Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei kaikki jotka tietää jotain huonekasveista, apua! :(

Vierailija
08.06.2011 |

Ostin tällaisen kasvin

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/16804078

ja oon koittanu hoitaa sitä just ohjeiden mukaan, on koko ajan varjossa ja kastelen päivittäin yms. Silti se on nyt viikon jälkeen ihan nuupahtanut ja lehdet näyttää tosi kärsineiltä. Kasvi näyttää siltä ettei ois hoidettu yhtään :(

oon niin tumpelo kasvien kanssa, en tajuu mitä teen väärin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisikö kuitenkin vähemmällä vedellä, noilla ohjeilla kastelisin kunnolla märäksi pari kertaa viikossa.

Vierailija
2/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit myös vaihtaa sen pois Ikean mullista. Vehka-parka! Laita vähän isompi ruukku ja muista lannoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka päivä on tosi paljon.

Vierailija
4/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeilin että "kasteltava usein" tarkottais päivittäin. Hyvä minä :D mites sitte ne joita kastellaan harvoin, muutaman kerran kuukaudessa vai?

Vierailija
5/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikakastelu saa monet kasvit näyttämään nuupahtaneilta ja veden tarpeessa olevilta. Sitten kun entisestään jatkaa kastelua tai vielä lisää sitä, niin kasvi on tuhoon tuomittu. Huonolla tuurilla olet jo saanut juuret mätänemään, eikä kasvi siitä enää tokene. Hyvällä tuurilla vahingot eivät ole laajat ja kastelutahdin rauhoittaminen auttaa.

Vierailija
6/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehka on sitten taas jotain ihan muuta.

Vierailija
7/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten limoviikuna viirivehkaan liittyy? Ja limoviikuna kellastuttaa ja pudottaa lehtensä kuivuessaan, ei nuupahda.

Vierailija
8/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan kasvin vointia, jos lehdet lurpahtaa voi tarjoilla enemmän vettä. Aika harvassa on sellaisia joiden pitäisi olla tasaisesti märkänä koko ajan.

Vierailija
9/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkaatko autoakin päivittäin jos sen sanotaan kuluttavan paljon? Entäs syötätkö hoitolasta jos sen äiti sanoo että on syötettävä usein?

Etkö itse näe onko autossa tankki tyhjä ja onko hoitolapsella nälkä, ja onko kasvin multa läpimärkä vai rutikuiva :D

Vierailija
10/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten limoviikuna viirivehkaan liittyy? Ja limoviikuna kellastuttaa ja pudottaa lehtensä kuivuessaan, ei nuupahda.

Vierailija
11/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa olla vaan ilman huikkaa niin pitkään, että alkaa hippusen verran lehdet nuokahtaa. Onneksi ne saa kyllä nuupsahtaa aika paljonkin ja silti ne vaan nousee, kun saa taas juotavaa - ainakin niin kauan, kun lehdet pysyy vihreenä.

Hassua kyllä tuo alkaa ruskistuttamaan lehtiään liian märässä...

Vierailija
12/17 |
08.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras neuvo lienee,että työntää sormensa multaan,et tuntee onko multa mitenkä märkää..myös se vaikuttaa, millaisessa ruukussa kasvi on, noi ruukut missä kaupasta ostettavat kasvitkin on ovat liian ahtaita ja multa niissä yleensä jotain kasvuturvetta.viirivehka on suokasvi ja viihtyy altakasteluruukussa,voi silloin olla vähän huolimattomassakin hoidossa yleensä monet huonekasvit ei tykkää märästä vaan että pintamulta kuivahtaa ja sitte kastelee kunnolla et vesi tulee ruukun läpi eikä mitään pikkulirauksia vettä jatkuvasti.toivottavasti oli apua.

Vierailija
13/17 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans tää kasvi, ostin pari kolme viikkoa sitten. Oon kastellut silloin tällöin, ja muutama päivä sitten huomasin että kasvi alkaa nuupahtaan ja pari lehteä ei oo enää vihreitä. En ollu kastellut viikkoon niin kastelin nyt parina päivänä reilusti. Nyt kaikki lehdet painuu alaspäin ja kaks lehtee ruskeana/keltaisena. Mitä ihmettä teen? Oisko tuohon pitäny vaihtaa mullat? Pitääkö antaa lannoitetta? :/

Vierailija
14/17 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Help kirjoitti:

Mulla on kans tää kasvi, ostin pari kolme viikkoa sitten. Oon kastellut silloin tällöin, ja muutama päivä sitten huomasin että kasvi alkaa nuupahtaan ja pari lehteä ei oo enää vihreitä. En ollu kastellut viikkoon niin kastelin nyt parina päivänä reilusti. Nyt kaikki lehdet painuu alaspäin ja kaks lehtee ruskeana/keltaisena. Mitä ihmettä teen? Oisko tuohon pitäny vaihtaa mullat? Pitääkö antaa lannoitetta? :/

Vaihda mullat ja laita se isompaan ruukkuun.

Vierailija
15/17 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus, mutta vastataan nyt kuitenkin. Pimeä syystalvi on vaikeaa aikaa kasveille. Useimmat ovat koetuksella liian vähäisen luonnonvalon vuoksi. Monilla nyt on kasvien lepoaika. Lepoaikaan kasveja kastellaan mielummin liian niukasti kuin paljon. Nimenomaan liikakastelu on  useammin syy kasvin kuolemaan kuin kuivuus.

Kasvi kannattaa siirtää kaupan ruukusta hieman isompaan ja samalla vaihtaa uusi multa. Kasvin menestymistä voi parantaa hankkimalla sille pimeään aikaan oma kasvilamppu. Kastele maltillisesti. Anna mullan hieman kuivahtaa ennen kuin kastelet.

Vierailija
16/17 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuviirivehka. Ekaksi pois ikean ruukusta ja nopsaan. Noissa kaupan ruukuissa ei ole tarpeeksi ravintoa eikä tarkoitus pitää kauan. Viirivehka kärsii liiasta kastelusta, nuupahtaa. Ehkä kerran kahdessa viikossa kunnolla märäksi ja antaa kuivahtaa mullan välillä. Itse kastelen isohkoa viirivehkaa noin kerran kuussa. Hienosti voi.

Vierailija
17/17 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista!

Mullat vaihdettu, edelliset oli ihan likomärät! Eli olin kastellut liikaa, vaikka luulin että kärsii kuivuudesta. Siirsin vähän isompaan altakasteluruukkuun, toivotaan että kasvi viel tosta tokenee! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi