Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

työuupunut ystävä ja uudelleenkouluttautuminen

Vierailija
09.06.2011 |

Miten minun pitäisi suhtautua ystäväni tilanteeseen?

Ystäväni on ollut työuupumuksen vuoksi sairaslomalla viimeiset 1½ vuotta, kävi välissä puoli vuotta töissä, muttei jaksanut.

Sairasloman aikana hän on aloittanut opiskelun, ja on kovin innoissaan siitä. Minustakin hieno juttu, hän pääsee hyödyntämään omia taitojaan paremmin. Ainoastaan se huolestuttaa, että hän valmistuu opettajaksi, ja lähipiirissä on useampikin opettaja joka on vaihtanut alaa työilmapiirin vuoksi.

Nyt ystäväni työnantaja on tarjonnut toisenlaista työtä, josta saisi korkeampaa palkkaa kuin aikanaan hän opettajaksi valmistuneena saisi. Ystäväni totesi, ettei taatusi siihen firmaan palaa ... En toki tiedä, mitä työpaikalla oikeasti on tapahtunut, koska olen kuullut vain ystäväni version työuupumukseen johtaneista syistä (liikaa töitä, aikatauluja, henkilökemiaongelmia).

Minusta hänen päätöksensä on jotenkin kovin ehdoton, kun eihän sekään ole varmaan jaksaako hän opettajankaan työssä, joka voi hänen kaltaiselleen herkälle ihmiselle olla liian raskas työsarka. Taloudellinen puoli on sitten se toinen asia, opiskelu sairaspäivärahoilla versus palaaminen kuukausipalkalle...

Miten minun pitäisi tähän suhtautua? Kannustaa opiskeluissa? Kannustaa palaamaan? Vai olla ottamatta kantaa suuntaan tai toiseen?

Tuntuu vain kurjalta, että jos hän opiskelee toisen ammatin ja ajautuu siinäkin sairaslomalle. :(

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuunnella ystävääsi. Eikö tämä ole sinun ystäväsi elämä ja hänen valintansa? Eikö ystävät ole sitä vaarten, että he tukevat - ei sitä varten, että he patistavat "oikeaan" ratkaisuun.

SInänsä ymmärrän kyllä ystävääsi oikein hyvin. Minullakin on takanani työpaikkoja, joihin en enää _missään_oloissa palaa, luvataan sitten millaista palkankorotusta hyvänsä. Enkä minä edes palanut loppuun tai joutunut sairaslomalle, mutta enpä halua sellaiseen tilanteeseen joutuakaan, ja sen estääkseni kierrän tietyt firmat ja tietyt ihmiset vastedes kaukaa. Oon onneksi alalla, jossa tietää, missä kukin on töissä, ja samoja paikkoja voi vältellä.

Ja vaikka sä näet ympärilläsi alaa vaihtaneita opettajia, ei ole ollenkaan sanottu, että tämä sun ystäväsi ei pärjäisi opettajana ihan toisella tavalla - vaikka onkin herkkä. Katsos kun ne ongelmat ovat näissä töissä ja työpaikoissa erilaisia ja myös ne ilonaiheet ovat sitä. Vaikka ne olisivat ihan yhtä pahoja, erilaiset ihmiset kestävät paremmin toisenlaisia ongelmia kuin toiset. Ystävälläsi olisi tässä uutuudenviehätystä, omien lahjojensa käyttöönottomahdollisuuksia ja ihan puhdasta vaihtelua.

Mutta ennen kaikkea: valitna on sun ystäväsi. Kannusta häntä siihen, mitä hän haluaa. Älä yritä tehdä valintaa hänen puolestaan. Kyseessä on hänen elämänsä ja hän on aikuinen ihminen sairaudestaan huolimatta. Älä ryhdy paapomaan kuin lasta.

Vierailija
2/3 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tuo on varmasti järkevintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupuneita, jotka uudelleen kouluttautuvat, tulee koko ajan lisää (valitettavasti). Tässä kohtaa toivoisi, että työvoimaviranomaiset ja hoitava lääkäri, joka pitkäkestoisen sairasloman kirjoittaa, tekisivät yhteistyötä.

Olen nimittäin varma, että monissa tapauksissa se uudelleen koulutus ei välttämättä auta, vaan henkiöä pitäisi auttaa kohtaamaan työelämän pettymykset. Siis että kukaan ei saa kiitosta päivittäin, työ on välillä tylsää, työelämä ei ole oikeudenmukaista, jne.

Peräisinkin tässä kohtaa hoitavan tahon vastuuta.