Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Estääkö aurinkorasva ruskettumasta?

Vierailija
09.06.2011 |

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin se hidastaa ruskettumista ihan järkyttävästi.

Olen testannut asian, lääpin aurinkorasvaa (ei ollut edes kauhean korkea suojakerroin) yhteen tiettyyn kohtaan käsivarteeni ja sääreeni kuukauden ajan aina kun menin ulos.

Ja voitte arvata, miten "hauskat" vaaleat läiskät näihin kohtiin jäi, muuten rusketuin kyllä.

Tulipahan testattua, juuri siksi kun epäilin tätä kyseistä asiaa kun sanottiin ettei aurinkorasva muka estä rusketusta, ja päätin testata ja vahvistaa epäilykseni.

Vierailija
2/21 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistajien keksimä juttu että ei vaikuta rusketukseen,että ihmiset käyttäisivät sitä enemmän..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 kertoimista. Mutta ei kai ihon ole tarkoitus kauheasti ruskettuakkaan, kunhan päivettyy. Se ei ole terveellistä, syvä rusketus.

Vierailija
4/21 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on merkki siitä, että iho on vaurioitunut. Ja syöpäriskin lisäksi se vanhentaa ihoa enemmän kuin mikään muu tekijä tupakan ohella. Joten se on vain ihan hyvä, jos ei rusketu.

Vierailija
5/21 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sen koko pointti että estää auringon vaikutuksen ihoon.

Vierailija
6/21 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valkoinen kun kalkkilaivan kapteeni koska rasvasin itseni tänään sk 10 rasvalla. Olin auringossa rannalla n. 8h.

Vierailija
7/21 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringosta tulee UVA-, UVB- ja muutakin säteilyä. Karkeasti jaotellen UVA ruskettaa ja vanhentaa, ja UVB ainoastaan vaurioittaa ihoa. Aurinkovoiteissa tulee olla tietyssä suhteessa suojaa molempia vastaan, mutta esimerkiksi meikki- ja päivävoiteissa, joissa on suojakerroin, on suoja vain UVB-säteitä vastaan, eli ne eivät estä ruskettumista.

Vierailija
8/21 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estää ja fakta on.

Vierailija
9/21 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun etelässä ja olen paljon ulkona. Mulle on ihan sama estääkö rasva ruskettumasta, sillä pääasia on se, etten pala. Jos en rasvaa laita, palan alle 30min ja olo ihon takia tukala monta vrk. Ihoni ei ole täysin valkoinen koskaan, mielestäni keskivertoa suomalaista ihoa tummempi. Loppukesästä olen todella ruksea, ilman palamista ja varmasti jatkan rasvan levittelyä. Asuinpaikkani sijaitsee 33,74900 leveysasteella ja aurinko on kesällä kohtisuoraan pään yläpuolella. Päälaki palaa jakauksen kohdalta.

En ollenkaan himoitse ruskeaa ihoa ja sen vanhentavaa vaikutusta, mutta kun olen ulkona, en sille mitään mahda.

Vierailija
10/21 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 15:49"]Auringosta tulee UVA-, UVB- ja muutakin säteilyä. Karkeasti jaotellen UVA ruskettaa ja vanhentaa, ja UVB ainoastaan vaurioittaa ihoa. Aurinkovoiteissa tulee olla tietyssä suhteessa suojaa molempia vastaan, mutta esimerkiksi meikki- ja päivävoiteissa, joissa on suojakerroin, on suoja vain UVB-säteitä vastaan, eli ne eivät estä ruskettumista.

[/quote]

Just toisin päin, uva vaurioittaa ja aiheuttaa ihoon tulehdustilan. Uva on sitä mitä solariumissa saa. Uva ruskettaa ihon pinnan, se rusketus ei ole pysyvää vaan häviää nopeasti.

Mitä hitaammin itsensä ruskettaa, sen pidempään se kestää.

Vierailija
11/21 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein osaa sanoa. Ennen lotrasin sitä kuin kaheli enkä juuri ruskettunut, nyt en ole käyttänyt pariin kesään lainkaan ja olen ruskettuntu paljon enemmän kuin rasva-aikoina. En ole myöskään palanut vaikka ennen kärähdin heti.

Olen kylläkin viime vuosina parantanut elintapojani radikaalisti, en tiedä johtuuko ruskettuminen ja palamattomuus siitä vai rasvattomuudesta.

Vierailija
12/21 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä laitan aina aurinkorasvaa ja oon ruskettunu tosi hyvin sk 15 tai 20 :)

Vierailija
13/21 |
13.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minulla ole estänyt, tosin ei oo kokemusta mistään kovin suurista suojakertoimista (yli 50)

Vierailija
14/21 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aurinkossa 10 tunttii päivä kuukuden cerran. Kähtän aurinlo raswaa koko aian

Oon ihan valkoimen. Missä vikka

-pirkko

Vierailija
15/21 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä aurinkorasvaa ja rusketun parissa tunnissa jo hyvin, mutta luulen ettei se rasva silti ruskettumista estä jos on riittävän kauan ulkona auringossa.🌞

Vierailija
16/21 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makasin tänään 2h aurungossa ilman rasvoja enkä muuttunut miksikään :( hiukan himmeästi jotain rajaa näkyvissä. En ota yleensä aurinkoa. Oli poikkeus.

Vierailija
17/21 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auringosta tulee UVA-, UVB- ja muutakin säteilyä. Karkeasti jaotellen UVA ruskettaa ja vanhentaa, ja UVB ainoastaan vaurioittaa ihoa. Aurinkovoiteissa tulee olla tietyssä suhteessa suojaa molempia vastaan, mutta esimerkiksi meikki- ja päivävoiteissa, joissa on suojakerroin, on suoja vain UVB-säteitä vastaan, eli ne eivät estä ruskettumista.

Siis sun mukaan UVB-säteet "vain" vaurioittavat ihoa. Häh?

Ei noin, vaan kerrataanpas nyt faktat: kumpikin muoto säteilyä ruskettaa, vanhentaa ja vaurioittaa ihoa sekä aiheuttaa ihosyöpää. Mekanismit ovat vain erilaiset, mutta sillä ei ole käytännössä merkitystä.

Aurinkovoiteen tulisi suojata sekä UVB:tä vastaan (se suojakerroin SPF tai sk) ja UVA-säteitä vastaan (merkitään erillisellä UVA-logolla).

http://www.teknokemia.fi/document/1/91/02e70ff/Nain_kaytat_aurinkosuoja…

Vierailija
18/21 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palaa niin sehän näkyy heti punaisuutena ja "rusketuksena". Hidas ja "terveellisempi" rusketus näkyy vasta seuraavana päivänä tai myöhemmin.

Aurinkorasvalla ruskettuu hitaammin, mutta ei se täysin ruskettumista estä. Itse käytän sk50 koska palan helposti suomessakin.

Vierailija
19/21 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli ikävät t-paidan rajat käsiin. Pitääkö suojata kankaalla vai riittäiskö kerroin 50 et sais tasotettua nuo erot 😥.

Vierailija
20/21 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aarasvat on nii out 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä