Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Umpikujassa - mitä tehdä?

Vierailija
17.06.2011 |

Olen elänyt koko elämäni vain unelmalle omasta perheestä. Mikään unelma ei ole koskaan mennyt sen edelle vaan olen pikkutytöstä asti suunnitellut vain omaa perhettä ja odottanut, että löydän miehen, jonka kanssa perustaa perheen.

Sain muutama päivä sitten lääkäriltä tuomion - koeputkihedelmöitys on ainoa mahdollisuuteni saada lapsia. Pessimistisyydessäni lisäisin tuon lauseen perään vielä, että jos sekään, mutta lääkäri ei kuitenkaan niin sanonut, halusi kai elätellä toiveitani vielä. Minulla on vaikea endometrioosi, joka tuhoaa paikkoja jatkuvasti entisestään. Minulla ei ole enää kauaa aikaa. Sain jo lähetteen lapsettomuusklinikallekin.

Minulla on myös avomies, ainakin vielä toistaiseksi. Parisuhteemme osalta tilanne on vähintäänkin yhtä huono kuin lääkärin uutisten. Olen sanonut miehelleni, etten voi perustaa hänen kanssaan perhettä, jos hän ei ole valmis lopettamaan alkoholin käyttöä kokonaan. Olisin myös itse siihen valmis. Mies sairastaa masennusta ja ahdistusta, ja alkoholin käyttö on hänelle tapa kyetä rentoutumaan vaikkei sitä paljoa käytäkään. Silloin kun hän sitä käyttää, menee se kuitenkin lähes joka kerta yli. Vuoden sisällä mies on ollut alkoholin takia kaksi kertaa putkassa, ajanut humalassa, polttanut marihuanaa, käyttänyt väärin lääkkeitä, tapellut, olikohan vielä jotain? Aivan, minäkään en usko tätä todeksi. Arkena mies on mitä ihanin ja vastuullisin mies. Täydellinenen pienine vikoineen, unelmien mies. Tulee hyvin toimeen lasten kanssa ja raskastaa eläimiä, eikä satuttaisi ketään millään tavalla. Alkoholilla on joihinkin ihmisiin kumma vaikutus, eikö vain. En ole yksin tätä mieltä, vaan osa muistakin mieheni läheisistä ovat samaa mieltä minun kanssani. Miehelläni on alkoholiongelma. Hän ei ole alkoholiriippuvainen(joskaan ei siitä halua kokonaan luopuakaan), mutta alkoholi ei kertakaikkiaan sovi hänelle. Hän on sanonut, että jos saa sopivan lääkityksen, joka helpottaa hänen oloaan, on hän valmis luopumaan alkoholista kokonaan. Ei muussa tapauksessa. Minun mielestäni tämä tarkoittaa sitä, että hän valitsee minun ja perheen perustamisen sijasta alkoholin - vai mitä muuta tuo voi tarkoittaa? Koko suhteemme ajan mies on haaveillut perheen perustamisesta, alkoi jopa vauvakuumeilemaan aiemmin kuin minä. Mutta nyt hän on valmis luopumaan minusta ja mahdollisesta perheenlisäyksestä alkoholista saatavan helpotuksen tähden.

Suhteessamme on toki muitakin ongelmia kuin alkoholi. Minä olen ehkä mitä vaativin puoliso - mieheni sanojen mukaan. Tiedän, etten ole täydellinen, mutta minäkin hyväksyn mieheni heikkouksineen päivineen, niin kauan kuin hän pysyy erossa alkoholista.

Mitä te tekisitte tilanteessani? Pakkaisitteko laukut ja hyväksyisitte ajatuksen, ettei teistä tule luultavasti koskaan äitiä, jolloin elämällänne ei olisi enää minkäänlaista merkitystä vai hyväksyisitte miehen alkoholin käytön, josta tulee lähes aina vakavia seuraamuksia ja saisitte lisäksi oman perheen? Neuvokaa minua.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi et usko, että saatat kohdata vielä elämäsi miehen ja voit perustaa perheen kuitenkin?

Vierailija
2/7 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi et usko, että saatat kohdata vielä elämäsi miehen ja voit perustaa perheen kuitenkin?

