Muistatko jonkun tutun tuotteen markka-aikaisen hinnan?
Kouluaikoina tuli haettua lähikaupasta Fazerin tai Vaasan leipomo-lihapiirakoita, n. 5mk/kpl.
Amppari mehujää, 2,50e/kpl.
Pieni 10kpl tupakka-aski, Smart-merkkinen, 10,50mk/aski.
Nää tuli ekana äkkiseltään mieleen...! :)
Kommentit (104)
Miksi muuten Raider muuttui Twixiksi?
huoltoasemalla 4,50mk tänään se on 1,70€
Kesäapulainen -86 palkka 17mk/h. Tosin huonona sitä pidettiin silloinkin.
Kahvi on suhteessa kallistunut tosi paljon?
Oho, mä luulin,että samana aikana mun (koululaisen) 25 mk tuntipalkka oli pieni.
Valtsun palkkoihin 17mk/h tuli toki lisiäkin, mutta peruspalkka normiajasta oli tuo. Alta 3000mk kuussa, heheh. Ihan surullinen palkkahan se oli, kaveri joka oli kesänsä samana vuonna 1986 siivoamassa sai muistaakseni 23mk/h.
Minen muista mitään :-) Ostin kaksion Munkasta 420000,- v. 97. Nuori pankkitoimihenkilömies nosti tililtäni 420 mk. Huomasin sen sit kotona, ja kävin uudestans pankissa (soitin ensin kotopuolen pankkiin ja ne oli odottaneet sieltä, et cityn pankista soitetaan...)
Jotenkin markka-aika alkaa olla unholassa :-) Palkat oli 23000mk/kk tai jotain, viimeisin palkkatodistus noilta ajoilta on kyllä jo muutettu euroiksi.
markkapalkka 12800 ja olin kuitenkin keskipalkkainen assari....:(
Nyt 9 vuotta myöhemmin 3000€
joskus vuonna 97..
Kun opiskelin 2000-luvun alussa, ruispalapussi maksoi prismassa 10,90 mk ja cittarissa 11,90 mk. Leikkelepaketti maksoi 13,90 mk. Maito tais olla jotain 4 mk.
mutta ei siis markan loppuaikoina ollut mikään johtajan palkka.
missään ei kai määritelty, että saa muistella vaan markan loppuaikaa?
jyväskylässä. Nykyään kait 3,10e
Harmi ettei enää oikein muista noita, tosin olin vasta 11 kun euroon siirryttiin. Enemmän muistan miltä markat näytti, setelit ja kolikot. 50 sentin kolikossa taisi olla karhun kuva toisella puolella?
Karkkien hinnat on enimmäkseen jääneet mieleen, ja cd-levyt oli usein sen 119 mk. Jollain lailla osaan hahmottaa vieläkin markkasummia, miten suuria tai pieniä ovat.
mutta ei siis markan loppuaikoina ollut mikään johtajan palkka.
missään ei kai määritelty, että saa muistella vaan markan loppuaikaa?
Eiköhän se nyt kuitenkin ole lähtöolettamuksena, että muistellaan suurin piirtein saman aikakauden hintoja - vai haluatko heittää mukaan muistojasi ajoilta ennen nollien leikkaamista? Niillä hinnoilla kyllä on harvinaisen vähän tekemistä eurohintojen kanssa...
jotenkin inhimillisempiä ja sopivan simppeleitä.
halpoja hintoja jengi muistaa. Pitäisi tietää myös aina kyseessä ollut vuosi. Itse aloitin peruskoulun v 1990 ja täysi-ikäisyyden saavutin siis hiukan ennen euroajan alkua.
Siideri baarissa 25-30mk, silloin muodikas valkiovenäläinen 30-36-jopa40mk, sisään yökerhoon 20-30mk, farkkutakki Jim&Jillistä 500mk, Levi´s 555 (bootcut-malli) lähes 600mk (muista nuo vaatteet hyvin koska niihin säästettiin urakalla kesätyörahoista ja olin maailman onnellisin kun sain kys vaatekappaleet kaappiini), vuoden -85 Honda Civic jolla ajettu n. 120000km 6500mk. Olin kaveripiirini köyhimpiä ja muista että mulla oli usein shoppailureissuille rahaa 120-150mk mikä tarkoitti yleensä 1 biletopin tai 1 trikoopaidan ostamista juuri paikkakunnalle rantautuneesta H&M:stä tai VeroModasta. Jouluostoksilla monilla keskiluokkaisilla kavereilla oli rahaa 800-1000mk. Silloin niin muodikas paksu poolovillapaita HMstä 225mk - Jim&Jillistä 300-350mk. Lumenen edullisin meikkivoide 45mk, nousi parissa vuodessa yli 60markkaan. Tupakka-aski 21-25mk.
Viimeisenä markkavuonna koko kuukauden ruokaostokset maksoivat yhteensä 300 markkaa. Perhe saman kokoinen silloin kuin nyt. Uuden vertailun tein 2007, ruokamenot/kk olivat silloin n. 500 euroa.
Nyt olen hämmästellyt kertaostosten hintaa, täytyisi tänä vuonna taas tehdä sama, eli kerätä kuukauden ostoskuitit talteen laskea paljon tulee vuonna 2011 kuukauden ruokaostosten hinnaksi...
300 mk kuulostaa kovin pieneltä summalta kuukauden ruokamenoiksi.
1998 Rovaniemen keskustan Shellillä maksoi kuppi kahvia 6 mk.
Kertalippu ratikassa maksoi 5 mk samoin kuin Iltapäivälehdet. Ennen siirymistä euroon ne nousivat 6 mk ja siirtymisen jälkeen kaikki nämä maksoivat 1 e.
Miksi muuten Raider muuttui Twixiksi?
Sen alkuperäinen nimi on Twix, mutta jostain syystä sitä myytiin joissain maissa nimellä Raider. Ehkä Twixin ajateltiin olevan vaikeampi lausua tms?
joillain paikkakunnilla oli tarjouksia että kolme kympillä. Olin saanut vasta juuri ajokortin, niin muistan että kun euroihin siirryttiin bensa maksoi suurinpiirtein euron, taisi hetken olla jopa tasan.
Muistan että juuri ennen euroon siirtymistä valitin että satasella ei saa enää juuri mitään kaupasta. Oululaisen jälkiuunileipä maksoi 7,90mk. Joku kalliimpi naistenlehti Hyvä terveys tms. maksoi 39mk.
Vuonna 2000 ei ole millään voinut ostaa kuukauden ruokia perhelle 300mk.
Sen muistan että markka-aikana ei tavallisesta t-paidasta tarvinnut koskaan maksaa kymppiä enempää, tarjouksesta sai jopa usemman kympillä. Heti kun tuli eurot markat muuttui euroiksi, sitä ihmettelin kovasti siihen aikaan.
Äitini muistelee taas sitä vielä vanhempaa aikaa, eli 70-lukua kun minä olin pieni, äiti oli yh ja töissä kenkätehtaalla, palkka oli 300mk, vuokra siitä 100mk ja mun päivähoito 100mk. Itse en muista siitä ajasta muuta kuin että markalla sai paljon karkkia :)
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedi…