykyisinkin siihen uskotaan. Tosin osa äideistä käyttää alkoholia ihan tietoisesti haluamatta uskoa miten vaarallista se raskauden aikana on.

Vierailija
5/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lukee, että 1-2 alkoholiannosta viikossa ei vahingoita sikiötä..

Vierailija
6/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvallista rajaa ei ole pystytty osoittamaan.

Vierailija
7/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos alkoholia käyttää vain muutaman annoksen raskauden alkuvaiheessa tietämättään olevansa raskaana, on huonoa sattumaa, jos siitä aiheutuu vaaraa sikiölle. Mutta toki en suosittele kenellekään raskaaksi aikovalle alkoholia.

Vierailija
8/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden ja alkion jakautumisvaihe ja äidin omat perintötekijät jne vaikuttaa asiaan.

Vierailija
9/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aikaa niin, että entä, jos olen raskaana. Enkä tosiaan tarkoita mitään mahotonta juomista vaan esim. satunnaisia illanistuajisia yms.

Se pitääkö jatkossa nollatoleranssin vai juoko jonkin verran on jokaisen oman päätännän vallassa. Itse join humalan kun en tiennyt olevani raskaana, tämän jälkeen pidin nollatoleranssin.

Vierailija
10/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurissamme on jotain pahasti vialla, jos alkoholin välttely on mahdottoman hankalaa.

Vierailija
11/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähes välttämättömänä asiana.

Vierailija
12/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei!

Olen itse lääkäri ja otan lasin viinia muutaman kerran kk raskaana ollessanikin. Ei ole olemassa yksiselitteistä tutkimusta joka osoittaisi pienen annoksen alkoholia vahingoittavan lasta, mutta tutkimukset osoittavat esimerkiksi istuvan verenkierron kiintyvän pienestä annoksesta.

Useissa maissa lasi viinia kuuluu ruokailutilanteeseen jopa raskaanaolevillekkin, eikä fasyndroomaa esiinny enempää kuin muissa kulttuureissakaan.

Vierailija
13/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen kyllä juomatta. Onnistuu minulta aivan helposti, mitään ongelmaa tai vaikeutta ei asian suhteen ole. Ja en siis ole mikään absolutisti, olen kyllä juonut ihan "normaalisti". :)

Vierailija
14/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lukee, että 1-2 alkoholiannosta viikossa ei vahingoita sikiötä..

Tai sitten toimivat varsin kyseenalaisesti. Neuvoloiden valtakunnallisissa ohjeissa lukee kyllä, että turvallista annosta ei tiedetä, ja siksi on syytä pidättäytyä kokonaan alkoholin nauttimisesta.

Vierailija
15/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten ei koskaan puhuta siitä, mihin tahtiin sitä alkoholia juo, jos juo. Eikö nyt kuitenkin ole ihan eri asia, että kietaisee lasin viiniä viidessä minuutissa kuin että siemailee sitä vaikkapa parin tunnin ajan?

Minä otin muutaman kerran raskausaikana yhden lasin viiniä - ja juuri niin, että lasillinen (12 cl, oikein mittalasilla mitattuna) kesti parisen tuntia. Otin siemauksen silloin, toisen tällöin.

Vierailija
16/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietänet sen, että vaikka ei ole voitu osoittaa yksittäisen annoksen aiheuttavan vaurioita, ei ole voitu myöskään osoittaa ettei se aiheuttaisi.

Vierailija
17/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen pitanyt rajana yhta alkoliannosta kerralla. eli pieni lasi viinia tai pullollinen olutta.

ennenvanhaanhan suositeltiin esimerkiksi liian aikaiseen synnytykseen lasillista viinia laakkeeksi.

Vierailija
18/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten ei koskaan puhuta siitä, mihin tahtiin sitä alkoholia juo, jos juo. Eikö nyt kuitenkin ole ihan eri asia, että kietaisee lasin viiniä viidessä minuutissa kuin että siemailee sitä vaikkapa parin tunnin ajan? Minä otin muutaman kerran raskausaikana yhden lasin viiniä - ja juuri niin, että lasillinen (12 cl, oikein mittalasilla mitattuna) kesti parisen tuntia. Otin siemauksen silloin, toisen tällöin.

joi sitä viinilasillista sitten 2 minuuttia tai 2 tuntia! Että työ ootta hölömöjä!

Vierailija
19/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten ei koskaan puhuta siitä, mihin tahtiin sitä alkoholia juo, jos juo. Eikö nyt kuitenkin ole ihan eri asia, että kietaisee lasin viiniä viidessä minuutissa kuin että siemailee sitä vaikkapa parin tunnin ajan? Minä otin muutaman kerran raskausaikana yhden lasin viiniä - ja juuri niin, että lasillinen (12 cl, oikein mittalasilla mitattuna) kesti parisen tuntia. Otin siemauksen silloin, toisen tällöin.

joi sitä viinilasillista sitten 2 minuuttia tai 2 tuntia! Että työ ootta hölömöjä!

ilmiöön nimeltä alkoholin palaminen?

Vierailija
20/60 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietänet sen, että vaikka ei ole voitu osoittaa yksittäisen annoksen aiheuttavan vaurioita, ei ole voitu myöskään osoittaa ettei se aiheuttaisi.

Gynekologian luennoilla professorimme totesi, että maltillisella alkoholin nauttimisella ei ole haittavikutuksia raskausaikana. Hyödyt on voitu todistaa.

Tutkimukset jotka puoltavat käsitystä alkoholin käytön puolesta eivät ole vaikuttaneet suosituksiin, koska yleinen mielipide eroaa niistä ja tutkimusten otanta ollut verrattain niukka.

terveisin aikaisemmin kirjoitellut lääkäri