Muistatko jonkun tutun tuotteen markka-aikaisen hinnan?
Kouluaikoina tuli haettua lähikaupasta Fazerin tai Vaasan leipomo-lihapiirakoita, n. 5mk/kpl.
Amppari mehujää, 2,50e/kpl.
Pieni 10kpl tupakka-aski, Smart-merkkinen, 10,50mk/aski.
Nää tuli ekana äkkiseltään mieleen...! :)
Kommentit (104)
kun markkahintoja muutettiin euroiksi ja varsin monelle tuotteella haluttiin helppo tasarahasumma, varsinkin matkaliput kallistuivat. 5 mk - 1 €, 10 mk - 2 €, 15 mk - 3 €, 30 mk - 4 € jne.
kun markkahintoja muutettiin euroiksi ja varsin monelle tuotteella haluttiin helppo tasarahasumma, varsinkin matkaliput kallistuivat. 5 mk - 1 €, 10 mk - 2 €, 15 mk - 3 €, 30 mk - 4 € jne.
joillain paikkakunnilla oli tarjouksia että kolme kympillä. Olin saanut vasta juuri ajokortin, niin muistan että kun euroihin siirryttiin bensa maksoi suurinpiirtein euron, taisi hetken olla jopa tasan.
Muistan että juuri ennen euroon siirtymistä valitin että satasella ei saa enää juuri mitään kaupasta. Oululaisen jälkiuunileipä maksoi 7,90mk. Joku kalliimpi naistenlehti Hyvä terveys tms. maksoi 39mk.
Vuonna 2000 ei ole millään voinut ostaa kuukauden ruokia perhelle 300mk.
Sen muistan että markka-aikana ei tavallisesta t-paidasta tarvinnut koskaan maksaa kymppiä enempää, tarjouksesta sai jopa usemman kympillä. Heti kun tuli eurot markat muuttui euroiksi, sitä ihmettelin kovasti siihen aikaan.
Äitini muistelee taas sitä vielä vanhempaa aikaa, eli 70-lukua kun minä olin pieni, äiti oli yh ja töissä kenkätehtaalla, palkka oli 300mk, vuokra siitä 100mk ja mun päivähoito 100mk. Itse en muista siitä ajasta muuta kuin että markalla sai paljon karkkia :)
Missähän kaupassa noin halpoja t-paitoja oli? Itselleni jäi mieleen n. v.1997 prisman tarjous, 3 t-paitaa 50 markalla. Ja maito maksoi kioskilla viitosen, se oli kova hinta. Maito maksoi siis 90-luvulla pari-kolme markkaa litra. Joskus limppari tarjouksessa oli vielä halvempaa kuin maito.
Hinnat ovat kehittyneet näin:
http://www.perunamaa.net/taskarit/hinnat.html
Noista muuten näkee, että markka-aikana hinnat yli kaksinkertaistuivat vuosikymmenessä, kunnes kehitys tasaantui kun markka sidottiin euroon. Itse tuotehan ei ole juuri muuttunut.
peruskoulun ja lukion välisen kesän 1990 ja tuntipalkka oli 26,50mk. 1992 kauppaan töihin lukion ohessa ja sain palkkaa 35mk. Muistan, että maito maksoi 4,24mk, smetana 5,20mk ja ranskankerma 5,02mk. Paikallisen leipomon hillomunkit myytiin 5kpl/10mk.
ja palkkaa pyysin (ja sain) 15 500 mk/kk. Nyt liksa on 3 300 e/kk, olen samassa työpaikassa edelleen.
näitä markkahintoja muistellessa. :)
Kysymys: Kumpi summa täytti/täyttää jääkaapin tehokkaammin, 100mk vai 20e?
.... nallekarkit 0,5 p/kpl. 20kpl Marlboroa 2,50mk ja 10kpl puolet edellisestä 1,25. Hieman tuosta ajassa eteenpäin... 20 markan bensoilla ajoi n. 150km, kun kulutus oli n. 7l./100km.
Vuonna -74 isohko häälimppu maksoi viereisessä marketissa 99 penniä.
v. -95 tai -96 käytiin kaverin kanssa lähimmässä isommassa kaupungissa silloin tällöin vaateostoksilla, ja ostin Levikset, maksoi 350 mk - 400 mk ja ne oli mun mielestä ihan törkeän kalliit, mutta koska silloin kaikilla piti olla Leviksen farkut ja mitään muita housuja kukaan ei koulussa käyttänyt, niin pakkohan munkin oli saada.
Oli siinä vanhemmilta ruinaamista, että sain rahat niihin :D Varsinkin isä puisteli päätään ja suu tiukkana viivana kaivoi rahapussistaan viissatasen (josta piti loput tuoda takaisin!) ja mutisi ärtyneenä että "halpahallista" saisi "ihan samanlaiset" paljon vähemmällä rahalla...
tuntuu että tosta on ikuisuus :D (ja sori, höpöttelin vähän off topic mutta tuli niin muistoja mieleen markasta)
kaupungin kallein kahvi Strindbergillä maksoi 13 markkaa.
Olin 15v. ja minulla oli poikaystävä. Nykyään olemme naimisissa. Ostin hänelle markka-aikana villapaidan ja se maksoi 90 markkaa. Minusta se oli silloin hyvin kallis :)
diesel 3,5mk/l -98 vuonna. 93 oli Leviksen 501:set 300mk. Irtiksiä ostettiin vitosella,kpl hinta koosta riippuen 10,20 tai 50 penniä. Kuukausirahaa sain 50mk. 90-luvun lopussa oli baarissa kymppi-ilta perjantaisin 24.00 asti,drinksut 10mk/kpl. Nostalgiaa!
sai sadalla markalla 33 ltr 99okt bensaa.
sh:n palkka 7000mk,nyt 2100€. Mun eka okt 280 000mk täällä maalla -00
oli johtajan palkka, nyt se 1680e on alipalkatun tienesti :D
7mk vuonna 1989. Ensimmäiset Kotipizzat ehkä vuonna 1991 hintaan 25-30mk
Muistan silloin hokeneeni, että tosi kallis jäätelö.
Perheen ruuat viikonpuksi. Nuori pari ja vauva. Tuossa summassa vaippapaketti. Tämä siis 2000 vuonna.
Nyt kun katselee hintoja, ei tuossa 100mk = noin 17€lla saa edes vaippapakettia.
Suomi on kallis maa nykyään ja kokoajan vaan kallistuu