Kotityöt kuuluu naiselle?
Näin sanoo nuori nainen Aamulehden haastattelussa. On kuulemma tietty kiva jos mies viitsii auttaa halutessaan. Mitäs mieltä arvon palsta tästä?
Kommentit (30)
Veikkaan, että kyseessä on kotitöistä pitävä sinkku.,
Veikkaan myös, että hän muuttaa mieltään viimeistään siinä vaiheessa, kun mies on röhnöttänyt muutaman vuoden sohvalla, tiputellut vaatteet ja tavarat minne sattunut, sotkenut vessaa, jättänyt keittiön aina siihen kuntoon, mihin se sattui syönnin jälkeen jäämään...
Elämän realiteetit avaavat hänen silmänsä varmaan melko pian, kun pitkäaikaisemmassa parisuhteessa on elänyt.
Ei kukaan aikuinen nainen jaksa eikä viitsi passata miestä kotona kuin pikkulasta tekemällä kaikki kotityöt, kun toinen vaan makaa.
Eri asia, jos asutaan maatilalla, jossa on vanhanaikaisia miestentöitä liikaakin.
Siellä minä mieluummin jäisin sisään siivoamaan kotia kuin lähtisin tyhjentämään lietelantasäiliötä.
Lasten hoito, oma työssäkäynti ja omakotitalo pihoineen...kyllä sitä hommaa vaan riittää. Ei puhettakaan, että kaiken tekisin itse. Hoitovapaalla tein suurimman osan kotihommista, tosin lapset tuli ensin ja sitten muita hommia. En ole lukenut tuota haastattelua, mutta antaa kyllä sellaisen kuvan että kyseessä on joku työtä vieroksuva nuori neiti joka kuvittelee että kotirouvana on helppoa ja mukavaa.
Itse olen yhden kaksivuotiaan kanssa kotona, isommat lapset on jo teinejä, joten hoitavat itse itsensä.
Meillä on iso talo maalla isolla läänillä ja nautin käsillä tekemisestä. Mieheni tekee raskasta reissutyötä ja välillä ihan hävettää miten helpolla pääsen täällä kotona.
Vaikka töihin menenkin kohta, kyllä silti aion tehdä suurimman kotihommista, koska mun työ on iisimpää kuin miehen.
Ei täällä kotona nyt tuon lapsen kanssa ole mitään stressiä, helppo lapsi joka leikkii itsekseen ja tekee mukanani hommia.
Nautimme talon ja pihan ylläpidosta, ei se ole mitä työtä :)
Mutta voin kuvitella jossain kerrostalokolhoosissa että lapsille pitää kokoajan keksiä viihdykeitä eikä äiti saa mitään tehtyä kun lapset sitä mukaa sotkee toisesta päästä.
Perheen hoitaminen on sitten riittämätöntä naisen arvostuksen lähteeksi, se on vähäarvoista. Nainen ei saa uhrautua miehen ja perheen hyväksi, vaan hänen tulee olla itsekeskeisempi. Entä lapset ovatko he kaiken tämän ulkopuoleella vailla oikeuksia? Vastuuta voi toki yrittää siirtää isälle, joka on puoliksi vastuussa lapsistaan. Eikö tosiaan haluta tunnustaa, että äidillä ja lapsella on luonnostaan korvaamaton suhde?
Onko tasa-arvo valinnan vapautta vai jossain määrin pakottavaa ideologiaa? Enkö saisi epäillä näiden oppien sisältöä, koska nimessä lukee tasa-arvo? Entä biologiset eroavaisuuden miehen ja naisen välillä, onko erot on vain opittu ja ne ovat historiallista painolastia, jotka ovat tähdänneet naisen alistamiseen? Jo 21 vuotta olemme täydentäneet toisiamme erilaisuudellamme ja elääneet harmoniassa toisiamme palvellen.
minä, mies ja lapset (3v ja 2v) myös. Tosin nyt tulin aiemmin kotiin töistä ja kohta, kun olen kaffeni juonnut niin siistin keittiön en jaksa odotella iltaan asti, että mies tulee töistä kotiin ja siivoaa sen. Saa sitten laittaa ruuan kun on siinä parempi.
