Antti Heikkilä: kulutusmaito laihduttaa
Kommentit (49)
Mäkin uskon tohon. Kun siirryin light tuotteisiin 10 vuotta sitten, olen lihonut sen jälkeen 14 kg.
Luin Antti Heikkilän kirjan "Näin keitämme" ja siellä on tosi hyvät perustelut ja tutkimukset, että miksi light tuotteita käyttämällä paradoksaalisesti lihoo.
Siirryn takaisin normaaleihin tuotteisiin ja vältän light tuotteita tästä lähtien.
Olen aina ollut sitä mieltä että light-tuotteet ovat todella surkeita ja aiheuttavat ainakin itsessäni ahmimisreaktion. Ja syy ei ole missään MAITOrasvoissa tai niiden puutteessa, vaan ylipäätä siinä että ihminen tarvii rasvaa ja jos ei sitä saa, himoitsee vaan edelleen hulluna kunnes saa. Joten ihan sama mitä rasvaa vetää, kunhan vetää jotain rasvaa. Teen nykyään niin rasvaisen KASVISmakaronilaatikon, ettei ainakaan rasvanpuutteesta jää kiinni.
Ja syy ei ole missään MAITOrasvoissa tai niiden puutteessa, vaan ylipäätä siinä että ihminen tarvii rasvaa ja jos ei sitä saa, himoitsee vaan edelleen hulluna kunnes saa.
Maito- ja eläinrasvat nyt vaan sopii ihmiselle paremmin kuin kasvirasvat. Siksi tuo maito esimerkkinä. Täysmaidossa on rasvaa 3,5%, se on todella vähän. Esimerkiksi noissa 'kermakkeissa' on paljon enemmän kasvi(trans)rasvoja. Joku tolkku saisi olla, täysin turhaa pelottelua arsinkin kun tyydyttyneillä rasvoilla ei ole voitu osoittaa olevan yhteyttä kohonneeseen sv-tauti riskiin.
Maito- ja eläinrasvat nyt vaan sopii ihmiselle paremmin kuin kasvirasvat.
Kun tavallinen tulos tutkimuksissa on se, että tilanne paranee aina kun eläinrasvat vaihtaa kasvirasvoihin (ja -proteiiniin). Näin esim. siinä kuuluisassa Harwardin tutkimuksessa, jota karpit joskus siteeraa tajuamatta, että se(kin) on epäsuorasti karppausvastainen.
Maito- ja eläinrasvat nyt vaan sopii ihmiselle paremmin kuin kasvirasvat.
Kun tavallinen tulos tutkimuksissa on se, että tilanne paranee aina kun eläinrasvat vaihtaa kasvirasvoihin (ja -proteiiniin). Näin esim. siinä kuuluisassa Harwardin tutkimuksessa, jota karpit joskus siteeraa tajuamatta, että se(kin) on epäsuorasti karppausvastainen.
No vaikkapa nuo Heikkilänkin mainitsemat ruotsalaistutkimukset sekä se meta-analyysi. Mulle tosin riittää se, että tyydyttyneet on todettu neutraaleiksi. Kasvirasvaksi määrittelen teollisesti muokatut, transrasvoja sisältävät tuotteet, joita viranomaiset suosittelevat käyttämään. Proteiinin määrää ei kyllä kannattaisi juuri suositusten yli lisätä, voi olla liian raskasta munuaisille.
Koivuntuhkauute, Just. Kuulostaapa terveelliseltä.
Käytti 10 vuotta koivuntuhkauutetta ja kun lopetti, syöpä uusi saman tein.
ihmiselle paremmin? Ainakin kaksi maailman pitkäikäisintä kulttuuriä käyttää molempia vähän.
ihmiselle paremmin? Ainakin kaksi maailman pitkäikäisintä kulttuuriä käyttää molempia vähän.
Paljonkos nuo pitkäikäisimmät kulttuurit popsii täysjyvää tai rypsiöljyä. Zero. Meillä noita vedetään ja yhä yleisin kuolinsyy on sepelvaltimotauti. Johtuu varmaan siitä että meillä kansa syö itseltään salaa liikaa ja väärin. Lisää kuitua kasirasvoja. Hallelujaa.
ymmärsin, että ongelma on siinä, että ruuasta muokataan sellainen, mitä se alunperin ei ole ollut.
Esim. rasvattomassa maidossa poistetaan rasva. Joka saa sen kalsiumin käyttäytymään eri tavalla elimistössä.
Ja just light tuotteet, jotka aiheuttaa kehossa epätoivottuja muutoksia (mm. lihominen). Yleensäki liian pitkälle jalostetut ja muunnellut ruoka-aineet, jotka ovat kaukana alkuperäisestä. Poistetaan yhtä ja lisätää jotain tilalle = ei hyvä.