Kaiken tulisi tapahtua hyvin pienen ajan sisällä, jos haluaisin ehtiä saada lapsenkin uuden miehen kanssa ennenkuin endometrioosi on tuhonnut kaiken.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo tietysti mun sanoa, kun en ole vastaavassa tilanteessa ollut, mutta haluatko lapsille isän joka esim. istuu linnassa tapettuaan ihmisiä kännissä ajamalla? Mielestäni lapset ansaitsevat paremman isän, yksikin kerta putkassa pitäisi olla herätys. Haluatko myös itse vielä sen lisäksi että kannat vastuuta lapsista huolehtia miehesi tekemisistä ja siitä mitä seuraavalla kerralla on luvassa?

Vierailija
4/7 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä itse tuossa tilanteessa ajattelisin. Varmaankin haluaisin yrittää saada sen lapsen keinolla millä hyvänsä.

Vierailija
5/7 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et voi perustaa perhettä tuon miehen kanssa. Et vaan voi. Päihdeongelmia ja lisäksi muita, keskinäisen arvostuksen suhteen.

Mä suna ottaisin sen riskin, että aika ei riitä uuden miehen löytämiseen, sillä perhe-elämä tuon kanssa ei myöskään olisi sun unelmasi, se olisi oikeasti ihan yhtä helvettiä.

Voiolla, että ehdit löytää jonkun. Voi olla, että voit adoptoida joko yksin tai yhdessä jonkun kanssa, jos biolasta ei ehdi saada.

Mut ennen kaikkea musta sun pitäisi löytää elämällesi joka ihan oma tarkoitus, sillä sikäli kuin sä joskus sen perheen saat, olisi sille ihan hirveä taakka olla sun elämän ainoa merkityksenantaja ja tarkoitus. Ei lasta saa laittaa sellaiseen asemaan, että äiti elää hänen kauttaan, että äiti "ei ole mitään" ilman lasta. Ei lapsi sellaisessa tilanteessa pysty luomaan omaa minuutta eikä itsenäistymään kasvaessaan, sillä hänellä ei ole mitään, mitä vasten peilata itseään. Ap, sun äiti on ehkä ollut aikanaan juuri tuollainen ja siksi susta on kasvanut tuollainen, mutta se ei ole tervettä. Hanki itsellesi ihan oma elämä, ammatti, harrastus, tavoite ja merkitys.

Vierailija
6/7 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi juoppoa miestä siihen tarvitset? Eroa, ota hoidot, jotta saat lapsen, tapaa uusi mies, jolla on lapsia? tai adoptoikaa niitä?

Vierailija
7/7 |
17.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee lisääntymään. Ainakin jos saatte lapsen. Unelmoitte nyt lapsesta, olette ehkä puhuneet (tai ainakin kumpikin on miettinyt) että kaikki muuttuu hyväksi, kunhan vain saisi sen lapsen. Ja mitä sitten kun se lapsi syntyy? Elämä ei olekaan ruusuilla tanssimista. Yövalvomiset, mahdolliset koliikit, mitä jos lapsia tulee enemmän kuin yksi kerralla? Tuplasti rankempaa. Jos miehesi nyt jo hakee helpotusta alkoholista, vuorenvarmasti hän tekee sen myöhemminkin ja vauva-aikana mies saattaa tuntea itsensä hieman ulkopuoliseksi, onhan lapsi niin kiinni äidissään ainakin ensimmäisen vuoden. Alkon käyttö jatkuu ja pahenee. Lapsikaan ei ole välttämättä sellainen kuin olette unelmoineet. Ei olekaan kiltti ja sinun tahtoosi taipuva. Ei kuulosta kovin kivalta. Anteeksi vain mutta tuo sinun unelmasi kuulostaa vähän sairaalta, että perhe on ainoa unelma mitä sinulla on? Oliko isäsi alkoholisti? Ja äitisi uhrasi koko elämänsä lastensa puolesta? Ja vielä, kerrot että miehesi on sanonut ettei lopeta alkon käyttöä jos ei saa oloaan helpottavaa lääkitystä. Onko hän hakenut apua ongelmiinsa? Sellaista lääkitystä ei olekaan, joka auttaisi suoranaisesti pahaan oloon. Tarvitaan terapiaa ja ymmärrys siitä, että alkoholi ei tuo helpotusta, päinvastoin se vain pahentaa masennusta, varsinkin jos miehelläsi on taipumusta suorastaan idioottimaisiin temppuihin kännissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme