Ekaluokkalainen luuhaa päivät pitkät jossain ulkona, mitä tehdä
En saa poikaa kuriin millään.
Ongelma ei ole niinkään se, että poika luuhaa ulkona. Vaan se, että hän ei tottele kehotuksia tulla kotiin. Saan kiinni yleensä kännyllä ja sanoo tulevansa. Ei sitten kuitenkaan tule.
Tälläkin hetkellä on ollut pois jo puolesta päivästä asti. Akku lopussa pojan kännystä. Tiedän hänen olevan kaverin kanssa, sain kaverin kiinni.
Minulla ei ole keinoa pitää häntä sisällä. Se onnistuu jotenkuten kun olen itse kotona. Mutta poika livahtaa ulos heti kun silmä välttää, olen lepäämässä, vessassa, hetken poissa tmv.
Olen yksinhuoltaja, joten kotiaresti ei ole mahdollinen. Tai siis, sen valvonta ei ole mahdollista, koska minun täytyy itsekin poistua hoitamaan asioita ja muuta vastaavaa.
Puhe ei auta kuin korkeintaan hetken. Rangaistukset eivät toimi. Pelikoneita ei ole joita voisi ottaa pois. Herkkuja tai rahaa en anna muutenkaan (ainakaan nyt kun käytös on ollut tällaista).
Olen yrittänyt tolkuttaa, että hän voi mennä, jos sovimme siitä yhdessä, ja noudattaa kehotusta tulla takaisin kotiin. Ei auta. :-(
Kommentit (15)
Lapsen voi ottaa mukaan niille reissuille, jos ei kerran tottele. Eri asia tietenkin, jos käy töissä.
Miten voi olla niin vaikea saada tottelemaan?
Kaikki lapset ei vaan tottele. Eikä niihin tehoa uhkailu eikä lahjonta.
juu kesäleirille vaan tai vastaavaan...tuollainen päämäärätön rajaton luuhaaminen johtaa ikävyksiin varmasti. Jos sinä et anna herkkuja ym niin keksivät pian alkaa luuhata kaupoissa varastelemassa jne
Minä laitan sitten vähemmille oikeuksille vähäksi aikaa. Eli esim. että ei saa seuraavana päivänä poistua ollenkaan kotipihasta tms. Jos ei tehoaisi, niin olisi sisälläoloarestia sitten. Ellei sekään tehoaisi, niin sitten elektronisten laitteiden käyttö pois. jne.
Lapsen voi ottaa mukaan niille reissuille, jos ei kerran tottele. Eri asia tietenkin, jos käy töissä.
lapsellasi on liian kurjaa ja sitä kapinoi.
Osta sille joku pelikone palkinnoksi, jos se tottelee sua jonkun määräajan.
Kamalaa, kun ei saa herkkuja eikä rahaakaan.
Kai sulla nyt jotain hajua on, missä päin ekaluokkalaisesi pyörii? Ei tossa kohtaaa soitella enää kännykällä jos niitä komentoja ei tottele...
eli poika aresteriin, ei kotoota mihinkään, kunnes oppii tottelemaan,
eli jos et voi olla kotona, niin otat pojan mukaasi !!!!!!!!!
jos olet töissä, niin hommaat lapselle hoitajan, työttömiä nuoria lorvii pilvin pimein, ja kohtuu hinnalla tulevat vahtimaan lastasi aivan varmasti.
muista jos et saa kuriin 7v, miten teidän käy muutaman vuoden päästä ????
pahassa pulassa olette molemmat :((((
lapsensa kanssa :(((((
tuon ikäinen kaipaa vielä vanhempiaan ja heidän kanssa oleilua ja jutustelua ja puuhaa...
missäs se pojan isä on ?????
eikö vois edes vähä osallistua lapsensa kasvatukseen????
ja toi varastelu kaupoista alkoi jo ekalla luokalla
varmaan haluaisi lenkillä tms käydä ilman lasta mukana roikkumassa. Ei lasta voi käytännössä joka paikkaan raahata mukaan.
Lapsilla (7v ja 9v) on kellot, joista yhdessä katsotaan ennen ulos lähtöä, moneltako on tultava kotiin. Jos ovat myöhässä, eivät pääse seuraavana päivänä ollenkaan yksin ulos.
Meillä nämä keinot ovat toimineet:
Puhu lapsen kanssa, kerro pelottelematta miksi on tärkeää että lapsi tulee sovittuun aikaan kotiin. Kerro, että olet kamalan huolissasi kun et tiedä minne hän on jäänyt.
Rangaistukset saattavat herättää vain lisää uhmaa. Sovi sen sijaan lapsen kannssa joku kiva palkinto, jonka hän saa, kun kotiintuloaikojen pitäminen alkaa onnistua hyvin.
Voit myös motivoida lasta: "Kun tulet kotiin klo 18.00, paistetaan yhdessä lettuja iltapalaksi / pelataan / tms. mukavaa, mitä lapsi mielellään tekee sinun kanssasi. Ja sitten pidät lupauksesi kun lapsi tulee ajoissa.
Mene joskus lapsen mukaan ulos ja pyydä häntä näyttämään ne paikat, joissa hän viettää aikaansa ulkona. Lapsi huomaa että välität ja olet kiinnostunut, ja samalla tulet tietäneeksi mistä etsiä seuraavalla kerralla jos hän ei tule ajoissa kotiin.
Jos sopimiset, kello ja palkinnot eivät auta, niin laita lapsi kotiarestiin. Järjästä oma ohjelmasi yhdeksi tai kahdeksi päiväksi niin, että arestin valvominen on mahdollista. Äläkä jätä lasta yksin kärsimään arestia, vaan puuhaile hänen kanssaan "arestipäivänä" kotona. Leiki, lue, pelaa hänen kanssaan. Näin lapsi ehkä alkaa viihtymään paremmin kotona.
Kannattaa tässä vaiheessa panostaa siihen, että lapsi viihtyy kotona ja tajuaa sinun olevan pomo näissä asioissa. Muutaman vuoden kuluttua peli on menetetty, jos lapsi huomaa voivansa huidella missä vaan kuinka kauan vaan.
Vaatii vähän jaksamista ja viitsimistä ja positiivista asennetta, mutta onnistuu kyllä :)
Hyviä neuvoja! Otin ne talteen.
AIon yrittää olle ryhdikäs tässä asiassa. Haasteellista se kyllä on. Minäkin pelkään, että peli on menetetty lapsen suhteen jos ei tässä heti ekan-tokan luokan aikana saada perusasioita kuntoon.
Poika on nyt kotiarestissa (taas). Virkistin hänen muistiaan siitä, mitä kaikkea kotona ja kotipihalla on puuhattavaa. Pitää vain keksiä tekemistä itsekseen. Laitoin hänet myös tekemään kotitöitä eli imuroimaan ja siivoamaan oman paikkansa ruokapöydässä.
Sanoin, että ei voi nyt mennä kaverien kanssa, koska ei ole noudattanut sopimuksia.
ap
Kyllä 7-vuotias on saatava kuriin. Hän on myös vielä tosi pieni olemaan vielä yksin. Miksei hänellä ole hoitajaa, jos olet poissa? En ikinä antaisi oman ekalta päässeen poikani olla yksin pikku hetkeä pitempään. Haen ja vien ja sopimuksia noudatetaan, niistä palkitaan ja tarvittaessa rangaistaan.
Olen johdonmukaisempi ja tiukempi tai olet pian iiiisossa pulassa!
mukisevat aluksi vastaan, mutta pulinat pois...