Paljonkos nuo pitkäikäisimmät kulttuurit popsii täysjyvää tai rypsiöljyä. Zero. Meillä noita vedetään ja yhä yleisin kuolinsyy on sepelvaltimotauti. Johtuu varmaan siitä että meillä kansa syö itseltään salaa liikaa ja väärin. Lisää kuitua kasirasvoja. Hallelujaa.
jotka Heikkilän mielestä on Belsebuupista lähtöisin. Kukaan karppi ei ol vielä osannut selittää miten tämä on mahdollista.
Paljonkos nuo pitkäikäisimmät kulttuurit popsii täysjyvää
kreetalaisen ruokavalion perusta on täysjyvätuotteet. Maitotuotteita ja lihaa käytetään vähän. Suomessa taas tehdään päinvastoin ja ollaan kipeämpiä kuin pitäisi, vaikkakin parempaan suuntaan menossa.
afrikkalaislapsilla oli suolisto paljon paremmassa kunnossa kuin länsimaisilla lapsilla.
täysjyväviljojen kuidut aiheuttava elimistössä hengenvaarallisen tulehduksen, ja ihan tuoreen tutkimuksen mukaan ne lisäävät eliniänodotetta.
tätä samaa uutisoitu jo pari vuotta sitten:
http://www.iltalehti.fi/terveys/2009110510552573_tr.shtml
tätä samaa uutisoitu jo pari vuotta sitten:
<a href="http://www.iltalehti.fi/terveys/2009110510552573_tr.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/terveys/2009110510552573_tr.shtml">http://www.iltalehti.fi/terveys/2009110510552573_tr.shtml</a>
Lainaus linkistä:
"Tutkijat eivät osaa tarkkaan sanoa, mistä hämmästyttävä tulos johtuu. On mahdollista, että esimerkiksi kevytmaitoa juovat nauttivat enemmän virvoitusjuomia."
Jolloin tutkimuksen todistusarvo on aika vähäinen. Rasvaista maitoa juovat ovat sen verran harvinaisia että taustalla lienee jonkinlainen ideologinen suhde ruokaan, ts. mahdollisesti juuri niin että sitten on tarkat ruokavaliot ja hirveiden hiilareiden kiellot päällä. Mikä karsii ruokavaliosta pois lihottavat asiat. Ja hyvä tietysti niin, mutta maidon juomisen vaikutuksista se tutkimus ei sit kerro yhtään mitään. Tää on juuri Heikkilän ongelma. Se ottaa jonkun tällaisen hyvin epämääräisen tuloksen ja rupeaa rummuttamaan johtopäätöksiä, joita sen perusteella ei voi tehdä jos on puhtaat jauhot pussissa.
Maitotuotteita ja lihaa käytetään vähän. Suomessa taas tehdään päinvastoin ja ollaan kipeämpiä kuin pitäisi, vaikkakin parempaan suuntaan menossa.
Suomalaiset kylläkin käyttävät lihaa vähemmän kuin useimmissa muissa EU-maissa. Suomalaisten ruoavaliossa rasvan osuus on pienempi kuin euroopassa yleensä. Lähde:Duodecim
Tämmöinen käsitys mulla on, mahdollisesti väärä.
huonohko terveys johtuu liiasta maidon kanssa läträämisestä, viis siitä mikä sen rasvaprosentti on. Ei meillä silloinkaan hyvin mennyt kun sitä vedettiin rasvaisessa muodossa. Maito nyt vaan ei ole hyväksi ihmiselle liian suurina määrinä. Sitten pitää vetää aktiviaa että maha voi paremmin. En itse juo maitoa ollenkaan ja vaikka käytän viljoja ja syön paljon hiilareita, turvonnut maha on mulle täysin tuntematon käsite.
huonohko terveys johtuu liiasta maidon kanssa läträämisestä, viis siitä mikä sen rasvaprosentti on. Ei meillä silloinkaan hyvin mennyt kun sitä vedettiin rasvaisessa muodossa. Maito nyt vaan ei ole hyväksi ihmiselle liian suurina määrinä. Sitten pitää vetää aktiviaa että maha voi paremmin. En itse juo maitoa ollenkaan ja vaikka käytän viljoja ja syön paljon hiilareita, turvonnut maha on mulle täysin tuntematon käsite.
juonut vuosikausia ja maha ei todellakaan turpoa ja olen hoikka ja hyväkuntoinen. Ja hiilareitakin syön :)
Vanha juttu, taustalla jo aikoja sitten ruotissa tehty tutkimus. Ei mitään uutta.