Ei siihen miestä tarvita sotkemaan. Mies ei osaa tehdä monta pientä asiaa yhtä aikaa! Hänen huomionsa kiinnittyy täysin siihen yhteen asiaan kerrallaan. Eli jos on ruoka hellalla ja lapsi huutaa, mies unohtaa sen ruuan kokonaan hoitaessaan lasta.
Onhan niitä joitain töitä: tiskaus, imurointi. Mutta paremmin miehelle sopivat nurmikon leikkuu, ulkotyöt, nikkarointi, remontointi, auto.
Liekö sitten fiksumpi ja kykenevämpi mies kuin eräillä? Mies on oikein hyvä muuten heittäytymään tumpulaksi kun huomaa että sillä pääsee krujista töistä ja typerä muija menee halpaan :D
päivittäin ei edes viikottain :D kas kummaa että onkin ukolle "sopivaa hommaa" :D
Olen hoitovapaalla. Meillä on 4 alle kouluikästä lasta ja teen koti- ja pihajuttuja koska olen kotona. Miehelle ei jää paljoa puuhaa, koska olen niitä tehnyt yksin ja lapsien kanssa kun mies on töissä. Ilta on sitten omaa tai yhteistä aikaa eikä tartte enää siivoilla.
Mieheni on ollut työttömänä, olin itse silloin töissä. Mies siivosi sillon, illat oltiin taas yhdessä ja omissa harrastuksissa.
Minusta se on väärin että henkilö (kumpi tahansa mies tai nainen) saa töitten lisäksi siivota kotia koska kotona oleva tahtoo että se on tasa-arvoista. Hommat jaetaan sen mukaan minusta mitä ollaan kotona. Jos mies on työttömänä tai hoitovapaalla niin mitä se kotona tekisi päivät pitkät? Oma mies ei ainakaan osaa olla toimettomana.
Minulle työssäkäyminen on työtä ja työssäkäyvän viikonloppu on löysäilyä. Kun on hoitovapaalla niin se on kuin olisi jatkuvalla lomalla; kun ei ole sielä työpaikalla vaan saa olla 247 kotona.
Onko vastanneet ollut itse töissä ja siivonnu kaiken kotihomman itse? Vai puhutaanko tässä vaan lämpimikseen?
Onhan se toki raskasta kun koneella siivotaan pyykit, astiat ja lattiat!
Meillä on 6 hengen talous ja pyykkiä/astiaa tulee ihan riittävästi vaikka teen 2 ruokaa päivässä, välipaloineen kaikkineen eikä tämä ole mitään raskasta!
Päivä justiin puolessa ja on pyykkiä, tiskiä pesty koneelliset ja nurtsi puoliksi ajettu ja lapset leikki kastelijalla. Seuraava stoppi on nyt kun ruoka hotastu ja päiväunet alkamassa, ehtii taas siivoilla ja hörppiä suffea.
Oma mies on reissutyössä. Osaan tehdä kotihommia enkä tartte miestä niitä tekemään puolestani, sama se on miehelle. Jos kuolisin, se pärjäisi kotona ja lapsien kanssa.
Parisuhde on yhdessä tekemistä mutta sopivissa suhteissa: minusta se on miehen hyväksikäyttöä jos on kotona itse ja löhöää, mies tekee juttuja sitten töittensä lisäksi.
Minusta näin tekevät naiset saisivat miehensä puolesta tuohon hetkeksi alistua.
jos kokee olevansa piika ja on sitä mielellään niin mikäs siinä. Ainoa ongelma on siinä että miten sitten kasvattaa omat lapsensa sillä lähtökohtaisesti pitäisi tajuta ihmisten olevan tasa-arvoisia eikä saisi kasvattaa lapsia tuollaisiin sukupuolirooleihin enää. Se on rikos lasta kohtaan minusta! Mikään ei estä naista olemasta esim äiti vaikka ei miehensä palvelija olisi.